איתן אפנהיים
צילום: יחצ
ראיון

"נעקוף את תחזיות האנליסטים; יש סיכוי גבוה שנבצע גם רכישות"

כך אומר איתן אופנהיים, נשיא ומנכ"ל נובה, בראיון לביזפורטל, ומסביר כי המטרה ביעד ההכנסות של 500 מיליון דולר בשנה זה רק דרך צמיחה אורגנית. וגם - האם לדעתו העלייה בשכר בתחום ההייטק תיעצר בשלב מסוים?
סתיו קורן | (4)

חברת נובה 1.23% מכשירי מדידה הדואלית, דיווחה על תוצאות טובות לרבעון השני של השנה והציגה גם תחזית להמשך. איתן אופנהיים, נשיא ומנכ"ל נובה מסביר מדוע החברה חרגה ממנהגה והחליטה לפרסם את התחזיות הכספיות לשנת 2021 כולה: "נובה בדרך כלל לא מפרסמת תחזיות מעבר לרבעון הקרוב, אבל הפעם הרגשנו יותר בנוח עם מה שקורה בשוק, ועם השיא בצבר ההזמנות שקיבלנו, ולכן אנחנו יכולים לחשב גם את הרבעונים הבאים. אנחנו צופים שההכנסות לשנת 2021 יגיעו ל-390-400 מיליון דולר, שזה מעבר לתחזיות הקודמות שנתנו בעבר, ומעבר לתחזיות האנליסטים, שהעריכו שההכנסות יעמדו על 352.6 מיליון דולר". אמר אופנהיים.

אם אכן החברה תצליח להמשיך בקצב הנוכחי, היא כנראה תגיע ליעד ההכנסות שהציבה לעצמה, בתכנית "נובה 500" במסגרתה החברה צופה כי תגיע ליעד הכנסות של חצי מיליארד דולר עד שנת 2024, על רקע הביקושים בשוק השבבים. לשם השוואה, בשנת 2020 הכנסות החברה עמדו על 269.4 מיליון דולר, כלומר צפי לגידול של 86% בארבע שנים.

לדברי אופנהיים, נובה 500 מתייחסת להכנסות אורגניות בלבד, אך החברה מתכננת לבצע גם רכישות שצפויות לגרום לאפסייד: "הרעיון של התכנית זה להגיע להכנסות של חצי מיליארד דולר בהכנסות אורגניות בלבד, זאת אומרת שבמידה ונבצע גם רכישות, ויש סיכוי גבוה לכך, כי לחברה יש גם מזומן זמין, וגם גייסנו בשנה שעברה, אז אם נצליח לבצע רכישות יכול להיות שיהיה למודל הזה אפסייד".

"התחזית להכנסות לרבעון השלישי עומדת על 99-106 מיליון דולר, מה שמשקף עליה של 5% ברבעון השלישי. אנחנו הצגנו בסוף השנה שעברה שני מוצרים חדשים לגמרי שבעצם הם טכנולוגיה חדשה. אחד מהם נקרא פריזם , מוצר שיכול למדוד מיימדים גאומטריים, מדובר במוצר חדשני שהחברה פיתחה, ואין לו מתחרים בשוק. והמוצר השני נקרא אליפסון, זה מוצר שיודע למדוד פרמטרים מאוד מדויקים של חומרים. יש לנו כבר הכנסות משני המוצרים שלה, והם כבר מותקנים אצל מספר לקוחות, ואנחנו צופים שבמהלך החודשים האחרונים עוד לקוחות יאמצו את הטכנולוגיה.

"יצאנו מהקורונה חזקים מאי פעם"

"אנחנו רואים גם גידול בהשקעות בטכנולוגיות עתידיות, אבל מצד שני אנחנו גם מצליחים לשמור על המודל שלנו ולהגדיל הכנסות. בתקופת הקורונה התרחש גידול בהשקעות ובמצבת העובדים גם בישראל וגם באופן גלובלי. נובה יודעת בתקופות משבר להתגייס ובעצם לייצר ולזכות בנתחי שוק בצורה מיטבית. יצאנו מהקורונה חזקים מאי פעם".

השכר בענף ההייטק בנסיקה, איך אתם עומדים בדרישות הגבוהות של העובדים?

"כמו כולם, אני חושב שבשבילי זה לא הפתעה שכלכלה כמו ישראל צומחת בקצבים שהיא צומחת ושחברות הייטק השנה מציגות ביצועי שיא, ושהביקוש לכוח אדם איכותי מתבקש. היה ברור לי שהמלחמה על הטאלנט תגדל. 

"נובה בהגדרה לא יכולה לקחת עובדים ללא ניסיון, אז אנחנו מחפשים עובדים ברמה גבוהה ויש לנו תחרות גדולה, אז בסוף המלחמה על הכישרונות היא לא רק מלחמת שכר, ברור שזה כולל גם את השכר, אבל יש פה עניין של פיתוח התרבות הארגונית, ואיך אתה הופך את החברה לאטרקטיבית לאנשים שבאים ורואים תרבות של משפחה, ובסוף איך החברה בכלל נותנת הזדמנויות צמיחה בתוך החברה".

קיראו עוד ב"גלובל"

העלייה בשכר תיעצר בקרוב?

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לרון 08/08/2021 10:16
    הגב לתגובה זו
    באמת? מעניין,אני לא שמעתי על כך
  • 2.
    דניאל 06/08/2021 17:35
    הגב לתגובה זו
    מתי מחלקים דיבידנטים ?
  • דיבידנדים (ל"ת)
    יהושפט 07/08/2021 09:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אסתי 06/08/2021 17:15
    הגב לתגובה זו
    בהצלחה רבה, עלו והצליחו. המניה הכי טובה שלי....
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.