מכינה את השטח: OpenAI בדרך לשוק מכשירי ה-AI
OpenAI רוכשת את חברת io של ג'וני איב במטרה ליצור מכשיר AI מהפכני שיחליף את הסמארטפון; בוול-סטריט לא אופטימיים לאחר כישלונות דומים של עובדים לשעבר מאפל
חברת OpenAI הכריזה על רכישת חברת io - סטארט-אפ שהוקם על ידי ג'וני איב, המעצב שעמד מאחורי כמה מהמוצרים המשפיעים ביותר של אפל. הרכישה מהווה צעד אסטרטגי משמעותי עבור OpenAI במטרה לכבוש את השוק הצומח של מכשירי AI חדשניים. סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, רואה בשיתוף הפעולה עם איב הזדמנות יחידה ליצור דור חדש של מכשירים טכנולוגיים שישנו את אופן האינטראקציה שלנו עם בינה מלאכותית.
ג'וני איב, שנחשב לאחד המעצבים המשפיעים בעולם, עזב את אפל ב-2019 כדי להקים את חברת העיצוב שלו, LoveForm. במהלך השנים שחלפו מאז, התמחה איב בפרויקטים יוקרתיים ובלעדיים, כולל עיצוב ג'קט בעלות של 2,000 דולר וגרמופון במהדורה מוגבלת במחיר של 60,000 דולר.השותפות עם airbnb ועבודות העיצוב עבור פרארי וכן יצירת סמלים עבור המלך צ'ארלס מראים על הגישה הייחודית של איב לעיצוב. עם זאת, המעבר מעיצוב מוצרי יוקרה לפיתוח מכשיר טכנולוגיה המוני מהווה אתגר משמעותי.
חשוב להבין שה"רכישה" אינה מתייחסת לחברת LoveForm עצמה, אלא לחטיבה שהופרדה ממנה בשם io. החברה החדשה מובלת על ידי איב ושלושה עובדים לשעבר נוספים מאפל, ומתמחה בפיתוח חומרה ותוכנה למכשירים חדשניים. LoveForm תמשיך לפעול כחברה עצמאית ותעניק שירותי עיצוב ל-OpenAI במסגרת השותפות. המבנה העסקי הזה מאפשר לאיב לשמור על העצמאות שלו תוך מתן גישה ל-OpenAI למומחיות העיצוב שלו.
לקראת מוצר מהפכני?
הפרטים על המוצר שמפתחת io נשמרים בסודיות מוחלטת, אך מההצהרות הנלהבות של איב ואלטמן ניתן להבין שמדובר במשהו מהפכני. איב תיאר את הפרוטוטייפ כ"העבודה הטובה ביותר שהצוות שלנו עשה אי פעם", בעוד אלטמן טען שמדובר ב"חתיכת הטכנולוגיה הכי מגניבה שהעולם יראה".
- openAI נלחמת על הבכורה ומכריזה על "קוד אדום" לשיפור ChatGPT
- דיפסיק חוזרת - מאתגרת את OpenAI ואת גוגל עם גרסאות חדשות; האם האיום אמיתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העובדה שאלטמן, שלא נודע כמי שנוהג להפריז, בחר להשתמש בביטויים כה נלהבים מעידה על הפוטנציאל העצום שהוא רואה במוצר. עם זאת, היעדר פרטים קונקרטיים מותיר מקום רב לספקולציות ולציפיות מוגזמות. המטרה הסופית של השיתוף הוא ליצור מכשיר שיוכל להחליף את הסמארטפון כמכשיר הראשי שלנו. זהו אתגר טכנולוגי ועסקי עצום, בהתחשב בכך שהסמארטפון הפך להיות חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים.
חברות טכנולוגיה גדולות אחרות כבר מנסות לפתור את האתגר הזה. מטא פועלת לפיתוח משקפיים עם מציאות רבודה, גוגל מציגה גרסאות ניסיוניות של משקפי AI, ואפל עובדת על גרסה נגישה יותר של Vision Pro.
בוול-סטריט לא ממהרים להתלהב
הקהילה הפיננסית נוטה להתייחס בחשדנות לשותפויות גרנדיוזיות בתעשיית הטכנולוגיה, במיוחד כשמדובר בעובדים לשעבר של אפל שהישגיהם מחוץ לקמפוס קופרטינו לא הצליחו לעמוד בציפיות הגבוהות. הדוגמה הבולטת ביותר לכישלון בקטגוריה זו היא Humane AI Pin. החברה, שהוקמה ב-2018 על ידי שני עובדים לשעבר של אפל, גייסה השקעות מחברות מובילות כמו מיקרוסופט ו-SoftBank, אך הפרויקט נכשל כישלון חרוץ.
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי...
המכשיר של Humane, שפעל באמצעות פקודות קוליות ונשען על AI בענן, זכה לביקורות קשות. היוטיובר הטכנולוגי מרקס בראונלי כינה אותו "המוצר הגרוע ביותר שבדקתי אי פעם", והמכשיר הופסק לאחר תקופה קצרה בשוק.
התחום המתפתח של מכשירי בינה מלאכותית נתקל בחסמים טכנולוגיים משמעותיים. התלות הכמעט מוחלטת בעיבוד מרוחק יוצרת תלות בחיבור אינטרנט יציב, ובמקביל מציבה אתגרי זמני תגובה שמשפיעים על החוויה. ברגע שהמכשיר מנותק מהרשת, הוא הופך למעשה לחפץ חסר תועלת. יותר מזה, ממשק לא-גרפי מציב אתגרים נוספים. בעוד שמסכים מאפשרים אינטראקציה מהירה ואינטואיטיבית עם מידע, פקודות קוליות או ממשקים אחרים עדיין לא הוכיחו את עצמם כתחליף אפקטיבי.
"ייתכן שלא נזדקק לאייפון בעוד 10 שנים"
השוק של מכשירי AI הופך להיות תחרותי יותר ויותר. Snap ומטא כבר משווקים מוצרים עם יכולות מוגבלות, בעוד שגוגל הציגה לאחרונה הדגמה של משקפי AI באירוע המפתחים שלה, למרות שההדגמה הייתה מלאה בבאגים. אפל, מצדה, מודעת לאיום ומכינה את הגרסה שלה למכשירי AI. בעדותו במשפט ההגבלים העסקיים של גוגל, אדי קיו מאפל הודה שבגלל AI, "ייתכן שלא נזדקק לאייפון בעוד 10 שנים".
אחד האתגרים המרכזיים במכשירי AI הוא יצירת ממשק משתמש שאינו מסתמך על מסך. הטיעון של חובבי המכשירים החדשים הוא שאנחנו מבלים יותר מדי זמן בהסתכלות כלפי מטה על הטלפונים שלנו במקום להיות מעורבים בסביבה שלנו. עם זאת, מסכים הפכו להיות ממכרים מסיבה טובה. הם מאפשרים לגלול במהירות דרך אימיילים והודעות, לצפות בסרטונים של הילדים, ולצפות בתכנים ברשתות החברתיות. ממשק לא-גרפי צריך למצוא דרך לחקות את היעילות והחוויה הזו.
איב ואלטמן הבטיחו לחשוף את עבודתם בשנה הבאה, אך הם הדגישו שמדובר ב"עבודה" ולא בהכרח במוצר מוכן לשיווק. עד אז, נוף ה-AI עשוי להשתנות באופן דרמטי, מה שעלול להשפיע על הרלוונטיות של הפרויקט.

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים
על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם
אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר.
סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".
קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם
כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.
סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.
הדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיותהמחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל
על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה
בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1% באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.
הדגם החדש ירד בארה"ב ובאירופה בכ-15%, בארץ, נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על 213,341 שקל (כמעט 66,000 דולר, גבוה משמעותית מאירופה וארה"ב). אמנם טסלה עוד לא פרסמה חדשות לגבי הדגם המוזל בארץ, אבל אם נעריך על פי ירידת המחירים באירופה ובארה"ב, נוכל לשער שהמחיר המעודכן יהיה כ-185,000 שקל. הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ, כדי לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות.
עם זאת, הדגם מצויד בסוללה קטנה יותר ולכן מציע טווח וביצועים נמוכים בהשוואה לגרסאות ה-Long Range וה-Performance. בתוך תא הנוסעים הוסרו מאפייני הפרימיום של מערכת השמע, והיא עם פחות רמקולים. בנוסף, גימורי הפנים פשוטים יותר, כולל העדר תאורת אווירה וחומרים יוקרתיים. גם המושבים והריפודים מגיעים בגרסה בסיסית יותר. מבחוץ, החישוקים והגלגלים הם בגרסה פשוטה וקטנה יותר, ומראות הצד אינן מתקפלות או מתכווננות חשמלית כפי שקיים בדגמים המאובזרים.
בנוסף, חלק מהיכולות המתקדמות של
מערכות הנהיגה האוטונומיות, כמו Autosteer ותכונות חבילת הפרימיום, אינן כלולות. כל אלו יחד מרכיבים גרסה בסיסית, שמעניקה את חוויית טסלה במחיר נמוך יותר, אך עם פחות פיצ’רים ונוחות.
- מייקל ברי בחזית נוספת: “השווי של טסלה מנותק מהמציאות"
- "לפעמים אני חושב מה לא בסדר איתי" - אילון מאסק על השימוש באות X ועל החזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההוזלה מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר
השנה. מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.
