מהבוקר - התשובה של עידן עופר לשיטת השקשוקה: "העובדות דווקא כן חשובות"

החל מהבוקר (א') ניתן לראות 2 קליפים מסרט התגובה המלא אשר לטענת עופר והחברה לישראל, הסרט חושף, כביכול, לראשונה "עובדות ומסמכים שלא היו ידועים לציבור ומנפצים את טענותיו של רוזנטל בסרטו"
מאיה זיסר |

המאבק בין עידן עופר והחברה לישראל למיקי רוזנטל עושה רושם כי הוא לא הולך להסתיים אלא רק ממשיך להתעצם. כל אחד מהצדדים עוסק לאחרונה בסרטון תגובה ונדמה כי הדרך לסוף עוד ארוכה.

השבוע מפרסם עידן עופר באתר תחת הכותרת 'העובדות דווקא כן חשובות!' סרטוני תגובה לסרטו של רוזנטל, שיטת השקשוקה. כזכור, לפני כשנה הוקרן הסרט בסינמטק בתל-אביב לעיני עשרות עיתונאים, בו טוען רוזנטל כי האחים עופר פשוט הובילו לגרימת זיהום סביבתי חמור וכן גם רכשו נכסים בזול מהמדינה.

החל מהבוקר (א') ניתן לראות 2 קליפים מסרט התגובה המלא אשר לטענת עופר והחברה לישראל, הסרט חושף, כביכול, לראשונה "עובדות ומסמכים שלא היו ידועים לציבור ומנפצים את טענותיו של רוזנטל בסרטו". בשלב הראשון הועלו באתר www.omov.org ו- שקשוקה.קום, שני קליפים מסרט התגובה 'העובדות כן חשובות!', בהמשך השבוע ניתן יהיה לצפות בסרט במלואו.

עוד מציינים רוזנטל והחברה לישראל, כי שם הסרט 'העובדות דווקא כן חשובות' נבחר בתגובה לראיון של רוזנטל לערוץ 99 ובו הוא אומר: "מה שחשוב בתקשורת זה בכלל לא העובדות. העובדות לא חשובות. מה שחשוב בתקשורת, זה מי מפרש את העובדות"

סרטון נוסף מוכיח את השימוש הציני בעובד חברת תרכובות ברום המתראיין בסרטו של רוזנטל, אך מתברר כי סיים את עבודתו בחברה כשנתיים לפני שהאחים עופר רכשו אותה. עובד זה אף מתבטא בחריפות נגד מעשיו של רוזנטל.

בסרטונים מובא קטע ובו כביכול מביע רוזנטל את תפיסת עולמו ביחס ל (אי) חשיבות העובדות בעבודה העיתונאית .

בתגובה לטענות האחים עופר והחברה לישראל אמר רוזנטל כי "הניסיון לפגוע בשמי הטוב ובאמינותי לא יועיל. העובדה שמפעלי האחים עופר מזהמים היא לא קביעה שלי, אלא של גורמים מוסמכים במדינת ישראל".

נזכיר כי סרטו של רוזנטל 'שיטת השקשוקה' ישודר בערוץ הראשון, ביום ג'. לקראת שידור זה הכינו האחים עופר סרט הנפשה בן חצי שעה, בו טוענים אנשי העסקים כי התחקיר מטעה את הצופים במטרה להכפישם ולפגוע בשמם הטוב.



הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.