חותים
צילום: טוויטר

החות'ים בתימן - היסטוריה, כלכלה, פוליטיקה ומה יהיה בהמשך?

המלחמה עם ישראל - אחרי חיסול ראש הממשלה החות'י והשרים, בכיר חות'י אומר: "המלחמה עלתה שלב. אצלנו מעשים קודמים לדיבורים. ננקום על מה שקרה". 

משה כסיף | (7)
נושאים בכתבה חות'ים

הבכיר החות'י מוחמד אל-בוח'ייתי איים בריאיון לאל-מיאדין: "התקיפה של ישיבת ראשות הממשלה בידי הישות הציונית היא חציית כל הקווים האדומים במערכה הזו. אין מנוס מכך שתהיה נקמה על מותם של השהידים. נגיב להסלמה בהסלמה, ונזכיר לישות הציונית כי בסופו של דבר היא תשלם את מחיר כל הפשעים שביצעו, בין אם בתימן, בפלסטין, בלבנון או בסוריה. כל עוד הישות הציונית חצתה את הקווים האדומים, משמעות הדבר היא שהמלחמה נכנסה לשלב חדש. ואנחנו נוהגים לומר תמיד שהמעשה אצלנו קודם לדיבור, ואין מנוס מנקמה".

ישראל ביצעה לפני מספר ימים תקיפה בצנעא, שחיסלה מנהיגים פוליטיים וצבאיים של החות'ים בתימן. על פי ההערכות מלבד ראש הממשלה, שחיסולו כבר אושר רשמית ע"י גורמים בתימן, חוסלו בתקיפה הישראלית גם מזכיר הממשלה, שר המשפטים, שר הכלכלה והמסחר, שר החוץ, שר החקלאות, שר ההסברה ופונקציונרים נוספים בממשלה החות'ית. מנגד, ההערכה של גורמי הביטחון בישראל היא שהרמטכ"ל ושר ההגנה לא חוסלו בתקיפה בצנעא. עם זאת, ישנה הערכה מבוססת למדי, הגורסת שהרמטכ"ל החות'י נפגע בתקיפה שנערכה באתר נוסף מחוץ לצנעא, ביאת החות'ים בצפון תימן.

אתמול התפרסמה בתימן הודעה המאשרת כי "ראש הממשלה ומספר שרים חוסלו". למרות איומים בעקבות התקיפה, נכון למועד כתיבת שורות אלה טרם בוצעה תקיפה לכיוון ישראל, אבל רוב הסיכויים שתקיפה כזאת תתרחש, השאלה רק מתי?.

רקע: מלחמת חרבות ברזל והחות'ים

בשנים האחרונות עלתה תימן לכותרות פעם אחר פעם בהקשר צבאי – מרידות, מלחמות והפיכות פנימיות. זמן קצר אחרי שהתחילה מלחמת חרבות ברזל, בתאריך 19 באוקטובר, הצטרפו החות'ים בתימן למערכה באמצעות שיגור טילים וכטב"מים לעבר ישראל. מאז נאלצה מדינת ישראל לבצע חלוקת קשב חדשה לאזור, ולהעניק תשומת לב משמעותית לאיום החות'י עליה. בשורות הבאות אסיר את הלוט מעל מדינה בעלת עבר עשיר, שגם בה עשתה איראן שימוש כחלק ממארג הפרוקסי, שהיו אמורים לפגוע בישראל ולמנוע ממנה לפגוע באיראן ובשלוחיה באזור. בשורות להלן אעסוק על קצה המזלג בהיסטוריה, בכלכלה ובפוליטיקה התימנית. כמו כן, אתייחס לחיסול הממוקד של מנהיגים מדיניים וצבאיים בצפון תימן והמשמעויות שלו.

לאורך כל התקופה, מרגע פתיחת מבצע עם כלביא ועד מועד כתיבת שורות אלה, המשיכו החות'ים מעת לעת לתקוף את ישראל. במשך הזמן הותקפו החות'ים על ידי ישראל, ארה"ב ומדינות שונות מספר פעמים, אבל לא חדלו ממעשיהם. בנוסף, הם חסמו או לכל הפחות איימו על התעבורה הימית במצרי באב אל מנדב.

תימן: היסטוריה, כלכלה ופוליטיקה

תימן ממוקמת בדרום חצי האי ערב ושולטת למעשה על מיצר באב אל מנדב – המהווה שער כניסה לים סוף (הים האדום). שטח המדינה התימנית הוא כ-455,500 קמ"ר וקו החוף שלה הוא באורך של כ-2,400 ק"מ. לשם השוואה - אורכו של קו החוף של ישראל הינו כ-197 ק"מ. במזרח גובלת תימן בעומאן, ובצפון וצפון מערב היא גובלת בסעודיה. במערב גובלת תימן, כאמור, בים סוף. בנוסף, נכללים בשטח הימי של תימן כאלפיים איים קטנים. הדת השלטת בתימן היא האסלאם, אבל היא נחלקת בין מוסלמים סונים מהאסכולה השאפעית השמרנית ושיעים זיידים, שגם הם אינם נמנים עם הזרם המרכזי בשיעה. שפת המדינה היא ערבית בלהג תימני.

עד להשתלטות האסלאם קמו ונפלו באזור תימן כמה ממלכות, אשר המעניינת ביותר שבהן היא ממלכת חימייר. הממלכה הזאת שלטה באזור בין השנים 115 לפני הספירה ועד שנת 525 לספירה, נשלטה בחלק ניכר מהתקופה על ידי שליטים יהודים והדת הרשמית של תושביה הייתה היהדות. לכן, כאשר הגיעו המוסלמים לאזור, היה קל יחסית לתושבי המקום לאמץ את הדת החדשה. ועדיין, נותרה בתימן קהילה יהודית גדולה ותוססת שהתקיימה עד לעליית יהדות תימן לישראל.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

כלכלת תימן

לאורך מאות שנים ואף יותר, הייתה תימן שער הכניסה של סחורות ותבלינים מהמזרח הרחוק, דרך חצי האי ערב והסהר הפורה אל האימפריה היוונית, הרומאית ולאחר מכן העות'מאנית. משלוחי הקפה הראשונים הגיעו דרכה, ואחד מסוגי הקפה היותר מוכרים נקרא על שם העיר מוקה שבתימן.

עם זאת, אף שתימן היא ארץ מרובת משאבים, הכלכלה התימנית בעשורים האחרונים נמנית עם הכלכלות הכושלות ביותר בעולם. המשאבים הטבעיים המשמעותיים ביותר של תימן הם גז, נפט ואדמה פורייה בחלק משמעותי מהמדינה. ואולם שילוב של ניהול לקוי ומלחמת אזרחים ממושכת, כמו גם תרבות שבטית שמעמידה סכסוכים שבטיים מעל נאמנות מדינית, מונע מהתימנים לעשות שימוש הולם במשאבי הטבע של מדינתם. בנוסף, חדר לתימן מספר גדול של פליטים סומליים, מה שמעיק עוד יותר על הכלכלה שלה.

ההכנסה המשוערת לנפש בתימן היא כ-821 דולר בשנה (נכון ל-2024), מה שהופך אותה לאחת המדינות העניות בעולם. לשם השוואה, ההכנסה לנפש בישראל עומדת על כ-54,000 דולר לשנה (נכון ל-2024) ובמצרים כ-4,100 דולר.

במקום לנצל את האדמה הפורייה לגידולים חקלאיים משמעותיים, התימנים מגדלים בחלק גדול מהשטח את צמח הקאת – שהעלים שלו מכילים אמפטמינים הגורמים להרגשת אופוריה קלה. אמנם החומרים הפעילים בצמח ממכרים, אבל הם לא נחשבים מסוכנים. הבעיה היא העדר גידולים חקלאיים משמעותיים התומכים בכלכלה. באשר לגז ולנפט – עד 2015 יצוא הגז והנפט אכן הניב הכנסות נאות למדינה. ואולם מאז עלו החות'ים ופרצה שוב מלחמת אזרחים בתימן, פסק ייצוא הגז והנפט והם משמשים בעיקר את החות'ים. תקיפות ישראליות ואמריקאיות על נמלי החות'ים הפחיתו עוד יותר את הייצוא, שממילא היה מזערי.


פוליטיקה

תימן היא ארץ שעברה מלחמות אזרחים רבות, בריתות משתנות ורציחות של מנהיגים. קשה לכנות את המתרחש בתימן "פוליטיקה", ואולי נכון יותר לדבר על מאבקים פנימיים. במשך עשורים רבים הייתה מחלוקת בין הדרום לצפון, כאשר בצפון שלטו ועדיין שולטים החות'ים, שהם שיעים מהזרם הזיידי, ובדרום שולטים מוסלמים סונים מהזרם הסוני השאפעי.

מאז עזבו הבריטים את תימן היא נתונה במאבקים פנימיים, עם התערבות בוטה מבחוץ. בשנות השישים הייתה מצרים מעורבת במלחמת האזרחים, וגם סעודיה (בגיבוי וסיוע לוגיסטי אמריקאי) תמכה במוסלמים הסונים ששלטו ועדיין שולטים בדרום תימן. כשפרצה מלחמת האזרחים האחרונה בתימן באמצע העשור הקודם, התחילו האיראנים לתמוך בחות'ים בכסף ובאמצעי לחימה. בנוסף, הם העבירו לחות'ים נשק ארוך טווח וכטב"מים במטרה להפוך אותם לחלק מציר ההתנגדות האנטי ישראלי. עם תחילת מלחמת חרבות ברזל החלו התימנים החות'ים לשגר טילים וכטב"מים לכיוון ישראל, שחלקם חדר את מערכות ההגנה ונפל בתוך ישראל.

אז מה יהיה בהמשך בתימן?

חיסול המנהיגים של החות'ים עשוי להוביל לאיבוד הפרוקסי האחרון שהיה לאיראן להם באזור. עם זאת, הניסיון מלמד שבמדינה שעברה התנגשויות, קרבות, רציחות ועימותים רבים, עלולה לקום הנהגה אחרת שתמשיך את מעשי קודמתה ותפעל נגד ישראל.

התחזקות השלטון הלגיטימי המתנגד לחות'ים

חיסול ההנהגה החות'ית עשוי לסייע לשלטון בדרום תימן, הנחשב ללגיטימי ומוכר על ידי רוב מדינות העולם, להשתלט על כל שטח תימן. ואולם ספק אם המטרה הזאת תושג במדינה כל כך מפולגת, המנוהלת לרוב על ידי ראשי שבטים ומנהיגים מקומיים. בנוסף, יש בצפון תימן, ככל הנראה, פעילים של משמרות המהפכה, שעדיין מעבירים סיוע לחות'ים. חיזוק השלטון הלגיטימי בתימן לא יכול להתבצע לפני הרחקה מוחלטת של האיראנים מתימן. אבל את זה, למרבה הצער, לא יכולה ישראל לעשות בכוחות עצמה בלבד.

ירי מדי פעם לכיוון ישראל

חיסול ההנהגה החות'ית לא אומר בהכרח ששיגור הכטב"מים והטילים מתימן לישראל ייפסק. כאמור, מדובר באזור שיש בו פילוגים פנימיים וזהויות שבטיות חזקות. אם פעילי משמרות המהפכה השכילו להעביר טילים לקבוצות חות'יות שונות, אין כל מניעה לכך שהן תשגרנה את הטילים והכטב"מים שברשותם. חשוב להבין שמבחינת האיראנים, עצם העובדה שהתימנים ימשיכו להטריד את ישראל היא החשובה.

החות'ים ככלי במשא ומתן איראני מול המערב

מבחינת האיראנים, החות'ים, כמו החיזבאללה בלבנון, הם כלי במשחק השחמט בינם לבין המערב. האיראנים "יסכימו" לוותר עליהם בתמורה לסיוע מהמערב, או הפסקת הסנקציות. בימים האחרונים נודע שצרפת וגרמניה הודיעו על הפעלת ה-snapback - המנגנון שיחזיר באופן אוטומטי את הסנקציות הבינלאומיות שהופסקו בשנת 2015 עם החתימה על הסכם הגרעין הכושל. חשוב להבין שמדובר במנגנון אוטומטי, שאינו דורש החלטה במועצת האו"ם. להפך - האו"ם חייב לקבל החלטה השוללת אותו.

שמירה על המצב הקיים

כיוון שממילא תימן נמצאת בשליטה רופפת יחסית של ממשלת תימן, עשוי להיווצר מצב שבו בתוך זמן לא רב תוקם ממשלה חדשה, ויוקם גם פיקוד צבאי חדש. אחרי הכל, מדובר במידה רבה בצבא של צללים ולא בהכרח בצבא עם מנגנוני פיקוד ושליטה מסודרים. לכן, ישראל צריכה להתכונן לאפשרות שבזמן כלשהו בעתיד הקרוב יחדשו החות'ים את הירי לכיוון ישראל, עם הנהגה צבאית ומדינית חדשה. במצב כזה, תידרש פעולה נוספת מדי פעם. עם זאת, נראה שישראל שיפרה את היכולת המודיעינית שלה בתימן, כך שפעולה כזאת יכולה להתבצע בצורה חלקה יותר בתוך זמן קצר יחסית מרגע קבלת ההחלטה.

כך או אחרת, בין אם הירי מתימן יימשך או לא, וכל שכן אם הוא לא יחודש, הפעולה הישראלית המוצלחת בתימן קבעה סופית את מעמדה של ישראל כמעצמה צבאית מובילה באזור. אם הדבר לא היה ברור למישהו בעקבות מבצע "עם כלביא", הגיע המבצע האחרון והבהיר את המצב. ישראל אימצה את הגישה שאומרת כי "ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה". היא הפסיקה להבליג ועברה להתקפה. מושגים כגון "הכלה" ו"איפוק" נעלמו מהשיח – ובמקומם עברה ישראל לפעולה נחושה לפגוע תחילה בכל מי שפועל באופן כלשהו על מנת לפגוע בה. כל מה שנותר הוא לקוות שישראל תמשיך בגישה הזאת. זאת משום שבתרבות המזרח תיכונית, אין כבוד למי ש"מכיל", "מתאפק" או "משלים" עם פעולות תוקפניות. יש כבוד והערכה רק למי שיודע להשיב מנה אחת אפיים אם הותקף, ולתקוף מוקדם ככל האפשר אם זיהה הכנות לתקיפה כנגדו.



משה כסיף הוא מזרחן ואיש מודיעין לשעבר

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 29/09/2025 11:54
    הגב לתגובה זו
    לנצח או הם או אנחנו להילחם כאילו אין הגנת אווירית. לקרוא לשלום ואם לא אזי...
  • 4.
    אנונימי 07/09/2025 05:39
    הגב לתגובה זו
    יש לשים לב לדברי הממשלה התימנית הנבחרת שמגלה שהחוטים התחילו בייצור טילים עם ראש נפץ כימי וזה לא בדיוני כי את ההדרכה והחומרים קיבלו מאירן כבר נתקלנו בסוריה בטילים כאלה חומר למחשבה למוסד דחיפות עליונה!
  • 3.
    בא 02/09/2025 08:44
    הגב לתגובה זו
    מוסלמים....בבקשה תחליפו דת לבודהיזם או לדת אחרת שלפחות טיפה נורמלית!! !
  • 2.
    בא 01/09/2025 11:17
    הגב לתגובה זו
    האיסלאם הקיצוני בהובלת אירן וקטארהסיבות פשוטות למעשה ...עושים 10 ילדים ו8 מובטליםקל לפוליטיקאים דתיים להסיט אנשים בלי עתיד לשנאה האיסלאם דת נחסית מייסודה במאה ה7 .
  • נאכסית (ל"ת)
    פפפ 02/09/2025 08:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מיכאל 31/08/2025 16:41
    הגב לתגובה זו
    הדרג הצבאי חשוב
  • אנונימי 01/09/2025 21:58
    הגב לתגובה זו
    הוא אומר שהתוקפנות של היזידים או איך שלא קוראים להם לא תיפסק...
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.