דירה בהנחה מחיר למשתכן
צילום: תמר מצפי

דירה בהנחה? הממשלה עומדת "לכווץ" לכם אותה במאות אלפי שקלים

על פי הסיכום בין משרדי השיכון והאוצר, שיעור ההנחה יהיה 25% במקום 20%. איפה הקאץ'? מחיר השוק שעל בסיסו תיגזר ההנחה יהיה נכון למועד המכרז, ולא על בסיס מחירי דצמבר 2020. המשמעות היא פשוטה: דירה שעלתה 1.6 מיליון שקל, תעלה כעת 2 מיליון שקל בממוצע, מה שישפיע גם על מחירי הדיור וגובה ההלוואה הממוצעת
איציק יצחקי | (2)

בזמן שמחירי הנדל"ן יורדים וההאטה בשוק מורגשת, הדיונים על התקציב שעברו בקריאה ראשונה מעניקים הנחות לפעוטונים ואפילו כמה הקלות למעמד הביניים, אבל הנטל האמיתי - פתרון אמיתי להגדלת היצע הדירות והורדת המחיר בשוק עדיין לא נמצא - פרט להעלאת ריבית בצורה אגרסיבית.

כעת, כך מתברר, גם החלום של דירה בהנחה עשוי להסתיים. מהדיונים על התקציב עולה כי דירה בהנחה תימכר תמורת הנחה קטנה משמעותית ביחס למחיר השוק. זוהי בשורה רעה לזוגות צעירים או לכאלה שאין ברשותם דירה. הנחה הם יקבלו, אבל לא בטוח שהיא תהיה רלוונטית עבורם. תכף תבינו גם למה.

אחד הנושאים שעלה במסגרת התקציב הוא סיכום בין משרד השיכון של גולדקנופף למשרד האוצר של סמוטריץ', לפיו ההנחות שמעניקה המדינה לאותם זוגות צעירים יצטמצמו. בכמה יצטמצמו? במאות אלפי שקלים.

לפני שנסביר למה זה קורה, חשוב להדגיש: עדיין אין הסכמה של רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) למהלך הזה והסיכום הזה טרם אושר רשמית. אבל ככל שזה נוגע לאישור התקציב הנוכחי, חלק מההנחה תבוטל.

הסיפור הוא פשוט: ההנחה שנתן עד כה משרד השיכון עבור הדירות האלה נקבע על בסיס מחירי הדירות נכון לחודש דצמבר 2020. כעת, שיעור ההנחה יחושב על פי שווי הדירות בזמן המכרז. כלומר, אם בוצע מכרז באפריל 2023, ההנחה תהיה נגזרת של מחירי הדיור בשעה זו, ולא במחירי 2020. מחירי הדיור עלו ב-33% בערך בשנתיים האחרונות. אם ההנחה תיגזר משם, המשמעות היא פשוטה: כל דירה תעלה יותר.

על פי הסיכום, שיעור ההנחה יהיה 25% במקום 20%, כלומר גבוה יותר, ולא יותר מ-500 אלף שקל. הבעיה היא שההנחה תינתן לעומת מחירי 2023 (במקרה שהמכרז יצא השנה) ולא במחירי 2020.

רוצים דוגמא מספרית? נניח שמחיר השוק של דירה ב-2020 היא 2 מיליון שקל. עד היום היא קיבלה הנחה של 20% והיא נמכרת ב-1.6 מיליון שקל. כעת, היא תקבל הנחה גבוהה יותר, של 25%. נשמע מפתה, נכון? אלא שהמחיר שהיה בדצמבר 2020, 2 מיליון שקל, עלה ב-33% בממוצע. אם נניח שהמחיר עומד כיום על 2.5 מיליון שקל בלבד (כלומר, עליה של 25% בלבד), והמחיר לא עלה בצורה דרמטית, גם אז הנחה מקסימלית של 500 אלף שקל, משמעותה שהדירה תימכר במחיר של 2 מיליון שקל - 400 אלף שקל יותר. זה התחשיב במקרה של דירה זולה יחסית, אך בערים רבות המחיר גבוה יותר, כך שחלום הדירה הולך ומתרחק ועוד יותר מכך - הוא יגדיל את גובה ההלוואה הממוצעת בישראל.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

בנוסף, מתברר כי גם מנגנון התמריצים לרשויות המקומיות השתנה. אם עד לפני שנה רמ"י נתנה 30 אלף שקל לכל דירה חדשה שרשות מקומית בונה, התמריץ יקוצץ ויעמוד על עשרת אלפים שקל - שליש בלבד. איזה עניין יש לעירייה לבנות כעת כשהיא יודעת שהתמריץ שלה השתנה ויירד בשני שליש?

לא ברור מדוע ההחלטה של משרד השיכון מגיעה דווקא עכשיו, כשהיא נהנית מתקציב של 13 מיליארד שקל - התקציב הגבוה בכל הזמנים. תקציב דומה יקבל המשרד גם בשנה הבאה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רועי 27/02/2023 09:10
    הגב לתגובה זו
    רק ריבית תחזיר את השוק לשפיות כל שאר האופציות זה ספינים ושקרים שיעלו את הריבית ב5 אחוז ואז לא נצתרך שום תוכנית הזויה וכל מגדל הקלפים שנבנה באוויר יקרוס מחסור זאת הונאת העשור ביבי נתניהו לא נישכח ולא נסלח ריבית אפס במשך שנים רצופות זה פשע נגד האנושות מחקתם את מעמד הביניים
  • 1.
    תבדקו שוב 27/02/2023 09:01
    הגב לתגובה זו
    ההנחה היא על בסיס הנתונים החדשים! מחירי הדירות בכל מקרה היו לפי הנתונים החדשים! השינוי הזה מגדיל את ההנחה, לא מקטין אותה!
באר שבע
צילום: משרד גיורא גור אדריכלים

אושרה תוכנית ההתחדשות בבאר שבע: פוטנציאל לכ-17 אלף דירות חדשות

התוכנית שאושרה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום תחליף את תמ״א 38 בעיר, ותאפשר חיזוק, עיבוי ומיגון מבנים שנבנו לפני 1992.המהלך יעניק את היכולת לביצוע במסלול מהיר וישיר להיתר בנייה

צלי אהרון |

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז דרום אישרה את תוכנית ההתחדשות המגרשית בבאר שבע, ביוזמת עיריית באר שבע והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. התוכנית נועדה להחליף את תמ״א 38 בעיר, ולהתאים את עקרונותיה למציאות המקומית של באר שבע - תוך מתן מענה למבנים ישנים, מחסור בממ״דים וצורך בהתחדשות רחבת היקף בשכונות הוותיקות.

לפי התוכנית, שנערכה בראשות האדריכלית עדי אסיף, ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה ישירות, ללא צורך בהכנת תוכנית מפורטת נוספת. מדובר במהלך שמאפשר טיפול מהיר בבניינים קיימים, במסלול נקודתי ברמת הבניין ולא רק במתחמי פינוי-בינוי גדולים. הפוטנציאל הכולל של התוכנית עומד על כ-17 אלף דירות חדשות שיכולות להיבנות כאמור בשכונות הוותיקות של העיר.

התחולה חלה על מבנים שנבנו לפני שנת 1984, שבהם לפחות שתי קומות וארבע יחידות דיור, וכן על מבנים שנבנו עד שנת 1992 - שבהם יוכלו להיבנות ממ״דים ותוספות עיבוי. התוכנית מגדירה שלושה מסלולים עיקריים: הריסה ובנייה מחדש, חיזוק ועיבוי, ומיגון ועיבוי בלבד. לכל מסלול נקבעו היקפי זכויות שונים בהתאם לגובה הבניין ומיקומו בעיר.

כמו כן, נקבע כי ברחובות ראשיים יתאפשר שילוב שימושים למסחר ולמוסדות ציבור, כחלק ממדיניות עידוד חיי רחוב וקהילה. כך למשל, בניין בן שלוש קומות הסמוך לציר תחבורה מרכזי עשוי לקבל תוספת של עד שש קומות, בעוד שבניין פנימי בן חמש קומות יוכל להוסיף שתיים בלבד.

במקביל, גובש סט הנחיות תכנוניות ועיצוביות אחידות לאזורים השונים בעיר, במטרה לשמור על רצף עירוני מסודר ולאפשר התחדשות הדרגתית ומבוססת תכנון. התוכנית מצטרפת לשורה של מהלכים עירוניים שמטרתם לעודד חיזוק מבנים ושדרוג סביבת המגורים במרכז ובשכונות הוותיקות של באר שבע.


נדל"ן, תל אביב, תמא תמ"א 38, אקו-סיטי
צילום: Bizportal

פסק הדין שגרם לעיריית ת"א הפסד של 50 מיליארד שקל

מכה לרשויות המקומיות: עיריות תל אביב וירושלים לא יגבו היטלי השבחה מתוכניות מכוח תמ"א 38; העליון קובע פה אחד: אישור תמ"א 38 אינו מהווה השבחה המזכה בהיטל וזאת למרות תמיכת היועמ"שית בעמדתן; השופטים קבעו כי אין קשר סיבתי בין אישור התוכנית לבין השבחה בפועל - ולכן אין עילה להטלת היטל

צלי אהרון |
נושאים בכתבה תמ"א 38 היטל השבחה

פסק דין תקדימי בבית המשפט העליון משנה את כללי המשחק בנוגע להיטלי ההשבחה בערים הגדולות: הרכב של שלושה שופטים דחה פה אחד את ערעוריהן של עיריות תל אביב-יפו וירושלים, וקבע כי תוכניות מתאר שהוכנו מכוח תמ"א 38 אינן מזכות את העיריות בהיטלי השבחה. ההחלטה עלולה לעלות לעיריות אלו,  ובעתיד גם לאחרות, באובדן מיליארדים. פוטנציאל הרווח שנעלם לעיריות בגלל פסק הדין הוא עד 50 מיליארד שקל. 

הפסיקה, שניתנה בעקבות ערעור שהגישה עיריית תל אביב על חיוב בגין שתי דירות בתיק של תושב חוץ בסכום כולל של כמיליון שקל, הפכה לפסק דין בעל השלכות רוחב עצומות. מי שייצג את המוכר הוא עו"ד בנימין קריתי, שכיהן בעבר כראש העיר טבריה  והחליט להילחם בתופעה: "פסק הדין הזה לא היה בא לעולם לולא החלטנו לצאת למלחמה מול העירייה, למרות התמיכה שקיבלה גם מהיועמ"שית וגם ממרכז השלטון המקומי."

לדבריו של קריתי, "מדובר בהפסד מוערך של כ-50 מיליארד שקל לעיריית תל אביב בלבד". ההשפעה רחבה הרבה יותר, שכן לפי הערכות, למעלה מ-2,000 תיקים משפטיים המתינו להכרעה בנושא, ורבים מהם ייסגרו עתה על בסיס ההלכה שנקבעה.

פסק דין שמציב גבול ברור לעיריות

במוקד המחלוקת עמדה השאלה: האם ניתן לכלול את השפעת תמ"א 38 במסגרת "המצב הקודם" של הנכס, כאשר מחשבים את ההשבחה שנובעת מתוכנית מתאר חדשה. אם מנוטרלת ההשפעה של התמ"א, ההשבחה תיראה כגבוהה יותר, והיטל ההשבחה יתייקר בהתאם. לעומת זאת, אם התמ"א כלולה כבר בערך הנכסים, אין בסיס לתשלום נוסף.

השופטים קיבלו את הגישה שלפיה יש להתחשב בערך השוק הכולל של המקרקעין במועד הקודם, לרבות השפעות תכנוניות קיימות. המשמעות: אין להטיל היטלי השבחה על בסיס מה שמכונה "התעשרות וירטואלית" של בעל הנכס.