פונטציאל לרווח למשקיע ספקולטיבי בעל אורך רוח
התשואות הנמוכות באג"ח האוצר האמריקני משקפות האטה ארוכה וממושכת בשוק בארה"ב. המשקיעים לא חששו מאינפלציה בשנים הקרובות, והעדיפו להתבצר באג"ח האוצר מאחר והריבית הופחתה לרמה הנמוכה מ-0.25%, תוך הצהרה שתישאר ללא שינוי עד שנת 2014. בנוסף,על רקע החרפת משבר החובות באירופה והורדת הדירוג של ארה"ב, משקיעים רבים עטו על האג"ח הממשלתיות בארה"ב כעל חוף מבטחים.
ידוע שבתקופות של חוסר ודאות משקיעים נוהגים לפעול בדרכים שעלולות לפגוע בהם בטווח הארוך. אותם משקיעים פחדו ממשבר חוזר כמו ב-2008, וכששווקי המניות צללו שוב בסוף הרבעון השלישי של-2011, הביקושים לאג"ח הממשלתיות של ארה"ב ל-10 שנים הורידו את התשואה לשפל היסטורי של 1.71%.
בשני הרבעונים האחרונים, ישנו שיפור מתמשך בשלל נתוני מאקרו כגון: מדדי מנהלי הרכש, מדד הייצור התעשייתי, מדדי אמון הצרכנים, שיפור במכירות הקמעונאיות ובהוצאה הפרטית. בנוסף, ירדה רמת האבטלה מכ-9.9% לכ-8.3% והגירעון ירד מכ-10% לכ-8.2%. מנגד, מתחילת 2011 קיימת עלייה מתמשכת במדד הליבה השנתי של ה-CPI. אין ספק שהשילוב של התמריץ המוניטרי והפיסקלי מנע מהמשק האמריקני להיכנס למיתון, ובמקום זאת אנו רואים בארה"ב למעשה האטה וצמיחה נמוכה (2.2% ב-2012).
נציין, כי הקונצנזוס של תחזיות הצמיחה עפ"י סוכנות בלומברג, הוא לצמיחה של כ-2.2% בכלכלה העולמית ב-2012, הודות לצמיחה של 6.45% בכלכלות המתפתחות. כך שאם התרחיש השורי הזה יתממש, שערי הריבית ותשואות האג"ח צפויים לעלות. השיפור באינדיקטורים הכלכליים בארה"ב לווה בעליות מרשימות ומתמשכות במדדי המניות מתחילת רבעון רביעי 2011.
מחזיקי אג"ח האוצר אמנם יקבלו את מלוא כספם במועד הפדיון, אך מחיר האג"ח הארוכות עלול לצנוח עד למועד הפדיון במידה והתשואות יעלו. כך שהסיכון ברכישתן עלה לאין ערוך, ועשוי להסב למשקיעים בהן הפסדים כבדים בהשוואה להחזקה במניות. במידה והכלכלה האמריקנית תמשיך להתחזק ב-2012, או שהדולר ייחלש משמעותית, הסיכוי להקדמת העלאת הריבית לפני שנת 2014, יתורגם לעלייה מהירה בתשואות האג"ח הארוכות.
עליות מהירות כאלה אכן מתרחשות - כפי שקרה באוקטובר 2010 - ינואר 2011, כשהבנק הפדרלי פתח בסבב שני של רכישות אג"ח ממשלתיות בהיקף רחב - ביישום תוכנית המכונה "הרחבה כמותית". בחודשים אלו עלתה תשואת האג"ח ל-10 שנים מכ-2.4% לכ-3.7%. כמו כן, מתברר עתה שהשיפור הכלכלי במחצית השנה האחרונה, מסב הפסדים למשקיעים שרכשו אג"ח של ממשלת ארה"ב. מתחילת חודש פברואר תשואת האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים עלתה מכ-1.8% לכ-2.3% .יתרה מזאת, קיימת השלכה אינפלציונית למדיניות המוניטרית המרחיבה.
משקיעים רבים קונים את האג"ח ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב מתוך כוונה להחזיק בהן עד מועד הפירעון. במקרה כזה הם צפויים לרשום תשואה של כ- 2.3%. אבל בפועל הם יפסידו כ-0.6%, כשמשקללים אינפלציה שנתית של כ- 2.9%, לפי הנתונים האחרונים שפורסמו. כל זאת, בהנחה שהאינפלציה לא תעלה, כך שבפועל השקעה באג"ח הממשלתית ל-10 שנים הינה הימור שהאינפלציה תיפול אל מתחת ל-2.3%, ובמקביל היסטורית האינפלציה השנתית נעה בין 3% ל-4%.
ניתן להרוויח מעליית התשואות באג"ח האוצר הארוכות על ידי מכירתן בחסר. פעולה זו הינה מסובכת למשקיע הפרטי, ולכן עדיפה רכישת תעודת ETF הנסחרת בבורסה.
לדוגמא, Ultrashort Lehman 20 Year Treasury Proshares, מאפשרת למשקיע לקצור רווחים מירידה במחירי אג"ח האוצר ל-20 שנה (עליית תשואות) בעוצמה כפולה. התעודה מתנהגת בכיוון הפוך לתנודות היומיות במחירי אג"ח האוצר ומבטיחה חשיפה של לפחות 80% מנכסיה בחשיפה כפולה זו, תוך שימוש בנגזרים.
חשוב לציין, כי תנודתיות התעודה גבוהה ואינה מומלצת למשקיע הסולידי. מאידך, קיים בה פוטנציאל רווח משמעותי למשקיע ספקולטיבי בעל אורך רוח, לאור רמת התשואות הנוכחית הנמוכה והמנוף המשמעותי הקיים בה.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
