מדד ת"א 75 כאומדן למשבר בבורסה
משבר החובות באירופה נראה רחוק מסיום היות ועדיין קיים חשש מפני התמוטטות כלכלות ספרד ואיטליה. יחד עם זאת, מצליחים מדדי המניות בעולם להציג בחודש אוגוסט 2012 תשואות חיוביות, כאשר המשקיעים מצפים להקלה כמותית שלישית של הנגיד האמריקני, אשר אמורה לאושש מעט את הכלכלה הגדולה בעולם ובעקבותיה את הכלכלה העולמית.
בהמשך לכך רושם מדד הנאסד"ק בחודש אוגוסט עלייה של מעל 4% ומציג מתחילת השנה תשואה חיובית של כמעט 18%. לעומתו מדד הדאקס הגרמני רשם עלייה של כ-3% בחודש אוגוסט. מתחילת השנה הוא משלים זינוק של מעל ל-18% ומשיג את התשואה הגבוהה ביותר מתחילת השנה מבין המדדים המובילים בעולם. המומנט החיובי בשוקי המניות בעולם באוגוסט 2012 אינו פוסח על מדדי המניות במזרח הרחוק, מתחילת החודש רושמים מדדי המניות של יפן והודו עלייה נאה של כ-4%, 3%, 7.28% ו-15.07 (בהתאמה) מתחילת השנה.
ובאשר לבורסה המקומית?
מתחילת החודש טיפס מדד ת"א 25 ב-0.59% והשלים עלייה צנועה של כ-2.5% מתחילת השנה. מדד נוסף אשר התחזק מתחילת השנה הינו מדד ת"א בלוטק 50 המכיל בתוכו מניות ישראליות הנסחרות במדד הנאסד"ק. המדד זינק מתחילת השנה במעל ל-24%. אולם מדדים אלו הינם בבחינת "היוצא מן הכלל אשר מעיד על הכלל", היות ויתר המדדים המובילים בבורסה בת"א כמו מדד ת"א 75, ת"א בנקים, ת"א תקשורת, ת"א נדל"ן 15 ות"א נפט וגז ירדו מתחילת השנה. מבין מדדים אלו בלט לשלילה מדד התקשורת אשר איבד מתחילת שנת 2012 כמעט מחצית מערכו.
בניתוח ושקלול סך הנתונים מתחילת 2012, אני סבור כי המדד שמייצג בצורה הנכונה ביותר את המצב בשוק המניות הישראלי הינו מדד ת"א 75, הכולל בתוכו מניות מכל הענפים במשק. המדד השיל מערכו מתחילת אוגוסט 2012 קרוב ל-6% אחוזים תוך שהוא משלים ירידה של קרוב ל-9% מתחילת שנת 2012 - כל זאת לאחר שאיבד יותר מרבע מערכו בשנה שעברה.
בדיקה שערכתי מעלה שרק 18 מניות הכלולות במדד השיגו מתחילת השנה תשואה חיובית, כאשר שתי המניות הבולטות ביותר לחיוב הינן בבילון שזינקה ב-259% ואלוט תקשורת שקפצה ב-82% - שתי המניות כלולות במדד הבלוטק 50.
מנגד ניתן למצוא במדד מספר גדול של חברות שמציגות תשואה שלילית דו-ספרתית מתחילת 2012. חמש המניות הגרועות במדד מתחילת השנה הינן: דיסקונט השקעות (השקעה והחזקות): 78.22%-, הכשרה אנרגיה (חיפושי נפט וגז): 61.42%-, אלון רבוע כחול (מסחר): 51.14%-, מניית אפריקה השקעות (נדל"ן ובינוי): 49.07%- וכלל ביוטכנולוגיה (ביומד): 48.82%-. שימו לב שבין המניות הגרועות קיימים מספר סקטורים, דבר המעיד על חולשת שוק ההון המקומי.
לסיכום, החולשה בשוק המניות המקומי, כפי שבאה לידי ביטוי בתשואות מדד ת"א 75 ובמחזורי המסחר המצומקים בבורסה, נובעת מהסיבות הבאות:
- עודף רגולציה במשק הישראלי.
- התגברות התחרות בין חברות במשק.
- המחאה החברתית.
- הגדלת שיעור מס רווחי ההון בבורסה.
- חולשת הכלכלה הישראלית הבאה לידי ביטוי בהגדלת הגירעון ועלייה מדאיגה באבטלה במשק.
- חשש מפני תקיפה ישראלית באירן.
למרות מחירי המניות הנמוכים בארץ (לדוגמא: בנקים נסחרים במכפיל הון של 0.6), מסרבים המשקיעים לחזור לשוק המניות. כל עוד לא נראה שיפור במצב הכלכלה העולמית ובמצב הכלכלה הישראלית, לצד התבהרות המצב הביטחוני לגבי אירן, יתקשה שוק המניות הישראלי להתאושש.
הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל
- 4.זיו 29/08/2012 08:44הגב לתגובה זוהאידיאלי על שוק ההון הוא 10% כדי לקבל גבייה מקסימלית. איפה האוצר שיעשה שינוי תקנה זריז ויציל את שוק ההון והכלכלה הישראלית?
- 3.לייק - ממצה ומדויק (ל"ת)מפולת סמויה 28/08/2012 17:40הגב לתגובה זו
- 2.דפקו השורטים באפריקה ובאלוני חץ (ל"ת)קובי 28/08/2012 12:41הגב לתגובה זו
- 1.שלמה 28/08/2012 10:43הגב לתגובה זובהצלחה
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
