פונטציאל לרווח למשקיע ספקולטיבי בעל אורך רוח

ליאור מהלל, מנהל השקעות בכיר בתכלית דיסקונט, מצביע על סימנים להיפוך מגמה בתשואות האג"ח הארוכות
ליאור מהלל |

התשואות הנמוכות באג"ח האוצר האמריקני משקפות האטה ארוכה וממושכת בשוק בארה"ב. המשקיעים לא חששו מאינפלציה בשנים הקרובות, והעדיפו להתבצר באג"ח האוצר מאחר והריבית הופחתה לרמה הנמוכה מ-0.25%, תוך הצהרה שתישאר ללא שינוי עד שנת 2014. בנוסף,על רקע החרפת משבר החובות באירופה והורדת הדירוג של ארה"ב, משקיעים רבים עטו על האג"ח הממשלתיות בארה"ב כעל חוף מבטחים.

ידוע שבתקופות של חוסר ודאות משקיעים נוהגים לפעול בדרכים שעלולות לפגוע בהם בטווח הארוך. אותם משקיעים פחדו ממשבר חוזר כמו ב-2008, וכששווקי המניות צללו שוב בסוף הרבעון השלישי של-2011, הביקושים לאג"ח הממשלתיות של ארה"ב ל-10 שנים הורידו את התשואה לשפל היסטורי של 1.71%.

בשני הרבעונים האחרונים, ישנו שיפור מתמשך בשלל נתוני מאקרו כגון: מדדי מנהלי הרכש, מדד הייצור התעשייתי, מדדי אמון הצרכנים, שיפור במכירות הקמעונאיות ובהוצאה הפרטית. בנוסף, ירדה רמת האבטלה מכ-9.9% לכ-8.3% והגירעון ירד מכ-10% לכ-8.2%. מנגד, מתחילת 2011 קיימת עלייה מתמשכת במדד הליבה השנתי של ה-CPI. אין ספק שהשילוב של התמריץ המוניטרי והפיסקלי מנע מהמשק האמריקני להיכנס למיתון, ובמקום זאת אנו רואים בארה"ב למעשה האטה וצמיחה נמוכה (2.2% ב-2012).

נציין, כי הקונצנזוס של תחזיות הצמיחה עפ"י סוכנות בלומברג, הוא לצמיחה של כ-2.2% בכלכלה העולמית ב-2012, הודות לצמיחה של 6.45% בכלכלות המתפתחות. כך שאם התרחיש השורי הזה יתממש, שערי הריבית ותשואות האג"ח צפויים לעלות. השיפור באינדיקטורים הכלכליים בארה"ב לווה בעליות מרשימות ומתמשכות במדדי המניות מתחילת רבעון רביעי 2011.

מחזיקי אג"ח האוצר אמנם יקבלו את מלוא כספם במועד הפדיון, אך מחיר האג"ח הארוכות עלול לצנוח עד למועד הפדיון במידה והתשואות יעלו. כך שהסיכון ברכישתן עלה לאין ערוך, ועשוי להסב למשקיעים בהן הפסדים כבדים בהשוואה להחזקה במניות. במידה והכלכלה האמריקנית תמשיך להתחזק ב-2012, או שהדולר ייחלש משמעותית, הסיכוי להקדמת העלאת הריבית לפני שנת 2014, יתורגם לעלייה מהירה בתשואות האג"ח הארוכות.

עליות מהירות כאלה אכן מתרחשות - כפי שקרה באוקטובר 2010 - ינואר 2011, כשהבנק הפדרלי פתח בסבב שני של רכישות אג"ח ממשלתיות בהיקף רחב - ביישום תוכנית המכונה "הרחבה כמותית". בחודשים אלו עלתה תשואת האג"ח ל-10 שנים מכ-2.4% לכ-3.7%. כמו כן, מתברר עתה שהשיפור הכלכלי במחצית השנה האחרונה, מסב הפסדים למשקיעים שרכשו אג"ח של ממשלת ארה"ב. מתחילת חודש פברואר תשואת האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים עלתה מכ-1.8% לכ-2.3% .יתרה מזאת, קיימת השלכה אינפלציונית למדיניות המוניטרית המרחיבה.

משקיעים רבים קונים את האג"ח ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב מתוך כוונה להחזיק בהן עד מועד הפירעון. במקרה כזה הם צפויים לרשום תשואה של כ- 2.3%. אבל בפועל הם יפסידו כ-0.6%, כשמשקללים אינפלציה שנתית של כ- 2.9%, לפי הנתונים האחרונים שפורסמו. כל זאת, בהנחה שהאינפלציה לא תעלה, כך שבפועל השקעה באג"ח הממשלתית ל-10 שנים הינה הימור שהאינפלציה תיפול אל מתחת ל-2.3%, ובמקביל היסטורית האינפלציה השנתית נעה בין 3% ל-4%.

ניתן להרוויח מעליית התשואות באג"ח האוצר הארוכות על ידי מכירתן בחסר. פעולה זו הינה מסובכת למשקיע הפרטי, ולכן עדיפה רכישת תעודת ETF הנסחרת בבורסה.

לדוגמא, Ultrashort Lehman 20 Year Treasury Proshares, מאפשרת למשקיע לקצור רווחים מירידה במחירי אג"ח האוצר ל-20 שנה (עליית תשואות) בעוצמה כפולה. התעודה מתנהגת בכיוון הפוך לתנודות היומיות במחירי אג"ח האוצר ומבטיחה חשיפה של לפחות 80% מנכסיה בחשיפה כפולה זו, תוך שימוש בנגזרים.

חשוב לציין, כי תנודתיות התעודה גבוהה ואינה מומלצת למשקיע הסולידי. מאידך, קיים בה פוטנציאל רווח משמעותי למשקיע ספקולטיבי בעל אורך רוח, לאור רמת התשואות הנוכחית הנמוכה והמנוף המשמעותי הקיים בה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.