לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
אחרי נתוני התעסוקה ביום שישי האחרון, שכללו תיקון כלפי מטה לנתונים מחודש מאי, כל העיניים השבוע יהיו נשואות לנתוני מדד המחירים לצרכן ביום חמישי הקרוב כאשר הצפי הוא לעלייה חודשית של 0.1% שתעמיד את האינפלציה על 3.1% ב-12 החודשים האחרונים. אינפלציית הליבה צפויה להציג עלייה של 0.2% לעומת החודש בעבר, גם אז היא עלתה ב-0.2%, ומכלול הנתונים הזה צפוי להמשיך ולהקשות על הפד' להוריד ריבית, כאשר הכלכלנים והאנליסטים צופים שהוא ישאיר את הריבית על כנה בהחלטה הקרובה בסוף החודש כמעט בוודאות.
נתוני שוק התעסוקה
"להערכתנו, אנחנו רחוקים מלהיות במצב של האטה של ממש בשוק התעסוקה עצמו", כותב יוני פנינג, האסטרטג הראשי של מזרחי טפחות. "כאשר שיעור האבטלה עלה החודש מ-4.0% ל-4.1%, אבל זה לווה בעלייה בשיעור ההשתתפות, ל-62.6%, כך ששיעור התעסוקה נותר יציב. מצד שני קצב עליית השכר השעתי הממוצע התמתן בצורה ניכרת, מ-4.1% ל-3.9%. להערכתנו, יש לנתון הזה השלכות מהותיות מאוד על האופן שבו הפד צופה את תוואי האינפלציה בהמשך, בגלל שהשאלה העיקרית היא כמה לחצים אינפלציוניים צפויים מהכיוון הזה, מעבר ליעד הפד, ובניכוי העלייה הטבעית בפריון.
בפרט, קצב עליית השכר פה ממשיך להיות בולט בענפי השירותים, אשר תרמה הרבה לאינפלציות (BLS, PCE) בחודשים האחרונים. לדוג', בענפי השירותים הפיננסים ניכרת עליית שכר של 5.1%, במהלך השנה האחרונה. זו התמתנות משמעותית מקצב של 5.7%, בחודש שעבר. בפנאי ואירוח, לדוג', אנחנו על 3.8% שנתית, לעומת 5.7% לפני שנה בלבד", מוסיף פנינג.
שוק העבודה מגיע לאיזון טוב יותר ומאט בבירור, לא מאיץ מחדש ולא קורס", כותבת שיהאו צ'ואי, כלכלנית בכירה בבנק ניהול העושר פיקטה. "זה מחזק את הטיעון שהפד צריך להישאר במקומו כרגע אך להיות מוכן להורדת ריבית כאשר נתוני האינפלציה יאפשרו זאת. אנו ממשיכים לצפות לשתי הורדות ריבית השנה, בספטמבר ובדצמבר".
צואי מוסיפה: "משרות חדשות מחוץ לחקלאות (Nonfarm Payrolls) עלו ב-206 אלף, מעל לציפיות הקונצנזוס של 190 אלף, אך מתחת לכותרת החזקה, רוב תוספת המשרות התרכזה במגזר הממשלתי ובמערכת הבריאות, שהוסיפו יחד 152 אלף משרות. היו גם עדכונים שליליים של 111 אלף משרות. הממוצע התלת-חודשי של תוספת המשרות במגזר הפרטי הגיע לשפל של 146 אלף. נרשמו אובדני משרות במגזרים מחזוריים יותר, כולל תעשייה, מסחר קמעונאי ועובדי כוח אדם זמניים. המשרות בתחום הפנאי והאירוח, מגזר מחזורי נוסף שנהנה גם מעלייה בהגירה, האטו משמעותית בחודשים האחרונים", כותבת צ'ואי.
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- תיק ההשקעות שלכם צריך להיות גם בסחורות? התשובה של גולדמן סאקס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, התייחס לנתונים: "נתוני שוק העבודה משקפים באופן ברור היחלשות בביקוש לעובדים", כותב זבז'ינסקי. "תוספת המשרות עדיין יחסית גבוהה, אך סקטור הממשלה, ובמיוחד סקטור הבריאות תורמים חלק לא פרופורציונאלי לגידול במשרות. סקטור הבריאות שמשקלו כ-7% בתמ"ג האמריקאי אחראי על 40% מגידול במשרות בשנה האחרונה. ללא הממשלה וסקטור הבריאות, קצב הגידול במשרות בשנה האחרונה ירד מתחת ל-1%, הנמוך ביותר מאז 2010 אם לא מתייחסים לתקופת הקורונה. גם בנתוני המשרות הפנויות קיימת מגמה דומה. זה לא שצריכים לזלזל בתוספת המשרות בסקטור הבריאות, אך הם מסתירים חולשה גדולה בביקוש לעובדים בכלכלה הרחבה".
טסלה ועונת הדוחות
נתוני המסירות של טסלה TESLA INC בשבוע שעבר שהיו מעל לצפי הזניקו גל עלייה במניית החברה שמחקה את הירידות מתחילת השנה. "מניית טסלה התבלטה בשבוע שעבר, לאחר שהחברה דיווחה על מספר מסירות גבוה מהמצופה ברבעון השני של 2024. הנתון מגביר את האופטימיות לקראת הדו"ח הכספי של החברה שיתפרסם בהמשך", כותב אוקטאי קברק אסטרטג מוצר ומומחה במניות ממונפות ובקרנות סל בחברת ההשקעות Leverage Shares. "לכך יש לצרף את ההשקה של מוצרים חדשים, ההתייעלות התפעולית, והשיפור בתחזיות האנליסטים, כאשר כל אלה תורמים להתאוששות המניה.
גורמי סיכון למניה מגיעים בדמות תחרות גוברת בשוק הרכב והצטמקות שולי הרווח בעקבות הורדת מחירים. כמו כן, כהונה שנייה של דונלד טראמפ לנשיאות עשויה להגביר את המתיחות עם סין, שהיא שוק היעד השני בגודלו עבור טסלה, והתדרדרות ביחסי שתי המעצמות עלולה להנחית מכה קשה על טסלה ולהקשות על פעילותה העסקית בשוק הסיני", כותב קברק.
"ברמה הטכנית, המניה מציגה איתות שורי בדמות פריצה של התנגדות משמעותית והצטלבות של הממוצעים ל-50 ו-100 ימים, ועל כן אנחנו בעמדה שורית מתונה על המניה ל-2024 ליעד מחיר של 300 דולר", מוסיף קברק.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
בגזרת הדוחות, לקראת סוף השבוע עונת הדוחות תיפתח עם פפסיקו PEPSICO INC ודלתא DELTA AIR LINES ביום חמישי לפני המסחר כאשר ביום שישי לפני המסחר ידווחו הבנקים - ג'יי פי מורגן צ'ייס JP MORGAN , וולס פארגו WELLS FARGO & CO וסיטי CITIGROUP .
- 1.כלכלת בחירות בארה"ב הממשל מזרים כסף ומשרות (ל"ת)עושה חשבון 09/07/2024 07:00הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
