גיא טל
צילום: משה בנימין

האם שוק מוצרי היוקרה יכול להוות אלטרנטיבה בתקופת מיתון? תלוי בסין

העשירים ביותר פחות מושפעים מאינפלציה של 8% או העלאת הריבית, לכל הפחות בכל מה שקשור לצריכה, אולם הצמיחה הייתה צפויה לבוא מסין, שם מאגר העשירים הפוטנציאלי חטף מהלומה ולא עומד בציפיות
גיא טל | (1)

בתקופה כלכלית מורכבת המשקיעים מחפשים אלטרנטיבות עם קורלציה נמוכה יחסית לשוק המניות. בדרך כלל נחפש סקטורים דפנסיביים עם ביקוש קשיח שלא נפגע במיתון, ושמציגים צמיחה יציבה. חיפוש כזה יכול לעיתים להניב תוצאות מפתיעות. באופן אינטואיטיבי היינו חושבים ששוק מוצרי היוקרה לא יהיה סקטור כזה, שכן במצבים קשים צריכת מוצרי היוקרה תהיה הראשונה שתגרע מסל הקניות. אך שוק מוצרי היוקרה המיועדים ללקוחות עשירים מאד יכול לעיתים דווקא להיות השקעה דפנסיבית בזמן מיתון שכן אלו פחות מתרגשים מאינפלציה של 8% שלא פוגעת בצריכה שלהם.  

סקטור הצריכה הרחב יותר הוא המנוע העיקרי שתידלק את הכלכלה האמריקאית בעשורים האחרונים, אבל כעת המנוע הזה מתחיל להשתעל ולחרחר לנוכח המשבר הכלכלי, אך עדיין לא מדובר במה שניתן להגדיר כמשבר חמור או מיתון עמוק. שוק העבודה חזק, התוצר בארצות הברית ירד אמנם קלות בשני הרבעונים האחרונים, אך צפוי לחזור לצמיחה בטווח הנראה לעין. בינתיים, לפחות, לא מדובר במשבר נוסח שנות השלושים או שנות השבעים של המאה שעברה.

במקרים של מיתון קל מעין זה, הצריכה של השכבות העליונות כמעט לא נפגעת. מנתונים ממשלתיים שנאספו מאז שנות ה-80 של המאה שעברה עולה כי שהצריכה בעשירונים העליונים לא נפגעה במהלך המשברים של שנות ה-90 ולא עם פיצוץ בועת הדוט.קום בתחילת שנות האלפיים. רק המיתון של שנת 2008 הראה פגיעה בהוצאות של הסקטור הזה. ייתכן והדבר מצביע על הבדל בין מיתון עמוק למיתון קל - האם הצריכה של השכבות העליונות נפגעה. 

את הנתון הזה יש לסייג עם העובדה שהנתונים הם רק מאז שנת 1985, בעוד אינפלציה ברמתה הנוכחית התקיימה לאחרונה לפני 40 שנה, כלומר כמה שנים לפני כן. ייתכן לאור הנתונים הללו האבחנה הזו אינה מדוייקת. יחד עם זאת, נראה שכן עוד שוק העבודה חזקה והשכבה העליונה לא מאבדת את עבודתה, אז ייתכן הידוק חגורה קל, אך לא מהפך דרמטי בצריכה.

אולם כל זה נכון כשמדברים על השוק הבינוני - גבוה. כשמגיעים למוצרים לאלפיון העליון הירידה בביקושים נעלמת לחלוטין. ברשת המלונות מריוט אינטנשיונל נרשמים ביקושי שיא לסגמנט מלונות היוקרה, מעל לרמות טרום המגיפה. גם המחירים הממוצעים כבר עוברים את השיאים של שנת 2019. העשירים יותר ממשיכים לצאת לשופינג ללא דאגות מיוחדות, ואין הכוונה לשופינג של חולצה בזארה או ארון באיקאה, אלא לשוק מוצרי היוקרה כמו תיק של לואי ויטון או מכונית פרארי חדשה. 

האם סין תפגע באופוריה?

אמנם כמו בכל שוק, חלק גדול מהתמחור נעוץ בצפי לצמיחה עתידית. לא מספיק שהעשירים הנוכחיים ימשיכו לצרוך על מנת שחברות הסקטור יהנו מעליות, אלא יש צורך שיהיו עוד עשירים שיצרכו עוד ויבטיחו צמיחה עתידית לסקטור. המאגר הפוטנציאלי של עשירים חדשים נמצא דווקא בסין. מאז אימצה המעצמה הקומוניסטית מדיניות שוק קפיטליסטי (משולבת בשיטת משטר דיקטטורית) העושר במדינת הענק הולך ומתפשט, לצד מאות מיליונים שעדיין חיים בסטנדרטים של עולם שלישי. סין היא יצרנית מיליונרים מצטיינת המייצרת כמה עשרות אלפים כאלה מדי שנה. מספר המיליונרים בסין בסוף שנת 2021 (כאלה המחזיקים מעל 6 מיליון יואן) הגיע ל-4.074 מיליון, מספרם של אלה המחזיקים מעל 10 מיליון יואן הגיע ל-1.663 מיליון. אולם המגיפה פגעה מאד בקצב ייצור המיליונרים והגידול התמתן מאד בשנת 2021 ביחס לשנה קודמת. המיתון המסתמן בסין וודאי ישפיע אף יותר על נתוני השנה הבאה מהבחינה הזו. כיוון ששוק מוצרי היוקרה הופך להיות תלוי ויותר ויותר במיליונרים הסיניים, הנתונים האלו משתקפים היטב בדוחות הכספיים של הבחרות המרכזיות בתחום. 

דוגמה לדבר ניתן לראות בדוחות אחת מחברות היוקרה המפורסמות ביותר. לאויס ויטון LVMH MOET HENN שהיכתה את תחזיות האנליסטים ברבעון השני עם עליות בשיעור דו ספרתי בשורת המכירות, ואולי חשוב מכך - עם שיפור ברווחיות בעקבות עלית מחירים שמעידה על כוח תמחור חזק מאד בתקופה אינפלציונית כזו. אולם ירידה לשורות הקטנות תגלה שמה שהניע את הצמיחה היפה היה מכירות חזקות בשווקים המסורתיים - ארה"ב ואירופה, בעוד העסקים באסיה רשמו דווקא ירידה.   

קיראו עוד ב"גלובל"

אסתי לאודר  ESTEE LAUDER CO INC THE היא מותג נוסף שנמנה על שוק מוצרי היוקרה. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 93 מיליארד דולר, ובשנת 2021 היא ייצרה רווחים של 2.87 מיליארד דולר על הכנסות של 16.21 מיליארד דולר. גם היא היכתה את ציפיות האנליסטים ברבעון האחרון אך סיפקה תחזיות מאכזבות להמשך. ההכנסות היו 3.56 מיליארד דולר, 10% פחות מאשר ברבעון המקביל אך מעל הצפי ל-3.43 מיליארד. גם פה בולט השוני בחלוקה גיאוגרפית. בעוד המכירות באמריקה צמחו ב-12%, אלו שבאסיה פסיפיק צנחו ב-23%. 

חברת יוקרה נוספת בתחום שמתאפיין ביותר חברות אירופאיות מהממוצע היא Richemont השוויצרית (סימול: CFR.SW), החולשת על מוצרים כמו תכשיטי יוקרה, שעוני יוקרה, וכלי כתיבה כמו גם בגדים, ומוצרי עור יוקרתיים. החברה מחזיקה במותגים כמו Carier, Buccelati, Montblan ועד מוצרים שאינם בהישג ידם של פשוטי העם. היא נסחרת בשווי של 64 מיליארד פרנק שווצרי לאחר שירדה ב-18% מתחילת השנה. 

גם פה, הדוחות מספרים את אותו הסיפור. המכירות באירופה זינקו ב-43% ל-1.29 מיליארד יורו. אלו באמריקה צמחו ב-41%, ביפן ב-75% ובמזרח התיכון ובאסיה ב-18%. בסקטור המכונה אסיה פסיפיק, והכוונה בעיקר לסין, המכירות דווקא ירדו ב-8%. מדובר באזור שאחראי על כמות המכירות הגדולה ביותר - 1.78 מיליארד יורו ברבעון האחרון. 

עתיד הסקטור אם כן נראה שתלוי מאד במתרחש בסין. ישנו ביקוש חזק בשווקים המסורתיים שיכול לתתוך בתמחורים הנוכחיים, אבל הדחיפה הנוספת לצמיחה תבוא ככל הנראה מהמזרח הרחוק, במידה ואכן תירשם התאוששות באזור. 

ישנן עוד חברות רבות שנחשבות לכאלה של סגמנט מוצרי היוקרה. אך לסיום, נביא תעודת סל אחת המשקיעה בסקטור מוצרי היוקרה - Amundi S&P Global Luxury UCITS ETF (סימול: GLUX), המוצעת באירו או בדולר. האחזקות המרכזיות שלה הן טסלה TESLA INC (9.59%), לואיס ויטון (8.62%) ריצמונט (8.06%), אסתי לאודר (6.22%) והרמס אינטרנשיונל HERMES INTL S.A. (5.79%). בחלוקה גיאוגרפית 38.5% מנכסי התעודה נמצאים בארצות הברית, 24.58% בצרפת המאופיינת בחברות מוצרי יוקרה רבות יחסית, 9.18% בגרמניה ו-8.06% בשוויץ. החברה גובה דמי ניהול לא יוקרתיים בכלל של 0.25%. היא הניבה תשואה של 91% ב-5 השנים האחרונות, 66% בשלוש השנים האחרונות והפסידה 2% בשנה האחרונה. בין השנים 2012 ו-2021 נרשם הפסד רק בשנה אחת (2018). 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לא לשכוח 30/08/2022 22:48
    הגב לתגובה זו
    כמות העשירים ביחס לתוצר ולאוכלוסיה בטל בשישים.
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.

מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.

המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.

נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.

בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.