בלקרוק
צילום: יחצ

בלקרוק : אל תהמרו על הורדת ריבית, זו טעות

הריבית לא תרד, להפך. היא תמשיך לעלות. האופטימיות יכולה לעלות למשקיעים ביוקר
אדיר בן עמי | (1)

בעוד הנטייה בשוק היא חיובית בקשר להאם הפד יוריד השנה את הריבית, חברת ההשקעות בלקרוק  BLACKROCK INC דווקא חושבת ההפך. חברת ההשקעות הגדולה בעולם מזהירה שהאופטימיות עלולה לעלות ביוקר. וכי לא רק שהריבית לא תרד, אלא היא תמשיך לעלות. לפי CME Group, הורדות הריבית צפויות להתחיל החל מיולי, הורדות שיכולות להסתכם בהורדה של אחוז עד סוף השנה. 

"לא נראה את הפד מוריד את הריבית השנה. בעבר היה נהוג שהפד ממהר להוריד את הריבית כדי להציל את הכלכלה ממיתון, אך המצב עתה שונה מבעבר. אנחנו נמצאים עתה בשלב חדש שלא נתקלנו בו, שבו הפד נלחם בזהירות באינפלציה (לא מעלה את הריבית בחדות כמו בשנה שעברה, אך אינו מוריד את הריבית)" אמרו אנליסטים מבלקרוק.

התחזיות שהפד שיחרר לאחר עליית הריבית האחרונה, מציגות תחזית לאינפלציה נמוכה יותר בהמשך השנה. התחזית החציונית לצמיחת התוצר המקומי הגולמי לשנה כולה היא 0.4%, כשבאותו הזמן גורמים רשמיים צופים שיעור אבטלה של 4.5% עד סוף השנה, לעומת 3.6% כיום. הגעה לשם תדרוש אובדן של יותר מ-571,000 מקומות עבודה, על פי מחשבון הפד של אטלנטה.

בלקרוק טוענים כי החוסן הנוכחי של השוק, נובע מהעובדה כי המשקיעים אופטימיים לגבי כך שהפד יתחיל להקל במדיניות המוניטרית שלו לאחר שנה של הידוק. "אנו חושבים כי הפד יוכל להוריד ריבית כמו שהשווקים מצפים רק אם יגרם מיתון עמוק יותר מהצפי בעקבות חוסר באשראי" אמרו האנליסטים.

בחברת ההשקעות אמרו כי האופטימיות בשוק מגיעה למרות הצהרות פומביות של פקידי הבנק המרכזי, שאמרו בתחזית האחרונה כי ככל הנראה הריבית תעלה בעוד רבע אחוז והיא צפויה להישאר זהה לפחות עד סוף 2023, היות והפד ממוקד כעת במאבק באינפלציה מה שעוד יותר מקטין את הסבירות להורדה.

בעליית הריבית האחרונה העריכו כי הריבית תעלה בין אפס ל-0.5%. כששבועיים לפני כן, הערכה הייתה שהריבית תעלה ב-0.5% שכן האינפלציה הדביקה מסרבת לרדת ושוק העבודה מפגין עוצמה. אבל על רקע המשבר בבנקאות שמקורו בעלייה בריבית והגדלת ההפסדים של הבנקים, המשקיעים העריכו כי סיכוי טוב שהעלאה תתמתן.

לפי תחזית הפד, הצפי לריבית ב-2023 עומד על 5.1% ובסוף 2024 היא תעמוד על 4.1% כלומר תתחיל לרדת ככל הנראה במהלך 2024. ב-2025 היא צפויה כבר לעמוד על כ3.1% ולהגיע לאחר מכן ל2.5% - שזה הריבית הצפויה בטווח הבינוני-ארוך. הריבית כיום עומדת על 5%-4.75%.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לילי 30/03/2023 09:16
    הגב לתגובה זו
    משבר הבנקים הגדיל את מאזן הפד וימשיך להגדיל ככל שהמשבר יתרחב . מבחינה מעשית זה מוריד את הריבית האפקטיבית בשוק . מעתה הפד מונחה משברים ולא רמת אינפלציה . פיתרון משברים קודם לאינפלציה .
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

אילוסטרציה של Rage bait. קרדיט: רשתות חברתיותאילוסטרציה של Rage bait. קרדיט: רשתות חברתיות

האם 2025 היא שנת הזעם? מילון אוקספורד טוען שכן

אוניברסיטת אוקספורד הכריזה כי המונח Rage bait הוא מילת השנה של 2025; המונח משקף את המעבר הרוחבי מהקליק בייט ומתוכן שמטרתו לעורר סקרנות, לתוכן שמטרתו להצית כעס ולהניע מעורבות ברשת

רן קידר |
נושאים בכתבה אוקספורד

הוצאת אוניברסיטת אוקספורד הכריזה כי המונח Rage bait, “פתיון שמעורר זעם”, נבחר למילת השנה 2025, לאחר הצבעה ציבורית שבה השתתפו עשרות אלפי גולשים. הבחירה משקפת את האופן שבו השיח האינטרנטי עבר בשנים האחרונות לשימוש גובר בתוכן שנועד לא ליידע או לבדר, אלא להכעיס. לפי מילון אוקספורד, המונח מתאר תוכן מקוון שנוצר במכוון כדי לעורר כעס, תסכול או סערה ציבורית, והכל למטרת הטראפיק, התגובות והשיתופים.

באוקספורד מסבירים כי Rage bait התבסס כשילוב של שתי מילים באנגלית, Rage (זעם) ו-Bait (פתיון), שהפכו יחד למונח מדויק של דור הרשתות החברתיות: לא עוד “קליק־בייט” שמבקש למשוך תשומת לב, אלא פתיון רגשי שמכוון לאזורים הפחות רציונליים של המשתמשים. לפי אוקספורד, השימוש במילה זינק פי שלושה בשנה האחרונה, מה שמאשש עד כמה תופעת “הכעס למטרות רווח” הפכה לחלק משגרה דיגיטלית.

לא על הזעם לבדו 

מאחורי הבחירה עמדה רשימה מצומצמת ובה מונחים נוספים, בהם Aura farming (חקלאות אאורה), יצירת תדמית "מגניבה" או מסתורית לצבירת מעמד חברתי, בעיקר ברשתות כמו טיקטוק. מונח נוסף הוא Biohack, המתייחס לשימוש בטכנולוגיה ובהרגלי חיים קיצוניים כדי “לשדרג” את הגוף. למרות הפופולריות של המונחים הללו, Rage bait זכה ברוב ההצבעות, אולי משום שהוא נוגע בעצב חשוף במיוחד בשיח המקוון של השנים האחרונות.

קאספר גראתווהול, נשיא תחום השפות באוקספורד, מסביר כי עצם קיומו של המונח, והעלייה החדה בשימוש בו, מעידים על כך שהציבור נעשה מודע יותר לטקטיקות המניפולציה שמופעלות עליו. “בעבר התוכן המקוון ניסה בעיקר לעורר סקרנות,” אמר, “אבל כיום הוא פועל על הרגשות שלנו ומושך אותנו להגיב. זה שינוי עמוק באופן שבו אנחנו חווים את הרשת.”

מעניין לציין שהמונח Rage bait איננו חדש לחלוטין: שימוש מוקדם בו תועד כבר ב-2002 בפורומי Usenet, בעיקר כביקורת על פרובוקציות ברשת. מאז הוא צמח להיות חלק משפת האינטרנט העולמית, ואף הוליד מונחים קרובים כמו Rage farming, המתאר יצירת סדרת תכנים מכוונת שנועדה להעצים כעס לאורך זמן, במיוחד בהקשרים פוליטיים ותחת הפצת מידע שגוי.