מניקוי חלונות להגשמת חלומות: הספונג'ה שהביאה את המיליונים
המומחים הסבירו כי ההתנהגות המוזרה בשוק ביום ו' האחרון, נבעה מהודעות מאקרו כלכליות סותרות שהגיעו לשוק - אולי כן ואולי לא. בסוף השבוע קיימנו שיחה עם בן של חבר בניו יורק. הבחור (25) עשה דוקטורט במתמטיקה ומחשבים בסטנפורד, והפך לאחרונה לכוכב בקרן ההדג' של אחד הבנקים הגדולים בעיר. האב, כולו גאווה, ביקש מהבן שיסביר לנו מה הם בדיוק עושים. חברינו היה בעבר מנהל הסינדיקט של אחד מבנקי ההשקעה הגדולים בניו יורק, וטוען שהילד גאון, "אבל איני מבין מה בדיוק הם עושים, אולי תצליח אתה".
האזנו לבחור שאומר כי "הממוצע הנע של ה-S&P ל-20 יום נמצא קרוב לתקרה. שעה לפני סוף המסחר הוא פגע באותה תקרה, והתגובה שלחה את המניות כלפי מטה". "באמת?", שאלנו, "האם תוכל לפרט מעט, מי בדיוק שלח המניות?". "לא אטריח אותך באלגוריתמים", אומר הבן הגאון ושולח לנו גרף, "תסתכל בתרשים, הוא אומר הכל. ביום ו' ניסו המניות להמשיך ולעלות זה היום הרביעי ברציפות. אבל ברמה הגבוהה של יום ו' השתוו הכוחות בין הדובים לשוורים, והדובים לקחו את ההובלה. אתה רואה זאת גם בנפח העסקאות שקפץ לפתע - זה הדגל אדום שחייבים לקחת בחשבון". "ומה זה אומר לך כסוחר?", שאלנו בתגובה. "באמת שלמה, אתה כמו אבא, לא מבין. זה מצביע בברור על כך שאלו שלא הצליחו לצאת בשיא שלפני שבועיים, מנצלים שיאים מהסוג של יום ו' בשביל לברוח". "למה לברוח?". "כי האלגוריתמים מכוונים כרגע לכך שחייב להיות תיקון". "עכשיו אני מבין", ענינו לבחור, "אבל אנחנו מדברים על הזזת השוק כולו, האם האלגוריתמים לבדם מסוגלים להשפיע כך?". "בטח", עונה הגאון, "בקלות, תלוי באלו שבנו את הפלטפורמות".
שאלתם עצמכם פעם מי "בונה" את אפליקציות האלגוריתמים שמנחות את הפלטפורמות? זה בטוח לא באפט. רוב "הבנאים" עובדים עבור גולדמן וחברים או שהם סוחרים עצמאיים. לא פלא שהבנק הפדרלי מתחיל להתעורר ולשאול שאלות. שלושה ממושלי הבנק הפדרלי דיברו על הנושא וכולם משתמשים במונח, "הסוחרים מתנהגים בפראות של חזירי בר נרדפים" (chastise feral hogs). בפועל, האלגוריתמים מחליפים את ההיגיון הכלכלי. אחרי המשבר הבא יתקנו גם את זה. היום נחזור ל"כלכלה הישנה" והמובנת יותר.
מילה על בלאקברי (סימול: BBRY)
המניה כנראה אכזבה קשות, היא נחתכה שוב ב-29% על מנת לסיים בירידה של 27.8% או ירידה של 2.07 מיליארד דולרים בשווי חברה. בפועל ההכנסות עלו במהלך הרבעון ב-3.1 מיליארד (30% בצפון אמריקה ו-35% באסיה). הם מכרו 6.8 מיליון טלפונים חכמים - עלייה של 13%. תזרים המזומנים עלה ב-680 מיליון דולרים ובקופה יש 3.1 מיליארד והחברה עברה להפסד של 84 מיליארד בשל עליות בהוצאות המכירה והשיווק. יש להניח שאם העלייה במכירות תימשך, גם העלויות ירדו, אבל כרגע החברה אינה צופה שזה יקרה כבר ברבעון הנוכחי. האם בשביל זה נחתכת מניה בצורה כזאת? ובמיוחד לאור העובדה שהמניה לא עלתה בציפייה לתוצאות טובות. לא רבותיי, אם תחטטו מספיק, תוכלו למצוא את הסיבות לירידה החדה באלגוריתמים ובחברים שמובילים את השווקים בטווחים הקצרים שמשבצים אותם במודלים. האם BBRY מעניינת במחיר "החדש"? לא בדקנו, אבל היא לבטח יותר מעניינת משקיעים של Turn around מהצורה בה הייתה במחיר הקודם.
חלום וניהול נכון: לאן אפשר להגיע עם השקעה של 4.5 דולרים, דלי, ספוג ומגב?
ABM Industries (סימול: ABM) מתקרבת למכירות של 5 מיליארד. אם הייתם מבטיחים לבנג'מין גרהאם, אבי השקעות הערך ומורו הנערץ של וורן באפט (שקרא לבנו על שמו), שחי ופעל בתחילת המאה הקודמת, שבעתיד הרחוק, שעסק כלכלי בשם גוגל יוכל להגיע תוך 17 שנה למכירות של 54 מיליארד ולשווי של 290 מיליארד, או לחילופין, שיהיה פייסבוק עם מכירות של 5.5 מיליארד ושווי של 56 מיליארד - הוא היה מחייך בסלחנות ואומר, "אין חיה כזו" והיה מסביר מדוע.
אבל גרהאם לא היה יכול לדעת שהעולם יהפוך לכפר קטן, שכולם יהיו מחוברים לכולם ושתקום "כלכלה חדשה", טכנולוגית, שתשנה את הבסיס לתיאוריות הכלכליות של זמנו. הוא לבטח לא צפה שחברה העוסקת בניקיון ותחזוקה, תצליח לנצל את הכלכלה החדשה ותהפוך למעצמה גלובלית. ברנרד ברוך, ענק כלכלי אחר שפעל במקביל לגרהאם, הביע פעם חשש שהיציאה הגלובלית של חברות אמריקניות עלולה להכות בהן, הרי איך יוכלו לנהל עסק שפרוש גלובלית בצורה נכונה? אבל מוריס רוזנברג, שהגיע לסן פרנסיסקו בגלל מחלתה של אשתו, לא היה כלכלן גדול או אקדמאי. הוא קנה את הדלי, המגב והספוג והלך לנקות חלונות - האפשרות היחידה שלו לפרנסה בשנת 1904. מאוחר יותר הבין, שאם עושים זאת נכון, ניקוי חלונות יכול להפוך לעסק גדול.
ב-1909 הקים את החברה ו-1915 הפך אותה לחברת ניקוי החלונות המובילה בסן פרנסיסקו והסביבה. חמש שנים לאחר מכן, ב-1920 הפך לחברה המובילה בחוף המערבי, וב-1921 יצר מודל עסקי חדש (נישה חדשה) לפיו הציע לארגונים "בואו תורידו מעצמכם ותעבירו אליי את כאב הראש של תחזוקת הניקיון ושירותי החשמל והאינסטלציה, תמורת מחיר כלכלי כמובן". הוא הבין שעל מנת לבנות מוניטין, צריך "עוגן" בעל שם. לכן הציע דיל (במחיר הפסד כמעט) לאוניברסיטת סטנפורד היוקרתית והאוניברסיטה הסכימה. רוזנברג נפטר ב-1935, אבל שני בניו, טדי וסידני, המשיכו לטפח את השיטה. לפני שהיו מציעים הצעה לארגון, היו לומדים את המקום היטב ורק לאחר מכן באה ההצעה.
בשנת 1940 החברה זכתה במכרז ליריד העולמי. זו הייתה הפעם הראשונה שהיריד המכובד נתן את כל שירותי הניקיון, החשמל והאינסטלציה לספק אחד. שנות ה-50' הגיעו ואיתם העלייה במודעות ליח"צנות ושימוש בפרסום. באותן השנים התפשטו האחים לכל רחבי ארה"ב הם זכו, בין השאר, במכרז לטיפול של חברת דיסני (סימול: DIS). ב-1965 הנפיקו את החברה בבורסה האמריקנית. הכסף שגייסו הלך ברובו כהשקעה לכניסה לתחום חדש - חניה, בנייה ושירות מרכזי חניה. הם הבינו שיותר ויותר חברות וארגונים בונים לעצמם קמפוסים מרכזיים, שבכל אחד מהם יוקם גם מרכז חניה גדול, ויישמו את אותה הבנה. כחלק מכך נכנסו גם לעסקי המעליות כשרכשו את חברת General Elevator מקליפורניה (מעליות משא גדולות לשינוע רכבים). בשנת 1972 עברה המניה לבורסה של ניו יורק.
בשנות ה-80' הוסיפה החברה גם שירותי אבטחה, "איך אפשר להציע תחזוקה ללא אבטחה?", שאל טדי רוזנברג. האחים ניהלו את החברה עד תחילת המאה. בשנת 2000, המהלך הגדול האחרון שעשו היה להעביר את כל המערכת על הרשת, "טכנולוגיות העברת האינפורמציה ישנו את העולם", אמר טדי רוזנברג לפורבס בתחילת המאה, "אנחנו החברה הטכנולוגית הכי לא טכנולוגית - כלכלה ישנה. אבל לדעתי זה מונח שעבר עליו הכלח".
רוזנברג היה מיוזמי התוכנית Undercover Boss ברשת CBS (משודרת גם בישראל). "מנהל שאינו יודע מה הרגשתו של הבחור שעובד אצלו בניקיון האסלות", אמר, "צריך לרדת ולנקות כמה מהן לפני שימשיך בתפקידו". ב-2010 החברה רכשה את המתחרה הציבורית הגדולה שלה DHI HOLDINGS מקליפורניה, וזכתה במכרז לכל שירותי התחזוקה ב-National September 11 Memorial & Museum בניו יורק. באירועי ספטמבר 2001, היא איבדה 17 מעובדיה. בתחילת המאמר הערכנו על החברה כדי להמחיש את שאמר מייסד החברה - "אם עושים זאת נכון, כל עסק שמתחיל עם אדם אחד, יכול להפוך לאימפריה עסקית גלובלית".
ABM , חברת שירותי האחזקה וניהול הנכסים המוסדיים המובילה בעולם, מעסיקה מעל 100 אלף עובדים בשכר (ומספר גדול של קבלני משנה) ופועלת ברוב חלקי העולם, להוציא המזרח הרחוק לשם מתכוונת להיכנס. החברה, התחילה את המאה עם מכירות של 1.81 מיליארד דולרים ורווח תפעולי ונקי של 72 ו-44 מיליון בהתאמה. 2012 הסתיימה עם הכנסות של 4.3 מיליארד ורווח תפעולי ונקי של 96.6 מיליון ו-62.7 מיליון בהתאמה. 55.6% מההכנסות הגיעו ב-2012 משירותי ניקיון, 21.5% מפתרונות אחזקה (ייעוץ), 14.3% מחניוני רכב ו-8.5% מאבטחה. אין לחברה מתחרים ישירים, אבל יש אינספור מתחרים בכל סגמנט. היתרון של החברה טמון ב"חליפה" שהיא מגישה ללקוח, שכוללת הכל במחיר כלכלי יותר מסך המרכיבים. היא מובלת ע"י Henrik C. Slipsager, נשיא ומנכ"ל, יד ימינו של טד רוזנברג, ויו"ר, מזה 7 שנים, לינדה שאבז, ששימשה כחברת קבינט בתחומי הרווחה ושוויון הזכויות בממשלים של רייגן ובוש.
המניה פתחה את המאה הנוכחית ב-7.3 דולרים. במאי 2007 הגיעה לשיא כל הזמנים - נגעה ב-26 דולרים, ומשם התדרדרה לרמה של 10.5 - במארס 2009. הירידה החדה במחיר נעשתה למרות שהביזנס לא נפגע כלל במשבר הסאב-פריים. הירידה הושפעה מה"מומחים" שטענו שעקב משבר הנדל"ן, החברה תאבד חלק גדול מלקוחותיה וההוצאות על תחזוקה יופחתו (מה שכמובן לא קרה). מאז תחילת 2009 היא "הצטרפה" ל-S&P 500 עם פנים בכיוון מעלה. הקונצנזוס הנוכחי שב-2013 תציג רווח למניה של 1.45 לעומת 1.39 ב-2012. ב-2014 יעמוד הרווח על 1.57 דולרים - מעמיד את מכפיל 2013 החזוי על 16.8.
ABM מחלקת דיבידנד החל משנת 1969 ומגדילה בכל שנה מאז. בשנה החולפת עמד הדיבידנד על 78 סנט למניה. נראה שהשנה תהיה שוב העלאה משמעותית (עבור הרבעון הראשון חילקה החברה 30 סנט למניה - קצב שנתי של 1.20 דולר). בתחילת יוני יצאו האנליסט דוב דולב מג'פריז וקבוצת Zacks בהמלצות של Buyו-Strong buy בהתאמה, שניהם מעריכים רווח למניה שמעל לקונצנזוס. אפילו סליפסאג'ר המנכ"ל, שנחשב לשמרן קיצוני, העלה ההנחיות ל-2013. בסה"כ מדובר בחברת צמיחה שיודעת לנצל היטב את מהפכות הטכנולוגיה, האינפורמציה והתפתחויות הגלובליות. היא הוכיחה יכולות בתקופות קשות כקלות, ומובילה במגזר עסקי שילך ויגדל. הדעה שלנו? לאחר שתתייעצו עם היועצים שלכם, המתינו לסיבוב ההפחדות הבא - ואז תתחילו לאסוף.
- 6.יוני 04/07/2013 07:50הגב לתגובה זול- KMB (קימברלי קלארק) יש בטא 0.3 זה אומר שהיא פחות תנודתית מהשוק ופחות מסוכנת - ואכן נרכוש ניירות טואלט גם במיתון. לחברה שהזכרת יש בטא מעל 1 - היא יותר תנודתית מהשוק ויש להיזהר בה.
- 5.שלמה גרינברג 03/07/2013 15:28הגב לתגובה זול 3: אכן, סקרתי את ROSG כפי שאני סוקר חלומות אחרים. המניה עלתה אז על אופטימיזם לאישור מערכות הבדיקה שלה שרק כעת (ראה הודעה מתחילת השבוע) יגיעו לדיון. "זמן וכסף", אנחנו חוזרים וכותבים.ב 1.8 תתחיל חברת Novitas קבלנית ה מדיקר, להשתמש בבדיקות. המניה ירדה משתי סיבות. האחת כי העליות היו מוגזמות מאוד והשניה בגלל הזמן שעבר. ליוני (4): ביטא?באמת?תבדוק שוב מה הבסיס לחישוב הביטא בשוק ההון ותבין שלמספר אין משמעות בעולם של זעזועים בו אנו חיים.
- 4.שלמה - ל- ABM יש בטא של 1.23 - היא מסוכנת ! (ל"ת)יוני 03/07/2013 06:45הגב לתגובה זו
- 3.שלמה rosg 02/07/2013 12:54הגב לתגובה זושלמה לפני יותר משנה כתבת כתבה על החברה הנ"ל האם משהו התקדם מאז לגבי החברה ומה דעתך עליה בימים אלו המון תודה והערכה
- 2.שלמה גרינברג 02/07/2013 09:23הגב לתגובה זונתתי דעתי מספר פעמים http://wallstreet.bizportal.co.il/articles.php?id=181007 או http://www1.bizportal.co.il/article/359722 ועוד
- 1.Falke Henrich 01/07/2013 15:14הגב לתגובה זומאוד היה מענין אותי דעתך על המניה.תודה.

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.