פורד
צילום: צילום מסך, אתר החברה

המכסים על הרכבים: האנליסטים צופים פגיעה של מיליארדים ברווחים

טראמפ מקפיץ את מניות הרכב, בדויטשה בנק מזהירים מירידה של עד 7 מיליארד דולר ברווחי פורד וג'נרל מוטורס

אדיר בן עמי |


דבריו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בנושא המכסים על רכבים העניקו מחדש תקווה למשקיעים. בשיחה עם עיתונאים, הנשיא ציין כי הוא שוקל השהייה של מכסי הרכב כדי לתת ליצרניות הרכב יותר זמן להסתגל למצב החדש. כיום, יצרניות הרכב מתמודדות עם מכסים של 25% על כלי רכב מיובאים ו-25% על חלקי רכב מיובאים. בעקבות הדברים, מניית פורד Ford Motor Co -0.8%  זינקה ב-4%, בעוד שמניית ג'נרל מוטורס General Motors 1.35%  עלתה ב-3.6%.


עד לתחילת המסחר היום (שני), מניות פורד וג'נרל מוטורס איבדו 12% ו-19% בהתאמה מאז הבחירות ב-5 בנובמבר. שתי המניות נסחרו במגמה שלילית מוקדם יותר ביום, כאשר וול סטריט ניסתה לעבד את ההשפעה של מכסי הרכב הענפיים של טראמפ.


האנליסטים בוול סטריט מנתחים בימים אלה את ההשפעות הצפויות של המכסים הענפיים החדשים שהטיל נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על מכוניות וחלקי רכבים, והתמונה המצטיירת לא נראית חיובית עבור המשקיעים. למרות זאת, ישנה נקודת אור אחת: התחלה חזקה של השנה הנוכחית.


אדיסון יו מדויטשה בנק בחן את מניות חברות הרכב שתחת סיקורו לקראת פרסום התוצאות לרבעון הראשון, הצפויות בשבועיים הקרובים. החדשות הטובות, לדבריו, הן שהחלק הראשון של 2025 ייהנה מ"קניות מקדימות". סוכנויות הרכב הזמינו מכוניות כדי להקדים את המכסים. יצרניות רכב מסורתיות כמו ג'נרל מוטורס General Motors 1.35%  ופורד Ford Motor Co -0.8%  מוכרות מכוניות לסוכנויות, והסוכנויות מוכרות אותן ללקוחות הסופיים.


עם זאת, החדשות הרעות רבות. יו צופה אתגרים משמעותיים. "איננו מצפים שיצרניות הרכב יישאו בכל נטל העלויות הנוספות, שכן צרכנים וסוכנויות יספגו חלק מהמכה", כתב יו. "יצרניות הרכב גם מיישמות אסטרטגיות שונות להפחתת הנזק". אסטרטגיות אלה יכולות לכלול הוספת משמרות במפעלים בארה"ב ובקשה מספקי החלקים לשאת בחלק מהנטל. עם זאת, יו מעריך כי פורד וג'נרל מוטורס עלולות להתמודד עם פגיעה שנתית ברווחים בסך 4 עד 7 מיליארד דולר כתוצאה מהמכסים. בשנה החולפת, פורד הרוויחה קצת יותר מ-10 מיליארד דולר ברווח תפעולי, בעוד ג'נרל מוטורס הרוויחה כמעט 15 מיליארד דולר. האנליסט אינו אופטימי שהמצב ישתנה באופן מהותי.


המכסים על רכבים כאן להישאר

"בעוד שממשל טראמפ נראה גמיש לגבי מכסים 'הדדיים' רחבים יותר, המכסים על מכוניות נראים יציבים יותר", כתב יו. "ההנחה שלנו היא שהם לא ייעלמו, והם מייצגים אבן פינה במדיניות התעשייתית החדשה של אמריקה הדורשת העברת ייצור חזרה לארה"ב". הוא הוסיף כי "תיבת פנדורה" נפתחה כעת. בעקבות הערכותיו, יו הוריד את מחיר היעד למניית פורד ל-7 דולר למניה, מ-9 דולר קודם לכן. הוא מדרג את מניית פורד ב"החזק". במקביל, הוא הוריד את דירוג מניית ג'נרל מוטורס ל"החזק" מ"קנייה". מחיר היעד שלו למניית GM ירד ל-43 דולר מ-58 דולר. 


מאז הכרזת המכסים של טראמפ ב-2 באפריל, מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניית פורד ירד לכ-9.40 דולר, מכמעט 10 דולר למניה. לפני שנה, המחיר הממוצע עמד על כמעט 14 דולר למניה. מחיר היעד הממוצע למניית ג'נרל מוטורס ירד לכ-56 דולר, מכמעט 61 דולר. לפני שנה, מחיר היעד הממוצע היה כ-51 דולר. רכישות עצמיות של מניות במיליארדי דולרים סייעו למניית GM ולמחירי היעד של המניה. באופן כללי, כ-54% מהאנליסטים המסקרים את מניית GM מדרגים אותה כ"קנייה". יחס דירוג ה"קנייה" הממוצע למניות במדד S&P 500 הוא כ-55%. רק 20% מהאנליסטים מדרגים את מניית פורד כ"קנייה".

קיראו עוד ב"גלובל"



מעבר ליצרניות הרכב

השפעת המכסים החדשים עלולה להיות מרחיקת לכת הרבה מעבר ליצרניות הרכב עצמן. ספקי חלקי רכב, חברות לוגיסטיקה, ואפילו קמעונאים של חלקי חילוף עלולים לחוש את ההשפעה. המחירים הגבוהים יותר עשויים להיות מועברים לצרכנים, מה שעלול להוביל לירידה בביקוש למכוניות חדשות.


חברות כמו טסלה, המייצרות חלק ניכר ממוצריהן בארצות הברית, עשויות להרגיש פחות את ההשפעה הישירה של המכסים. עם זאת, גם הן עלולות להיפגע מעליית מחירי חלקי חילוף מיובאים וחומרי גלם. בנוסף, תגובת נגד אפשרית ממדינות אחרות בצורת מכסים משלהן עלולה לפגוע ביצוא של יצרניות רכב אמריקאיות.


מומחים בתעשייה מציינים כי המכסים החדשים עלולים להוביל לשינוי מבני בתעשיית הרכב האמריקאית. יצרניות רכב עשויות להאיץ את העברת הייצור שלהן לארצות הברית, אך תהליך זה צפוי להיות יקר וממושך. בינתיים, הצרכנים האמריקאים עלולים לשלם מחירים גבוהים יותר עבור מכוניות, הן מיובאות והן מקומיות.


מעבר להשפעה הכלכלית הישירה, מדיניות המכסים החדשה מסמנת שינוי משמעותי בגישה של ארצות הברית לסחר הבינלאומי. מה שהחל כמאבק סחר עם סין מתרחב כעת לתחומים נוספים ולמדינות נוספות. משקיעים צריכים לקחת בחשבון את האפשרות שמדיניות זו עשויה להתרחב לסקטורים נוספים בכלכלה בעתיד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


נאסדק
צילום: טוויטר

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה

הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה נאסד"ק

נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.


בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה. 


מסחר מסביב לשעון

המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.

במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.

עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.