התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר | (4)

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.

לחצו  לסרטון ניסוי הריסוק והבובות במושבי המטוס

הניסוי נערך במדבר סונורה במקסיקו, והשתמשו בו במטוס בואינג 727 ישן. מטרת הניסוי הייתה לדמות התרסקות מבוקרת ולאסוף נתונים מדויקים על כוחות ההתרסקות והשפעתם על נוסעים במקומות ישיבה שונים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

המטוס נרכש ונבנה מחדש במיוחד לצורך הניסוי. הוא צויד במאות חיישנים, מצלמות, ואף בובות ריסוק (בובות מבחן שמשמשות לבדיקת בטיחות) במקומות ישיבה שונים, במטרה לבחון את כוחות ההתרסקות על גוף האדם.

המטוס הופעל על ידי שלט רחוק, הוטס לגובה של כ-760 מטרים, ונכנס למצב של צלילה מבוקרת עד שהתרסק. ההתרסקות תוכננה כך שתדמה התרסקות טיפוסית שבה המטוס נוחת עם הפנים קדימה. המטוס פגע בקרקע במהירות של כ-225 קמ"ש, מה שגרם להתנתקות תא הטייס והחלק הקדמי של המטוס. במהלך ולאחר ההתרסקות, נאספו נתונים מהחיישנים והמצלמות במטוס. הנתונים סיפקו מידע על הפגיעות המבניות, ועל הנזק שנגרם לבובות הריסוק במקומות הישיבה השונים במטוס.


ממצאי הניסוי - היכן המושב הבטוח?


כנראה שאם הוגדרתם כנוסע ״גולד״ מועדף ושודרגתם לשבת בקדמת המטוס בביזנס, הייתם נהנים מאוכל משופר ומושבים נוחים, אך ספק אם הייתם שורדים התרסקות או נחיתת חירום קשה.

הממצאים מהניסוי סיפקו תובנות חשובות לגבי סיכויי ההישרדות במקומות ישיבה שונים במטוס:

חלקו האחורי של המטוס: בובות הריסוק שישבו בחלקו האחורי של המטוס ספגו את הנזק הקטן ביותר. על פי הנתונים, הסיכוי להישרדות היה גבוה יותר ככל שמתקרבים לחלק האחורי. זה קרה מכיוון שחלקו הקדמי של המטוס ספג את רוב אנרגיית הריסוק ורוב הנזק המבני.

חלקו הקדמי והאמצעי: הבובות שישבו בחלקו הקדמי (כולל מחלקת העסקים והמחלקה הראשונה) והאמצעי (אזור הכנפיים) ספגו נזקים חמורים יותר. בובת הטייסים למשל, לא הייתה שורדת את ההתרסקות כלל.

ההשפעה על הנוסעים: הנתונים הראו שהכוחות הפיסיקליים המשפיעים על הנוסעים היו נמוכים משמעותית בחלק האחורי של המטוס לעומת החלק הקדמי, דבר שהפחית באופן ניכר את הסיכון לפציעות קשות של הנוסעים בחלק האחורי של המטוס.


מחקר שערך מגזין טיימס ניתח תאונות בשנים 1985-2000 ומצא כי לנוסעים שישבו בשליש האחורי של המטוס היה שיעור התמותה הנמוך ביותר - כ32%, לעומת 38% בחלק הקדמי ו39% בחלק האמצעי. הבטוחים ביותר היו המושבים האמצעיים בשליש האחורי עם שיעור תמותה של 28%.

הממצאים של הניסוי תומכים בנתונים סטטיסטיים קיימים ומצביעים על כך שמקומות הישיבה הבטוחים יותר נמצאים בחלק האחורי של המטוס. עם זאת, חשוב לזכור שסיכויי ההישרדות תלויים בגורמים רבים נוספים, כמו סוג ההתרסקות, מהירות המטוס, זווית הפגיעה, וכמובן אם הנכם חגורים בחגורת הבטיחות. בסופו של דבר, ההבדל בסיכויים קטן יחסית, וכל מושב במטוס הוא בטוח ברוב המוחלט של הטיסות.

האם תבחרו את המושב רק משיקולי בטיחות? הסיכוי להתרסקות מטוס בטיסת נוסעים קטן ביותר, הסטטיסטיקה מראה כי רק טיסה אחת מ-11 מיליון טיסות אינה מגיעה ליעדה. אז האם משיקולי בטיחות תרצו לשבת באחורי המטוס ליד השירותים כשלידכם מבוגרים וילדים נדחפים בתור? או תעדיפו לקבל אוכל ראשונים בישיבה בקדמת המטוס?




אתרים לסיוע בחירת מושב מועדף במטוס


בחירת מושב טוב במטוס יכולה לשדרג משמעותית את חווית הטיסה. ישנם מספר אתרים שיכולים לסייע לך לקבל החלטה מושכלת, תוך מתן מידע על פריסת המושבים, מאפיינים מיוחדים וחוות דעת של נוסעים אחרים. מפת מושבים אופיינית לאלעל במטוס בואינג 737-800:

AeroLOPA - אתר שהפך לפופולרי בזכות הדיוק והפירוט שלו. הוא מתמקד במפות מושבים מדויקות ועדכניות, ומציג את הפריסה של מטוסי חברות תעופה שונות באופן ברור.נחשב כיום לאחד המקורות האמינים ביותר עבור מפות מושבים. אם הדיוק חשוב לך, זה כלי מצוין.

SeatMaps.com - אתר נוסף המציע מפות מושבים עם דירוגים צבעוניים. הוא כולל מידע מפורט על מאפייני המושב כמו מרווח רגליים, רוחב, יכולת הטיה ומערכת בידור. באתר יכולת לסובב 360 מעלות את פנים המטוס ולראות את מרחב המושב שבחרת.

 SeatMaestro- פלטפורמה מבוססת ביקורות שבה נוסעים יכולים לשתף את חוויותיהם ולצרף תמונות של המושבים. יכול להיות שימושי כדי לקבל פרספקטיבה אישית ומקרוב על איך המושב באמת נראה.

המושבים הכי טובים

מושבי יציאת החירום - מושבים אלה מציעים מרחב רגליים נוח וממוקמים בדרך כלל מאחורי מחיצה. מצד שני, לא יהיה לכם מקום איחסון מתחת למושב שלפניכם ויתכן שתצטרכו לעזור במקרה חירום. לאחרונה גם נגבית תוספת תשלום בחלק מחברות התעופה תמורת מושבים אלה.

מושבים בשורה הראשונה - ממוקמים בדרך כלל מאחורי מחיצה ומציעים מרווח רגליים נאה. במקרים מסויימים תצטרכו להוריד ולהעלות את מסך הבידור שמעליכם.

מושבים בחלק הקדמי של המטוס - תסבלו פחות מרעש המנועים, היציאה מהמטוס מהירה יותר והצוות יגיש לכם את האוכל קודם לאחרים. לרוב הטיסה שם נוחה יותר.

מושבים ליד החלון - יתרון ברור של מושבים אלה הינו הנוף ולא תצטרכו לקום כדי לאפשר לשכנכם לעבור.



המושבים הכי גרועים


מושבים אחרונים - צמודים לשירותים ומטבח עם רעש תנועת נוסעים וריחות לא נעימים.

מושבים אמצעיים - אם אינכם עם בני משפחה, מושבים אלה יהיו פחות נוחים לכם.

מושבים סמוכים לשירותים ומטבח - בדומה למושבים האחוריים, תרגישו לעיתים דחיפות מהנוסעים החולפים וריחות בלתי נעימים.

מושבים שאין להם חלון - במטוסים מסוימים יהיו מושבים ליד חלון עם נוף חסום או חלקי בגלל מבנה המטוס.

מושבים שלא נשכבים אחורה - בקווים מסוימים או מול קירות המטוס, יתכן שתמצאו מושבים שלא נשכבים לאחור, מה שיקשה על תנוחת שינה נוחה.

טיסה נעימה!


הכותב, מהנדס בכיר, מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    על הקאנט 05/09/2025 17:12
    הגב לתגובה זו
    אני מניח כאן את האפשרות להישאר במיזוג בבית במקום להיטלטל כמו פליט עם מזוודה ברחבי העולם.
  • 2.
    למה לא מעבירים הביזנס לחלק האחורי של המוט למות ביוקר (ל"ת)
    אנונימי 05/09/2025 12:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סאלי 05/09/2025 12:35
    הגב לתגובה זו
    אוקי טוב לדעת! אם כי אני רואה שההבדל הסטטיסטי לא גדול.
  • עופר 05/09/2025 20:56
    הגב לתגובה זו
    בהתרסקות עוצמת המכה בנפילה מגובה ועוד טונות דלק שנדלק לא משאירים סיכוי לנוסעים. בנחיתת אונס לעיתים המושבים מאחור עדיפים
סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף

מחירי הדירות יורדים, אבל תשכחו מירידת מחירים חדה

כאשר כוחות כל כך מרכזיים אינם מעוניינים בירידת מחירים, הסיכוי לשינוי אמיתי נמוך עד קלוש

חן שרייבר |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

הנתונים האחרונים על האטת המכירות של הקבלנים בפרט, ומצבו של שוק הנדל”ן בכלל, אינם מפתיעים איש. הקיפאון והירידה בהיקף מכירת הדירות צפויים לאור רמת המחירים וגם הירידה במחירי הדירות מתחילת השנה די צפויה לאור רמת המחירים הגבוהה. זו ירידת מחירים גורפת במחירי הדירות, אך ברור כי כלל הגורמים האינטרסנטיים בשוק עושים כל שביכולתם כדי לשמר את רמות המחירים. הם מנסים לטשטש את הירידה במחירים, הם מחביאים אותה, הכל כדי לנסות לשדר עסקים כרגיל. 

הם מחביאים את ירידת המחירים תוך הענקת הנחות והטבות בעקיפין. במילים אחרות, “הנחה גדולה” בלי לקרוא לה הנחה, העיקר שהמחיר הרשמי לא ייפגע. אבל פרקטית הרוכשים שקונים בתנאי תשלום נוחים לצד הטבות נוספות מקבלים הנחה. לדחות את תשלום הדירה הגדול - 80% שנה אחרי שנכנסים לדירה זו הנחה של 5% בערך (להרחבה: דירה במחירי סוף עונה? הקבלנים בלחץ - האם זה הזמן לקנות?).   

מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, הציג נתון של ירידה ב-0.2% במחירי הדירות לחודשים יולי-יוני בהשוואה לחודשי יוני-מאי, כאשר מדובר על ירידה חמישית ברצף. בחינה רחבה יותר מצביעה על ירידה חודשית ממוצעת של 1.5% במספר העסקאות בשנה החולפת, נתון התואם את סקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שהצביעה על ירידה נוספת בקצב העסקאות ברבעונים האחרונים. 

האטה זו מודגשת במיוחד בקרב הקבלנים במכירת דירות חדשות, כאשר אם בוחנים את מכירת האלו בחודשים האחרונים רואים ירידה דרמטית של עשרות אחוזים במכירות לעומת תקופה מקבילה אשתקד. במקביל, יש ירידה גם בעסקאות יד שנייה, אבל מתונה מאוד - כ-5% ולא 20%-30% כפי שסופגים הקבלנים בדירות חדשות. זה מעיד על מצוקתם של הקבלנים כשלצד זה יש גם המשך גידול במלאי הדירות החדשות שלא נמכרו, על אף שהוצא להן היתר בנייה. היקף המלאי הלא מכור עומד על כ-82 אלף דירות. 

ומה עושים הקבלנים בכדי להתמודד עם המצב? לאחר שבנק ישראל הטיל בחודש מרץ את המגבלות השונות למבצעי 80/20, הקבלנים מבצעים פחות או יותר את אותם המבצעים, רק בצורה שונה. ממש אותה הגברת בשינוי אדרת: משכנתה בגובה של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר הדירה עד לאכלוס, ריהוט חדש לדירה ומימון מס הרכישה. מדובר בהטבות ששווין מאות אלפי שקלים, המהוות בפועל הורדת מחיר, רק מבלי להציג זאת ככזו. בחודשים האחרונים הם גם מציעים לרוכשים לדחות את התשלום של 80% עד לשנה אחרי הכניסה לדירה, יש גם מצבים שהדחייה אפילו ארוכה יותר.