
המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
שוק המוניות המעופפות מתרומם, מתי נתפוס טקסי אווירי?
התחבורה האווירית העירונית נמצאת על סף מהפכה, ובראשה צועדת ג’ובי אוויאיישן ששוקלת לרכוש את בלייד אייר, מפעילת שירותי תחבורה אווירית בהזמנה מראש. המהלך, שצפוי לצאת לפועל רק בשנה הבאה, עשוי להפוך את חזון המוניות המעופפות ממדע בדיוני למציאות יומיומית, תוך שילוב טכנולוגיה חדשנית עם תשתית קיימת. השוק מתפתח בקצב מסחרר, עם השקעות גדולות וחברות רבות שמציעות פתרונות לרבות ארצ’ר, וולוקופטר ו-AIR הישראלית. ועדיין - האתגרים הרגולטוריים והכלכליים גדולים.
ג’ובי, עם שווי שוק של 13.7 מיליארד דולר, מובילה את המרוץ לפיתוח כלי טיס חשמליים להמראה ונחיתה אנכית (eVTOL), המיועדים לשאת ארבעה נוסעים וטייס במהירות של עד 320 קמ"ש לטווח של 240 ק"מ. החברה, הנתמכת על ידי טויוטה ואובר, הכפילה לאחרונה את קיבולת הייצור במפעליה בקליפורניה ואוהיו, מתכוננת לייצר 24 כלי טיס בשנה וצופה לקבל אישור רגולטורי סופי מה-FAA ב-2026. לעומתה, בלייד, עם שווי שוק צנוע של 300 מיליון דולר, כבר מפעילה שירותי מסוקים מהירים בניו יורק ולוס אנג’לס, המחברים בין מרכזי ערים לשדות תעופה ויעדי נופש. הרכישה הפוטנציאלית תעניק לג’ובי גישה מיידית לרשת הלקוחות ונקודות הנחיתה של בלייד, ותאפשר לה לשלב את כלי הטיס החשמליים שלה בפלטפורמה מבוססת, תוך דילוג על אתגרי הקמה ושיווק.
תחום ה-eVTOL משך עד היום השקעות שמוערכות בכ-5-6 מיליארד דולר. השמות המעניינים בשנ-שנתיים האחרונות הם חברות כמו ארצ’ר אוויאיישן שלה שת"פ עם יונייטד איירליינס, ווולוקופטר הגרמנית, שמתכננת שירותים בפריז ודובאי. בישראל, AIR גייסה 23 מיליון דולר והשלימה טיסות מבחן, בעוד אוויאיישן חתמה על חוזים עם חברות תעופה אמריקאיות. גם EHang הסינית בולטת, עם רחפנים אוטונומיים שכבר פועלים בסין ובאירופה.
ההתקדמות מונעת על ידי צורך דחוף בפתרונות תחבורה ירוקים ומהירים בערים צפופות. כלי eVTOL מציעים יתרונות כמו פליטות פחמן נמוכות ורעש מינימלי בהשוואה למסוקים, אך מעבר לאתגרים הרגולטוריים, הקמת תחנות נחיתה (Vertiports) מצריכה השקעות כבדות, והתחרות העזה מחייבת חדשנות. בנוסף, מחירי הכרטיסים גבוהים והציבור עדיין חשדן.
- מרחפות למעלה - טראמפ מקפיץ את חברות המוניות המעופפות
- ההתרסקות של ליליום: מה צופן העתיד לתחום התחבורה האווירית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינה רגולטורית, התקדמות משמעותית נרשמה בארה"ב - צו נשיאותי של טראמפ מיולי מקל על שילוב כלי eVTOL במרחב האווירי, ותוכנית פיילוט תומכת בחמישה פרויקטים מסחריים. דובאי מתכננת רשת מוניות אוויריות ב-2026, ולונדון בונה תשתיות דומות. תחזיות של מורגן סטנלי צופות ששוק המוניות המעופפות יגיע ל-100 מיליארד דולר עד 2030 ו-1.5 טריליון עד 2040, עם יישומים מעבר למוניות, מהובלת מטענים רפואיים ועד תגובה לחירום. זו תחזית מעודדת, זה אומר שבמקומות רבים תוך 2-3 שנים כבר יהיה את השירות הזה. בהתחלה הוא יהיה יקר ובהדרגה המחירים ירדו.
והאם זה יגיע לישראל? זה עניין מורכב ורגיש. נהגי המוניות חסמו את כניסת אובר לכאן, אז הסיכוי שהם יסכימו למוניות מעופפות נראה מאוד קטן. אצלנו זה ייקח זמן.