מרלוג
צילום: אסף לב

מה מושך יזמים ומשקיעים למרכזים הלוגיסטיים?

בזמן ששוק המשרדים מתמודד עם תנודתיות וחוסר ודאות ושוק הדירות סובל מתשואות נמוכות, המרכזים הלוגיסטיים מציעים מודל שונה: יציבות מבחינת השוכרים, חוזים לעשור ומעלה ותשואה שמגיעה עד ל-7.5% (בפועל - אם משקללים את העובדה שעלות ההשקעה בשוטף היא כמעט ואפסית. התשואה האפקטיבית גבוהה ב-1%-2%% נוספים); וגם - מה תרם ל'פריצה' של התחום בשנים האחרונות?

הרצי אהרון |

בעולם של נדל"ן מסחרי עם עתיד לא מזהיר בתחום המשרדים. בעיקר בשל היצע עתידי ענק, וכך עולה ותופס תאוצה פלח שוק פחות מדובר - אבל כזה שהולך ומתייצב כאלטרנטיבה: המרכזים הלוגיסטיים. מדובר במחסנים מתקדמים, מרכזי מיון, הפצה ושילוח - שלרוב נמצאים בסמיכות לנמלים, לאזורי תעשייה ולצירי תחבורה ראשיים. אך מעבר לפונקציה הפיזית, מסתתר מאחוריהם מודל עסקי שונה לגמרי מזה של משרדים או מגורים. 

שוק המרכזים הלוגיסטיים נשען על חוזים ארוכי טווח - לרוב עשור ואף יותר. הסיבה לכך נעוצה בעלויות הכניסה והיציאה הגבוהות: מעבר של פעילות לוגיסטית למתחם חדש דורש השקעה ניכרת, הן בתשתיות והן בתפעול. לכן, בדרך כלל, שוכר שנכנס - צפוי להישאר. היציבות הזו מאפשרת לבעלי הנכסים להעריך הכנסות עתידיות באופן מדויק יותר, ולהפחית את הסיכון התפעולי. 

מרכזים לוגיסטיים מגלמים כיום תשואה שנתית ממוצעת של כ־6%–7.5%, תלוי במיקום, בשוכר ובמורכבות ההפעלה. לשם השוואה, נדל"ן למגורים מגלם לעיתים תשואה של פחות מ־3%, בעוד משרדים מציעים תשואה גבוהה יותר - אך עם סיכון תחלופה משמעותי. כשכל שינוי בשוכר מביא איתו עלויות התאמה לנכס. ההפרש בתשואות אינו מקרי: שוק המשרדים רגיש יותר למיתון, צמצומי כוח אדם או שינויי אסטרטגיה, וגם לשינוי מודל העבודה ההיברידי, בעוד מרכזים לוגיסטיים נוטים לשמש כשדרה תפעולית קריטית עבור חברות גדולות.


חוליה קריטית בשרשרת האספקה

המיקום הגיאוגרפי של המרכז הלוגיסטי מהווה את אחד הגורמים הקריטיים ביותר בשרשרת הערך התפעולית. ככל שהמתחם קרוב יותר לנמל ימי, כך הוא נחשב לאטרקטיבי יותר לשוכרים, בשל חיסכון ישיר בעלויות השינוע, קיצור זמני האספקה ושיפור ביעילות התפעולית. מדובר בשיקול כלכלי מהותי, לא רק ברמת המשק אלא ברמת כל חברה שמפעילה מערך הפצה. מרלו"ג שממוקם רחוק מדי ממוקדי הייבוא והפצה עלול להפוך לנטל לוגיסטי - ולכן שוכרים מעדיפים לשלם יותר על מיקום נגיש, ולחסוך עלויות תפעול ארוכות טווח.


במילים אחרות, הקרבה לנמל או לציר תחבורה מרכזי אינה רק עניין של נוחות - אלא פרמטר שמשפיע ישירות על הכדאיות הכלכלית של הנכס. במקביל, הביקוש למרכזים לוגיסטיים נמצא בעלייה די מתמשכת - בעיקר בשל שינוי בדפוסי הצריכה ובמודל הכלכלי של המשק הישראלי. ישראל היא מדינה שתלויה מאוד בייבוא - ממזון, דרך טכנולוגיה ועד מוצרים לבית. רוב הסחורות מגיעות מחו"ל ונדרשות לעבור דרך תהליך אחסון, מיון, שילוח והפצה - מה שהופך את המרלו"גים לחוליה קריטית בכל שרשרת אספקה.
המגמה הזו מתעצמת עוד יותר לאור הגידול המהיר במסחר האלקטרוני, שמכתיב זמני תגובה קצרים יותר ודרישה למרכזי חלוקה מהירים ויעילים. המשמעות: יותר שטחי אחסון, יותר דרישה לנדל"ן לוגיסטי, ויותר עניין מצד יזמים ומשקיעים.

חשוב לציין - המרכזים הלוגיסטיים לא מציעים הבטחה לרווח מהיר או "השקעת קסם", הם כן מציגים מודל סולידי יחסית בתוך עולם של חוסר ודאות. תשואה שנתית ממוצעת באזור 7% ופחות כאב ראש עם שוכרים. אין גם את העלות השקעה והסבה לכל שוכר בנפרד (זה יכול לחסוך 1%-2% של הוצאות שנתיות), אבל כשחושבים על זה לעומק, מדובר בתשואה די שמרנית. לא ניתן למנף את ההשקעה בהלוואה בריבית טובה, כי בהגדרה הריביות כיום קרובות לתשואה של הנכס ואפילו מעל. ולכן המסקנה שזה שוק שבנוסף לתשואה משכירות, השחקנים בו צופים המשך השבחה כפי שהיה בעשור האחרון.


ומה המשמעות למשקיעים?

אחד החסמים המרכזיים עבור המשקיעים הוא שלציבור הרחב קיים קושי להיכנס להשקעה ישירה במרכזים לוגיסטיים. מדובר בדרך כלל בפרויקטים גדולים, שדורשים הון עצמי של עשרות מיליוני שקלים לפחות, שליטה בקרקעות ייעודיות, והיכרות עמוקה עם תחום התפעול הלוגיסטי - מה שמותיר את השוק סגור לרוב המשקיעים הפרטיים.

עם זאת, ישנה דרך אחרת: השקעה עקיפה דרך שוק ההון. בשנים האחרונות יותר ויותר חברות ציבוריות פועלות בתחום המרכזים הלוגיסטיים, וחלק מהן רואות בו מנוע צמיחה עיקרי. כך למשל, גב-ים מחזיקה בפארקים לוגיסטיים באזור תעשייה עכו ובקריית גת, אמות פועלת במתחמים לוגיסטיים בבאר טוביה ובאזור נתב"ג, קבוצת עזריאלי נכנסה לתחום דרך רכישות נוספות וחברות נוספות כמו סופרין שפועלות בתחום זה לצד שותפויות עם גופים מוסדיים - גם הן פעילות בתחום המרכזים הלוגיסטיים.


עוד נקודה שכדאי להתעכב עליה היא האופן שבו תחום המרכזים הלוגיסטיים משפיע על מדיניות התכנון העירונית והאזורית. רשויות מקומיות רבות, שבעבר הלא רחוק נרתעו מהקצאת קרקעות לייעוד לוגיסטי בשל החשש מירידה בערך הקרקע או השפעה על תדמית העיר, מתחילות לשנות גישה.

הסיבה: ההבנה שהמרלו"גים אינם עוד "מחסנים אפורים", אלא מבני תעשייה מתקדמים, נקיים, ועם ארנונה גבוהה לרשות. לדוגמה, באזורי פריפריה כמו צומת בית קמה, נאות חובב, קריית מלאכי, ועפולה, מוקמות כיום שורות של מרכזים לוגיסטיים - לעיתים עם תמריצים ממשלתיים, ולעיתים בשיתוף אזורי תעשייה. הצפי הוא שבשנים הקרובות נראה גם בישראל יותר פרויקטים במודל של "build to suit", שבו המרכז מותאם מראש ללקוח עוגן, בדומה למה שנהוג בארה״ב.


ומה הסיכון?

בכל זאת, וכמו בכל השקעה - גם כאן קיים סיכון: עלייה בריבית משפיעה על כדאיות הפיתוח, מחסור בקרקעות זמינות סביב מוקדי התחבורה מעכב יוזמות חדשות, ותחרות גוברת על שוכרים איכותיים עלולה ללחוץ את שכר הדירה כלפי מטה באזורים רוויים. בנוסף, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, כמו אוטומציה ורובוטיקה, עשוי לשנות את צרכי השוכרים - ולהשפיע על ההתאמה של המרכזים הקיימים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הדמית הפרויקט. קרדיט: משרד כנען שנהב אדריכליםהדמית הפרויקט. קרדיט: משרד כנען שנהב אדריכלים

אושרה תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בצפון כפר יונה; מה המחירים בעיר?

התוכנית כוללת הקמת כ-2,650 יחידות דיור - מתוכן דיור להשכרה לטווח ארוך, שטחי ציבור, שטחי תעסוקה ומסחר ושטחים פתוחים

רן קידר |
נושאים בכתבה כפר יונה

הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה מרכז, בראשות עו"ד מיכה גדרון, החליטה לאשר תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בצפון כפר יונה. התוכנית, שהוגשה על ידי חברת שיכון ובינוי בשיתוף ובתיאום עם עיריית כפר יונה, הינה על שטח כולל של כ-340 דונם, והיא ממוקמת מצפון לכביש 57 (דרך העצמאות) בכפר יונה. 

התוכנית מהווה תכנון מחדש לשכונה מאושרת במקום ומביאה לידי ביטוי מגמות תכנון עדכניות תוך ציפוף שכונת המגורים, עירוב שימושים, יצירת רשת דרכים ושבילים להולכי רגל ושבילי אופניים ופריסת שימושים ציבוריים בשכונה. התוכנית כוללת כ-2,650 יחידות דיור, שיוקמו במבנים של עד 16 קומות לאורך כביש 57, ובמרכז ובקצה השכונה בבינוי מרקמי. 

מתוך כלל יחידות הדיור, 100 יוקצו לטובת השכרה לטווח ארוך. התוכנית כוללת תמהיל יחידות דיור מגוון שיתאים לאוכלוסיות שונות הכולל 30% יח"ד קטנות בשטח כולל של 55-80 מ"ר. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת שטחי ציבור ושטח ציבורי פתוח נרחב במרכז השכונה, שטחי תעסוקה ומסחר בפנים השכונה ולאורך כביש 57 הצפוי להפוך לרחוב עירוני פעיל לאחר סלילת כביש עוקף 57. 

התוכנית משלימה חיבורים נחוצים בין השכונות הקיימות בישוב מצפון לכביש 57. 

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז, עו"ד מיכה גדרון: "כפר יונה מצויה בפיתוח מואץ בשנים האחרונות. התוכנית שאושרה הינה אחת ממספר תוכניות לשכונות מגורים גדולות ואזורי תעסוקה ומסחר המקודמות בכפר יונה". 

מתכננת מחוז מרכז במינהל התכנון, טלילה הראל: "מדובר בתכנון מחדש לתוכנית מאושרת לשכונת מגורים שתוכננה בצפיפות יחידות דיור נמוכה. התוכנית מכפילה את היקף יחידות הדיור בשכונה ומתאימה את תכנונה למגמות התכנון העדכניות באמצעות תכנון שכונה הליכתית הכוללת רשת רחובות ושבילים ענפה, עירוב שימושים ויצירת חזית פעילה לאורך הרחוב המרכזי בשכונה ולאורך רחוב העצמאות, פריסת שטחי ציבור שכונתיים ועירונים בכל מרחבי השכונה ויצירת תמהיל יח"ד מגוון הנותן פתרון דיור לכלל האוכלוסייה".

חיפה. קרדיט: צלי אהרוןחיפה. קרדיט: צלי אהרון
סיור שכונות

חיפה: העיר של משקיעי הנדל״ן - דירות על הים ב-1.3 מיליון שקל

סיור בשכונות החוף: קריית אליעזר, קריית שפרינצק ובת גלים - 50 אלף דירות בדרך, זינוק של 12% במחירים בשנת 2024 והמשקיעים ממשיכים להגיע; ״כל הנתונים מעידים על המשך צמיחה״; וגם - מה הסיכונים בהשקעה כזו?

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

לאורך שנים חיפה נחשבה לעיר שמאבדת תושבים, אבל מאז תקופת הקורונה בשנת 2020 - התמונה השתנתה לחלוטין. משקיעים נוהרים אליה ונראה שבצדק - הם הגיעו לתשואות יפות מאוד. בשנה שעברה חיפה הובילה את מדד מחירי הדירות עם זינוק של 12%, ובימים אלה יש כ-50 אלף דירות בתכנון ובביצוע בעיר. 

כמובן שבהשקעה בדירה יש גם סיכונים - כמו ירידת מחירים, סיכון של אי-השכרה ועוד. אבל באופן כללי ואם מסתכלים על העבר של השנתיים האחרונות ואפילו 5 השנים האחרונות - המשקיעים בחיפה נהנו מתשואות יפות. בעיקר מעליית ערך מהירה בשכונת בת גלים.

העיר הצליחה להפוך את עצמה ליעד השקעה אטרקטיבי בזכות שילוב די נדיר: מחירי דירות נמוכים יחסית, קרבה לים, תחנות רכבת במרחק הליכה ופארק הייטק במרחק 10 דקות נסיעה בלבד. המחירים בחיפה נעים כיום בין 1.8 ל-2 מיליון שקל בממוצע לדירת 3 חדרים, 2 מיליון שקל עד 2.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים. ויש גם מחירים גבוהים מכך כמובן. התשואה למשכירים נעה בין 2.8% ל-3%, לא מדובר על החזר חודשי גדול, אבל נאה בהחלט ביחס לתל אביב וסביבתה, וחשוב לזכור שההשקעה בעיר נהנתה בעיקר מעליית ערך משמעותית בשנתיים האחרונות.

אז איפה בדיוק משקיעים? סיור בשכונות החוף של העיר בוחן שלוש שכונות מרכזיות שעוברות תהליכים מואצים של התחדשות עירונית ומושכות משקיעים מכל הארץ: