האוצר מבשל דוחות - מייפה את הנתונים של 2019 על חשבון 2020; התוצר ברבעון הראשון צפוי להיות נמוך
יש כמה דברים מעניינים בהודעה הדי לקונית שיצאה ממשרד האוצר לגבי גודלו של הגירעון ב-2019, ואני לא מתכוון לכך שהגירעון יסתכם בכ-3.7 אחוזי תוצר, לעומת גירעון מתוכנן של 2.9%. הרי את זה שהגרעון יחרוג משמעותית מהיעד, ידענו כבר קודם. מה שמעניין בהודעה אלו שני דברים אחרים לגמרי.
ראשית, מההודעה עולה שהתוצר ברבעון הראשון של 2020 הולך להיות נמוך יחסית. כי לפי הודעת האוצר, אחת הסיבות שבגללן הגירעון ב-2019 הוא רק 3.7% היא שהממשלה החליטה להעלות את המס על רכבים היברידיים החל מהראשון בינואר 2020. ההודעה הזאת גרמה למספר גדול של אנשים להקדים רכישה מ-2020 ל-2019, ולכן מספר הרכבים שנמכר ברבעון האחרון של 2019 הוא הרבה יותר גדול מהביקוש הנורמלי לרכבים. מזה אפשר להסיק שברבעון הראשון של 2020 הביקוש למכוניות הולך להיות נמוך יחסית, כי מי שקנה מכונית ב-2019 לא יקנה ב-2020.
מכיוון שהתוצר בישראל רגיש מאוד למספר הרכבים שנמכרים בכל רבעון, אל תתפלאו אם הגידול בתוצר ברבעון הראשון של 2020 בנתונים שנתיים יהיה משמעותית מתחת ל-3%. זה מה שקורה כשרוצים לייפות את הנתונים של 2019: הנתונים של 2020 נראים פחות טוב. אבל מכיוון שהנתונים של הרבעון הראשון של 2020 יגיעו רק אחרי הבחירות, כנראה שהם לא באמת משנים.
הדבר המעניין השני הוא אחד ההסברים של משרד האוצר לגירעון הגדול יחסית. כי משרד האוצר מטיל חלק מהאחריות על העובדה שההכנסות מאקזיטים היו נמוכות יחסית. אני לתומי חשבתי שמכיוון שבמשרד האוצר לא יודעים לחזות כמה אקזיטים יהיו, ומה יהיו ההכנסות הממוצעות מכל אקזיט, אז ההכנסות מאקזיטים לא נכנסות בכלל לתחזית ההכנסות. כשבונים תקציב, בונים אותו על סמך ההכנסות המתוכננות, ודברים שלא ניתן לחזות אינם חלק מההכנסות המתוכננות. כשמשרד האוצר מטיל את האחריות לכך שההכנסות נמוכות מהמתוכנן על המחסור באקזיטים, הוא בעצם מודה שהוא ביצע את התוכנית להכנסות ב- 2019 (ולהזכירכם, תוכנית ההכנסות ל- 2019 נעשתה בראשית 2018) גם על בסיס משהו שלא הייתה לו שום דרך לחזות.
- "כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"
- הגירעון ממשיך להצטמצם: 4.7% מהתוצר באוגוסט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש לי הרגשה שהוספת ההכנסות מאקזיטים לא בוצעה בגלל שאנשי המקצוע באגף הרגישו פתאום שהם יכולים לחזות אקזיטים. אם אני צריך לנחש, אני מנחש שהתהליך שבגללו ההכנסות מאקזיטים נכנסו לתחזית נראה בערך כך: כל שר אוצר מעוניין להוציא כמה שיותר כסף. אבל הוא יכול להוציא רק קצת יותר ממה שנקבע בתחזית ההכנסות. בעבר, כשרצו להוסיף עוד כסף לתחזית ההכנסות, שרי האוצר הוסיפו סעיף הכנסות מ"מלחמה בהון השחור". יש לי תחושה חזקה וחשד שסעיף "ההכנסות מאקזיטים" נמצא בתקציב מכיוון שסעיף המלחמה בהון השחור נעשה די שחוק; כנראה שאפילו שרי אוצר מבינים שזה נראה קצת מוזר שבכל שנה הם מבטיחים להכניס כמה מיליארדים ממלחמה בהון השחור ובסוף לא עושים שום דבר בנידון.
אז נשאר לחכות ל-2020. כי לפחות ב-2020 אפשר לקוות שלא יהיו סעיפים יצירתיים בצד ההכנסות: כי אם לא מעבירים תקציב, הראש היהודי לא צריך להמציא פטנטים.
ד"ר אביחי שניר
- 11.קלקלן 14/01/2020 07:08הגב לתגובה זושהאוצר שוגה שנה אחרי שנה באומדן ההכנסות ומפספס את ההכנסות מלמטה, למרות עליה ברמת ההכנסה משנה קודמת.. האוצר מייצר תמונה כאילו חסר כסף ואנו בגרעון וזאת על מנת לעודד העלאת מיסים. נוכלות בחסות החוק והמדינה.. תתחילו להתאפס על האומדנים ותפסיקו לזרוק כספי ציבור לחינם
- 10.חשוב מאד 08/01/2020 14:06הגב לתגובה זוהחשב הכללי פרסם הבוקר , שמגייס סכום עתק באמצעות אגח דולרי. אם מדברים על כל תקבולי הגז כולל כל המחשבים זה לא עובר 1 מיליארד שח בשנה, שתבינו מה המשמעות שכמות הכסף גדלה בתורה כזאת. זה בדיוק כמו בהדפסת שקלים.
- זה מחליש את הדולר ,הצפה של דולר ....ומחזק את ה שקל (ל"ת)זה מחליש את ה 08/01/2020 15:55הגב לתגובה זו
- זה מחזק את השקל...ההצפה של הדולרים... (ל"ת)זה מחזק את ה 08/01/2020 15:54הגב לתגובה זו
- 9.מסעוד 08/01/2020 13:52הגב לתגובה זומה איכפת לו
- 8.אחריו המבול (ל"ת)מסעוד 08/01/2020 13:51הגב לתגובה זו
- 7.שיוסיפו סעיף בסיעא דשמאיה (ל"ת)יגאל 08/01/2020 13:42הגב לתגובה זו
- 6.גדי 08/01/2020 11:53הגב לתגובה זולא נמאס לכם לטעות כבר שנה וחצי. כל הזמן מאיימים שהיה עוד רגע נראה בור תקציבי. הגרעון שנמדד בסוף השנה הוא 3.5 ולא 3.7....והצמיחה 3.3...וטרם נאספו כל הנתונים.
- 5.דודי 08/01/2020 10:22הגב לתגובה זוזה התוצר ? קניית מכוניות .... היקף האשראי לרכב יתפוצץ לכולנו בפנים כמו האשראי לבועת הנדל"ן משבר קטן ואנחנו בצרות .. שמעת . מר כחלון ? צא מעיר המקלט שלך הליכוד ולך הביתה ולשאר דיירי עיר המקלט .. אחרי הבחירות תיזרקו מהליכוד כמו השאר
- 4.נדב 08/01/2020 10:03הגב לתגובה זומזלם של העושים במלאכת ההנדסה החשבונאית - תקציבית הזאת, שאינם נתונים למרותה של הרשות לניירות ערך, אם כך היה, הם היו כבר מזמן צריכים להצטייד בעורכי דין....
- 3.מפחיד 08/01/2020 09:13הגב לתגובה זוובכלל בנק ישראל טוען שהגרעון הרבה יותר גבוה מהדווח. ברדק כלכלי
- 2.עזרא 08/01/2020 09:02הגב לתגובה זו.
- 1.אבי 08/01/2020 08:51הגב לתגובה זוהרבעון הראשון יהיה קשה ותךוייה מפולת בבורסה. בעוד כמה חודשים ישראל מבחינת בהורדת דרוג האשראי. עם שער דולר מעל 4 והבורסה 30% פחות.

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
- טראמפ ג'וניור מגייס 260 מיליון דולר לספאק; ועל נכסי הקריפטו של המשפחה
- טראמפ בישראל: "יום היסטורי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.