דלק בעקבות מחירי הנפט והגז - צנחה 40% בחודשיים; מה יהיה בהמשך?
לאחר ששנת 2019 הייתה חלשה לבעלי המניות של דלק קבוצה 0.12% - הפסידו אחוזים בודדים בעוד השוק זינק, שנת 2020 נפתחה בסערה - השלמת עסקת מכירת מניות השליטה בהפניקס תמורת 1.57 מיליארד שקל והתחלת הזרמת הכסף ממאגר לוויתן גרמו למניית החברה לזנק ב-28% בתוך מספר ימים. מאז, האופטימיות של תחילת השנה התפוגגה במהירות. מניית החברה השלימה צניחה של יותר מ-42% מהשיא.
החולשה בדלק קבוצה מתרחשת במקביל ללחץ מכירות כבד בשוק הסחורות בעולם בחודשיים האחרונים. מחיר הנפט נפל בימים האחרונים מתחת לרף הפסיכולוגי של 50 הדולרים לחבית. במקביל, מחיר הגז ירד מרמה של 2.9 דולר למיליון יחידיות תרמיות בריטיות (Btu) בנובמבר האחרון לרמה של 1.7 דולר בלבד בימים האחרונים. נציין כי החששות מפגיעה נוספת בשוק התעופה העולמי בעקבות נגיף הקורונה, עשויים להוריד את הביקושים עוד יותר במהלך התקופה הקרובה. ובכלל - האטה עולמית מביאה לרוב לירידה במחירי הנפט והגז.
אם זה לא מספיק, נזכיר כי הדוחות האחרונים של הבנקים בארה"ב הצביעו על הסקטור הפיננסי מוריד חשיפה לסקטור מחשש לפשיטות רגל בתחום, כלומר עלויות המימון של החברות בתחום מתחילות לעלות.
החולשה במחיר המניה מתרחשת למרות שהחברה תומכת במחיר המניה בחודשים האחרונים ע"י רכישה באופן כמעט יומי של מניות החברה בהיקף של 4-6 מיליון שקל. (ליום). החברה הודיעה באוקטובר האחרון על תוכנית לרכישת מניות בהיקף של 100 מיליון שקל. נכון ל-24.2, החברה ביצעה רכישות של 95.4 מיליון שקל, כלומר נותרו מיליון בודדים בתוכנית הרכישה הנוכחית והחברה לא דיווח על תוכנית חדשה.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם החברה תודיע על תוכנית רכישות חדשה? סימן שאלה גדול
בכנס המשקיעים האחרון של החברה בתחילת החודש האחרון הציגה החברה את האסטרטגיה של החברה והציגה תזרים מזומנים עתידי מרשים (לשנה הקרובה ולעוד שנתיים - בזכות גידור של מחירי הנפט על עסקת איתקה).
האסטרטגיה של החברה כוללת הנפקה של חברת איתקה בבורסה בלונדון במהלך 2020. אתיקה מרכזת את פעילות הנפט של החברה בחו"ל כשלאחרונה רכשה את את פעילות הנפט בים הצפוני. מדובר על חברה שרשומה בדוחות דלק בכ-1.5 מיליארד דולר וההערכות הן שההנפקה תהיה בשווי של קרוב ל-2 מיליארד שקל. אבל מבדיקה שעשינו בביזפורטל בהינתן מחירי הנפט העתידיים שישליכו על הערכת השווי של מאגרי הנפט, השווי עלול להתכווץ משמעותית - כל ירידה במחיר הנפט משפיעה פי כמה וכמה (בגלל המינוף) על שווי איתקה ועל שווי דלק - אז תעשו חשבון ותגלו שאיתקה כבר שווה משמעותית פחות. באופן גס מינוף החברה גורם לכך שכל ירידה באחוז של מחירי הנפט והגז, מורידים את שווי החברה בלפחות פי 3.
מעבר לכך, לנוכח ההתרחקות של הבנקים מהסקטור בחודשים האחרונים והאירועים האחרונים בשוק הסחורות, קשה לראות איך החברה מצליחה להנפיק את החברה הבת בהצלחה (מבלי להתפשר משמעותית על המחיר שגם כך ירד).
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בנוסף, החברה טענה בכנס כי היא מצפה לא רק לשרת את חובותיה אלא גם להקטין את החוב בצורה משמעותית בשנים הקרובות דרך פירעונות מוקדמים בזכות התזרימים מאיתקה (150-200 מיליון דולר). עם זאת, הצפי האחרון (לאחר שעבר שינוי בעקבות דרישת הרשות) של החברה בנוגע לתזרים המזומנים מהמאגרים שרכשה החברה משברון, מבוסס על ההנחה כי מחיר הנפט מסוג ברנט יעמוד ב-2020 על 68.3 דולר לחבית ויעלה בהדרגה עד לרמה של 90 דולר לחבית בשנת 2030. בחברה מציינים כי הם גידרו את רוב תפוקת הנפט ל-2020 וגם ל-2021, אך מה יקרה בשנים הבאות, ובכלל מה יקרה בהערכה הבאה כשמחיר הנפט מתחת ל-50 דולר ולמה הנחת הבסיס היא לעליות.
גרף שבועי של מניית דלק קבוצה בשנים האחרונות
- 16.דירה=קורת גג 28/02/2020 18:14הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 15.מאיר 28/02/2020 17:39הגב לתגובה זומקווה שייסים כמו לבייב. שרוצים לבלוע הכל ,זה נתקע בגרון
- 14.מחכה לסופו 28/02/2020 17:34הגב לתגובה זוחזיר קטן אוכל חזיר גדול אוכלים אותו ,ואל תשכח לחלק דיבידנדים למשקיעים זבל
- 13.שלומי 28/02/2020 13:13הגב לתגובה זוהצפי הוא 10 דולר לחבית וזה רק בגלל האנרגיה החלופית כמו רוח שמש חשמל ועוד
- 12.נחמת עניים 28/02/2020 11:05הגב לתגובה זותשובה אוטוטו פושט רגל והופך לטירוף הארור האחרון, שעשק את משאבי המדינה
- 11.קבוצת דלק 28/02/2020 09:18הגב לתגובה זובשנת 2007 מחיר קבוצת דלק היה גבוה ב-20% מהמחיר כיום. אלו התשואות שנותן לנו יצחק תשובה מקידוחי לוייתן ותמר. חבל על הכסף שמשקיעים שם. תמיד אמרתי שאסור להשקיע במניות של תשובה, וזאת כלקח ממה שקרה בדלק נדלן. אני לא נוגע במניות שלו מאז.
- 10.עץ עקום 27/02/2020 19:27הגב לתגובה זומשקים...הוא ימשיך לצמוח עקום
- 9.הבנקים מתחילים לספור לו את הבטחונות כול יום. (ל"ת)דני 27/02/2020 17:50הגב לתגובה זו
- 8.דירה=קורת גג 27/02/2020 17:36הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 7.אנטוניו 27/02/2020 16:38הגב לתגובה זושיש נכס מס לאיתקה בשווי 2 מיליארד לצורך הגנה על שווי החברה גם אם מחיר הנפט יורד אז עכשיו תעשו חישוב לבד כמה תהיה שווה
- שוקי 28/02/2020 11:52הגב לתגובה זוהנכס לא שווה 2 מיליארד. הנכס שווה כגובה המס על 2 מיליארד, כלומר כמה מאות מיליונים. הסכומים הללו (של מגן המס) כבר נלקחו בחשבון כאילו ינוצלו בתחזית התזרים. בכל מקרה, החברה בסיכון גבוה מאוד, כי הנכונות למחזר לה חובות במחיר סביר תקבע את גורלה וזאת על רקע הקטנת החשיפה של הבנקים לסקטור.
- 6.הספר משחיז את המספריים דלק נדלן (ל"ת)הספר 27/02/2020 15:21הגב לתגובה זו
- 5.נפגע תשובה 27/02/2020 15:07הגב לתגובה זוזיכרו מה קרה בדלק נדלן שמה תשובה עשה תיספורת גדולה למשקיעים בעוד קבוצת דלק הרוויחה מיליארדים
- אנונימי 28/02/2020 00:17הגב לתגובה זושאנן ובוטח אדון תשובה,לבסוף קארמה חוזרת לכל מעלליו.חזיר גדול..!!
- 4.חיים 27/02/2020 15:04הגב לתגובה זומקווה שהמוסדיים למדו מההונאה והתספורת בדלק נדלן,ושגם הם לא משקיעים את הפנסיות והגמל שלנו בעסקיו של הנוכל החמדן.
- 3.האם 27/02/2020 15:01הגב לתגובה זוהאם יש סיכוי שקבוצת דלק תפשוט רגל?
- 2.הכל סיפורים של ביז 27/02/2020 14:32הגב לתגובה זומחיר החברה היה 70, איך אתה מסביר את זה! הכל עניין של שורטיסטים כבדים. אפשר לראות כל תקופה של ארבעה/חמישה חודשים יורדת בטירוף ופתאום מזנקת בעשרות אחוזים. זו לא בורסה אלא קזינו ברישיון הבורסה. אפשר לראות מה המחיר בעוד חודשיים ולהבין.
- שקר 28/02/2020 16:28הגב לתגובה זו65 דולר, תשובה בצרות צרורות
- אנליסט נפט וגז 06/03/2020 13:18למרות שפה כביכול רכש נכס מניב אבל בסיכון גבוה מבחינת מחירי הנפט בעולם
- 1.תשובה יחכה לשער 25 ויתן הצעת רכישה כמו בדלק"ד (ל"ת)דני 27/02/2020 14:01הגב לתגובה זו
- אם ישאר בחיים והקורונה לא תגמור אותו (ל"ת)מייק 27/02/2020 15:07הגב לתגובה זו
- אבי 28/02/2020 16:14גם שהנפט היה גבוהה המניה על עלתה ממש . הכל עניין של שורטיסים שמנצלים בהלת הקורונה . הכל יחזור ובעוצמה . תשובה עלול להשתלט על המניה ולמחוק אותה השערים כאלו מצחיקים .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
