קניות שופינג גיהוץ אשראי
צילום: tapanakorn CANVA

המיתון בכל זאת עוד רחוק? הצרכן האמריקאי ממשיך לקנות ללא הפסקה

למרות המחירים המזנקים האמריקאים ממשיכים לטוס, לצאת לבתי מלון וגם משלמים יותר על אוכל ואנרגיה, את קניית המכוניות לעומת זאת, הם מתחילים לדחות לזמנים טובים יותר; האם כל זה מעיד שהחששות ממיתון מוגזמים? כך לפחות סבור נשיא ארצות הברית
גיא טל | (3)

כשהמחירים עולים באופן משמעותי, כמו שקורה לאחרונה, בסופו של דבר זה מקשה על הצרכנים ואנו אמורים לראות באופן טבעי ירידה בצריכה. אם הכסף שיש לי בכיס שווה פחות, ככל הנראה אני אצרוך פחות. 

הצרכן האמריקאי רואה את כל זה, חש את הקושי, אבל לא מסוגל להשאיר את כרטיס האשראי בכיס, לפחות לעת עתה. הכלכלנים ציפו שבחודש מרץ נראה כבר את השפעת האינפלציה על נתוני הצריכה של האמריקאים, אך אלו הפתיעו ונתוני המכירות עלו ב-1.1% - מעל הצפי לעליה של 0.7%. ביקוש חזק נרשם בתחום השרותים. גם הנתונים לחודש פברואר עודכנו כלפי מעלה ל-0.6% במקום 0.2% בדיווח הקודם. 

עוד העלו הנתונים כי הביקוש לשירותים עלה בעקבות עליה בביקוש לטיסות בינלאומיות והוצאות על מסעות ובתי מלון. עליות נרשמו גם בהוצאות על בריאות, נופש ותחבורה. הוצאות על מוצרים עלו ב-1.2%, עליה שמיוחסת ברובה להוצאות על דלק ומוצרי אנרגיה אחרים, כמו גם על מזון, שמחיריו עלו בחדות. ההוצאות על מוצרים לשימוש ארוך טווח כגון מכוניות לעומת זאת ירדו זה החודש השני ברציפות, ייתכן שגם בגלל בעיות בצד ההיצע. 

הצריכה האישית (PCE) עלתה ב-0.9% במרץ, העליה הגבוה ביותר מאז ספטמבר 2005, לאחר עליה של 0.5% בפברואר. ב-12 החודשים האחרונים הנתון מראה על 6.6% - הגבוה ביותר מאז ינואר 1982. 

ייתכן שזו הסיבה שלפחות חלק מהכלכלנים פחות חוששים משקיעה במיתון. שבוע שעבר התפרסם נתון מפתיע שהראה על התכווצות התוצר ב-1.4% ברבעון הראשון בניגוד לציפיות. רבים מיהרו להזהיר שהנה המיתון כבר כאן, או יותר גרוע מכך - הסטגפלציה. אך יש כלכלנים שמפקפקים בכך: "למרות הנפילה בתוצר ברבעון הראשון כלכלת ארצות הברית איננה במיתון" אומר הכלכלן הראשי של PNC גוס פאוצ'ר, "כמה גורמים זמניים - המסחר, ההשקעות והממשלה - גרמו לכלכלה להתכווץ". לכן, כמה מהכלכלנים טוענים שדרך טובה יותר לבדוק את מצב הכלכלה הוא דרך הצריכה, שעלתה ב-2.6% ברבעון - צמיחה גבוהה משמעותית מזו שנרשמה במחצית השניה של 2021. אם נתעלם מהוצאות הממשלה, הרי שהמכירות לצרכנים פרטיים עלו ב-3.7%. 

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר לאחר התפרסמות נתוני התוצר כי הוא "איננו מודאג" מפני מיתון בעתיד הקרוב. הוא גם ציין את הצריכה כראיה לכך שאין לדאוג מפני מיתון: "אבל הנה ה"דיל" - היה לנו גם ברבעון האחרון (עליה) בהוצאות הצרכנים ובהשקעות העסקים, וההשקעות בנדל"ן עלו בשיעורים משמעותיים". הנשיא ציין גם את שיעור האבטלה הנמוך ביותר מאז שנות ה-70 וכן את יצירת מספר שיא של 4.5 מיליון עסקים חדשים בשנה האחרונה. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    איל 02/05/2022 08:20
    הגב לתגובה זו
    רוב הכתבות הן שאלות..
  • 2.
    יוסי אלקין 01/05/2022 23:54
    הגב לתגובה זו
    גם ביידן סבבה ולא נכנס לפניקה במהירות מאז שהפך לנשיא...
  • 1.
    בועת אשראי (ל"ת)
    קוראים לזה 01/05/2022 21:36
    הגב לתגובה זו
פוליריזון רשתות חברתיותפוליריזון רשתות חברתיות

הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט

פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ביוטק תרופות

חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd -9.66%  , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.


פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.


במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.


בדרך לייצור תעשייתי

ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.


שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.


ספייס איקס
צילום: רשתות חברתיות

SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026

סיכוי טוב שזו תהיה הנפקת השנה בוול סטריט - עם שווי חברה שמתקרב ואפילו עולה על טריליון דולר - מי זאת SpaceX ואיך היא הגיעה לשווי כזה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ספייס איקס

חברת החלל של אילון מאסק, SpaceX, צפויה לצאת למהלך של מכירת מניות פנימית (סקנדרי - מכירה של עובדים למשקיעים חיצוניים) בהיקף שיא, עם הערכת שווי של עד 800 מיליארד דולר. מדובר בזינוק חד לעומת שווי של 400 מיליארד דולר שנקבע רק לפני כחצי שנה, מהלך שממקם את החברה כאחת הפרטיות הגדולות בעולם.

המהלך מציב את SpaceX מעל לחברות כמו OpenAI ומאותת על הנפקה אפשרית לקראת סוף 2026. על פי הדיווחים, מחיר המניה עשוי להיות גבוה מ־400 דולר, מה שמציב את החברה בעמדה להפוך לאחת מ־20 החברות הציבוריות הגדולות בעולם, אם תחליט להנפיק.

מאז הוקמה, SpaceX הפכה לשחקנית המובילה בתחום שיגור הלוויינים, בעיקר בזכות רקטות הפאלקון 9 ושירות Starlink לאינטרנט לווייני, שמונה כבר מעל ל־9,000 לוויינים במסלול נמוך. החברה ממשיכה לפתח את Starship, הרקטה החזקה בעולם, שמתוכננת לשמש להעברת ציוד ואנשים לירח ולמאדים.

במקביל, SpaceX פועלת בזירה הרגולטורית והפיננסית. מכירת המניות הפנימית מאפשרת לעובדים ומשקיעים קיימים לממש רווחים, תוך שמירה על מבנה שליטה פרטי. עם זאת, הנפקה תחשוף את החברה ללחצים ציבוריים, דרישות רגולטוריות ושקיפות פיננסית רחבה יותר.

החברה עדיין בוחנת האם להנפיק את פעילות Starlink בנפרד, או לשלב אותה כחלק מההנפקה הכללית. בתוך כך, שוק החלל צובר עניין רב ממשקיעים, וחברות בתחום כמו Karman ו־Firefly כבר ביצעו הנפקות השנה.