בנק ישראל בצעד חריג: מנסה להרגיע את הפאניקה, "אנחנו קונים דולרים כרגיל"

בכיר בבנק ישראל ל-Bizportal: "הדיווח של כלכלני סיטיגרופ זה פרשנות שלהם ועל אחריותם". הדולר נסחר בתנודתיות חריפה, מאבד 2.1%
אריאל אטיאס |

הדולר ממשיך לצנוח גם היום ומאבד 2.11% מערכו, בהמשך לספקולציות כי בבנק ישראל מחפשים אסטרטגיית יציאה מתוכנית רכישות המט"ח. בתגובה לכך, פרסם לפני זמן קצר בנק ישראל הודעה לפיה: "בנק ישראל ימשיך לרכוש דולרים בקצב הרגיל של 100 מליון דולר בכל אחד מהימים שני עד חמישי ו-50 מליון דולר בימי שישי. רכישות אלה נמשכות כרגיל כל עוד לא הכריז בנק ישראל אחרת".

בסוף מארס אמרו בבנק ישראל כי הבנק ימשיך לרכוש 100 מיליון דולר ליום בממוצע בשוק המט"ח בישראל, זאת על רקע המצב הכלכלי בעולם וכחלק ממדיניותו הכוללת. באותה עת, נכתב, כי "בנק ישראל ימשיך לבחון תכנית זו מעת לעת, תוך התחשבות בתנאי השוק והמצב הכלכלי בארץ ובעולם. על כל שינוי בתוכנית יודיע הבנק לציבור".

ביום שני האחרון ערכו האנליסטים בחטיבת ההשקעות של סיטי פגישה עם ד"ר קרנית פלוג, מנהלת המחקר בבנק ישראל. בפגישה ציינה פלוג בפני כלכלני סיטי כי שערו היציג של השקל הגיע לאיזון מול הדולר שלא כפי שהיה לפני כשנה. בהמשך לכך, בתוך סקירת השווקים המתפתחים שפורסמה אתמול (ד'), העריכו האנליסטים כי בנק ישראל ימצא בעתיד הקרוב כי אין צורך בהמשך רכישות המט"ח שעומדות היום על היקף של כ-100 מיליון דולר ליום.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.