
איזה מטבע מתחמם לקראת ראלי אחרי הראלי באת'ריום?
האת'ריום זינק בכ-200% בחודשים האחרונים, אך כעת האנליסטים מסתכלים על מטבע אחר עם פוטנציאל לתנועה דומה; המאבק על המשך המגמה באת'ריום; משפחת טראמפ שמה פס על כל השאלות האתיות וממשיכה להדפיס כסף מהקריפטו
רגולציה חיובית
מדיניות הפרו קריפטו במדינות השונות, אך במיוחד בארצות הברית ממשיכה להתפתח, וגם השבוע פורסמו שלל ידיעות בנוגע לממשק בין רגולציה, ממשל וקריפטו.
הבנקים חוזרים לשוק
המדיניות תומכת הקריפטו של הממשל מתחילה לחלחל למערכת הבנקאית. בנק בנקורפ, היה מעורב בעבר בעולם הקריפטו עם שירות אחזקות עבור לקוחותיו, אך הפסיק זאת בשנת 2022 בגלל מדיניות ה-SEC שהפכה את זה ללא משתלם עקב דרישות הון גבוהות. כעת הודיע הבנק כי הוא חוזר להציע את שירותיו לאחר שההנחיה בוטלה מוקדם יותר השנה. בנקורפ הוא לא היחידי, שמתעניין בנושא, כשגם ענקית הבנקאות סיטיגרופ מגלה עניין. השירות, שהוצע בהתחלה למשקיעים מוסדיים וקרנות פרטיות יתרחב כעת גם לתעודות סל על הביטקוין.
הבנק הפדרלי גם בתמונה
הבנק הפדרלי לא פועל בהכרח בקו אחיד עם הממשל (לפחות בינתים), וגם בנושא הקריפטו הוא יותר זהיר. מעניין שגם לפני ממשל טראמפ הבנק הפדרלי לא היה עוין קריפטו כמו ה-SEC מצד אחד, אך גם כעת לאחר הבחירות הוא לא הפך לתומך נלהב כמו המינויים החדשים מטעם הממשל. האם זה מתחיל להשתנות?
השבוע הודיע הבנק כי יערוך כנס חדשנות בתחום מערכות תשלומים שיתמקד בטכנולוגיות מתקדמות כמו קריפטו ובינה מלאכותית. הכנס ירכז אנשים מתחום הרגולוציה, האקדמיה ונציגי התעשייה, במטרה לבחון דרכים לשפר את הבטיחות והיעילות של מערכת התשלומים בארצות הברית. הנושאים שיידונו כוללים שילוב של מערכת הפיננסים המסורתית עם DeFi (אפליקציות פיננסיות מבוזרות), שילוב של מטבעות יציבים ושל בינה מלאכותית בעולם התשלומים וטוקניזציה של נכסים ושירותים פיננסים. עצם הדיון וההכרה של הפד' בתחום מגדיל עוד יותר את הלגיטימציה, גם מצד מוסד שנחשב מקצועי ונטול הטיה פוליטית כמו הפד'.
- "בין אימוץ מוסדי לחששות מאקרו: האם הביטקוין בדרך להתייצבות או לתחתית חדשה?"
- המניה של טראמפ ג'וניור נופלת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד התפרסם השבוע כי הממשל החל לפרסם נתוני מאקרו כלכלה כגון התמ"ג ועוד על גבי רשתות בלוקצ'יין במטרה להגביר את השקיפות והאמון בנתונים הרשמיים.
משפחת טראמפ לא שוכחת לנצל את המצב
מי שלא מפסיקה לנצל את שינוי האווירה בוושינגטון לטובתה היא משפחת טראמפ, כפי שדיווחנו בהרחבה בשבוע שעבר, וגם השבוע משפחת טראמפ לא טומנת את ידה בצלחה, עם עוד כמה מיליארדים מתחום הקריפטו
פולימרקט קיבלה אור ירוק לחזור לפעילות בארצות הברית
חברת ה"חיזוי" (כלומר, הימורים) פולימרקט, הפועלת באמצעות רשת בלוקצ'יין, קיבלה אישור עיקרוני מה-CFTC (הרגולטור המפקח על תחום הסחורות והחוזים העתידיים) לחזור לפעילות בשוק האמריקאי. בעבר החברה נאלצה להפסיק את פעילותה בארצות הברית בעקבות קנסות שהוטלו עליה, והיא נחסמה ללקוחות אמריקאיים בשנת 2022. הפלטפורמה צברה פופלריות עצומה בשנים האחרונות והיא אחת השחקניות החזקות בתחום ההימורים המקוונים (סליחה, שוק החיזוי). היא מאפשרת להמר על אירועים מתחומים שונים, החל מפוליטיקה וכלכלה ועד תחום התרבות, הספורט ועוד. כך לדוגמה היקף ההימורים על בחירת טראמפ לנשיא הגיע ל-3.7 מיליארד דולר. במקרה או שלא דונלד טראמפ ג'וניור הצטרף כיועץ לחברה השבוע, בדיוק לפני האישור, ואף השקיע בחברה.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא...
כדי להשלים את תמונת משפחת טראמפ ועולם הקריפטו נדווח גם על השלמת הנפקת חברת אמריקן ביטקוין, חברת כרייה ואחזקת קריפטו בה מעורבים שני בניו של דונלד טראמפ, שהחלה להיסחר תחת הסימול ABTC. ביום המסחר הראשון זינקו מניות החברה ב-110% והגיעה לשיא יומי של 14.52 דולר למניה, אך לאחר מכן התמתנו העליות וכעת נסחרת החברה במחיר של 8.04 דולר, ושווי שוק של כ-8 מיליארד דולר – שווי שנראה מוגזם. מחזיקת הרוב בחברה היא חברת הכרייה הוותיקה 8HUT עם כ-60%, ובניו של טראמפ עם אחזקות בשווי של מעל חצי מיליארד דולר, בעוד מיזם מוצלח של המשפחה.
החברה כבר הודיעה כי בכוונתה לגייס מעל 2 מיליארד דולר נוספים על מנת לרכוש ביטוקין, ציוד כריה ולמימון הפעילות השוטפת. נכון להיום אחזקות הביטקוין של החברה מסתכמות ב-274 מיליון דולר.
דינמיקות בשוק המטבעות
הסולנה יחליף את האת'ריום?
בשבועות האחרונים דיווחנו כמה פעמים על העניין המתעורר במטבע האת'ריום, שנמצא במומנטום חיובי עקב סיבות שונות וזינק בכ-200% מאז השפל של אפריל. נחזור בהמשך לאת'ריום, אבל בינתיים יש הסבורים שהמטבע הבא שמתחמם לקראת ראלי דומה הוא דווקא הסולנה, המתחרה הגדול של האת'ריום בתחום החוזים החכמים, המטבעות היציבים ומטבעות ה"ממ".
באופן כללי בשוק מתבצעת כעת רוטציה מהביטקוין למטבעות אחרים, כשהנהנה העיקרי עד כה היה מטבע האת'ריום. האנליסט ג'ף דורמן סבור שהסולנה תהנה ממגמות דומות – זרימה של כספים לתעודת סל שמושקות והושקו על המטבע, ביקוש מצד חברות למטבע כנכס למאזן, ואימוץ מטבעות יציבים שלא מעט מהם פועלים (לפחות גם) על רשת הסולנה. התעודות המשקיעות בסולנה צפויות לגייס בחודש הקרוב כ-3 מיליארד דולר. זה לא נשמע הרבה בסכומים שרצים על הביטקוין, אבל כיוון ששווי מטבע הסולנה קטן בהרבה מהביטקוין, ואפילו מהאת'ריום, סכומים כאלה יכולים להשפיע דראסטית על שווי השוק שלו. התפתחויות חיוביות נוספות הקשורות למטבע הן טוקניזציה של מניות חברת גלקסי דיגיטל על גבי הרשת, וכן שדרוג טכנולוגי נוסף שנועד לאפשר פעילות מהירות יותר על גבי הרשת.
מאבק על הכיוון באת'ריום
בינתיים המומנטום בשוק הקריפטו, כולל באת'ריום, קצת נעצר. ניתוח עומק מראה שמתנהל מיני מאבק בין סוחרי האופציות שפתחו לא מעט פוזיציות שורט על המטבע השני בגודלו, עם מחירי מימוש של 3600 ו-3800 (לעומת מחיר של כ-4500 כעת) לפקיעה בסוף חודש ספטמבר, לבין משקיעי תעודות הסל שממשיכים להזרים כספים לתעודות העוקבות אחר המטבע, סכומים שהסתכמו בכ-4 מיליארד דולר בחודש האחרון ומעל מליארד דולר בשבוע האחרון בלבד, לעומת תעודות הביטקוין שסובלות מפידיונות. נראה שגם אם בטווח הקצר סוחרי האופציות (המוכוונים לטווח הקצר בדרך כלל) ינצחו, משקיעי תעודות הסל הם בדרך כלל משקיעים מוסדיים או משקיעי ריטלייר שפועלים יותר לטווח הארוך, ולכן נראה שמגמת העליה טרם מיצתה את עצמה במטבע האת'ריום.
מנצלים את ההפוגה? פעילות ביטקוין
גם הביטקוין נכנס לתקופת דשדוש, כולל פידיונות משמעותיים בתעודות הסל, אבל זה לא אומר שלא נמשכים הזרמות הכספים ממקורות אחרים. השבוע חזרה חברת מטאפלנט היפנית לקנות ביטקוין למאזן. סך הכל רכשה החברה מעל אלף מטבעות בשווי 112 מיליון דולר, והיא מחזיקה החברה כעת כ-20 אלף מטבעות. היא המחזיקה הציבורית השישית בגודלה בתחום. בשבוע שעבר הודיעה החברה על כוונתה לגייס כמעט 900 מיליון דולר כשרוב הכסף מיועד לרכישת המטבע במהלך החודשיים הקרובים. ישנם דיווחים גם על המשך קניות של חברת סטרטגי שמנצלת את הירידות האחרונות בשווי המטבע.
כעת מתברר שגם איחוד האמירויות מחזיקה כמות הולכת וגדלה של ביטקוין. אחזקת המדינה לא נובעת מרכישה, אלא מפעילות הכרייה רחבת ההיקף במדבר ליד אבו דאבי. סך הכל נכרו מעל 6000 מטבעות בשווי של כ-700 מיליון דולר. מדובר בכחצי מהיקף הביטקוין שמחזיקה מדינת בהוטן, שגם היא רוכשת את הביטקוין באמצעות כריה, ומחזיקה כ-12 אלף מטבעות.
מה עשו המטבעות הגדולים בשבוע האחרון?
השבוע נמשך הדשדוש, עם נטיה לירידות שערים במטבעות המרכזיים
ביטקוין: נסחר ללא שינוי ניכר במחיר 111.7 אלף דולר
את'ריום: איבד השבוע כ-3% ונסחר תמורת 4403 דולר.
ריפל: איבד קרוב ל-5% בשבוע האחרון ומחירו 2.84 דולר.
בייננס קוין: ירידה שבועית של כאחוז למחיר 850 דולר.
סולנה: ללא שינוי השבוע במחיר 208.2 דולר.
דוג'קוין: איבד כ-2% למחיר 0.22 דולר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
