המכסים על הרכבים: האנליסטים צופים פגיעה של מיליארדים ברווחים
טראמפ מקפיץ את מניות הרכב, בדויטשה בנק מזהירים מירידה של עד 7 מיליארד דולר ברווחי פורד וג'נרל מוטורס
דבריו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בנושא המכסים על רכבים העניקו מחדש תקווה למשקיעים. בשיחה עם עיתונאים, הנשיא ציין כי הוא שוקל השהייה של מכסי הרכב כדי לתת ליצרניות הרכב יותר זמן להסתגל למצב החדש. כיום,
יצרניות הרכב מתמודדות עם מכסים של 25% על כלי רכב מיובאים ו-25% על חלקי רכב מיובאים. בעקבות הדברים, מניית פורד Ford Motor Co -1.46% זינקה ב-4%, בעוד שמניית ג'נרל מוטורס General Motors -0.32% עלתה
ב-3.6%.
עד לתחילת המסחר היום (שני), מניות פורד וג'נרל מוטורס איבדו 12% ו-19% בהתאמה מאז הבחירות ב-5 בנובמבר. שתי המניות נסחרו במגמה שלילית מוקדם יותר ביום, כאשר וול סטריט ניסתה לעבד את ההשפעה של מכסי הרכב הענפיים של טראמפ.
האנליסטים בוול סטריט מנתחים בימים אלה את ההשפעות הצפויות של המכסים הענפיים החדשים שהטיל נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על מכוניות וחלקי רכבים, והתמונה המצטיירת לא נראית חיובית עבור המשקיעים. למרות זאת, ישנה נקודת אור אחת: התחלה חזקה של השנה הנוכחית.
אדיסון יו מדויטשה בנק בחן את מניות חברות הרכב שתחת סיקורו לקראת פרסום התוצאות לרבעון הראשון, הצפויות בשבועיים הקרובים. החדשות הטובות, לדבריו, הן שהחלק הראשון של 2025 ייהנה מ"קניות מקדימות". סוכנויות הרכב הזמינו מכוניות כדי להקדים את המכסים. יצרניות רכב מסורתיות כמו ג'נרל מוטורס General Motors -0.32% ופורד Ford Motor Co -1.46% מוכרות מכוניות לסוכנויות, והסוכנויות מוכרות אותן ללקוחות הסופיים.
- למרות ההקלה במכסים: למה מניות הרכב נופלות?
- רכב אפס קילומטר - הלהיט של החצי שנה אחרונה, יתרונות וחסרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, החדשות הרעות רבות. יו צופה אתגרים משמעותיים. "איננו מצפים שיצרניות הרכב יישאו בכל נטל העלויות הנוספות, שכן צרכנים וסוכנויות יספגו חלק מהמכה", כתב יו. "יצרניות הרכב גם מיישמות אסטרטגיות שונות להפחתת הנזק". אסטרטגיות אלה יכולות לכלול הוספת משמרות במפעלים בארה"ב ובקשה מספקי החלקים לשאת בחלק מהנטל. עם זאת, יו מעריך כי פורד וג'נרל מוטורס עלולות להתמודד עם פגיעה שנתית ברווחים בסך 4 עד 7 מיליארד דולר כתוצאה מהמכסים. בשנה החולפת, פורד הרוויחה קצת יותר מ-10 מיליארד דולר ברווח תפעולי, בעוד ג'נרל מוטורס הרוויחה כמעט 15 מיליארד דולר. האנליסט אינו אופטימי שהמצב ישתנה באופן מהותי.
המכסים על רכבים כאן להישאר
"בעוד שממשל טראמפ נראה גמיש לגבי מכסים 'הדדיים' רחבים יותר, המכסים על מכוניות נראים יציבים יותר", כתב יו. "ההנחה שלנו היא שהם לא ייעלמו, והם מייצגים אבן פינה במדיניות התעשייתית החדשה של אמריקה הדורשת העברת ייצור חזרה לארה"ב". הוא הוסיף כי "תיבת פנדורה" נפתחה כעת. בעקבות הערכותיו, יו הוריד את מחיר היעד למניית פורד ל-7 דולר למניה, מ-9 דולר קודם לכן. הוא מדרג את מניית פורד ב"החזק". במקביל, הוא הוריד את דירוג מניית ג'נרל מוטורס ל"החזק" מ"קנייה". מחיר היעד שלו למניית GM ירד ל-43 דולר מ-58 דולר.
מאז הכרזת המכסים של טראמפ ב-2 באפריל, מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניית פורד ירד לכ-9.40 דולר, מכמעט 10 דולר למניה. לפני שנה, המחיר הממוצע עמד על כמעט 14 דולר למניה. מחיר היעד הממוצע למניית ג'נרל מוטורס ירד לכ-56 דולר, מכמעט 61 דולר. לפני שנה, מחיר היעד הממוצע היה כ-51 דולר. רכישות עצמיות של מניות במיליארדי דולרים סייעו למניית GM ולמחירי היעד של המניה. באופן כללי, כ-54% מהאנליסטים המסקרים את מניית GM מדרגים אותה כ"קנייה". יחס דירוג ה"קנייה" הממוצע למניות במדד S&P 500 הוא כ-55%. רק 20% מהאנליסטים מדרגים את מניית פורד כ"קנייה".
- בפעם החמישית: מקרון מינה ראש ממשלה חדש
- אירוע ההשקה של אפל: חשפה את האייפון 17 אייר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
מעבר ליצרניות הרכב
השפעת המכסים החדשים עלולה להיות מרחיקת לכת הרבה מעבר ליצרניות הרכב עצמן. ספקי חלקי רכב, חברות לוגיסטיקה, ואפילו קמעונאים של חלקי חילוף עלולים לחוש את ההשפעה. המחירים הגבוהים יותר עשויים להיות מועברים לצרכנים, מה שעלול להוביל לירידה בביקוש למכוניות חדשות.
חברות כמו טסלה, המייצרות חלק ניכר ממוצריהן בארצות הברית, עשויות להרגיש פחות את ההשפעה הישירה של המכסים. עם זאת, גם הן עלולות להיפגע מעליית מחירי חלקי חילוף מיובאים וחומרי גלם. בנוסף, תגובת נגד אפשרית ממדינות אחרות בצורת מכסים משלהן עלולה לפגוע ביצוא של יצרניות רכב אמריקאיות.
מומחים בתעשייה מציינים כי המכסים החדשים עלולים להוביל לשינוי מבני בתעשיית הרכב האמריקאית. יצרניות רכב עשויות להאיץ את העברת הייצור שלהן לארצות הברית, אך תהליך זה צפוי להיות יקר וממושך. בינתיים, הצרכנים האמריקאים עלולים לשלם מחירים גבוהים יותר עבור מכוניות, הן מיובאות והן מקומיות.
מעבר להשפעה הכלכלית הישירה, מדיניות המכסים החדשה מסמנת שינוי משמעותי בגישה של ארצות הברית לסחר הבינלאומי. מה שהחל כמאבק סחר עם סין מתרחב כעת לתחומים נוספים ולמדינות נוספות. משקיעים צריכים לקחת בחשבון את האפשרות שמדיניות זו עשויה להתרחב לסקטורים נוספים בכלכלה בעתיד.

המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
הצטרפותו של דן אייבס ל־Eightco וההשקעה המתוכננת ב־Worldcoin הקפיצו את המניה באלפי אחוזים, אך המיזם עדיין בשלב מוקדם ושוויו רחוק מזה של ביטקוין ואתריום, מה שמותיר פוטנציאל לצד סיכונים משמעותיים
עדכון - אחרי זינוק של 2,900%, אייטקו מזנקת בטרום, ומה קורה באנבידיה?
דן אייבס, מהאנליסטים המוכרים בוול סטריט, גרם הבוקר לתזוזה חריגה בשוק כשהודיע שהוא מצטרף כיו"ר דירקטוריון לחברת Eightco Holdings Eightco -19.17% – חברה קטנה וכמעט לא מוכרת. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ב־2,900% במהלך יום המסחר.
אייבס הוא מנהל ואנליסט מחקר מניות בכיר בתחום הטכנולוגיה בחברת Wedbush Securities מאז 2018, ובמקביל משמש כראש מחקר הטכנולוגיה הגלובלי בחברה. הוא נחשב לאחד
האנליסטים המובילים בוול סטריט עם יותר משני עשורים של ניסיון בניתוח תחום התוכנה והטכנולוגיה הרחבה. את הקריירה החל כאנליסט פיננסי ב-HBO, ובהמשך, לאחר סיום תואר MBA במימון, הצטרף ל-FBR Capital Markets, שם עבד במשך 16 שנה והתמקד בתחומי תוכנה, חומרה, אבטחת סייבר,
מחשוב ענן, ביג דאטה והנוף המתפתח של עולם המובייל.
הסיבה לעניין החריג היא לא רק ההצטרפות של אייבס עצמו. הוא חשף כי Eightco מתכננת לגייס 250 מיליון דולר ולהשקיע את כולו בטוקן Worldcoin – פרויקט ביומטרי שנוי במחלוקת שהקים סם אלטמן. גיוס ההון המתוכנן צפוי להיסגר באמצע ספטמבר, במחיר של 1.46 דולר למניה. לאחר מכן תשנה Eightco את שמה ל־ORBS .
- אחרי ההתאבדויות - OpenAI משנה את ChatGPT; יותר פיקוח ומודעות למצבים נפשיים קשים
- הקולות האחרים - ה-AI יוצר בועות, אין עידן זהב ללא קריסה מוקדמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Worldcoin מנוהל על ידי אלטמן לצד פעילותו ב־ChatGPT. מטרת המיזם היא ליצור מערכת זיהוי עולמית המבוססת על סריקת עיניים: המשתמש סורק את עיניו, מקבל זהות דיגיטלית ובנוסף גם טוקנים. הרעיון עשוי להישמע עתידני, אך אייבס טוען שמדובר בכלי הכרחי לעולם שבו בינה מלאכותית נוכחת בכל תחום.

בפעם החמישית: מקרון מינה ראש ממשלה חדש
סבסטיאן לקורנו, לשעבר שר ההגנה, מתמנה לראש ממשלה חמישי בשנתיים ונדרש להעביר תקציב בפרלמנט מפולג; האופוזיציה דורשת בחירות מוקדמות והשווקים חוששים מהמשך חוסר היציבות בצרפת
עמנואל מקרון מינה את סבסטיאן לקורנו לראש ממשלת צרפת החדש – החמישי שמקבל את התפקיד בשנתיים האחרונות. לקורנו, בן 39, כיהן עד כה כשר ההגנה, והוא היחיד שהחזיק בתפקיד בכיר ברציפות מאז עליית מקרון לשלטון ב-2017. כעת הוא נדרש לנסות להעביר תקציב בפרלמנט מפולג, שכבר הפיל שני ראשי ממשלה קודמים בדיוק מסיבה זו.
המשימה שמקרון הציב לו קשה לביצוע: "לגבש הבנות עם הכוחות הפוליטיים בפרלמנט כדי לאשר תקציב". ברקע עומד גירעון תקציבי של כ-5.4% מהתוצר – מהגבוהים בגוש האירו. הממשלות הקודמות ניסו להורידו ל-4.6% עד 2026, אך נתקלו בהתנגדות הפרלמנט שהכשיל את ההצעות.
כמו קודמיו, גם לקורנו מוביל ממשלת מיעוט שנזקקת לתמיכת השמאל או הימין כדי להעביר את תקציב 2026. אך המפה הפוליטית נשארה כמעט בלתי אפשרית: שלושה גושים יריבים – ימין קיצוני, שמאל קיצוני והמרכז של מקרון – שמסרבים לשתף פעולה. האופוזיציה כבר הבהירה שאין בכוונתה לאפשר "המשכיות מקרוניסטית".
השווקים הפיננסיים בצרפת עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות. כל כישלון פוליטי מעלה את עלויות גיוס החוב של המדינה ומעמיק את החשש שצרפת אינה מסוגלת לבצע את הרפורמות הכלכליות הנדרשות. בעיני משקיעים רבים, תחלופת ראשי ממשלה בתדירות גבוהה משדרת חוסר יציבות וחוסר יכולת למשול. לקורנו נודע עד כה כתומך מרכזי במדיניות הביטחונית של מקרון – הגדלת תקציב הצבא ותמיכה באוקראינה. כעת עליו לעבור מזירה צבאית לזירה כלכלית, ולשכנע יריבים פוליטיים לאשר קיצוצים שהם מתנגדים להם בחריפות.
- קריסת ממשלת צרפת: בארו הודח בהצבעת אי־אמון על רקע משבר החוב
- צרפת בסחרור: 3.35 טריליון יורו חוב וממשלה שלישית על סף קריסה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יתרון מסוים יש לו בקשריו עם הימין. בעבר היה חבר במפלגה הרפובליקנית וידוע ביחסים קרובים עם מנהיגים כמו מרין לה פן. ייתכן שהדבר יעניק לו מרווח תמרון קטן במגעים, אך אין בכך ערובה להצלחה. חלקים נרחבים באופוזיציה דורשים בחירות מוקדמות ולא הסכמות תקציביות. המערכת הפוליטית בצרפת נראות בשנים האחרונות כמו כיסאות מוזיקליים. הבחירות המוקדמות שקיים מקרון נועדו לחזק את המרכז מול הימין הקיצוני, אך בפועל הובילו לפרלמנט מקוטב עוד יותר, ולממשלה שמתקשה למשול. כיום החלוקה לשלושה גושים מקשה על יצירת קואליציות יציבות.