
להשקיע במטאוורס? כדאי להתחבר למציאות - ולא הווירטואלית
אין הגדרה אחת למטאוורס, התיאור הנפוץ ביותר הוא מרחב מציאות מדומה, שבו משתמשים, המיוצגים לרוב על ידי אווטרים, יכולים לקיים אינטראקציות עם משתמשים אחרים בתוך סביבה מתמשכת שנוצרת על ידי מחשב. למטאוורס ניתן לגשת באמצעות מחשב, סמארטפון, או משקפי מציאות מדומה. המטאוורס יעסוק בצריכת תוכן בזמן אמת באמצעות חוויות וירטואליות, והמטרה היא לבנות חוויה סוחפת שתירש את האינטרנט – מרחב בו נוכל להיפגש, לעבוד, לשחק, ללמוד או לעשות קניות. היום ב-19:00 שיעור בקורס ללימודי שוק ההון - כל מה שצריך לדעת על השקעות סולידיות, מרצה: אבישי עובדיה. לכניסה לחצו כאן עם זאת, מכיוון שהיסודות הטכנולוגיים עדיין מתפתחים, לא נקבעו סטנדרטים מוסכמים לפעילות הדדית על פני המטאוורסים המרובים. זוהי נקודה קריטית, שכן צרכנים מצפים לעבור בצורה חלקה ולשתף נכסים וחוויות וירטואליות על פני הפלטפורמות השונות, ואנו צופים שפלטפורמות בקנה מידה גדול יצטרכו להתאים את המודלים העסקיים שלהן לכך. סוגיות נוספות שיש לתת עליהן את הדעת נוגעות לפרטיות ואבטחת מידע, ובריאות הנפש מתוך שאלה האם עולמות וירטואליים יובילו משתמשים להירתע מאינטראקציות בעולם האמיתי. חכו קצת עם ההשקעות במטאוורס בעת הופעתה של טכנולוגיה חדשה כמעט תמיד ישנו הייפ כלכלי רחב סביבה. בטווח הקצר, למשקיעים יש נטייה להעריך יתר על המידה את ההשפעה של טכנולוגיות חדשות, מה שדוחף למעלה את הערכות השווי. בדרך כלל, התוצאות המוחשיות מפגרות אחר הציפיות, כיוון שהפריסה והיישום נוטים להיות מסובכים ולהימשך זמן רב מהצפוי. המטאוורס הוא אכן הזדמנות טכנולוגית מעניינת, אך היתרונות הכלכליים המוחשיים הנובעים ממנו עדיין רחוקים. ככלל אנו מאמינים שההשקעה המרכזית תהיה בחברות המספקות את אבני הבניין לתמיכה בתשתית המטאוורס. אבני הבניין יהוו במקביל גם מנופים למטרות אחרות, כולל דיגיטציה, מחשוב ענן, בינה מלאכותית (AI) וגרפיקה של משחקי וידאו. הטכנולוגיה הקיימת כיום צפויה להשתדרג, אך השקעות בעת הנוכחית יתאפיינו בהוצאות פיתוח כבדות וברווחים מועטים, כיוון שייקח זמן רב עד שהמטאוורס ייכנס לשימוש נרחב בקרב משתמשים פוטנציאליים. חזון המטאוורס והיתרונות הכלכליים שלו לא יתממשו מהר כפי שרבים מקווים, ויש סיכון נרחב שהאשליה תתפוגג, מה שיוביל למשיכת ההשקעות. לעת עתה, אנו ממליצים למשקיעים להיות זהירים בהקצאת כסף לנושא זה, שכן התשואות יתפרסו על פני מספר שנים (5-10) ומפת הדרכים הטכנולוגית עדיין בשלב מוקדם מאוד, ומותירה הרבה שאלות ללא מענה. ההזדמנויות להמשך חשוב לזכור שלמשקיעים נטייה להמעיט בערך של שינויים מהסוג הזה על הנוף התחרותי. ההשפעה עשויה להוביל לשינויים סייסמיים בטכנולוגיה. אלה לא תמיד מורגשים, אבל הם עדיין מהותיים וחשוב לעקוב אחריהם. בטווח הבינוני (2025 ואילך) אבני הבניין המטאוורסיות אמורות להיות בשלות ולהתחיל ליצור הזדמנויות עסקיות ספציפיות להשקעה, במיוחד בגזרת החוויות. בהתחשב בכך שהתזמון עדיין לא ברור, נוכל לראות הזדמנויות עסקיות מתגבשות למציאות רק בשלב מאוחר יותר. לעת עתה נזהיר משקיעים עתידיים להשאיר את רגליהם נטועות היטב בקרקע להישאר מחוברים למציאות, ולא לזו הווירטואלית. סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר
- 1.חיים 05/01/2022 13:54הגב לתגובה זופעם קראו לזה מציאות מדומה או משקפיים למציאות מדומה. מנסים בכל דרך למכור לנו חפצים שתועלתם מוטלת בספק.
- Sassi6 06/01/2022 06:02הגב לתגובה זו...זה התחיל עם זיכרון וירטואלי Virtual Memory המדמה זיכרון וירטואלי רציף וגדול, ומסתיר את הזיכרון הפיזי הממשי, אח"כ הוסיפו עוד רמה של הפשטה לסימולציה של מציאות מדומה Virtual reality הנותנת אשליה לסביבת מציאות מדומה כמו לטייסים המתאמנים וירטואלית בהמראה והנחתה של מטוס קרבי בוער, בתוך ים סוער, זאת יען כי במציאות מדומה ניתן לדמות אוניה קטנה, וארץ ישנה, לנו שם באופק מחכה, יש שם פרפרים, ושלג בהרים, פרחים יפים סגורים כמו נשיקה, ים מדבר בלי מילים, אלמוגים יפים, ושלושה שחפים, עפים מעל הגלים, אל תגידו כן, ואל תגידו לא, אל תחפשו את הסוף, הענן בוכה, אל הים שוחה, יש אוניה על החוף, גם אם נחפש בכל נמל קטן, ובים נפליג כל השנה, בתוך ים סוער, רק שנינו נישאר, כי לאהבה אין מדינה

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית
לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים
אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29% . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.
פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים.
דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.
האיזון בין עלות לביצועים
הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.
- טסלה עולה; המשקיעים מעדיפים לשלם 30 מיליארד דולר - העיקר שמאסק נשאר
- השכר הכי גבוה מעולם לאדם הכי עשיר מעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית
לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים
אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29% . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.
פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים.
דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.
האיזון בין עלות לביצועים
הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.
- טסלה עולה; המשקיעים מעדיפים לשלם 30 מיליארד דולר - העיקר שמאסק נשאר
- השכר הכי גבוה מעולם לאדם הכי עשיר מעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.