רחוב שי עגנון בת ים
צילום: אוראל כהן

התחדשות עירונית בבת ים: 320 דירות בשלושה מגדלים על הים - מה המחירים באזור?

קונטמפו נדל"ן וקבוצת וייס-בולטהאופ יהרסו 100 דירות בששה מבנים ישנים ברחוב ש"י עגנון. כמה עולה מטר מול הים?
איציק יצחקי | (5)

התחדשות עירונית בבת ים: קונטמפו נדל"ן וקבוצת וייס-בולטהאופ יקימו שלושה מגדלים מפוארים בני כ-30 קומות בסמוך לחוף הריביירה, בשילוב שטחי מסחר ומבני ציבור. הפרוייקט יקום כ-100 מטר בלבד מקו המים, עם נגישות למרכזי העסקים בתל אביב-יפו ובסמיכות לקו הרכבת הקלה שיוצא לדרך.

ש

תמונה אחת שווה אלף מילים. הרחוב מול הים (גוגל מאפ)

מדובר בביצוע פרויקט פינוי בינוי ברחוב ש"י עגנון בבת ים במסגרתו ייבנו שלושת המגדלים מפוארים הכוללים כ-320 יח"ד, בשילוב קומת מסחר הפונה לרחוב, מבני ציבור ופיתוח סביבתי. התוכנית כוללת הריסת כ-100 יח"ד ב-6 מבנים ישנים ברחוב ש"י עגנון 28-42 שיפנו את מקומם לשלושה מגדלי מגורים מפוארים.

המחירים בבת ים משתנים מאוד, בין בת ים החדשה לזו הישנה, בין שכונת פארק הים, לעומת בנייני השיכונים. בגדול, המחירים בבת ים נעים סביב 35 אלף שקל למטר. המגדלים הגבוהים מול הים מעלים את הממוצע, הם נמכרים במחירים של עד 40 אלף אלף שקל למ"ר, אבל הממוצע נע סביב 35-37 אלף שקל למטר. ברחבי העיר אפשר למצוא גם דירות ישנות ב-22-24 אלף שקל למ"ר.

ש"י עגנון ממוקמת בדרום מערב בת ים, קרוב מאוד לחופים המרכזיים - המרינה, הריביירה וחוף הדוגמא. למרות שמדובר בבניינים ישנים, הדירות שם נמכרות תמורת 29-31 אלף שקל למטר. ראוי לציין כי השנה לא נעשו עסקאות ברחוב הזה ונראה כי התושבים המתינו לאישור סופית של הפרוייקט, כשאחרים ממתינים לעליית השווי בעקבות הפוטנציאל הגלום. בשנת 2019 המחירים עמדו על 21-23 אלף שקל למטר. אפשר לומר כי המחירים ברחוב עלו תוך פחות מ-4 השנים האחרונות בשיעור של 30%-25%.

שחר רז, בעלי קונטמפו: "מיקומו הייחודי של הפרויקט לחוף ימה של העיר, מצביע על פוטנציאל ההשבחה הגלום בו. בחירת הדיירים במי שעוסקים בהתחדשות עירונית ורק בה, משקפת הבעת אמון ביכולתנו לקדם פרוייקטים גדולים באזורי ביקוש גבוה".

ש

קיראו עוד ב"נדל"ן"

מבט על הרחוב מלמעלה (אוראל כהן)

חנן סגל, מנכ"ל קבוצת וייס-בולטהאופ: "זהו פרויקט יוקרה שאנו גאים להוביל עם שותפינו קונטמפו נדל"ן. מיקומו המבטיח האטרקטיבי עם נוף מלא לים תואם את חזון הקבוצה להוביל את שוק היוקרה בתחום ההתחדשות העירונית ולהציע פתרונות ללקוחות שיודעים להעריך איכות גבוהה, שירות בלתי מתפשר ויושרה מקצועית".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יצחק שוילי 30/07/2024 23:33
    הגב לתגובה זו
    אמן ויצא לפועל יש להורים שלי דירה שם וזה הנכס היחיד שלהם
  • 3.
    בת ימי 15/08/2023 21:14
    הגב לתגובה זו
    לא מעניין כלום רק כסף כסף כסף
  • 2.
    ירון 15/08/2023 15:54
    הגב לתגובה זו
    לוקחים רחוב ידידותי של אולי 3 קומות ,מכפילים את מספר הדירות פי 3,ובמקום בניינים חדשים של 9-12 קומות שיספיקו בונים מגדלים של 30 קומות עם דמי ניהול של אלפיים בחודש רק בשביל לשלש את כמות הדירות ,ושאר השטח היה סתם שטח מת במקום רחוב עירוני שנוח להולכי רגל
  • איציק 16/08/2023 11:05
    הגב לתגובה זו
    דירות מביאות גירעון בארנונה . זה דווקא אתגר לבצע פינוי בינוי עם יחס מינימלי בין דירה חדשה לישנה
  • 1.
    דני 15/08/2023 12:00
    הגב לתגובה זו
    שיהיה לכם בהצלחה, אתם תהיו זקוקים לה.
דירות חדשות
צילום: איציק יצחקי

מגבלת האשראי שתקבור את החלום לדירה של רבבות צעירים

בשעה ששוק השכירות ממשיך לזנק, בבנק ישראל החליטו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, מבלי להבחין בין לווים אחראיים ומחושבים, ללווים חסרי אחריות שנכנסו למעגל החובות

אלון יוניאן |

בעוד ששוק השכירות ממשיך לשבור שיאים, בבנק ישראל בחרו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, ולהגביל את יחס ההחזר החודשי של הלוואות לדיור ל-40% מההכנסה הפנויה, במקום 50% שהיה נהוג עד היום. לכאורה מדובר במהלך אחראי שנועד לצמצם סיכונים במערכת הפיננסית; בפועל, זוהי החלטה שעלולה לייצר גל של השלכות לא מכוונות, ולהעמיק עוד יותר את משבר הדיור בישראל.

החלטת בנק ישראל ליישום מגבלת האשראי החדשה, מגלמת רצון להפחתת הסיכון המערכתי למערכת הבנקאית. אשראי פרוץ פירושו פחות סיכוי להתפרצות של בועת נדל״ן בדומה למשבר הסאב פריים ב-2008, שבו מיליוני אזרחים וחברות הגיעו למצב של חדלות פירעון כתוצאה מהפקרות הבנקים שהעניקו מסגרות אשראי מופקרות וללא בדיקות מקדימות מוקפדות על יכולות ההשתכרות וההחזר של הלווים, אותם לווים שבוקר אחד מצאו עצמם חסרי בית ועם חובות שנותרו גם לאחר מכירת הבית. 

ברם, לצד היתרונות, הנזק הציבורי של רפורמת האשראי עלול להאפיל על תועלתו, מאחר והצמצום האוטומטי הגורף במתן האשראי, ללא אבחנה בין לווים אחראיים לבלתי אחראיים כפי שאפשר לבדוק בבדיקה בסיסית בדוחות החשבונאיים של הלווה, יוביל לכך שגם משפחות בעלות הכנסה יציבה והון עצמי מספק או כאלה שאף בחרו להתגורר במשך מספר שנים בבית ההורים כדי לחסוך הון להמשך התשלומים- יסווגו כבעלי סיכון גבוה לפיגור בהחזרי המשכנתא, וייפלטו אף הן ללא צורך לשוק השכירות ההולך ובוער, ומתוך כך לעליית מחירים בשוק הדירות להשכרה.

בנוסף, צמצום ביכולת הרכישה יגרור האטה בביקושים בשוק, מצב שעשוי להוביל יזמים, ובוודאי כאלה שבונים בפריפריה ומסתמכים על שולי רווח צרים ממילא, להקפיא פרויקטים תכנוניים. כך ייווצר מעגל שוטה: פחות בנייה ועסקאות נדל"ן שיובילו להיצעים מוגבלים, ומכאן למיתון ועליית אינפלציה שייאלצו את הבנקים להגדיל מחדש את מסגרות האשראי, ומכאן לעלייה מחודשת במחירי הדירות בשל צוואר הבקבוק שנוצר בעקבות הקפאות הבנייה, וחתימת המעגל עם זוגות צעירים שיתחילו מחדש את המרוץ לדירה מחדש, רק שהפעם ללא הון עצמי מאחר ומיטב כספם הושקע בשכירות. 

תרחיש שני אפשרי הוא גישה דיפרנציאלית שמבחינה בין קבוצות לווים שונות. במקום קו קשיח של 40% אשראי מסך ההכנסה הכוללת של כל משפחה, ניתן להפעיל מנגנון דירוג מבוסס נתונים: מנגנון ראשון: לווים עם היסטוריית אשראי חיובית, הכנסה קבועה וביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של עד 50% מההכנסה המשותפת הכוללת. מנגנון שני: לווים חסרי יציבות תעסוקתית וללא ביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של 35% - 40% מסך ההכנסה המשותפת של בני הזוג. 

דירות חדשות
צילום: איציק יצחקי

מגבלת האשראי שתקבור את החלום לדירה של רבבות צעירים

בשעה ששוק השכירות ממשיך לזנק, בבנק ישראל החליטו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, מבלי להבחין בין לווים אחראיים ומחושבים, ללווים חסרי אחריות שנכנסו למעגל החובות

אלון יוניאן |

בעוד ששוק השכירות ממשיך לשבור שיאים, בבנק ישראל בחרו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, ולהגביל את יחס ההחזר החודשי של הלוואות לדיור ל-40% מההכנסה הפנויה, במקום 50% שהיה נהוג עד היום. לכאורה מדובר במהלך אחראי שנועד לצמצם סיכונים במערכת הפיננסית; בפועל, זוהי החלטה שעלולה לייצר גל של השלכות לא מכוונות, ולהעמיק עוד יותר את משבר הדיור בישראל.

החלטת בנק ישראל ליישום מגבלת האשראי החדשה, מגלמת רצון להפחתת הסיכון המערכתי למערכת הבנקאית. אשראי פרוץ פירושו פחות סיכוי להתפרצות של בועת נדל״ן בדומה למשבר הסאב פריים ב-2008, שבו מיליוני אזרחים וחברות הגיעו למצב של חדלות פירעון כתוצאה מהפקרות הבנקים שהעניקו מסגרות אשראי מופקרות וללא בדיקות מקדימות מוקפדות על יכולות ההשתכרות וההחזר של הלווים, אותם לווים שבוקר אחד מצאו עצמם חסרי בית ועם חובות שנותרו גם לאחר מכירת הבית. 

ברם, לצד היתרונות, הנזק הציבורי של רפורמת האשראי עלול להאפיל על תועלתו, מאחר והצמצום האוטומטי הגורף במתן האשראי, ללא אבחנה בין לווים אחראיים לבלתי אחראיים כפי שאפשר לבדוק בבדיקה בסיסית בדוחות החשבונאיים של הלווה, יוביל לכך שגם משפחות בעלות הכנסה יציבה והון עצמי מספק או כאלה שאף בחרו להתגורר במשך מספר שנים בבית ההורים כדי לחסוך הון להמשך התשלומים- יסווגו כבעלי סיכון גבוה לפיגור בהחזרי המשכנתא, וייפלטו אף הן ללא צורך לשוק השכירות ההולך ובוער, ומתוך כך לעליית מחירים בשוק הדירות להשכרה.

בנוסף, צמצום ביכולת הרכישה יגרור האטה בביקושים בשוק, מצב שעשוי להוביל יזמים, ובוודאי כאלה שבונים בפריפריה ומסתמכים על שולי רווח צרים ממילא, להקפיא פרויקטים תכנוניים. כך ייווצר מעגל שוטה: פחות בנייה ועסקאות נדל"ן שיובילו להיצעים מוגבלים, ומכאן למיתון ועליית אינפלציה שייאלצו את הבנקים להגדיל מחדש את מסגרות האשראי, ומכאן לעלייה מחודשת במחירי הדירות בשל צוואר הבקבוק שנוצר בעקבות הקפאות הבנייה, וחתימת המעגל עם זוגות צעירים שיתחילו מחדש את המרוץ לדירה מחדש, רק שהפעם ללא הון עצמי מאחר ומיטב כספם הושקע בשכירות. 

תרחיש שני אפשרי הוא גישה דיפרנציאלית שמבחינה בין קבוצות לווים שונות. במקום קו קשיח של 40% אשראי מסך ההכנסה הכוללת של כל משפחה, ניתן להפעיל מנגנון דירוג מבוסס נתונים: מנגנון ראשון: לווים עם היסטוריית אשראי חיובית, הכנסה קבועה וביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של עד 50% מההכנסה המשותפת הכוללת. מנגנון שני: לווים חסרי יציבות תעסוקתית וללא ביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של 35% - 40% מסך ההכנסה המשותפת של בני הזוג.