דולר אינדקס: הימורים על התאוששות ארה"ב באמצעות השקעות

רונן קפלוטו, מנהל קרנות אג"ח במגדל שוקי הון, מתייחס לציפיות השוק באשר להתאוששות הכלכלה הגדולה בעולם
רונן קפלוטו |
נושאים בכתבה אג"ח ארה"ב

הדולר אינדקס (DXY) הוא מדד סחיר המבטא את שוויו של הדולר האמריקני כנגד סל מטבעות מובילים בעולם. בורסת ICE בארה"ב מלקטת ציטוטי מטבע מ-500 בנקים שונים ברחבי העולם, ומעבירה את סל המטבעות לציבור הסוחרים. קניה של החוזה הינה לקיחת פוזיציה על התחזקות הדולר או לחלופין היחלשות סל המטבעות הנגדי.

החוזים על המדד נהנים מסחירות עצומה. המסחר באופציות על החוזה נעשה במרווחי BID-ASK נמוכים מאוד. המדד עצמו מורכב מ-57.6% מטבע האירו, 13.6% ין יפני, 11.9% פאונד בריטי, 9.1% דולר קנדי, 4.2% קרונה שבדית ו-3.6% פרנק שוויצרי - הרכב שלא השתנה כלל מאז 1973, למעט עדכון אחד ב-1999, עת הוחלפו המטבעות האירופיים במדד במטבע האירו.

מה משפיע על ערך מטבעות?

לפי התאוריות הרווחות, המשתנה המובהק ביותר לערכם של מטבעות והציפיות לשער הריבית הוא מחיר הכסף. לדוגמא, מכירה של 10,000 דולר כנגד השקל שקולה לפעולות הבאות:

1. לקיחת הלוואה של 10000 דולר

2. מכירת הדולרים בסכום ההלוואה - קניית הסכום השקלי שלווינו

3. הפקדת השקלים שנקנו בפיקדון

- בדוגמא זו נשלם ריבית על הלוואה ברמה של כ-0.25% על הפיקדון נוקבל ריבית של כ-1%. הרווח ביום ביצוע העסקה הינו 0.75%, לכן היינו מצפים לפיצוי בשער המטבע בגובה זה ולהתחזקות השקל, בדיוק כפי שקרה בשנים האחרונות בפועל.

לסיכום, היכן שהריבית הצפויה גבוהה יותר - שער המטבע אמור להתחזק. בהקבלה לעולמנו, ככל שפער הריביות הצפוי של השקל מול הדולר יישאר חיובי, אין, לפי תיאוריה זו, לצפות להתחזקות הדולר, בו שער הריבית נמוך יותר.

מסביר נוסף לשווי מטבעות הינו תשואת הנכסים הפיננסים הנקובים במטבע הצפויה על ידי השוק .

כלומר, מדינות שהשוק צופה כי שווקי ההון שלהם יניבו תשואות גבוהות יחסית, ייהנו מזרימות הון חיוביות ומרכישות המטבע שלהן, שיגרמו להתחזקותו.

הסתכלות בגרפים של המדד כנגד ה 500S&P תגלה מתאם גבוה מאוד בין הצמד.

תאוריה נוספת המנסה להסביר את שווי המטבעות הינה כוח הקניה של המשק במטבע המקומי, המוכר בראשי התיבות PPP -purchasing power parity . הדרך האינטואיטיבית ביותר להבין את המשמעות של PPP הינו מדד המק'דונלדס המוכר , המשווה את מחירי ארוחת מק'דונלדס סטנדרטית בכל מדינה , במטבע המקומי ומטרתו לייצג את כוח הקניה של המטבע .

לסיכום, ציפיות השוק לעליית ריבית בדולר מדברות על התקופה בטווח שבין אמצע 2015 לתחילת 2017. משקיע הסבור כי הריבית הדולרית תעלה לפני כן, עקב התאוששות המשק האמריקני תוך יצירת לחצים אינפלציוניים שייאלצו את הבנק המרכזי להעלות ריבית , עליו לקנות בלונג את המדד.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

באותה המידה, מי שמאמין כי התשואות על הנכסים הפיננסיים בדולר, ובראשם שוקי המניות, עדיין אטרקטיביות יחסית לנכסים מקבילים בעולם על אף מהלך ההתחזקות שעברו השווקים מהשפל של מארס 2009, ובעקבות זאת וצפויים ליהנות מזרימת הון חיובית, יקנה את החוזה גם הוא.

במקביל, משקיע פרטי, שאינו יכול להיחשף למדד דרך חוזים, יכול להיחשף למדד בלונג דרך תעודת הסל UUP או בשורט דרך תעודת הסל UDN - שתיהן של חברת power shares.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.