התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר | (3)

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.

לחצו  לסרטון ניסוי הריסוק והבובות במושבי המטוס

הניסוי נערך במדבר סונורה במקסיקו, והשתמשו בו במטוס בואינג 727 ישן. מטרת הניסוי הייתה לדמות התרסקות מבוקרת ולאסוף נתונים מדויקים על כוחות ההתרסקות והשפעתם על נוסעים במקומות ישיבה שונים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

המטוס נרכש ונבנה מחדש במיוחד לצורך הניסוי. הוא צויד במאות חיישנים, מצלמות, ואף בובות ריסוק (בובות מבחן שמשמשות לבדיקת בטיחות) במקומות ישיבה שונים, במטרה לבחון את כוחות ההתרסקות על גוף האדם.

המטוס הופעל על ידי שלט רחוק, הוטס לגובה של כ-760 מטרים, ונכנס למצב של צלילה מבוקרת עד שהתרסק. ההתרסקות תוכננה כך שתדמה התרסקות טיפוסית שבה המטוס נוחת עם הפנים קדימה. המטוס פגע בקרקע במהירות של כ-225 קמ"ש, מה שגרם להתנתקות תא הטייס והחלק הקדמי של המטוס. במהלך ולאחר ההתרסקות, נאספו נתונים מהחיישנים והמצלמות במטוס. הנתונים סיפקו מידע על הפגיעות המבניות, ועל הנזק שנגרם לבובות הריסוק במקומות הישיבה השונים במטוס.


ממצאי הניסוי - היכן המושב הבטוח?


כנראה שאם הוגדרתם כנוסע ״גולד״ מועדף ושודרגתם לשבת בקדמת המטוס בביזנס, הייתם נהנים מאוכל משופר ומושבים נוחים, אך ספק אם הייתם שורדים התרסקות או נחיתת חירום קשה.

הממצאים מהניסוי סיפקו תובנות חשובות לגבי סיכויי ההישרדות במקומות ישיבה שונים במטוס:

חלקו האחורי של המטוס: בובות הריסוק שישבו בחלקו האחורי של המטוס ספגו את הנזק הקטן ביותר. על פי הנתונים, הסיכוי להישרדות היה גבוה יותר ככל שמתקרבים לחלק האחורי. זה קרה מכיוון שחלקו הקדמי של המטוס ספג את רוב אנרגיית הריסוק ורוב הנזק המבני.

חלקו הקדמי והאמצעי: הבובות שישבו בחלקו הקדמי (כולל מחלקת העסקים והמחלקה הראשונה) והאמצעי (אזור הכנפיים) ספגו נזקים חמורים יותר. בובת הטייסים למשל, לא הייתה שורדת את ההתרסקות כלל.

ההשפעה על הנוסעים: הנתונים הראו שהכוחות הפיסיקליים המשפיעים על הנוסעים היו נמוכים משמעותית בחלק האחורי של המטוס לעומת החלק הקדמי, דבר שהפחית באופן ניכר את הסיכון לפציעות קשות של הנוסעים בחלק האחורי של המטוס.


מחקר שערך מגזין טיימס ניתח תאונות בשנים 1985-2000 ומצא כי לנוסעים שישבו בשליש האחורי של המטוס היה שיעור התמותה הנמוך ביותר - כ32%, לעומת 38% בחלק הקדמי ו39% בחלק האמצעי. הבטוחים ביותר היו המושבים האמצעיים בשליש האחורי עם שיעור תמותה של 28%.

הממצאים של הניסוי תומכים בנתונים סטטיסטיים קיימים ומצביעים על כך שמקומות הישיבה הבטוחים יותר נמצאים בחלק האחורי של המטוס. עם זאת, חשוב לזכור שסיכויי ההישרדות תלויים בגורמים רבים נוספים, כמו סוג ההתרסקות, מהירות המטוס, זווית הפגיעה, וכמובן אם הנכם חגורים בחגורת הבטיחות. בסופו של דבר, ההבדל בסיכויים קטן יחסית, וכל מושב במטוס הוא בטוח ברוב המוחלט של הטיסות.

האם תבחרו את המושב רק משיקולי בטיחות? הסיכוי להתרסקות מטוס בטיסת נוסעים קטן ביותר, הסטטיסטיקה מראה כי רק טיסה אחת מ-11 מיליון טיסות אינה מגיעה ליעדה. אז האם משיקולי בטיחות תרצו לשבת באחורי המטוס ליד השירותים כשלידכם מבוגרים וילדים נדחפים בתור? או תעדיפו לקבל אוכל ראשונים בישיבה בקדמת המטוס?




אתרים לסיוע בחירת מושב מועדף במטוס


בחירת מושב טוב במטוס יכולה לשדרג משמעותית את חווית הטיסה. ישנם מספר אתרים שיכולים לסייע לך לקבל החלטה מושכלת, תוך מתן מידע על פריסת המושבים, מאפיינים מיוחדים וחוות דעת של נוסעים אחרים. מפת מושבים אופיינית לאלעל במטוס בואינג 737-800:

AeroLOPA - אתר שהפך לפופולרי בזכות הדיוק והפירוט שלו. הוא מתמקד במפות מושבים מדויקות ועדכניות, ומציג את הפריסה של מטוסי חברות תעופה שונות באופן ברור.נחשב כיום לאחד המקורות האמינים ביותר עבור מפות מושבים. אם הדיוק חשוב לך, זה כלי מצוין.

SeatMaps.com - אתר נוסף המציע מפות מושבים עם דירוגים צבעוניים. הוא כולל מידע מפורט על מאפייני המושב כמו מרווח רגליים, רוחב, יכולת הטיה ומערכת בידור. באתר יכולת לסובב 360 מעלות את פנים המטוס ולראות את מרחב המושב שבחרת.

 SeatMaestro- פלטפורמה מבוססת ביקורות שבה נוסעים יכולים לשתף את חוויותיהם ולצרף תמונות של המושבים. יכול להיות שימושי כדי לקבל פרספקטיבה אישית ומקרוב על איך המושב באמת נראה.

המושבים הכי טובים

מושבי יציאת החירום - מושבים אלה מציעים מרחב רגליים נוח וממוקמים בדרך כלל מאחורי מחיצה. מצד שני, לא יהיה לכם מקום איחסון מתחת למושב שלפניכם ויתכן שתצטרכו לעזור במקרה חירום. לאחרונה גם נגבית תוספת תשלום בחלק מחברות התעופה תמורת מושבים אלה.

מושבים בשורה הראשונה - ממוקמים בדרך כלל מאחורי מחיצה ומציעים מרווח רגליים נאה. במקרים מסויימים תצטרכו להוריד ולהעלות את מסך הבידור שמעליכם.

מושבים בחלק הקדמי של המטוס - תסבלו פחות מרעש המנועים, היציאה מהמטוס מהירה יותר והצוות יגיש לכם את האוכל קודם לאחרים. לרוב הטיסה שם נוחה יותר.

מושבים ליד החלון - יתרון ברור של מושבים אלה הינו הנוף ולא תצטרכו לקום כדי לאפשר לשכנכם לעבור.



המושבים הכי גרועים


מושבים אחרונים - צמודים לשירותים ומטבח עם רעש תנועת נוסעים וריחות לא נעימים.

מושבים אמצעיים - אם אינכם עם בני משפחה, מושבים אלה יהיו פחות נוחים לכם.

מושבים סמוכים לשירותים ומטבח - בדומה למושבים האחוריים, תרגישו לעיתים דחיפות מהנוסעים החולפים וריחות בלתי נעימים.

מושבים שאין להם חלון - במטוסים מסוימים יהיו מושבים ליד חלון עם נוף חסום או חלקי בגלל מבנה המטוס.

מושבים שלא נשכבים אחורה - בקווים מסוימים או מול קירות המטוס, יתכן שתמצאו מושבים שלא נשכבים לאחור, מה שיקשה על תנוחת שינה נוחה.

טיסה נעימה!


הכותב, מהנדס בכיר, מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    על הקאנט 05/09/2025 17:12
    הגב לתגובה זו
    אני מניח כאן את האפשרות להישאר במיזוג בבית במקום להיטלטל כמו פליט עם מזוודה ברחבי העולם.
  • 2.
    למה לא מעבירים הביזנס לחלק האחורי של המוט למות ביוקר (ל"ת)
    אנונימי 05/09/2025 12:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סאלי 05/09/2025 12:35
    הגב לתגובה זו
    אוקי טוב לדעת! אם כי אני רואה שההבדל הסטטיסטי לא גדול.