פטרוכימיים כחשיפה אלטרנטיבית למניית בז"ן
יוליה מסלוב, אנליסטית במנורה מבטחים קרנות נאמנות, על הסיכון-סיכוי באגרות חוב קונצרניות
איגרות חוב קונצרניות מהוות אפיק השקעה פופולרי בקרב משקיעים רבים, היות ומדובר באפיק אשר מספק תשואה עודפת על ההשקעה באיגרות חוב ממשלתיות מחד ומאידך בעל רמת סיכון נמוכה יותר מאשר השקעה במניות. עם זאת, ייתכן מצב בו ההשקעה באיגרות חוב דווקא בעלת פוטנציאל סיכון- סיכוי דומה או אף גדול יותר מההשקעה במניות.
ניקח לדוגמה את חברת מפעלים פטרוכימיים. מדובר בחברת החזקות, אשר ההחזקה היחידה שלה היא 20.4% ממניות חברת בז"ן. לפני כשנה השלימה החברה הסדר חוב עם כלל הנושים הפיננסיים, שהם בנק הפועלים, קרן בראשית ומחזיקי איגרות החוב. במסגרת ההסדר, שיעבדה פטרוכימיים את כל החזקותיה במניות בז"ן לטובת הנושים.
ההסדר בוצע מתוך ציפייה כי מצבה של בז"ן ישופר, ובכך, תוכל פטרוכימיים ליהנות פעמיים - גם מאפשרות לחלוקת דיבידנדים וגם מכך שמחיר המניה יעלה והחברה תוכל למחזר חוב ולשעבד מניות של החברה הבת.
בפועל, ולמרות השיפור במצבה העסקי והפיננסי של בז"ן, מתחילת השנה ירדה מניית בז"ן ב-11%. נציין כי ביחס למועד ההסדר, המניה נסחרת ללא שינוי. בנוסף, בשל המגבלות לחלוקת הדיבידנד בחברה, בז"ן לא תוכל לחלק השנה דיבידנדים בהיקפים מהותיים.
- אגרת החוב של בריטניה שצנחה ב-70%, והאם יש סיכוי לעלייה?
- גולדמן זאקס מפחית תחזית לתשואת האג"ח - "קנו אג"ח ארוכות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם נבחן את העתיד הלא רחוק, הרי שבחודשיים הראשונים של שנת 2017, נדרשת החברה לפרוע חובות בהיקף של 475 מיליון שקלים, זאת בשעה שקופת החברה ריקה כמעט לחלוטין. רוב הפירעון הינו לבנק הפועלים וקרן בראשית, להם יש בטוחות המכסות את החוב באופן מלא. בדו"חות הכספיים האחרונים ציינה החברה כי היא פועלת מול בנק הפועלים וקרן בראשית למחזר את החוב, אולם אין וודאות כי ההסכמות יושגו. ככל שהחברה לא תצליח למחזר את החוב, היא תידרש לאפשרות של מימוש המניות המשועבדות.
נוכח האפשרות להגעה להסדר חוב נוסף, נראה שכדאי למשקיע לבנות מודל ריקברי. מטרת המודל היא לנסות לאמוד מהו שיעור החוב שיוחזר לבעלי האיגרות במקרה של פירוק. באופן כללי, בעת בניית המודל, בשלב ראשון יש לבדוק האם קיימים שעבודים ספציפיים לסדרות המנפיק, ולאחר מכן, האם ישנם נכסים פנויים משעבוד או שעבודים עודפים אשר יתחלקו בין כל הנושים פרי פאסו.
בהינתן מחיר מניית בז"ן היום, הרי שבנק הפועלים וקרן בראשית, מקבלים ריקברי של 100%. לעומתם, מחזיקי איגרות החוב מקבלים ריקברי חלקי, כאשר קיימת שונות בין הסדרות. כך, לסדרה 4 שיעור הריקברי הנו כ-90%, ואילו לסדרה 1 שיעור ריקברי של כ-30% בלבד.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
מעבר לכיסוי של רוב החוב, סדרה 4 הינה בעלת מח"מ קצר יותר, שכן החברה אמורה לסיים לפרוע את כל הסדרה לפני תשלומים ליתר הסדרות. בהתאם למצב המתואר, קיים הבדל משמעותי בתשואות בין הסדרות – בעוד סדרה 4 נסחרת בתשואה של 12%, התשואה של סדרה 1 הינה 27%.
גרף התנהגות של פטרוכימיים 1 מול מניית בז"ן
לפי מחיר מניית בז"ן היום, פוטנציאל הרווח בשתי הסדרות הינו אפסי. יחד עם זאת, הסדרה פטרוכימיים 1 מספקת חשיפה ממונפת למניית בז"ן. כך למשל, במידה ומניית בז"ן תעלה ב-10%, שיעור הריקברי של פטרוכימיים 1 יעלה ל-40%, והרווח באג"ח, ביחס למחירה בשוק, כמעט ישולש. רק לפני מספר חודשים, כאשר מניית בז"ן נסחרה ב-24% יותר ממחירה כיום, שיעור הריקברי בסדרה 1 עמד על 55% והרווח היה כ-40%.
טבלת רגישות של שיעור הריקברי של פטרוכימיים סדרות 1 ו-4 ביחס למחיר מניית בז"ן:
לסיכום, ניתוח מודל ריקברי עוזר בקבלת החלטות השקעה באיגרות חוב בעלות סיכון גבוה, אך עם זאת, חשוב לבצע ניתוח רגישות למודל על מנת לאמוד את מידת התנודתיות הצפויה באיגרת. במקרה של פטרוכימייה, ההשקעה בסדרה 1 מהווה חשיפה ממונפת למניות בז"ן. מכאן למשקיע שמאמין במניית בז"ן, ההשקעה באג"ח של פטרוכימיים מהווה אלטרנטיבה ראויה.
- 1.בוקר טוב אליהו (ל"ת)עכשיו באים? 05/07/2016 12:48הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
