רובוט כלב (רשתות)חיית המחמד החדשה שלך - כלב רובוט
האם הייתם מחליפים את הכלב שלכם - לא תצטרכו להוציא את הכלב 3-4 פעמים ביום לסיבוב בחוץ, אבל האם הוא מביע רגשות? על תעשיית הכלבים הרובוטים, השימושים הצבאיים, והחברות המובילות בפיתוח
״קח אותי לבית הקפה ״Café de Flore״ , כלב הנחייה הרובוטי רובי מוביל אותי לבית הקפה המפורסם בפאריס ואני כבר יכול לחוש בריח הקפה באפי. באותה קלות רובי יוכל להוביל לקוי ראייה לשער העלייה למטוס בשדה התעופה.
חוקרים מאוניברסיטת גלזגו בסקוטלנד פיתחו כלב נחייה רובוטי בשם רובי (Robbie) על בסיס רובוט כלב 1GO הסיני של חברת Unitree. הם התקינו חיישנים מתקדמים ומודל שפה כדי לתת לרובי יכולות ניווט ותקשורת ייחודיות ומתקדמות שמסייעות לאנשים לקויי ראיה. רובי יכול לשמש אנשים לקויי ראייה שאינם זכאים לכלב נחייה או לאלה המחכים לקבלת כלב נחייה הנמצא עדיין באילוף. תהליך האילוף וההשמה של כלב נחייה הוא יקר וארוך ורובי יכול להוות חלופה נגישה וזמינה יותר.
מטרתו העיקרית של רובי הינה לספק בעתיד הלא רחוק חלופה טכנולוגית לכלבי נחייה אמיתיים, במיוחד בסביבות פנים מורכבות כמו מרכזי קניות, מוזיאונים ושדות תעופה. רובי מנווט בצורה אופטימלית בין המכשולים ובוחר מסלולים בטוחים. זהו יתרון משמעותי על פני מערכות GPS רגילות שמתקשות לתפקד בחללים סגורים. חוקרי גלזגו רואים ברובי ככלי משלים בשלב זה ולא תחליף מוחלט לכלבי נחייה אמיתיים.
באמצעות מודל שפה גדול (LLM) רובי יכול לתקשר עם המשתמש שלו ולהסביר לו מה הוא רואה סביבו, לתאר מוצגים ולהשיב לשאלות בסיסיות בצורה אינטראקטיבית.
- DoorDash משיקה שותפות רובוטית: משלוחים אוטונומיים בארה"ב
- אנבידיה מקימה מעבדת AI ורובוטיקה בשיתוף עם אבו דאבי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תעשיית הכלבים הרובוטיים - הזדמנויות שוק אדירות
תעשיית הכלבים הרובוטיים נמצאת בשלב של פיתוח מהיר, המונע על ידי חדשנות טכנולוגית, הרחבת יישומים ותמיכה במדיניות. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת ותחומי יישום חדשים צצים, כלבים רובוטיים ימלאו תפקידים משמעותיים יותר ויותר בתחומים שונים, ויתרמו לצמיחה כלכלית ולקדמה החברתית.
כדי להבטיח צמיחה, החברות חייבות להתמקד בשיפור הטכנולוגיה, שיפור איכות המוצר, הרחבת תרחישי יישומים וערוצי שוק, והתייחסות יזומה לשינויים ולסיכונים בשוק בסביבת AI מורכבת. בשנים הקרובות, שוק הכלבים הרובוטיים העולמי צפוי לשמור על מסלול צמיחה גבוה, כאשר גודל השוק יגדל עוד יותר. עבור משקיעים, התעשייה מציעה פוטנציאל עצום והזדמנויות שוק משמעותיות.
החברות המובילות בפיתוח הכלבים הרובוטיים
מספר חברות מובילות את פיתוחם של הכלבים הרובוטיים, כל אחת מתמקדת ביישומים שונים.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
Boston Dynamics חברה עולמית אמריקאית מובילה בתחום הרובוטיקה, ידועה ברובוט המרובע הזריז שלה SPOT. ספוט נמכר בעיקר לשימושים ארגוניים בתחומי הביטחון, בנייה, אנרגיה ותעשייה. ניתן לחבר אליו מצלמות תרמיות, זרועות רובוטיות וחיישנים מיוחדים. כמו כן מאפשרת החברה ניהול צי רובוטים דרך מערכת בשם אורביט. החברה משתפת פעולה עם חברת NVIDIA המסייעת לה בהאצת תהליך הפיתוח.
החברה הסינית Unitree Roboticsמובילה בתעשיית רובוטי הכלב עם כלב רובוט GO2 עם יכולת טיפוס על מכשולים ויציבות מצוינת. הרובוט מצויד בחיישן עם זווית זיהוי רחבה במיוחד המאפשרת לו לזהות עצמים בסביבה הקרובה מאוד בצורה מדויקת וניווט בשטחים מורכבים. הוא מצויד במעקב חכם אחרי המשתמש שלו ומגדילה את טווח השלט ל-30 מ׳. הוא יכול לבצע מגוון רחב של תנועות כמו קפיצה, התמתחות ולחיצת יד. הוא מגיע למהירות ריצה של 18 קמ״ש ויכול לטפס על מכשולים בגובה 16 ס״מ. דגם הבסיס נמכר ב-1,600 עד 3,000 דולר. דגם המיועד לשימוש חינוכי ומחקר יכול להגיע למחיר של 14 אלף דולר.
Deep Robotics גם היא חברה סינית מובילה עולמית בתחום הרובוטים המרובעים, המתמקדת בבינה מלאכותית מגולמת. כלב הרובוט X20 שלה משמש ליישומים בחילוץ והצלה, בדיקות ביטחון ומיפוי. לחצו לסרטון
Ghost Robotics חברה אמריקאית, מפתחת כלי רכב קרקעיים בלתי מאוישים המיועדים למטרות מסחריות וביטחוניות שהינם רובוטי כלב עם 4 רגליים בעלי יכולת תנועה גבוהה בשטחים מורכבים ובלתי מובנים כמו בשטחי סלעים, חול, מדרגות וגם בתוואי שטח קשה שבו כלי רכב על גלגלים או זחלים מתקשים לנוע. הרובוטים האלה בנויים לעבוד בתנאי מזג אוויר קיצוניים, כולל שלג, בוץ ושלג. הם מיועדים בעיקר לשימושים ביטחוניים, צבאיים ומסחריים. הם משמשים למשימות אבטחה, סיור, איסוף מודיעין, מיפוי ובדיקות תשתיות וחילוץ והצלה. החברה נרכשה בשנת 2024 ע״י חברה דרום קוריאנית בשם LIG Nex1 אך ממשיכה לפעול ולפתח את הרובוטים תחת הבעלות החדשה.
בישראל, חברת רובוטיכאן משמשת כמפיצה של מוצרי Ghost Robotics. לחצו לסרטו של הרובוט בשימוש צבאי:
Xiaomi מוכרת גם היא כחברה משמעותית בתעשיית כלבי הרובוט. החברה השיקה רובוט כלב בשנת 2021 ומאז שודרג לדגם חדש ומתקדם בשם CyberDog 2. בניגוד לדגם הראשון שהיה ״מאיים״ בצורתו, הדגם החדש מעוצב יותר ככלב דוברמן עם אוזניים מחודדות ומראה כללי ״ידידותי״ יותר. הוא קל יותר וקרוב יותר למשקל של כלב אמיתי. הוא מצוייד ב19 חיישנים שונים, כולל חיישני מגע, מיקרופונים, GPS, ומצלמות המאפשרים לו לנווט בצורה אוטונומי, לזהות מכשולים, לעקוב אחר בני אדם ולזהות הבעות פנים. יש לו יכולת לבצע מגוון תנועות מורכבות, סלטות אחוריות, התרוממות על שתי רגליים, הליכה לאחור ועוד. הוא פועל על בסיס קוד פתוח מה שמאפשר למשתמשים לפתח עבורו יישומים ותוכנות חדשות. המחיר של הסייבר-דוג נמוך משמעותית מאלה של המתחרים ומחירו עומד על כ-1800 דולר. בשלב זה הרובוט מיועד בעיקר לשימושים מחקריים ולקהילת המפתחים ואינו נמכר כצעצוע או כחיית מחמד שימושית לקהל הרחב. לסרטון על הכלב רובוט המתקדם של שיואמי
הכלב הרובוטי ידידו החדש של האדם
רובוטים דמויי כלבים הם כבר לא מדע בדיוני. עולם הרובוטים דמויי הכלבים נמצא כיום בשיא התפתחותו והוא מציג קשת רחבה של פתרונות – החל מרובוטים יוקרתיים ויקרים לשימושים תעשייתיים וצבאיים כמו הSPOT וGhost Robotics, עד רובוטים נגישים יותר המיועדים לקהילת המפתחים והחינוך כמו הCyber Dog של Xiaomi.
כיום, קיימים בשוק צעצועי רובוט כלב אינטראקטיביים לילדים שמסוגלים לרקוד ולעשות תנועות ריאליסטיות, אך הרובוטים שמגיעים מחברות אמריקאיות וסיניות כבר אינם רק גימיק טכנולוגי, הם הופכים לכלי עבודה של ממש, עם יכולות ניווט ואיסוף מידע ואבטחה ומבטיחים לשנות את האופן שבו אנו מתמודדים עם משימות מורכבות בסביבות עבודה שונות.
רובוטים דמויי אדם וכלב כבר זמינים לרכישה בקניונים מיוחדים בסין. רובוטים אלה מייצגים רק את ההתחלה של מה שאפשר לפתח, כאשר צוות פרופסורים פורצי דרך בהובלת הישראלי-אמריקאי פרופסור הוד ליפסון מאוניברסיטת קולומביה, עובדים על רובוטים בעלי מודעות עצמית, המסוגלים לראות ולהבין את גופם שלהם.
עופר הבר הוא מהנדס בכיר, מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר
- 3.אנונימי 23/08/2025 19:08הגב לתגובה זומרתק!איך עוד לא מיושם בעזה להפחית סיכון לחיילים בכניסה למבנים ומשימות סיור ועוד.
- 2.כלב שמירה רובוטי יכול להיות להיט (ל"ת)אנונימי 23/08/2025 17:05הגב לתגובה זו
- 1.קודם שימציאו רובוט שמשחק ומטייל עם כלב (ל"ת)בעל מלינואה מותש 23/08/2025 13:37הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
