מה מושך יזמים ומשקיעים למרכזים הלוגיסטיים?
בזמן ששוק המשרדים מתמודד עם תנודתיות וחוסר ודאות ושוק הדירות סובל מתשואות נמוכות, המרכזים הלוגיסטיים מציעים מודל שונה: יציבות מבחינת השוכרים, חוזים לעשור ומעלה ותשואה שמגיעה עד ל-7.5% (בפועל - אם משקללים את העובדה שעלות ההשקעה בשוטף היא כמעט ואפסית. התשואה האפקטיבית גבוהה ב-1%-2%% נוספים); וגם - מה תרם ל'פריצה' של התחום בשנים האחרונות?
בעולם של נדל"ן מסחרי עם עתיד לא מזהיר בתחום המשרדים. בעיקר בשל היצע עתידי ענק, וכך עולה ותופס תאוצה פלח שוק פחות מדובר - אבל כזה שהולך ומתייצב כאלטרנטיבה: המרכזים הלוגיסטיים. מדובר במחסנים מתקדמים, מרכזי מיון,
הפצה ושילוח - שלרוב נמצאים בסמיכות לנמלים, לאזורי תעשייה ולצירי תחבורה ראשיים. אך מעבר לפונקציה הפיזית, מסתתר מאחוריהם מודל עסקי שונה לגמרי מזה של משרדים או מגורים.
שוק המרכזים הלוגיסטיים נשען על חוזים ארוכי טווח - לרוב עשור ואף יותר. הסיבה לכך
נעוצה בעלויות הכניסה והיציאה הגבוהות: מעבר של פעילות לוגיסטית למתחם חדש דורש השקעה ניכרת, הן בתשתיות והן בתפעול. לכן, בדרך כלל, שוכר שנכנס - צפוי להישאר. היציבות הזו מאפשרת לבעלי הנכסים להעריך הכנסות עתידיות באופן מדויק יותר, ולהפחית את הסיכון התפעולי.
מרכזים לוגיסטיים מגלמים כיום תשואה שנתית ממוצעת של כ־6%–7.5%, תלוי במיקום, בשוכר ובמורכבות ההפעלה. לשם השוואה, נדל"ן למגורים מגלם לעיתים תשואה של פחות מ־3%, בעוד משרדים מציעים תשואה גבוהה יותר - אך עם סיכון תחלופה משמעותי. כשכל שינוי בשוכר מביא איתו
עלויות התאמה לנכס. ההפרש בתשואות אינו מקרי: שוק המשרדים רגיש יותר למיתון, צמצומי כוח אדם או שינויי אסטרטגיה, וגם לשינוי מודל העבודה ההיברידי, בעוד מרכזים לוגיסטיים נוטים לשמש כשדרה תפעולית קריטית עבור חברות גדולות.
חוליה קריטית בשרשרת האספקה
המיקום הגיאוגרפי של המרכז הלוגיסטי מהווה את אחד הגורמים הקריטיים ביותר בשרשרת הערך התפעולית. ככל שהמתחם קרוב יותר לנמל ימי, כך הוא נחשב לאטרקטיבי יותר לשוכרים, בשל חיסכון ישיר בעלויות השינוע, קיצור זמני האספקה ושיפור ביעילות התפעולית. מדובר בשיקול כלכלי מהותי, לא רק ברמת המשק אלא ברמת כל חברה שמפעילה מערך הפצה. מרלו"ג שממוקם רחוק מדי ממוקדי הייבוא והפצה עלול להפוך לנטל לוגיסטי - ולכן שוכרים מעדיפים לשלם יותר על מיקום נגיש, ולחסוך עלויות תפעול ארוכות טווח.
במילים אחרות, הקרבה לנמל או לציר תחבורה מרכזי אינה רק עניין של נוחות - אלא פרמטר שמשפיע ישירות על הכדאיות הכלכלית של הנכס. במקביל, הביקוש למרכזים לוגיסטיים נמצא בעלייה די מתמשכת - בעיקר בשל שינוי בדפוסי הצריכה ובמודל הכלכלי של המשק הישראלי. ישראל היא מדינה
שתלויה מאוד בייבוא - ממזון, דרך טכנולוגיה ועד מוצרים לבית. רוב הסחורות מגיעות מחו"ל ונדרשות לעבור דרך תהליך אחסון, מיון, שילוח והפצה - מה שהופך את המרלו"גים לחוליה קריטית בכל שרשרת אספקה.
המגמה הזו מתעצמת עוד יותר לאור הגידול המהיר במסחר האלקטרוני, שמכתיב
זמני תגובה קצרים יותר ודרישה למרכזי חלוקה מהירים ויעילים. המשמעות: יותר שטחי אחסון, יותר דרישה לנדל"ן לוגיסטי, ויותר עניין מצד יזמים ומשקיעים.
חשוב לציין - המרכזים הלוגיסטיים לא מציעים הבטחה לרווח מהיר או "השקעת קסם", הם כן מציגים מודל סולידי יחסית
בתוך עולם של חוסר ודאות. תשואה שנתית ממוצעת באזור 7% ופחות כאב ראש עם שוכרים. אין גם את העלות השקעה והסבה לכל שוכר בנפרד (זה יכול לחסוך 1%-2% של הוצאות שנתיות), אבל כשחושבים על זה לעומק, מדובר בתשואה די שמרנית. לא ניתן למנף את ההשקעה בהלוואה בריבית טובה, כי
בהגדרה הריביות כיום קרובות לתשואה של הנכס ואפילו מעל. ולכן המסקנה שזה שוק שבנוסף לתשואה משכירות, השחקנים בו צופים המשך השבחה כפי שהיה בעשור האחרון.
ומה המשמעות למשקיעים?
אחד החסמים המרכזיים עבור
המשקיעים הוא שלציבור הרחב קיים קושי להיכנס להשקעה ישירה במרכזים לוגיסטיים. מדובר בדרך כלל בפרויקטים גדולים, שדורשים הון עצמי של עשרות מיליוני שקלים לפחות, שליטה בקרקעות ייעודיות, והיכרות עמוקה עם תחום התפעול הלוגיסטי - מה שמותיר את השוק סגור לרוב המשקיעים
הפרטיים.
עם זאת, ישנה דרך אחרת: השקעה עקיפה דרך שוק ההון. בשנים האחרונות יותר ויותר חברות ציבוריות פועלות בתחום המרכזים הלוגיסטיים, וחלק מהן רואות בו מנוע צמיחה עיקרי. כך למשל, גב-ים מחזיקה בפארקים לוגיסטיים באזור תעשייה עכו ובקריית גת, אמות פועלת
במתחמים לוגיסטיים בבאר טוביה ובאזור נתב"ג, קבוצת עזריאלי נכנסה לתחום דרך רכישות נוספות וחברות נוספות כמו סופרין שפועלות בתחום זה לצד שותפויות עם גופים מוסדיים - גם הן פעילות בתחום המרכזים הלוגיסטיים.
- בהשקעה של 350 מיליון שקל: ישרקו מקימה מרלו"ג בעמק חפר
- חנן מור מוכר את הקרקע ברמת גן בהפסד של 44 מיליון ש' - לעמרם אברהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד
נקודה שכדאי להתעכב עליה היא האופן שבו תחום המרכזים הלוגיסטיים משפיע על מדיניות התכנון העירונית והאזורית. רשויות מקומיות רבות, שבעבר הלא רחוק נרתעו מהקצאת קרקעות לייעוד לוגיסטי בשל החשש מירידה בערך הקרקע או השפעה על תדמית העיר, מתחילות לשנות גישה.
הסיבה: ההבנה שהמרלו"גים אינם עוד "מחסנים אפורים", אלא מבני תעשייה מתקדמים, נקיים, ועם ארנונה גבוהה לרשות. לדוגמה, באזורי פריפריה כמו צומת בית קמה, נאות חובב, קריית מלאכי, ועפולה, מוקמות כיום שורות של מרכזים לוגיסטיים - לעיתים עם תמריצים ממשלתיים, ולעיתים
בשיתוף אזורי תעשייה. הצפי הוא שבשנים הקרובות נראה גם בישראל יותר פרויקטים במודל של "build to suit", שבו המרכז מותאם מראש ללקוח עוגן, בדומה למה שנהוג בארה״ב.
ומה הסיכון?
בכל זאת, וכמו בכל השקעה - גם כאן קיים סיכון: עלייה בריבית משפיעה על כדאיות הפיתוח, מחסור בקרקעות זמינות סביב מוקדי התחבורה מעכב יוזמות חדשות, ותחרות גוברת על שוכרים איכותיים עלולה ללחוץ את שכר הדירה כלפי מטה באזורים רוויים. בנוסף, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, כמו אוטומציה ורובוטיקה, עשוי לשנות את צרכי השוכרים - ולהשפיע על ההתאמה של המרכזים הקיימים.

פסק הדין שגרם לעיריית ת"א הפסד של 50 מיליארד שקל
מכה לרשויות המקומיות: עיריות תל אביב וירושלים לא יגבו היטלי השבחה מתוכניות מכוח תמ"א 38; העליון קובע פה אחד: אישור תמ"א 38 אינו מהווה השבחה המזכה בהיטל וזאת למרות תמיכת היועמ"שית בעמדתן; השופטים קבעו כי אין קשר סיבתי בין אישור התוכנית לבין השבחה בפועל - ולכן אין עילה להטלת היטל
פסק דין תקדימי בבית המשפט העליון משנה את כללי המשחק בנוגע להיטלי ההשבחה בערים הגדולות: הרכב של שלושה שופטים דחה פה אחד את ערעוריהן של עיריות תל אביב-יפו וירושלים, וקבע כי תוכניות מתאר שהוכנו מכוח תמ"א 38 אינן מזכות את העיריות בהיטלי השבחה. ההחלטה עלולה לעלות לעיריות אלו, ובעתיד גם לאחרות, באובדן מיליארדים. פוטנציאל הרווח שנעלם לעיריות בגלל פסק הדין הוא עד 50 מיליארד שקל.
הפסיקה, שניתנה בעקבות ערעור שהגישה עיריית תל אביב על חיוב בגין שתי דירות בתיק של תושב חוץ בסכום כולל של כמיליון שקל, הפכה לפסק דין בעל השלכות רוחב עצומות. מי שייצג את המוכר הוא עו"ד בנימין קריתי, שכיהן בעבר כראש העיר טבריה והחליט להילחם בתופעה: "פסק הדין הזה לא היה בא לעולם לולא החלטנו לצאת למלחמה מול העירייה, למרות התמיכה שקיבלה גם מהיועמ"שית וגם ממרכז השלטון המקומי."
לדבריו של קריתי, "מדובר בהפסד מוערך של כ-50 מיליארד שקל לעיריית תל אביב בלבד". ההשפעה רחבה הרבה יותר, שכן לפי הערכות, למעלה מ-2,000 תיקים משפטיים המתינו להכרעה בנושא, ורבים מהם ייסגרו עתה על בסיס ההלכה שנקבעה.
פסק דין שמציב גבול ברור לעיריות
במוקד המחלוקת עמדה השאלה: האם ניתן לכלול את השפעת תמ"א 38 במסגרת "המצב הקודם" של הנכס, כאשר מחשבים את ההשבחה שנובעת מתוכנית מתאר חדשה. אם מנוטרלת ההשפעה של התמ"א, ההשבחה תיראה כגבוהה יותר, והיטל ההשבחה יתייקר בהתאם. לעומת זאת, אם התמ"א כלולה כבר בערך הנכסים, אין בסיס לתשלום נוסף.
- מפקח על מקרקעין אישר תמ״א 38 חרף התנגדות בעלי דירה
- סירב לחתום על ליווי בנקאי לתמ"א - וישלם ביוקר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השופטים קיבלו את הגישה שלפיה יש להתחשב בערך השוק הכולל של המקרקעין במועד הקודם, לרבות השפעות תכנוניות קיימות. המשמעות: אין להטיל היטלי השבחה על בסיס מה שמכונה "התעשרות וירטואלית" של בעל הנכס.

השכירות מזנקת: פחות בנייה, יותר ביקוש - והמחירים מטפסים
הריבית הגבוהה משאירה קונים פוטנציאליים מחוץ לשוק, ההיצע מצטמצם בעקבות המניפולציות של היזמים והקבלנים בולמים חושבים מחדש על פרויקטים. התוצאה: שוק השכירות מתחמם, ונראה שהלחץ רק מתחיל
שוק השכירות מתחמם מחדש - ובקצב די מהיר. בזמן ששוק הדירות למכירה תקוע או לכל הפחות בהאטה כבדה עבור היזמים, כשהריבית הגבוהה ממשיכה להרחיק את הציבור מהאפשרות לקנות דירה, שוק השכירות עשוי להיכנס לגל של ביקושים. חיילי מילואים שחזרו לשגרה, משפחות שביתן ניזוק במלחמה מול איראן, זוגות צעירים שנאלצים לוותר על רכישה, וגם עולים חדשים מאירופה וארצות הברית - שעלו בשביל לנסות להקים בית ישראל - אלו מחפשים דירות להשכרה.
אז נכון שיש היצע, נכון שיש גם עזיבה-ירידה מהארץ מול אותם יהודים שעולים לארץ. נכון גם שלחלק גדול מהמילואימניקים יש דירה, אבל יש גם לא מעטים שחיכו - היו אצל ההורים, העבירו את הדירה שלהם כי למה לשלשם שכירות עם רוב הזמן במילואים. עכשיו הצורך בדירות יעלה.
קיים צפי לתחרות על דירות טובות, ומחירים שמתחילים לטפס. לפי מדד המחירים לצרכן שפורסם אמש - העלייה בחידוש חוזים עומדת על כ-5.3%. ומדובר על נתון של למ״ס שגם ככה מאחר בחודשיים וחצי. הנתון אגב, לא מפחיד. ממש לא, זו אפילו התמתנות יחסית. הכלכלנים דווקא התפלאו מכך ששכר הדירה בירידה. אבל מה שחשוב זה ההמשך, והחשש ששכר הדירה בדרך למעלה.
הבעיה היא לא רק בצד הביקוש אלא גם צד ההיצע. בחודשים האחרונים, ניתן לראות מגמה ברורה של בלימת קצב הבנייה על ידי יזמים וקבלנים, שחוששים להציף את השוק בעודפי דירות. כתבנו על השיטה של הקבלנים - כך נעשה ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם.
- שמאי המקרקעין שמדגיש: "שכר הדירה קפץ בכ-10% - על כל דירה פנויה יש 6-7 שוכרים פוטנציאליים"
- השוחד החדש בשוק השכירות: כך גובים מכם אלפי שקלים בחסות המצוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיום מצב הקבלנים הוא שקיים אצלם מלאי של למעלה מ-82 אלף דירות חדשות שלא נמכרו. מדובר על מספר גבוה במיוחד שמדאיג את החברות הגדולות. רבות מהן בוחרות "להרים רגל מהגז" ולהשהות שלבים של שיווק או ביצוע, במטרה לשמור על איזון ולא להביא לירידות מחירים חדות. במילים אחרות: הקבלנים מעדיפים לבנות פחות עכשיו, כדי לשמור על מחירים גבוהים בהמשך. ולמה זה חשוב לשוק השכירות? כי מדבר בכלים שלובים - הדירה בסוף או נמכרת למשפחה שגרה בו או שמושכרת. התחלות הבנייה ובניית הדירות הן המנוע לשוק הדירות למכירה וגם לשוק השכירות.