NFT
צילום: Benjamin Ahmed

טירוף ה-NFT: גיוס של 53 מיליון ד' עבור מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסאנג'

במכירה פומבית יוצאת דופן שנועדה לעזור במשפטו של מייסד ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג' , גוייס סכום גבוה במיוחד של כ-53 מיליון דולר, והכל באמצעות NFT
טל אריה |
נושאים בכתבה NFT אינטר

במכירה פומבית מקוונת שהתקיימה היום גוייס סכום גבוה במיוחד של כ-53 מיליון דולר במטבעות קריפטו באמצעות מכירה של אומנות דיגיטלית בצורת NFT. מטרת המכירה הייתה מימון ההגנה המשפטית של מייסד אתר ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', כאשר קבוצת תומכים שאיחדו את כספיהם זכו במכירה.

ג'וליאן אסאנג' נאבק נגד הסגרה מבריטניה לארה"ב, כאשר הרשויות בארה"ב רוצות להעמידו לדין בגין 18 אישומים פליליים, הכוללים בין היתר עבירה על חוק הריגול, זאת לאחר שהאתר אותו ייסד, ויקיליקס, התחיל לפרסם ב-2010 מסמכים סודיים ושדרים דיפלומטיים מסווגים.

בחודש שעבר קיבל אסאנג', שעדיין נמצא בכלא בלונדון, הזדמנות לערער על הסגרתו. בית המשפט העליון של בריטניה צפוי להכריע בסוגיה. אסאנג' שיתף פעולה עם אמן קריפטו ידוע המכונה Pak על מנת למכור אוסף NFT שנקרא Censored (מצונזר) במכירה פומבית מקוונת וזאת במטרה לגייס מימון להגנה בתיק שלו.

מטבעות NFT הם מעין נכס בבורסת הבלוקצ'ין המאפשר לבצע רישום של בעלות על קבצים דיגיטליים כמו יצירות אומנות, סרטוני וידאו ועוד פריטים מקוונים. השיא של המכירה הפומבית שהתקיימה למען אסאנג' היתה מכירת פריט אמנות NFT בדמוי שעון המוצג על פני אותיות לבנות על רקע שחור ושמציג את מספר הימים שבהם כלוא אסאנג'. הפריט המקוון הזה גייס במכירה הפומבית כ-16.5 אלף מטבעות קריפטו מסוג את'ריום בשווי כולל של כ-52.8 מיליון דולר.

פלטפורמת מטבעות ה-NFT צברה פופולריות רבה בשנה האחרונה, אף על פי שרבים לא מבינים מדוע כל כך הרבה כסף מושקע בפריטים מקוונים שאינם קיימים פיזית, ושכל אחד יכול לראותם בחינם באינטרנט. בדצמבר 2021 השתתפו יותר מ-28 אלף איש ברכישת פריטים במכירת NFT של Pak, שגייסה סכום גבוה במיוחד של כ- 91.8 מיליון דולר.

לאחרונה צויין כי השנה החולפת ללא ספק הייתה שנת הקריפטו וה-NFT בטוויטר, לאחר שמספר הציוצים הקשורים בנוסף זינק ביותר מ-10,000%. דוח נוסף של חברת טוויטר הראה כי בשנת 2021 השיח על הקריפטו עלה במאות אחוזים. בעקבות פופולאריות הטרנד נמסרה גם המלצה לחברות שלא לפספס את הטרנדים הפיננסיים האלו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social