פינטרסט - המניה שנפלה יותר מדי?
מניית פינטרסט PINTEREST , הרשת החברתית שמתמחה ברעיונות לבישול, אופנה וכמעט כל תחום אחר, צנחה ב-15% מהשיא האחרון שלה באוקטובר ונסחרת כעת ב-29 דולר. אך יתכן שהירידה החדה מהווה הזדמנות למשקיעים. עיקר הירידה התרחשה לאחר פרסום דוחות הרבעון השלישי, כשהחברה הנחתה לצמיחה של 16% בהכנסות ברבעון הרביעי ל-1.14 מיליארד דולר - האטה קלה לעומת הצמיחה של 18% ברבעון השלישי.
המשקיעים לא אהבו את ההאטה, במיוחד בשוק פרסום דיגיטלי ששווה עשרות מיליארדי דולרים בשנה. החשש הוא שהעסק לא מספיק חזק, מה שיוביל לשיפור מתון מהצפוי בשולי הרווח. אך האנליסטים מזכירים שהנהלת פינטרסט ידועה בגישה שמרנית בתחזיותיה. החברה עקפה את תחזיות ההכנסות ב-18 מתוך 20 הרבעונים האחרונים, כולל ברבעון השלישי האחרון.
החולשה בתחזית נובעת בעיקר מהאטה בהוצאות הפרסום של חברות המזון והמשקאות, שסובלות מביקושים חלשים. שאר תחומי הפעילות צמחו בקצב של מעל 20%, וכשמגזר המזון יתאושש, הצמיחה צפויה לחזור ולהאיץ.
ממשיכה לחדש ולהשתפר
פינטרסט השיקה "קישורים עמוקים" שמאפשרים למפרסמים להפנות משתמשים ישירות לדפי מוצרים, והשקיעה בבינה מלאכותית שמציגה תוכן מותאם אישית ומתאימה מוצרים למשתמשים. חידושים אלה מגדילים את הסיכוי שמשתמשים יבצעו רכישות, מה שתומך במחירי הפרסום ומושך מפרסמים נוספים לפלטפורמה. האנליסטים צופים צמיחה שנתית של 9% בהכנסה הממוצעת למשתמש (ARPU) עד 2026, ל-8 דולר.
- המניה צונחת ב־21%: פינטרסט מציגה תחזית מאכזבת לעונת החגים
- פינטרסט מזנקת ב-17% - הגיעה להכנסות של מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות שזה עדיין נמוך משמעותית מה-ARPU של מטא (51 דולר), בשילוב עם גידול צנוע במספר המשתמשים זה צפוי להוביל לצמיחת הכנסות שנתית של 15% ל-4.8 מיליארד דולר ב-2026. הרווחים צפויים לצמוח מהר יותר מההכנסות, כיוון שהחברה מצליחה לשלוט בהוצאות. האנליסטים צופים צמיחה שנתית של 26% ב-EBITDA עד 2026, ל-1.5 מיליארד דולר.
אפסייד של 55%
מרק מהני מ-Evercore ISI מעריך שמדובר במפנה יסודי בהכנסות ובשולי הרווח של החברה, ושומר על המלצת "ביצועי יתר" ומחיר יעד של 45 דולר למניה. המניה נסחרת כיום במכפיל EV/EBITDA של 14 על הרווח החזוי ל-12 החודשים הקרובים - נמוך מה-S&P 500 ומשיא של 17 בעבר. זה גם זול יותר מחברות אינטרנט גדולות עם צמיחה דומה ושולי רווח גבוהים יותר, כמו Booking Holdings ו-Airbnb.
היכולת של פינטרסט לשפר את שולי הרווח ולהגיע למכפילים דומים למתחרות מצביעה על פוטנציאל עלייה משמעותי במניה. האתגר המרכזי יהיה לשמור על קצב צמיחה גבוה תוך המשך שיפור ברווחיות.
- קמהדע מאשרת את התחזית לשנה כולה; דוח טוב לרבעון השלישי
- מאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הדוחות האחרונים
בדוחותיה פינטרסט רשמה רווח מתואם של 40 סנט למניה, מעל לתחזיות האנליסטים שעמדו על 34 סנט למניה, והכנסות של 898.4 מיליון דולר, בהתאם לתחזיות. עם זאת, המשקיעים בחרו להסתכל מעבר לרווחים ולהתמקד בעלויות ההולכות וגדלות של החברה בתחום הבינה המלאכותית, מה שעורר חשש בנוגע להשפעת ההוצאות על הרווחיות העתידית של החברה.
פינטרסט משקיעה הון רב בשיפור המערכות שלה באמצעות בינה מלאכותית, בעיקר במטרה לייעל את יכולות הפרסום הממוקד ולהציע המלצות תמונה מותאמות יותר למשתמשים. אך תחזית החברה לכך שההוצאות התפעוליות של החברה יעלו ברבעון הרביעי לרמה של בין 495 ל-510 מיליון דולר, עלייה של בין 11% ל-14% משנה שעברה, מרתיעה את המשקיעים, שמודאגים מההשפעה של ההשקעות על שורת הרווח.
בעוד שהחברה מקווה לשפר את השירות ואת כמות המשתמשים ולהצדיק את העלויות הכבדות בטווח הארוך, השוק העדיף לנקוט בגישה זהירה יותר. לצד זאת, ישנו לחץ נוסף בשל ההשוואה לחברות מתחרות דוגמת מטא META PLATFORMS ורדיט REDDIT , שרשמו עליות משמעותיות מתחילת השנה.
- 1.אלון 23/11/2024 09:23הגב לתגובה זומאמין שהמחיר יזנק בחצי השנה הקרובה יחד עם שדרוג אסטרטגיית הפרסום ושימוש מוגבר באיי איי.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
מאנדיי מנכליםמאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה
החברה עמדה ביעדי הרבעון, אבל סיפקה תחזית נמוכה לרבעון הבא; החשש הגדול של מאנדיי וחברות התוכנה - ה-AI מחליף את המוצר שלהם בהשקעה מאוד נמוכה
מאנדיי monday.com 4.73% דיווחה על הכנסות של 316.9 מיליון דולר ברבעון השלישי, גידול של 26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ומעל הציפיות שעמדו על 312.5 מיליון דולר. גם הרווח למניה שעמד על 1.16 דולר למניה היה חזק מהתחזיות של הקונסנזוס שעמדו על כ-0.9 דולר למניה ובכל זאת - המניה מאבדת כעת 19%. הסיב ההיא התחזית קדימה. התחזית היא ל-328 מיליון עד 330 מיליון דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו לכ-333 מיליון דולר. הצמיחה היא חזות הכל בוול סטריט, וכל פיפס חשוב. עם זאת, צריך להסתכל על התמונה המלאה - אחרי הירידה בטרום, מאנדיי נסחרת במכפיל רווח של 33-34, וזאת פעם ראשונה שהיא מגיעה לרמת מכפילים יחסית נורמלית, כשעד כה המכפיל שלה היה 50-60 וצפונה.
כלומר, אולי בהדרגה החברה מצמצמת צמיחה והופכת לחברת ערך שמרוויחה ונסחרת בתמחור ערך שהוא בהגדרה נמוך יותר. אך השאלה הבאמת חשובה בקשר למאנדיי היא איך ה-AI משפיע עליה? חברות התוכנה סובלות מהסרת חסמי הכניסה של מתחרות. אפשר להרים בזכות ה-AI מערכות מתחרות בעלויות נמוכות דרמטיות. התוכנה היא כבר לא הסיפור הגדול, וזה אומר שהתחרות עשויה לגדול ושחברה בלי ייחודיות תתקשה להתחרות.
מאנדיי עם תפעול רחב, מוצר ומותג חזקים ויכולת שיווק ומכירה, ועדיין, האיום של ה-AI מאיים מאוד ולא רק עליה - על כל חברות התוכנה שרובן מאבדות ערך בוול סטריט בחודשים האחרונים בניגוד למגמה הכללית. מאנדיי גם סובלת מכך שגוגל מעצימה את החיפוש הצ'אטי שלה במנוע חיפוש על חשבון התוצאות המקודמות והאורגניות. היא מפרסמת בסכומים גדולים כדי להגיע ללקוחות והיא ככל הנראה נאלצת לפרסם בסכומים גדולים עוד יותר אחרי השינוי שעשתה גוגל. זה השפיע מאוד ברבעון הקודם, אז הנמיכה החברה תחזית קדימה וקרסה ב-30%, ונראה שזה נמשך.
"תוצאות הרבעון הזה משקפות את רמת הביצועים הגבוהה שלנו ואת היישום המוצלח של האסטרטגיה שלנו להמשיך ולהתרחב ללקוחות וארגונים גדולים יותר (upmarket motion) בשילוב עם הגדלת היצע המוצרים שלנו", אמרו המייסדים והמנכ"לים המשותפים של מאנדיי, רועי מן וערן זינמן. "אנחנו רואים ביקוש גובר מצד לקוחות גדולים יותר שמשתמשים במספר מוצרים במקביל כדי לייעל את תהליכי העבודה החשובים ביותר שלהם. היכולת שלנו לשלב חדשנות עם צמיחה מתמשכת מסייעת לנו להבטיח המשך הצלחה לטווח ארוך".
- מאנדיי משיקה: סוכני AI חדשים ומוצר לניהול קמפיינים כחלק מ-CRM
- מאנדיי גייסה 10 מיליון דולר לבלוקס הישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"ברבעון הנוכחי השגנו את הרווח התפעולי Non-GAAP הגבוה ביותר אי-פעם, מה שמדגיש את המיקוד שלנו בצמיחה יעילה ורווחית", אמר אלירן גלזר, סמנכ"ל הכספים של מאנדיי. "אנחנו ממשיכים להגדיל את הפעילות שלנו באופן אחראי, באמצעות איזון בין השקעה בחדשנות והרחבת אסטרטגיית ה- go-to-market שלנו לבין משמעת תפעולית חזקה. גישה זו מאפשרת לנו לשמור על הרווחיות שלנו במקביל לצמיחה יציבה וארוכת טווח".
