עדיין יש להן תקווה? באפט מימש חלק מהחזקותיו בחברות התעופה
ברקשיר האת'ווי מימשה החזקות בחברות התעופה האמריקאיות. ברקשייר החזיקה טרם התפרצות משבר הקורונה קצת יותר מ-11% ממניות דלתא איירליינס וכמעט 10.5% מהון מניות סאת'ווסט איירליינס.
> עשרת הדיברות להשקעה של וורן באפט
בסך הכל מכרה ברקשיר 13 מיליון מניות דלתא במחיר ממוצע של 24.15 דולר ו-2.3 מיליון מניות סאת'ווסט במחיר ממוצע של 30.2 דולר למניה. המכירה התבצעה, פחות או יותר, במחיר השוק ולאחריה ירדה בארקשיר מתחת לרף החזקות של 10% שמשמעותו המרכזית היא שהיא לא תצטרך לדווח יותר על פעולותיה במניות אלה.
אם כן, מה ניתן ללמוד על הערכותיו של וורן באפט על מניות חברות התעופה. בקליפת אגוז, נראה שבאפט מעריך שרחוקה הדרך של חברות אלה לחזור ולשחק תפקיד מרכזי בכלכלה האמריקאית. כלומר, ההערכה המרכזית היא שגם כשיוסרו מגבלות התנועה בארה"ב ייקח עוד הרבה זמן עד שהביטחון העצמי של הציבור יחזור לעצמו כך שהיקף הטיסות, התפוסה שלהן והמחירים יחזרו לימים של טרם ההכרזה על מגבלות התנועה.
כדי להבין את מצב חברות התעופה האמריקאיות, צריך לשים לב למכתב ששלח מנכ"ל דלתא איירליינס לעובדי החברה לפני מספר ימים. דלתא, אגב, מעסיקה 30 אלף עובדים שרובם ככולם הוצאו לחופשה ללא תשלום – בהסכמה. מנכ"ל החברה, אד בסטיאן, כתב במייל ששלח לעובדים כי נכון להיום, דלתא שורפת 60 מיליון דולר ביום וזאת למרות שאינה משלמת שכר לעובדיה שכאמור, יצאו לחופשה ללא תשלום.
- אירוע נדיר: "תמכרו את המניה של וורן באפט"; ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה
- וורן באפט קונה את חטיבת הכימיקלים של אוקסידנטל ב־9.7 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסטיאן כתב כי הכנסות החברה למעשה נמחקו. על-פי המייל ששלח, הן ירדו ב-90%, נתון שהוא הישג כשההערכות דיברו על כך שהכנסותיה התאפסו למעשה. אם זה לא מספיק הרי שחברות התעופה נאלצו להחזיר כסף ללקוחותיהם שהזמינו כרטיסי טיסה לטיסות שבוטלו. הירידה בהכנסות בצירוף החזר תשלומים ללקוחות יצרו בור מסוכן מאוד לחברות התעופה שמחזרות בימים אלה על פתחי הממשל הפדרלי כדי שהאחרון יזרים להן מזומנים כדי לשמור על האופרציה כך שתוכל לחזור לפעילות מהר יחסית, עם הסרת המגבלות על התנועה.
חזרה לתפקוד
ההערכות בוול סטריט מדברות על כך שחברות התעופה לא יחזרו לתפקוד ולו חלקי עד לסוף חודש ספטמבר. ההערכות האלה נסמכות על פרסומים בארה"ב לפיהם הודיעו שתי חברות התעופה הגדולות בארה"ב, דלתא ויונייטד איירליינס שמעסיקות ביחד 187 אלף עובדים, כי לא יחזירו אותם מהחופשה ללא תשלום עד לסוף חודש ספטמבר, אז יגמרו העובדים לנצל את התשלומים המגיעים להם מהממשל.
מנכ"ל יונייטד איירליינס, אוסקר מונוז, צוטט לפני מספר ימים בכלי התקשורת בארה"ב כמי שמעריך שחברות התעופה לא יחזרו כל-כך מהר לתפוקות כמו לפני פרוץ משבר וירוס הקורונה. מונוז לא הצליח להעריך גם כמה זמן ייקח לחברות התעופה לחזור לעצמן מרגע שיוסרו מגבלות התנועה, אבל ממעוף הציפור, מונוז, העריך שאמנם הביקושים לטיסות ירדו משמעותית אך לא יעלמו ואולי אף יחזרו לסדר גודל משביע רצון כבר בשנה הבאה.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 4.איציר 06/04/2020 08:56הגב לתגובה זומה הפריע לו למכור לפני שבועיים שהמחיר היה 45 דולר? מהירות התגובה שלו באמת נפגעה ....
- 3.לירן 06/04/2020 03:49הגב לתגובה זואין לך מושג מה וורן הולך לעשות עכשיו עם המניות שלו הוא יכול או להחזיק או למכור או לקנות יותר נמוך בכל מקרה הוא לא חייב לדווח לך כלום עכשיו! אז אם את חושבת שהדבר חיובי, תחשבי שוב.
- 2.איתמר 06/04/2020 03:01הגב לתגובה זולא הייתי ממהר לשפוט לפי מכירה כזאת או אחרת של באפט מה הוא צופה. לפעמים המכירות שלו נעשות מטעמים משפטיים (כמו לא להחזיק מעל X אחוזים מהחברה מטעמים רגולטוריים). ובלי קשר, באופן כללי ההשקעה של באפט מלכתחילה במניות התעופה הייתה החלטה כושלת. זה מזכיר לי את הבדיחה של רי'צארד ברנסון על חברות תעופה: "אדם מגיע למיליונר ושואל אותו איך אפשר להפוך למיליונר. המיליונר עונה - אחי, זה ממש קל, תתחיל כמיליארדר, ואז תקנה חברת תעופה".
- 1.עכשיו הוא יכול להפטר מהמניות בלי לדווח (ל"ת)כלכלן 05/04/2020 21:18הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
