בלקרוק
צילום: יחצ

בלקרוק : אל תהמרו על הורדת ריבית, זו טעות

הריבית לא תרד, להפך. היא תמשיך לעלות. האופטימיות יכולה לעלות למשקיעים ביוקר
אדיר בן עמי | (1)

בעוד הנטייה בשוק היא חיובית בקשר להאם הפד יוריד השנה את הריבית, חברת ההשקעות בלקרוק  BLACKROCK INC דווקא חושבת ההפך. חברת ההשקעות הגדולה בעולם מזהירה שהאופטימיות עלולה לעלות ביוקר. וכי לא רק שהריבית לא תרד, אלא היא תמשיך לעלות. לפי CME Group, הורדות הריבית צפויות להתחיל החל מיולי, הורדות שיכולות להסתכם בהורדה של אחוז עד סוף השנה. 

"לא נראה את הפד מוריד את הריבית השנה. בעבר היה נהוג שהפד ממהר להוריד את הריבית כדי להציל את הכלכלה ממיתון, אך המצב עתה שונה מבעבר. אנחנו נמצאים עתה בשלב חדש שלא נתקלנו בו, שבו הפד נלחם בזהירות באינפלציה (לא מעלה את הריבית בחדות כמו בשנה שעברה, אך אינו מוריד את הריבית)" אמרו אנליסטים מבלקרוק.

התחזיות שהפד שיחרר לאחר עליית הריבית האחרונה, מציגות תחזית לאינפלציה נמוכה יותר בהמשך השנה. התחזית החציונית לצמיחת התוצר המקומי הגולמי לשנה כולה היא 0.4%, כשבאותו הזמן גורמים רשמיים צופים שיעור אבטלה של 4.5% עד סוף השנה, לעומת 3.6% כיום. הגעה לשם תדרוש אובדן של יותר מ-571,000 מקומות עבודה, על פי מחשבון הפד של אטלנטה.

בלקרוק טוענים כי החוסן הנוכחי של השוק, נובע מהעובדה כי המשקיעים אופטימיים לגבי כך שהפד יתחיל להקל במדיניות המוניטרית שלו לאחר שנה של הידוק. "אנו חושבים כי הפד יוכל להוריד ריבית כמו שהשווקים מצפים רק אם יגרם מיתון עמוק יותר מהצפי בעקבות חוסר באשראי" אמרו האנליסטים.

בחברת ההשקעות אמרו כי האופטימיות בשוק מגיעה למרות הצהרות פומביות של פקידי הבנק המרכזי, שאמרו בתחזית האחרונה כי ככל הנראה הריבית תעלה בעוד רבע אחוז והיא צפויה להישאר זהה לפחות עד סוף 2023, היות והפד ממוקד כעת במאבק באינפלציה מה שעוד יותר מקטין את הסבירות להורדה.

בעליית הריבית האחרונה העריכו כי הריבית תעלה בין אפס ל-0.5%. כששבועיים לפני כן, הערכה הייתה שהריבית תעלה ב-0.5% שכן האינפלציה הדביקה מסרבת לרדת ושוק העבודה מפגין עוצמה. אבל על רקע המשבר בבנקאות שמקורו בעלייה בריבית והגדלת ההפסדים של הבנקים, המשקיעים העריכו כי סיכוי טוב שהעלאה תתמתן.

לפי תחזית הפד, הצפי לריבית ב-2023 עומד על 5.1% ובסוף 2024 היא תעמוד על 4.1% כלומר תתחיל לרדת ככל הנראה במהלך 2024. ב-2025 היא צפויה כבר לעמוד על כ3.1% ולהגיע לאחר מכן ל2.5% - שזה הריבית הצפויה בטווח הבינוני-ארוך. הריבית כיום עומדת על 5%-4.75%.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לילי 30/03/2023 09:16
    הגב לתגובה זו
    משבר הבנקים הגדיל את מאזן הפד וימשיך להגדיל ככל שהמשבר יתרחב . מבחינה מעשית זה מוריד את הריבית האפקטיבית בשוק . מעתה הפד מונחה משברים ולא רמת אינפלציה . פיתרון משברים קודם לאינפלציה .
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.