מכונית מעופפת (X)מכונית מעופפת (X)

לעבור באדום ולהישאר בחיים - המכונית המעופפת

החברה הישראלית שמתקדמת בפיתוח רכבמ מעופף, השחקניות המובילות בעולם ומתי נתחיל לראות רכבים מעופפים בשמיים?

עופר הבר | (5)
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

מי מאתנו לא חלם במהלך נסיעה איטית בפקק, בזחילה ברמזור אדום, לפרוש כנפיים ולעוף. ובכן, החלום עומד להפוך למציאות.

תחום המכוניות המעופפות נמצא בתנופה משמעותית עם מספר חברות מובילות המשקיעות בפיתוח טכנולוגיות פורצות דרך, הבולטות שבהן Joby Aviation האמריקאית,  הגרמנית Volocopter והסינית XPENG המפתחת רכב מעופף המשלב טכנולוגיית רחפנים. הסינים הכריזו על מכירה מסחרית כבר ב-2026 ושקדו לפתח אזורים בהם יותר השימוש ברכבים אלה. על אלה נרחיב בטור הבא).

הפעם בחרנו לעסוק ביזמים הקטנים שרעיונותיהם עדיין בשלב החלום, האחד אמריקאי והשני ישראלי.

״מרטי מקפליי״, דמות מהסרט ״חזרה לעתיד״ התעופף מ-1985 אל עבר העתיד ל-2015, ובאותה שנה, ארבעה יזמים אמריקאים החליטו להקים חברה לבניית מכונית מעופפת אמיתית. ג׳ים דוחובני ושלושת חבריו שהגדירם כגאונים טכניים, נפגשו בשנת 2015 בבית הקפה בפאלו אלטו וציירו את מכונית חלומותיהם על מפית בבית הקפה. הם הניחו כי יוכלו להעמיד אב טיפוס בתוך 6 חודשים, הנחה שהייתה אופטימית ביותר בהיותם חסרי ניסיון בתחום. 

הם הציבו 3 נתונים מפרטיים הכרחיים: זו צריכה להיות מכונית אמיתית היכולה לנסוע בנתיבי כביש סטנדרטיים ויכולה לחנות בחניית מכוניות סטנדרטית, ההמראה צריכה להיעשות אנכית ובנוסף קבעו כי המחיר חייב להיות שווה נפש ולא מיועד רק לאנשים עשירים.

ב-2019 לאחר הרחבת הצוות וגיוס הון נוסף, הטיסו מכונית בגודל מלא תוך הפגנת נסיעה, המראה אנכית ותנועה קדימה. טים דראפר המפורסם, שהיה גם ממשקיעיה של טסלה השקיע בחברה סכום נכבד שאיפשר המשך פיתוח.


היזמים רשמו פטנט על המצאתם וגייסו מתכננים ואת טובי המעצבים משבדיה שעסקו בעברם בעיצוב מכוניות בוגטי ויגואר, הם שנתנו למכונית המעופפת מראה ספורטיבי.


ב-2016 העמידו אב טיפוס ראשון לאחר ביצוע ניסויי מנהרת אויר וסימולציות והתקינו בה רוטורי הנעה (רוטר הוא החלק הנע במנוע חשמלי) בתהליך ייחודי. לאחר שהציגו יכולת ראשונית קיבלו מימון משקיעים שאפשר קפיצת מדרגה בהצגת נסיעה ומעוף.


הנסיעה הראשונה


בשנת 1921 העניקו לחברה את השם ALEF, כאות הראשונה בשפה הארמית, עברית, פרסית וערבית לסמל את מוצר החברה כמוביל וככזה שיכבוש את לב ההמונים. המכונית בידלה עצמה בכך שלא היו לה רוטורים נפתחים הצידה כמכוניות אחרות של המתחרים, אין לה כנפיים הנפרשות הצידה, עובדה המאפשרת לה המראה ללא מגבלות, גם בכבישים רגילים. המכונית תוכננה להיות חשמלית, אינה דורשת שדה תעופה או משטחי המראה ייחודיים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"



               המכונית של אלף - עיכובים בפיתוח


על פי דיווחי החברה, למכונית טווח נסיעה של 200 מייל, וטווח טיסה של 110 מייל, תא שני הנוסעים מגומבל (תמיכה צירית המאפשרת סיבוב של האובייקט ביחס לציר יחיד) ומאפשר טיסה רגועה, כשתא הנוסעים מיוצב. יש לה מצנח בליסטי לכלל המכונית והיא עומדת בכל דרישות הבטיחות הקרקעית ואווירית. על פניו מודל ראשון קיים, אך נראה כי הפיתוח לא הושלם.


כיום, על פי פרסומי החברה, מחיר מודל A הרבה מעל מחיר שווה לכל נפש ועומד על 300 אלף דולר, ומחיר מודל Z העתידי בעל טווח טיסה ונסיעה מוגדלים יירד בעתיד ל-35 אלף דולר בלבד. אשרי המאמין. 

למכונית שכבת רשת עליונה ליניקת אויר לשמונת הרוטורים שבתוך גופה. בתמונה הבאה (מ-2019) ניסוי מעוף ראשון.

 

את סרטון ניסוי המעוף הראשון ניתן לראות בסרטון: הנהג לא נראה נכנס או יוצא מהמכונית ויש להניח כי החברה נקטה בהטסה אוטונומית מטעמי בטיחות ובשלות.

גאווה ישראלית

בישראל מספר חברות שפועלות בתחום, חלקן בשלבים ראשוניים של רישום פטנטים ובניית אבי טיפוס. חברת קליין ויז׳ן פיתחה את מכונית הספורט הטסה באמצעות מדחף וכנפיים מתקפלות ואב טיפוס ביצע טיסה בשנת 2021 בין שני שדות תעופה במשך 35 דקות.  

רעיון דומה לרכב של חברת אלף האמריקאית, קדם לרכב האמריקאי והוצג לראשונה בתחילת שנות האלפיים על ידי ממציא ישראלי בשם ד״ר רפי יואלי. יואלי, מומחה לכלי טייס הגה רעיון של רכב אוטונומי שהרוטורים המניעים אותו חבויים בתוכו. יואלי עסק בפיתוח במשרדי החברה ביבנה. הוא רשם פטנט על טכנולוגיית להבים מתכווננים של הרוטורים היושבים בקידמת ואחורי המכונית. 

רכב זה שהינו ללא כנפיים או רוטורים בולטים ויכול להמריא מכביש רגיל, לדלג מעל מכשולים ומעל פקקים הינו רעיון שיש בו יתרונות רבים. ניסוי ראשון נערך ב-2020 במנחת מגידו בקורמורן שהיה דגם עם יכולת טיסה אוטונומית.


בסרטון הבא מוצג ניסוי ההטסה של הרכב המוטס אוטונומית:




ד״ר יואלי חלם על שותפות עם בואינג ומכירת כלי הטייס לפנטגון לצרכי חילוץ והצלה. לבסוף פרש לגמלאות והחברה בשמה החדש אורבן אירונאוטיקס ממשיכה להתקדם עם הפיתוח ברכב בשם סיטי-הוק. העיצוב השתנה, אך הרעיון בכללותו דומה והרכב בתכנונו החדש, גם הוא ללא כנפיים ועם רוטורים מוצנעים המספקים דחף ועילוי באמצעות מנוע של ״פרט אנד וויטני״.

  

הסיטי-הוק יוכל לנחות עם נוסעים על גגות גורדי שחקים במקביל לרכבי סיטי- הוק נוספים לאור דיוק הניהוג שלו כמו גם היעדר רוטורים חיצוניים המהווים סיכון ברכבים מעופפים מתחרים. הרכב מתוכנן לשאת 4 נוסעים ונהג מטיס. רכב ישראלי מעופף זה פוזל לכיוון המונית המעופפת של אובר וחברות נוספות ברחבי העולם.

רגולציה ובטיחות הינן אבני נגף לתעבורה מסוג זה שתקשה על בקרת הטיסה בערים ותערים קושי במימוש חלום טכנולוגי ההולך וקורם עור וגידים. 

האם מישראל, מחברת Urban Aeronautics תצא הבשורה בהתמודדות עם ענקים כמו טסלה, אובר וXPENG?


עופר הבר, מהנדס בכיר מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר. לטורים קודמים של הבר

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    תודה על הכתבה. מעניינת מאוד (ל"ת)
    אנונימי 20/07/2025 11:00
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    החיים 18/07/2025 17:49
    הגב לתגובה זו
    איזה כאוס יהיה בכל מקוםמה שאנכנו חוווים עכשיו בדו ממימדיהפך לסיוט תלת מיימדימקווה שלא יתממש בחיי
  • 3.
    אנונימי 18/07/2025 15:18
    הגב לתגובה זו
    ואף אחד לא יכול לעשות את זה יותר זול מהם
  • 2.
    יש חברה נוספת והיא ארצר .כמו גובי (ל"ת)
    איציק 18/07/2025 13:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 18/07/2025 12:55
    הגב לתגובה זו
    אנחנו ממש חיים בעתיד תודה רבה על הכתבה
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.