המיתון בכל זאת עוד רחוק? הצרכן האמריקאי ממשיך לקנות ללא הפסקה

למרות המחירים המזנקים האמריקאים ממשיכים לטוס, לצאת לבתי מלון וגם משלמים יותר על אוכל ואנרגיה, את קניית המכוניות לעומת זאת, הם מתחילים לדחות לזמנים טובים יותר; האם כל זה מעיד שהחששות ממיתון מוגזמים? כך לפחות סבור נשיא ארצות הברית
גיא טל | (3)

כשהמחירים עולים באופן משמעותי, כמו שקורה לאחרונה, בסופו של דבר זה מקשה על הצרכנים ואנו אמורים לראות באופן טבעי ירידה בצריכה. אם הכסף שיש לי בכיס שווה פחות, ככל הנראה אני אצרוך פחות. 

הצרכן האמריקאי רואה את כל זה, חש את הקושי, אבל לא מסוגל להשאיר את כרטיס האשראי בכיס, לפחות לעת עתה. הכלכלנים ציפו שבחודש מרץ נראה כבר את השפעת האינפלציה על נתוני הצריכה של האמריקאים, אך אלו הפתיעו ונתוני המכירות עלו ב-1.1% - מעל הצפי לעליה של 0.7%. ביקוש חזק נרשם בתחום השרותים. גם הנתונים לחודש פברואר עודכנו כלפי מעלה ל-0.6% במקום 0.2% בדיווח הקודם. 

עוד העלו הנתונים כי הביקוש לשירותים עלה בעקבות עליה בביקוש לטיסות בינלאומיות והוצאות על מסעות ובתי מלון. עליות נרשמו גם בהוצאות על בריאות, נופש ותחבורה. הוצאות על מוצרים עלו ב-1.2%, עליה שמיוחסת ברובה להוצאות על דלק ומוצרי אנרגיה אחרים, כמו גם על מזון, שמחיריו עלו בחדות. ההוצאות על מוצרים לשימוש ארוך טווח כגון מכוניות לעומת זאת ירדו זה החודש השני ברציפות, ייתכן שגם בגלל בעיות בצד ההיצע. 

הצריכה האישית (PCE) עלתה ב-0.9% במרץ, העליה הגבוה ביותר מאז ספטמבר 2005, לאחר עליה של 0.5% בפברואר. ב-12 החודשים האחרונים הנתון מראה על 6.6% - הגבוה ביותר מאז ינואר 1982. 

ייתכן שזו הסיבה שלפחות חלק מהכלכלנים פחות חוששים משקיעה במיתון. שבוע שעבר התפרסם נתון מפתיע שהראה על התכווצות התוצר ב-1.4% ברבעון הראשון בניגוד לציפיות. רבים מיהרו להזהיר שהנה המיתון כבר כאן, או יותר גרוע מכך - הסטגפלציה. אך יש כלכלנים שמפקפקים בכך: "למרות הנפילה בתוצר ברבעון הראשון כלכלת ארצות הברית איננה במיתון" אומר הכלכלן הראשי של PNC גוס פאוצ'ר, "כמה גורמים זמניים - המסחר, ההשקעות והממשלה - גרמו לכלכלה להתכווץ". לכן, כמה מהכלכלנים טוענים שדרך טובה יותר לבדוק את מצב הכלכלה הוא דרך הצריכה, שעלתה ב-2.6% ברבעון - צמיחה גבוהה משמעותית מזו שנרשמה במחצית השניה של 2021. אם נתעלם מהוצאות הממשלה, הרי שהמכירות לצרכנים פרטיים עלו ב-3.7%. 

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר לאחר התפרסמות נתוני התוצר כי הוא "איננו מודאג" מפני מיתון בעתיד הקרוב. הוא גם ציין את הצריכה כראיה לכך שאין לדאוג מפני מיתון: "אבל הנה ה"דיל" - היה לנו גם ברבעון האחרון (עליה) בהוצאות הצרכנים ובהשקעות העסקים, וההשקעות בנדל"ן עלו בשיעורים משמעותיים". הנשיא ציין גם את שיעור האבטלה הנמוך ביותר מאז שנות ה-70 וכן את יצירת מספר שיא של 4.5 מיליון עסקים חדשים בשנה האחרונה. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    איל 02/05/2022 08:20
    הגב לתגובה זו
    רוב הכתבות הן שאלות..
  • 2.
    יוסי אלקין 01/05/2022 23:54
    הגב לתגובה זו
    גם ביידן סבבה ולא נכנס לפניקה במהירות מאז שהפך לנשיא...
  • 1.
    בועת אשראי (ל"ת)
    קוראים לזה 01/05/2022 21:36
    הגב לתגובה זו
sp500
צילום: טוויטר
תחזית

מורגן סטנלי שורי על ה-S&P 500 - התחזית האגרסיבית ביותר ומה מעלה את שערי המניות?

ההשקעה תניב פירות מהירים - התחזית של מורגן סטנלי ולכמה יגיע ה-S&P 500?

רן קידר |
נושאים בכתבה S&P500 מורגן סטנלי

במורגן סטנלי מספקים הערכה אופטימית במיוחד למניות בוול סטריט - האנליסטים של מורגן מעריכים כי אימוץ טכנולוגיות AI בקרב חברות ה־S&P 500 עשוי להוסיף עד 920 מיליארד דולר בשנה לשורת הרווח הנקי. מדובר בפוטנציאל לשינוי דרמטי ברווחיות וברווח וכתוצאה מכך בשווי השוק של החברות הגדולות בארה"ב.

מורגן שהוא השורי ביותר מבין גופי ההשקעות מסביר שהמהפכה הטכנולוגית של הבינה המלאכותית, שהחלה כטרנד נקודתי בסקטור ההיי-טק, מתפשטת כעת לכל ענפי המשק. מדובר בחיסכון והתייעלות, גידול בהכנסות וכמובן גידול ברווח. ברגע שהרווח גדל, מכפיל הרווח של החברה יורד והשוק צפוי להעלות את המניה למכפיל הרווח המייצג. 

במורגן מדברים על סכום פנומנלי - כמעט טריליון דולר לרווח והמשמעות היא גידול של קרוב ל-20% ברווח התפעולי וגידול מרשים יותר בשורה התחתונה. אלו רמות גידול שלא זכורות בהיסטוריה בפרק זמן קצר, כשבמורגן מסבירים שהתהליך כבר החל והוא יתעצם השנה ושנה הבאה. 

במקביל לעלייה ברווח, מדד ה-S&P עשוי לעלות במעל 20% בכדי להתאים את עצמו לרווחים החדשים. 


השקעות עם פוטנציאל אדיר

המספרים המניעים את התחזיות קשורים ישירות להיקף ההשקעות. ארבעת ענקיות הטכנולוגיה - אלפבית, מיקרוסופט, אמזון ומטא  שצפויות להוציא כמעט טריליון דולר בשלוש שנים על תשתיות, מרכזי נתונים, פיתוח תוכנה ויישומים מבוססי AI. זהו קצב השקעות חריג גם ביחס לעשורים הקודמים, וממחיש את האמון של החברות בכך שההשקעה תניב החזר מהיר יחסית.

השימושים האפשריים מגוונים: החל ממוקדי שירות לקוחות שמבוססים על מערכות חכמות, דרך כלי פרסום ממוקדים יותר ועד אוטומציה מתקדמת של תהליכים לוגיסטיים. חלק מהחסכון יגיע מצמצום כוח אדם בתחומים מסוימים, אך ההיסטוריה מלמדת שכאשר פרודוקטיביות עולה, נוצרים גם מקומות עבודה חדשים בתחומים אחרים.

מטא
צילום: טוויטר
הטור של גרינברג

מארק צוקרברג מציג: משנה שם משנה מזל

לפני ארבע שנים, כשצוקרברג שינה את שם החברה שלו מפייסבוק למטא ודיבר על החזון שמאחורי הצעד, זה נשמע כמו חלום רחוק מאוד. אבל בשנתיים האחרונות נראה שההימור הענק שמבצעת החברה במעבר לעולם מטאוורסי מצליח מעבר למשוער, והתנהגות המניה יחד עם נתוני הרבעון האחרון בלוויית ההנחיות להמשך מוכיחים שהחברה בדרך הנכונה

שלמה גרינברג |

הכלכלן ברטון מלכיאל התראיין לניו יורק טיימס ואמר, "שוק המניות מתחיל להיות מפחיד". מלכיאל ציין ששווי המניות קרוב לרמות הגבוהות ביותר מזה 230 שנה והזהיר כי "ישנם סימנים מדאיגים לכך שהאופטימיות של המשקיעים יצאה משליטה". האמת? לא ידעתי שהאיש עדיין בעניינים, בן 92, שיהיה בריא. מסקנה כזו מפיו בשנות ה-80 הייתה מזעזעת את וול סטריט, אבל כיום היא חלפה ללא תשומת לב מרובה. 

מלכיאל הוא כוכב-על רציני בכלכלה, פרופסור מהרווארד, מפרינסטון ומייל. אבל העובדה ששוק המניות קרוב לרמות הגבוהות ביותר מזה 230 שנים אינה אומרת למשקיעים כלום, שהרי כל משקיע אמריקאי מאמין ששוק המניות, לאורך זמן, שובר שיאים.  

אבל מלכיאל צודק, המניות "יקרות", ותיקון מתחייב, ואם זה יקרה כדאי לנצל את התיקון ולאסוף מניות מהסוג של META. 

סמנכ"לית הכספים הסבירה את הרציונל

החברה שלדעתי הכי משקפת את תהליך התמזגות ה-AI לתוך התעשייה, מהלך מדהים שמתפתח הרבה יותר מהר מהציפיות, מהר בהרבה משציפו ושמשפיע עמוקות על התעשייה בין אם בחדשנות ובין אם בהתייעלות שהטכנולוגיה המופלאה הזו מייצרת, היא מטא (סימול:META). 

אני חייב להודות שלפני קצת פחות משנתיים עליתי על שיחת זום גלובלית שערכה החברה, ובמהלך השאלות והתשובות נשאלה סמנכ"לית הכספים של החברה, סוזן לי , שמתראיינת רק לעיתים רחוקות מאוד, את השאלה הבאה: "התוצאות שלכם הולכות ומשתפרות מרבעון לרבעון, ההתייעלות והמרג'ינים משתפרים גם הם באופן מרשים, אבל אצלכם, למעלה מ-89% מההכנסות מגיעות מפרסומות. האם יש לכם  הערכה לגבי גיוון בהכנסות? האם יש לכם דרכים להרחבת ההכנסות?"