ברזיל רועדת: הנשיא הוקלט מאשר דמי שתיקה - מפולת של 10% בפתיחת המסחר

דיווח בתקשורת בברזיל מכה גלים במדינה ומייצר מערבולת פוליטית. מי הן המניות בת"א בעלות חשיפה לברזיל? 
גיא בן סימון | (2)
נושאים בכתבה ברזיל

ברזיל שוב נכנסת למערבולת פוליטית. לפי דיווח בתקשורת המקומית שמכה היום גלים במדינה הדרום אמריקנית, נשיא ברזיל, מישל טמר, הוקלט כאשר הוא מאשר מתן דמי שתיקה לעד פוטנציאלי שאמור להעיד נגדו במשפט הענק שמתחולל כיום במדינה. לפי הדיווח, טמר הוקלט כאשר הוא מאשר לאיש עסקים בכיר (יו"ר ענקית הבשר JBS) להעביר דמי שתיקה ליו"ר הפרלמנט לשעבר, אדוארדו קוניה, שכלוא כיום.

למעשה, הקלטתו של הנשיא טמר הייתה כחלק ממבצע עוקץ שניהלה המשטרה בברזיל בעזרת עובדי ענקית הבשר כאשר יו"ר JBS היה זה שהקליט את הנשיא. "אתה צריך להמשיך עם זה", כך לפי הדיווח בעיתון הוקלט אומר נשיא ברזיל ליו"ר JBS כאשר זה סיפר לו כי הוא משלם דמי שתיקה לקוניה. נציין כי קוניה, לשעבר חבר בכיר במפלגתו של טמר, אמר לאחרונה כי יש בידיו חומר מרשיע בדבר שחיתות לגבי כמה מבכירי הממשל.  

נסביר כי ברזיל שחוותה מיתון חריף בשנים האחרונות ברקע לצניחת מחירי הסחורות בעולם במקביל למשבר פוליטי חמור שכלל הדחה של הנשיאה דילמה רוסף, ובשנה האחרונה נרשמה התאוששות ברקע להתייצבות ברמה הפוליטית. כעת נראה שמגדל הקלפים קורס ומדד המניות בברזיל שעלה עשרות אחוזים בחודשים האחרונים בציפייה לביצוע רפורמות משמעותיות שמטרתן ייצוב הכלכלה, צולל כעת ביותר מ-10% בפתיחה. נציין כי ירידה של יותר מ-10% במדד המרכזי בברזיל עיכב את פתיחת המסחר בחצי שעה. בכל מקרה, ירידה של 15% מעכבת את הפתיחה בשעה, וצניחה של 20% למעשה היתה סוגרת את המסחר עוד לפני שנפתח. 

באופוזיציה כבר נשמעים קולות הקוראים לו להתפטר וחוסר היציבות הפוליטית חוזר לקדמת הבמה. טמר מכחיש את הדיווח של העיתון. דריכות גדולה נרשמת כעת לקראת פתיחת המסחר בברזיל כאשר לפי ההערכות המדד המרכזי יצלול מעל 15%. בבורסה בת"א התעודה 'קסם ברזיל' צוללת מעל 10%. מטבע הריאלי הברזילאי מתרסק 8% כעת מול הדולר. 

החשיפה של חברות בבורסה בת"א לברזיל

גזית גלוב. החברה שבשליטת חיים כצמן מחזיקה בגזית ברזיל שלה יש נכסים רבים בסאו פאולו. מדו"חות הרבעון הרביעי של גזית גלוב עולה כי 5% מה-NOI (הכנסות מהשכרה נטו) הכללי של גזית גלוב מקורו בברזיל, זאת לעומת 47% מאירופה או 23% בקנדה ו-18% בארה"ב. עם זאת, מדובר באזור בו גזית גלוב השקיעה בשנים האחרונות ברכישת נכסים. בעניין זה נציין כי ה-NOI היחסי של ברזיל מתוך הסך של גזית גלוב עמד ברבעון הרביעי של 2015 על 3% בלבד.  

 פרוטליקס. בסוף 2016 קיבלה פרוטליקס הזמנה בהיקף משמעותי מאוד של 24 מיליון דולר ממשרד הבריאות הברזילאי לחומר הפעיל בתרופה שפיתחה החברה למחלת הגושה.

 פלסאון תעשיות 0% . כמעט 20% מהמכירות של פלסאון בשנת 2016 מקורן בברזיל. פלסרון שבשליטת קבוץ מעגן מיכאל (69%) עוסקת בייצור מוצרים טכניים מפלסטיק, אביזרי חיבור לצנרת, כלים סניטריים ומוצרים לענף הלול.

גניגר 0% . כמעט שליש מההכנסות של גניגר שעוסקת בייצור ושיווק יריעות פוליאתילן לחקלאות ולתעשיה מקורן בדרום אמריקה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

חברת איתוראן (סימול: ITRN) שנמחקה ממחסר בת"א אך נסחרת בוול סטריט חשופה אך היא לשוק הברזילאי בצורה משמעותית. איתורן סגרה אתמול לפי שווי של 720 מיליון דולר, זאת לאחר מהלך עליות של 21% מתחילת השנה לשיא כל הזמנים. 

שטראוס 0% . כ-22% מכלל מכירות שטראוס ב-2016 היו בשוק הברזילאי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נוסטרדמוס 18/05/2017 19:08
    הגב לתגובה זו
    אל תיתן שיתפסו אותך !!!
  • 1.
    ב 18/05/2017 15:33
    הגב לתגובה זו
    האחרונה 30%...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.