התנועות הבולטות במחיר הזהב השנה, ותחזית להמשך

אורן אלדד, מנכ"ל ATRADE, סוקר ומציג את המהלכים ההולטים של מתכת הזהב במהלך השנה שחלפה ומהי התחזית להמשך השנה הנוכחית
אורן אלדד | (1)

הזהב נחשב לאחד הנכסים היציבים והמועדפים ביותר בעולם. ניתן לראות כי המתכת היקרה ביצעה מהלך התחזקות חסר תקדים עם הגיעה ל-1500 דולר לאונקיה במהלך העשור האחרון. את התנופה הגדולה קיבל הזהב בסוף שנת 2008, בעיצומו של משבר הסאב פריים בארה"ב, אז נסחר סביב ה-700 דולר לאונקיה. בתוך שלוש שנים, זינקה המתכת היקרה בכ-1200 דולר לאונקיה וקבעה שיא היסטורי בספטמבר 2011 לרמה של 1,920 דולר לאונקיה. במאמר זה אפרט את המהלכים הבולטים והקיצוניים ביותר של השנה ואנסה לתת תחזית להמשך השנה.

הצניחה החדה ביותר השנה נרשמה ב-29.02, אז צנח בכ-100 דולר לאונקיה. הירידה החדה באה על רקע נאומו הפסימי של יו"ר הפד' ברננקי, אותו נשא מול הוועידה התקציבית של הסנאט. במהלך נאומו, הביע ברננקי דאגה בנוגע לסקטור התעסוקה החלש, ומהעלייה במחירי האנרגיה (הנפט נסחר אז באזור ה-110 דולר לחבית). החששות של ברננקי מפני עלייה אפשרית באינפלציה, הביאו לספקולציות בשווקים בעניין האפשרות לכך שהפד' יאלץ לעלות את שיעור הריבית מוקדם מהצפוי.

הזינוק החד ביותר השנה - 01.06 - אז זינק ביותר מ-60 דולר לאונקיה, על רקע נתוני התעסוקה הגרועים של השנה.על פי נתונים אלה המשק האמריקני הצליח לייצר כ-69 אלף משרות בלבד, לעומת הצפי, שעמד על כ-151 אלף משרות. שיעור האבטלה עלה במפתיע - לראשונה מאז חודש מאי אשתקד התגבר הנתון ל-8.2%. נתוני התעסוקה של חודש אפריל עודכנו כלפי מטה, מ-115 אלף ל-77 אלף משרות בלבד. נתוני התעסוקה המאכזבים שהתפרסמו יחד עם נעילת חודש מאי, אשר זכה לתואר החודש הגרוע של השנה, הגבירו משמעותית את הסיכויים לכך שהפד' יכריז על השקת תוכנית תמריצים נוספת על מנת לעודד את הכלכלה המקרטעת.

מהלכים בולטים נוספים

ב-25.01, ביצע הזהב זינוק של כ-40 דולר לאונקיה. הזינוק בא לאחר נעילת ועידת השוק הפתוח, בה התחייב ברננקי לשמור על גובה הריבית הנוכחית עד 2014, בניגוד להצהרותיו הקודמות, לפיהן התכוון להותיר את שיעור הריבית על כנו עד אמצע שנת 2013. ברננקי הוסיף, כי אין הוא מוריד אופציה כלשהי מהשולחן, והפד' לא יהסס להשיק תוכנית תמריצים נוספת, אם מצב סקטור התעסוקה ימשיך להתדרדר.

ב-29.06, שוב זינק הזהב, הפעם בכ-50 דולר לאונקיה. הזינוק בא אחרי ועידת הפסגה בבריסל, בין מנהיגי האיחוד האירופי, בה הוחלט על הקמתו של מנגנון משותף לפיקוח פיננסי, במטרה להרגיע את השווקים ולאפשר למדינות כמו ספרד ואיטליה להמשיך לגייס הון. עוד הוחלט כי הבנקים, אשר זקוקים לסיוע, יזכו לקבל תנאים מיוחדים. המשקיעים העריכו כי הפד' יהיה מעוניין להירתם למשימה וירצה להוסיף זריקת עידוד נוספת לשווקים.

תחזית לגבי ההמשך

ניתן לראות כי בשנה האחרונה, הספקולציות בעניין האפשרות להשקת תוכנית תמריצים נוספת, שנולדו בעקבות נתוני התעסוקה הגרועים המתפרסמים בחודשים האחרונים, הובילו לזינוק בזהב ואילו הירידות החדות בשווקים, היוו סיבה עיקרית להיחלשותו.

המצב הכלכלי המורכב של ימינו יחייב את הפד' (במוקדם או במאוחר), להשיק תוכנית תמריצים נוספת, בכדי למנוע מצב של גלישה למיתון כפול. השקת תוכנית תמריצים נוספת, תוביל לזינוק של הזהב אל עבר שיאים חדשים. מבנה המחירים המתכנס מזה מספר חודשים, מעיד על כך שהזהב "מכין" עצמו למהלך גדול מאוד - מהלך אשר ככל הנראה, ימשך לפחות עד אזור השיא האחרון, אשר נקבע באזור 1920 דולר לאונקיה.

ומה יקרה אם הירידות תימשכנה?

בניגוד למה שראינו עד כה, אם הירידות בשווקים תימשכנה, כתוצאה מהתדרדרות כלכלית נוספת, הדולר לא בהכרח ימשיך להוות נכס חוף המבטחים המועדף ביותר בקרב המשקיעים, היות והפד' יתערב בשווקים במטרה לעודד אותם. כל התערבות מצדו של הפד' תוביל לשחיקה בערכו של הדולר.

לסיכום

הדולר יכול להמשיך ליהנות מהעובדה שהמשקיעים בורחים לעברו בעתות חוסר וודאות. אך מגמה זו יכולה להתהפך בקלות, אם וכאשר הפד' יחליט לשלוף את "נשק יום הדין". אני מעריך כי עצם העובדה שהזהב מצליח להחזיק מעמד מעל לרמת התמיכה המשמעותית הניצבת בנק' 1525 דולר לאונקיה, מעיד על כך שהקונים לא מעוניינים להספיד את אחד הנכסים היציבים ביותר בעשור האחרון. עוד אני מעריך, שאותם קונים נחושים אורבים לטריגר המתאים, על מנת לדחוף את הזהב אל עבר שיאים חדשים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יוסף 11/07/2012 13:59
    הגב לתגובה זו
    ליצן! כל העולם בתנודתיות סביב השאלה האם תהיה QE3,למעשה כל פעם שטענו שתהיה QE3 (כן גם בסקרים של 90% בבלומברג...) במבחן התוצאה לא קרה כלום. הסיבה שלא קורה כלום זה שQE3 לא תהיה אפקיטיבית,למעשה QE3 תהיה הרסנית ותזניק את האינפלציה ותצריך העלאת ריבית דבר שממש לא הולך לקרות והפד יימנע ממנו בכל מחיר... הזהב הוא מזמן לא נכס "בטוח" וכיום כל סחורה שהיא מחצב יכולה להחליף את הזהב...למעשה רזרבות הזהב שמחזיקים הבנקים נמצאות בשיא-שאלת את עצמך מה ייקרה אם יתחיל שיפור ולו מזערי בשוק והבנקים יירצו לדלל את ה"נכס" שנתן להם 0% תשואה בשנה האחרונה? ואת הפקטור שצרכניות הזהב הגדולות ביותר סין והודו נכנסות למיתון לקחת בחשבון??? ליצן,תיצמד לציורים ה"טכניים" שלך תמשיך לחפש תבניות של כבשים ועזים.
סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.