משחק מכור? ה-ECB מממן חלק מההשתלטויות על החברות האמריקניות
מוקדם יותר השבוע דווחנו על מיזוג ענק בתעשיית האופנה, כאשר קבוצת LVMH, המחזיקה בחברת האופנה לואי וויטון, הודיעה על רכישת טיפאני האמריקנית (סימול:TIF) תמורת 16.2 מיליארד דולר במזומן (לכתבה המלאה). מדובר ברכישה הגדולה ביותר שנעשתה בסקטור אי פעם. כיצד צפויה LVMH לממן את העסקה? גם בעזרת הבנק המרכזי שקונה את אגרות החוב של החברה.
נכון לסוף המחצית הראשונה של 2019, בקופתה של LVMH יש בקופת החברה מזומנים ושווה מזומנים בהיקף של 4.78 מיליארד אירו, רחוק מאוד מסכום הרכישה ולכן החברה תצטרך להגדיל את חובה. עם זאת, החברה לא צפויה להתקשות בגיוס ההון שכן הבנק המרכזי באירופה (ECB) חוזר לתמוך באגרות החוב של החברה. לפי הדו"חות של ה-ECB, הבנק מחזיק היום בכ-6 סדרות של אגרות חוב של החברה. נציין כי הבנק לא מפרסם את סכום ההשקעה שביצע בשנים האחרונות באגרות החוב של החברה, אלא רק את העובדה כי יש לו החזקות בסדרות אלה.
עם זאת, העובדה כי החברה נכללה בסבב הקודם של תוכנית הרכישות שביצע הבנק מבטיחה למעשה כי החברה צפויה לקבל ביקושים נוספים כעת לאגרות החוב, עם התחדשות תוכנית הרכישות מצד ה-ECB בחודש האחרון.
המקרה האחרון של LMVH איננו היחיד. אחת הרכישות הגדולות שבוצעו בשנים האחרונות הייתה הרכישה של תאגיד מונסטו ע"י חברת באייר הגרמנית תמורת 30 מיליארד דולר. לצורך הרכישה, באייר הנפיקה במהלך 2018 4 סדרות אג"ח בהיקף של 5 מיליארד אירו לשנים 2022-2029. באופן מפתיע (או שלא), ה-ECB השקיע בשנה האחרונה בכל 4 סדרות האג"ח שהונפקו לטובת העסקה, כאשר גם במקרה זה הסכום עצמו איננו ידוע.
- וושינגטון ומאסק נגד אירופה, לאחר קנס של 120 מיליון אירו שהוטל על X
- האיחוד האירופי: הרשתות החברתיות יישאו באחריות על הונאות כלכליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון לסופ"ש האחרון, מאזן ה-ECB כולל החזקות של 1.81 מיליארד אירו באגרות חוב בשוק הקונצרני, כאשר הבנק הפך בשנים האחרונות לנושה הגדול ביותר בשוק זה. נציין הבנק חזר להגדיל מאזנו החל מתחילת החודש הנוכחי בהיקף של 20 מיליארד דולר, אך הוא איננו מציג תבנית קבועה בחלוקה בין השקעותיו בשוק האג"ח הממשלתי להשקעותיו בשוק האג"ח הקונצרני.
החלוקה באחוזים בין ההשקעות בשוקי האג"ח הקונצרני מול ההשקעה האג"ח הממשלתי מתחילת החודש
- 6.שרי 27/11/2019 22:07הגב לתגובה זוהמציאו כלכלת סרק
- 5.דראגי 27/11/2019 20:37הגב לתגובה זואת השתלטותם של חברות אמריקאיות על חברות בעולם. מאיפה מגיע הכסף עבור כל ההנפקות בוול סטרייט? מזה הדולרים של חברות הון סיכון שקונות סטרטאפים בישראל והעולם?
- 4.הגולם קם 27/11/2019 20:10הגב לתגובה זואמריקה וסין קונות אצלנו בסוף קוביות הדומינו יתרסקו והברבור יפתיע ויגיע.
- 3.הריבית השלילית יוצרת מחירי בועה לחברות (ל"ת)לילי 27/11/2019 19:27הגב לתגובה זו
- 2.הונאת המאה 27/11/2019 19:22הגב לתגובה זובכלכלה העולמית ללא עוררין. זו החלום הרטוב שלהם שהם היחידים שיכולים להעשיר את העשירים על חשבון מעמד הביניים. בנקים מרכזיים הם לא הפתרון אלה הבעיה.
- 1.לעמית 27/11/2019 19:22הגב לתגובה זויבוא יום וכל הניפוח יתפוצץ לבנקים או שלא
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.
חנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמיהאנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות
עם הכנסות שנתיות במיליארדים, עוד ועוד חנויות שנפתחו בכל העולם, חוויית קניה שכוללת AI, ספורה צומחת בעקביות כשחקן המוביל בתעשיית הביוטי העולמית
ספורה (Sephora), ענקית הקמעונאות ממשיכה לצמוח גם השנה, בתקופה של אי וודאות כלכלית. ב-2025, דו"ח הרבעון השלישי של LVMH מציין הכנסות כוללות של 58.1 מיליארד אירו בתשעת החודשים הראשונים, עם עלייה אורגנית של 1%, כאשר חטיבת הסחר הסלקטיבי, הכוללת את ספורה, רשמה צמיחה של 7%.
רשת הקמעונאות לקוסמטיקה שהוקמה ב-1970 על ידי דומיניק מנדל בצרפת, החלה כחנות יחידה בפריז והתרחבה למותג גלובלי וכיום נמצאת תחת בעלות LVMH מאז 1997. הרכישה על ידי LVMH, שהייתה תמורת 262 מיליון אירו, אפשרה הרחבה מהירה, כולל כניסה לארה"ב ב-1998 עם רכישת 29 חנויות מ-Helene Curtis. עד שנת 2000, הרשת הגיעה ל-300 חנויות בארה"ב וכיום היא מפעילה 3,400 חנויות ב-35 מדינות, כולל 1,200 בארה"ב, 500 באירופה ו-300 באסיה. המודל העסקי מבוסס על גישה פתוחה למוצרים, ללא דלפקים סגורים, מה שמאפשר התנסות ישירה ומגביר מכירות ב-25% בהשוואה למודלים מסורתיים.
ספורה עצמה השיגה צמיחה כפולה משיעור השוק, עם עלייה בהכנסות ובשולי רווח, למרות ירידה של 3% במכירות בארה"ב ברבעון הראשון עקב בסיס השוואה גבוה. בחצי השנה הראשונה, חטיבת הבשמים והקוסמטיקה של LVMH נשארה יציבה, הודות למכירות בצפון ודרום אמריקה, אירופה והמזרח התיכון, כאשר הכנסות החטיבה הגיעו ל-39.8 מיליארד אירו. ההשקה של מותג Rhode של היילי ביבר באוקטובר 2025 הניבה מכירות שבועיות שיא של 4.7 מיליון דולר בצפון אמריקה, והשקת MAC Cosmetics בארה"ב בתחילת 2026 תכפיל את נוכחות המותג ב-500 חנויות פיזיות ובאתר. חטיבת הביוטי של LVMH גם רשמה צמיחה אורגנית של 2%, עם דגש על שוק אסיה, שם מכירות ספורה גדלו ב-5%.
גם בעידן האון ליין ספורה ממשיכה לפתוח חנויות
ספורה
חווה גם התרחבות בהיקף החנויות שלה. בעוד רשתות רבות רק סוגרות חנויות בעידן הקניות המקוונות, עם דגש על אמריקה הלטינית: 10 חנויות חדשות במקסיקו וברזיל ב-2025. בבריטניה, שם פועלות 10 חנויות כיום עם תוספת של 2 עד סוף השנה כאשר מוצב יעד של 20 עד 2026. בצפון אמריקה,
ספורה משקיעה 500 מיליון דולר בשדרוג 700 חנויות ב-5 השנים הקרובות, כולל שילוב טכנולוגיה כמו מסכי מגע ומערכות לאבחון סוג עור שיתאימו לכל לקוחה את המוצרים המתאימים לסוג העור הספציפי שלה.
בסין, הרשת מחזקת נוכחות עם 100 חנויות, ומשלבת מוצרים מקומיים כמו סרומים
קוריאניים, שמהווים כ-15% מהמכירות באסיה. באירופה, ספורה מתרחבת בגרמניה עם 5 חנויות חדשות ב-2025, ובצרפת, ארץ המוצא, היא מפעילה 300 חנויות עם מכירות של כ-2 מיליארד אירו בשנה. בשוק המפרץ הפרסי, ספורה הרחיבה שותפות עם e.l.f. Beauty בנובמבר 2025, מה שמאפשר כניסה
למדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, עם צפי למכירות של 50 מיליון דולר בשנה ראשונה. שותפות עם Kohl's בארה"ב תרמה לצמיחה של 5.4% בקטגוריית אקססוריז ברבעון השלישי, כאשר ספורה תופסת 25% משטחי החנויות של Kohl's ב-2025.
- רד סטאר משיקה אתר חדש: המהפכה הדיגיטלית בעולם הקוסמטיקה מגיעה לישראל
- לימודי קוסמטיקה: הדרך המהירה להפוך לאשת עסקים מצליחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

