גולדמן זאקס: 3 סיבות לקנות וולמארט למרות הקשיים
וולמארט WALMART אמנם היכתה את התחזיות בדוחות האחרונים שפרסמה על ביצועי הרבעון השני, אך לא לפני שהורידה תחזיות זמן קצר לפני פרסום הדוחות, והנמיכה ציפיות בדוחות הגרועים של הרבעון הקודם. אז זה לא ממש נקרא "להכות את התחזיות", אבל בשוק אהבו את זה והעלו את המניה ב-4% לאחר הדוחות, שבכל סיטואציה אחרת היו נחשבים חלשים. אולי רצו לראות בכך ניצנים ראשונים לסיום המשבר, לחזרה לנורמליות, לה כולם כל כך מחכים.
כי וולמארט, חשוב לזכור, היא לא סתם חברה. היא ברומטור. היא הקמעונאית הגדולה בעולם ומצבה משקף בצורה טובה יחסית את מצבו של הצרכן האמריקאי. עד כמה הוא מסתדר עם עליות המחירים ומה מצב הכיס שלו. אז מה באמת המצב של וול-מארט כעת לאחר הדוחות? בגודלמן זאקס אופטימיים ביחס לשאלה הזו.
אנליסטית הבנק קייט מק'שיין, חזרה על המלצת הקניה למניה במחיר יעד של 155 דולר למניה, מחיר המשקף אפסייד של כ-11% על מחיר המנייה הנוכחי. היא מצביעה על שלושה גורמים שמעודדים אותה ביחס לחברה.
הראשון הוא "טרנדים חזקים בשורה העליונה יחד עם הגדלת נתח שוק". נציין עם זאת, שהעליה בשורה העליונה משקפת את האינפלציה ולא עלייה אמיתית בצריכה. אדרבה, העובדה שהעליה בשורה העליונה לא מגיעה לשורה התחתונה, שם דווקא נרשמת התכווצות, מראה שהחברה לא מצליחה לגלגל את כל העלויות לצרכנים. עם זאת, המגמה של עליית נתח שוק כן מעודדת ביחס לעתיד החברה אל מול התחרות הגבוהה מול קמעונאי האינטרנט כמו אמזון להן הפסידה נתח שוק בעקביות בשנים האחרונות. וול מארט מצליחה להציג "תמונת ניצחון" בזירה הזו עם החזרה של הלקוחות לחנויות לאחר מגיפה הקורונה וזו נקודה מעודדת.
- וולמארט תאפשר קניות ישירות דרך ChatGPT - המניה קופצת ב-5%
- עד סוף השנה: אמזון צפויה להפוך לקמעונאית הגדולה באמריקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחיר הדלק יורד - הצרכנים קונים יותר. האנליסטית מצביעה על כך שהמכירות בחנויות הזהות בארצות הברית ומכירות Sam's עלו ב-6.5% ו-9.5% - מעל התחזיות. מנהלי וולמארט ייחסו את העליה לירידה במחירי הדלק לקראת סוף הרבעון שהשאירה יותר כסף פנוי בכיסי הצרכנים. טרנד ירידת מחירי הדלק המשיך גם אל תוך הרבעון השלישי, מה שמספק אופטימיות זהירה לעלייה נוספת בצריכה. הטרייד אוף בין מחירי הדלק לבין הצריכה הוא גורם משמעותי שמושך תשומת לב מאז נגעו מחירי הדלק ב-5 דולר לגלון מוקדם יותר השנה.
הגורם השני עליו מצביעה מק'שיין הוא "ציפייה להתמתנות לחצי הירידות בשוק מכאן והלאה בגלל מצב מלאי משופר, שכן המלאי הוא שייצר לחץ על המניה". כפי שהיא מציינת אכן המלאי הגבוה היה מה שהדאיג את המשקיעים וגרם לאזהרות של וול מארט בחודשים האחרוונים, ושליטה על המלאי יכול להוריד חלק גדול מהלחץ על המניה ולשפר דרמטית את הרווחיות.
לקריאה נוספת על השפעת המלאי על ביצועי הקמעונאיות ברבעון הקודם:
>>> עוד מבט לדוחות טארגט - מה מלמדת העליה במלאי על מצב השוק?
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הגורם השלישי אותו היא מציינת הוא ש"אלגוריתם הטווח הארוך (צמיחה של 4% בשורה העליונה וצמיחה אפילו טובה יותר ברווח התפעולי) נשאר ללא שינוי". כלומר העובדה שול מארט מאשרת את התחזיות הקודמות ואפילו משפרת את הצפי בשורה התחתונה. במילים אחרות, וול מארט מצפה, ומק'שיין מאמינה לה, שהיא כן תצליח בסופו של דבר לתרגם את העליה בהכנסות לביצועים טובים יותר בשורה התחתונה.
ווול מארט שיפרה קצת את הצפי המדכדך להמשך השנה. אם קודם לכן היא ציפתה לירידה ברווח של 11% עד 13% בשנת 2022, עכשיו היא מצפה לירידה צנועה יותר של 9% עד 11%. האנליסטית מעלה בעקבות כך את הצפי לרווחי השנה ל-5.89 דולר למניה לעומת 5.69 דולר בתחזית הקודמת. לדבריה ניקוי המלאי יאזן את הלחץ על הרווח שהורגש ברבעון השני. לגבי השנה הבאה צופה מק'שיין שהרווח יגיע ל-6.44 דולר למניה, 3% יותר מהערכתה הקודמת.
יחד עם זאת, יש לציין שוולמארט עדיין מתמודדת עם אתגרים לא מועטים. מנכ"ל החברה ג'ון דיויד רייני אמר :"הייתי אומר שאנו רואים שהצרכנים עדיין בריאים באופן יחסי. ראינו שינויים בהתנהגות הצרכנים שהייתי מחלק לשלוש קטגוריות. הראשונה יש הנמכה בצריכה גם באיכות וגם בכמות. במקום לקנות בשר דלי (דליקטס) אנחנו נראה שהם קונים קופסאות שימורים של טונה ועוף ואפילו שעועית... הם קונים אריזות קטנות יותר. אנו גם רואים עליה בקניה של המותג הפרטי". כלומר המנכ"ל שם לב לצרכנות מודעת יותר וחסכנית ביחס לעבר מה שעשוי להיות גם שינוי התנהגות צרכנית שיכול להשפיע גם לטווח ארוך, אם הצרכנים יתרגלו לסוג צריכה כזה גם בתקופות טובות יותר.
- 1.קש 18/08/2022 20:16הגב לתגובה זוברגע שבודקים את מחירי המוצרים בוולמארט הם יקרים משמעותית ממחירם באירופה וגם בישראל והסיבה שאין תחרות בין הרשתות מין קרטל
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
