התנועות הבולטות במחיר הזהב השנה, ותחזית להמשך
הזהב נחשב לאחד הנכסים היציבים והמועדפים ביותר בעולם. ניתן לראות כי המתכת היקרה ביצעה מהלך התחזקות חסר תקדים עם הגיעה ל-1500 דולר לאונקיה במהלך העשור האחרון. את התנופה הגדולה קיבל הזהב בסוף שנת 2008, בעיצומו של משבר הסאב פריים בארה"ב, אז נסחר סביב ה-700 דולר לאונקיה. בתוך שלוש שנים, זינקה המתכת היקרה בכ-1200 דולר לאונקיה וקבעה שיא היסטורי בספטמבר 2011 לרמה של 1,920 דולר לאונקיה. במאמר זה אפרט את המהלכים הבולטים והקיצוניים ביותר של השנה ואנסה לתת תחזית להמשך השנה.
הצניחה החדה ביותר השנה נרשמה ב-29.02, אז צנח בכ-100 דולר לאונקיה. הירידה החדה באה על רקע נאומו הפסימי של יו"ר הפד' ברננקי, אותו נשא מול הוועידה התקציבית של הסנאט. במהלך נאומו, הביע ברננקי דאגה בנוגע לסקטור התעסוקה החלש, ומהעלייה במחירי האנרגיה (הנפט נסחר אז באזור ה-110 דולר לחבית). החששות של ברננקי מפני עלייה אפשרית באינפלציה, הביאו לספקולציות בשווקים בעניין האפשרות לכך שהפד' יאלץ לעלות את שיעור הריבית מוקדם מהצפוי.
הזינוק החד ביותר השנה - 01.06 - אז זינק ביותר מ-60 דולר לאונקיה, על רקע נתוני התעסוקה הגרועים של השנה.על פי נתונים אלה המשק האמריקני הצליח לייצר כ-69 אלף משרות בלבד, לעומת הצפי, שעמד על כ-151 אלף משרות. שיעור האבטלה עלה במפתיע - לראשונה מאז חודש מאי אשתקד התגבר הנתון ל-8.2%. נתוני התעסוקה של חודש אפריל עודכנו כלפי מטה, מ-115 אלף ל-77 אלף משרות בלבד. נתוני התעסוקה המאכזבים שהתפרסמו יחד עם נעילת חודש מאי, אשר זכה לתואר החודש הגרוע של השנה, הגבירו משמעותית את הסיכויים לכך שהפד' יכריז על השקת תוכנית תמריצים נוספת על מנת לעודד את הכלכלה המקרטעת.
מהלכים בולטים נוספים
ב-25.01, ביצע הזהב זינוק של כ-40 דולר לאונקיה. הזינוק בא לאחר נעילת ועידת השוק הפתוח, בה התחייב ברננקי לשמור על גובה הריבית הנוכחית עד 2014, בניגוד להצהרותיו הקודמות, לפיהן התכוון להותיר את שיעור הריבית על כנו עד אמצע שנת 2013. ברננקי הוסיף, כי אין הוא מוריד אופציה כלשהי מהשולחן, והפד' לא יהסס להשיק תוכנית תמריצים נוספת, אם מצב סקטור התעסוקה ימשיך להתדרדר.
ב-29.06, שוב זינק הזהב, הפעם בכ-50 דולר לאונקיה. הזינוק בא אחרי ועידת הפסגה בבריסל, בין מנהיגי האיחוד האירופי, בה הוחלט על הקמתו של מנגנון משותף לפיקוח פיננסי, במטרה להרגיע את השווקים ולאפשר למדינות כמו ספרד ואיטליה להמשיך לגייס הון. עוד הוחלט כי הבנקים, אשר זקוקים לסיוע, יזכו לקבל תנאים מיוחדים. המשקיעים העריכו כי הפד' יהיה מעוניין להירתם למשימה וירצה להוסיף זריקת עידוד נוספת לשווקים.
תחזית לגבי ההמשך
ניתן לראות כי בשנה האחרונה, הספקולציות בעניין האפשרות להשקת תוכנית תמריצים נוספת, שנולדו בעקבות נתוני התעסוקה הגרועים המתפרסמים בחודשים האחרונים, הובילו לזינוק בזהב ואילו הירידות החדות בשווקים, היוו סיבה עיקרית להיחלשותו.
המצב הכלכלי המורכב של ימינו יחייב את הפד' (במוקדם או במאוחר), להשיק תוכנית תמריצים נוספת, בכדי למנוע מצב של גלישה למיתון כפול. השקת תוכנית תמריצים נוספת, תוביל לזינוק של הזהב אל עבר שיאים חדשים. מבנה המחירים המתכנס מזה מספר חודשים, מעיד על כך שהזהב "מכין" עצמו למהלך גדול מאוד - מהלך אשר ככל הנראה, ימשך לפחות עד אזור השיא האחרון, אשר נקבע באזור 1920 דולר לאונקיה.
ומה יקרה אם הירידות תימשכנה?
בניגוד למה שראינו עד כה, אם הירידות בשווקים תימשכנה, כתוצאה מהתדרדרות כלכלית נוספת, הדולר לא בהכרח ימשיך להוות נכס חוף המבטחים המועדף ביותר בקרב המשקיעים, היות והפד' יתערב בשווקים במטרה לעודד אותם. כל התערבות מצדו של הפד' תוביל לשחיקה בערכו של הדולר.
לסיכום
הדולר יכול להמשיך ליהנות מהעובדה שהמשקיעים בורחים לעברו בעתות חוסר וודאות. אך מגמה זו יכולה להתהפך בקלות, אם וכאשר הפד' יחליט לשלוף את "נשק יום הדין". אני מעריך כי עצם העובדה שהזהב מצליח להחזיק מעמד מעל לרמת התמיכה המשמעותית הניצבת בנק' 1525 דולר לאונקיה, מעיד על כך שהקונים לא מעוניינים להספיד את אחד הנכסים היציבים ביותר בעשור האחרון. עוד אני מעריך, שאותם קונים נחושים אורבים לטריגר המתאים, על מנת לדחוף את הזהב אל עבר שיאים חדשים.
- 1.יוסף 11/07/2012 13:59הגב לתגובה זוליצן! כל העולם בתנודתיות סביב השאלה האם תהיה QE3,למעשה כל פעם שטענו שתהיה QE3 (כן גם בסקרים של 90% בבלומברג...) במבחן התוצאה לא קרה כלום. הסיבה שלא קורה כלום זה שQE3 לא תהיה אפקיטיבית,למעשה QE3 תהיה הרסנית ותזניק את האינפלציה ותצריך העלאת ריבית דבר שממש לא הולך לקרות והפד יימנע ממנו בכל מחיר... הזהב הוא מזמן לא נכס "בטוח" וכיום כל סחורה שהיא מחצב יכולה להחליף את הזהב...למעשה רזרבות הזהב שמחזיקים הבנקים נמצאות בשיא-שאלת את עצמך מה ייקרה אם יתחיל שיפור ולו מזערי בשוק והבנקים יירצו לדלל את ה"נכס" שנתן להם 0% תשואה בשנה האחרונה? ואת הפקטור שצרכניות הזהב הגדולות ביותר סין והודו נכנסות למיתון לקחת בחשבון??? ליצן,תיצמד לציורים ה"טכניים" שלך תמשיך לחפש תבניות של כבשים ועזים.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
