סימבוטיק symbotic
צילום: אתר החברה

המניה שמזנקת 20% בזכות וולמארט

חברת האוטומציה סימבוטיק וחברת קמעונאות המזון ומוצרי הבית ולמארט חתמו על הסכם מכר של פעילות הרובוטיקה והאוטומציה של ולמארט; תמורת ההסכם הינה 200 מיליון דולר; ולמארט תשלם 520 מיליון דולר לסימבוטיק עבור שירותים

חיים בן הקון |

סימבוטיק Symbotic 5.59%   הודיעה ביום חמישי כי תרכוש את עסקי הרובוטיקה של ולמארט  תמורת 200 מיליון דולר במזומן כדי לסייע להרחבת שרשרת האספקה האוטומטית של וולמארט. הדיווח הזניק את מניית סיבוטיק בכ-20% לשווי של 18.8 מיליארד דולר.


חברת האוטומציה סימבוטיק חתמה על הסכם נוסף עם וולמארט לפיתוח המרכזים הלוגיסטיים לאיסוף ומשלוח של וולמארט באמצעות פלטפורמת הרובוטיקה שלה, המופעלת על ידי בינה מלאכותית.


בהתאם לכך, וולמארט תממן את תוכנית הפיתוח ותשלם לסימבוטיק 520 מיליון דולר, כולל 230 מיליון דולר במועד סגרית העסקה, עבור ההסכם החדש הכולל הזמנה ראשונית להתקנת הרובוטיקה לרוחב מאות חנויות.


חברת הרובוטיקה, שמסייעת לוולמארט באוטומציה של שרשרת האספקה שלה מאז 2017, מסרה כי הרכישה צפויה להיסגר ברבעון השני של שנת 2025.


מי זאת סימבוטיק?


חברת סימבוטיק שווה כ-18 מיליארד דולר לאחר הזינוק, כאמור. החברה מתמחה בתחום ניהול שרשרת הערך, במיוחד בתחום הלוגיסטיקה הקמעונאית. החברה מפתחת, מתקינה ומתחזקת מיכון ותוכנה שנועדו לתמוך בתפעול לוגיסטי של מרכזים לוגיסטיים בעזרת רובוטים המונעים בעזרת אלגוריתמים של בינה מלאכותית ומערכות תקשורת. 

החברה מייצרת מגוון רחב של רובוטים המחליפים בני אדם במגוון משימות: החברה מציעה מלגזות אוטונומיות, זרועות רובוטיות חכמות וכיוצא באלה.

לקוחות החברה הן בעיקר חברות העוסקות במסחר בטובין צרכניים, לרבות קמעונאות וסיטונאות מזון, ביגוד והנעלה, מסחר אלקטרוני ועוד. השת״פ עם ולמארט יאפשר לולמארט ליעל את מצבת כח האדם שלה ואת הוצאות השכר בעזרת השקעה הונית חד פעמית ברובוטיקה של סימבוטיקס.


ברבעון השלישי של 2024 הכניסה סימבוטיקס כ-503 מיליון דולר, לעומת 470 מיליון אשתקד, עליה של 7%. החברה הפסדית במונחים היסטוריים, אך עם זאת ההפסד נראה במגמת ירידה והוא מצטמצם מרבעון לרבעון וברבעון השלישי הסתכם בכ-13 מיליון דולר.

הביצועים הכספיים של ולמארט


ההכנסות של ולמארט ברבעון השלישי הסתכמו ב-169.59 מיליארד דולר, לעומת 160.80 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד, ועקפו את תחזיות האנליסטים שעמדו על 166.62 מיליארד דולר. 


הרווח הנקי של החברה עמד על 4.58 מיליארד דולר, או 0.57 דולר למניה, גם הוא גבוה מהציפיות לרווח של 4.25 מיליארד דולר ו-0.53 דולר למניה.

תחזיות אופטימיות לשנת 2025

בהתבסס על תוצאות הרבעון, החברה העלתה את התחזיות שלה לשנת 2025. כעת היא צופה צמיחה בהכנסות בטווח של 4.8%-5.1% בהשוואה לשנה הקודמת, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 3.75%-4.75%. תחזית הרווח המתואם למניה עלתה לטווח של 2.42-2.47 דולר, לעומת תחזית קודמת של 2.35-2.43 דולר. כתאגיד הקמעונאות הראשון שמפרסם את דוחותיו לרבעון, וולמארט מספקת הצצה לשוק הצרכני בארה"ב לקראת עונת הקניות לחגים. למרות העלייה במחירי מוצרים בסיסיים כמו מזון וביטוח בריאות, הצרכן האמריקאי ממשיך להוציא כסף, והיקף המכירות הקמעונאיות עלה ב-0.4% בין ספטמבר לאוקטובר, לפי נתוני משרד המסחר. שווי השוק של וולמארט עומד על 677.2 מיליארד דולר. מניית החברה עלתה מתחילת השנה ב-60%.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף
ראיון

"צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"

עו"ד אופיר נאור שמשרדו מייצג כ-8% במבעלי מניות צים נחוש לעצור את שלטון המנהלים בצים "הדירקטוריון היה צריך לרסן ולא עשה זאת", הוא אומר. "כשאין בעל בית, המנהלים 'מתבלבלים'" - הערך האמיתי של צים? "צים שווה יותר מכפליים מהשווי שוק"

מנדי הניג |

"יש פה תהליך שקרה בלא מעט חברות ישראליות, שבמסגרתו חברה עוברת משליטה של בעל בית לחברה ללא גרעין שליטה. ראינו את זה בבנקים, בבנק הפועלים, בחברות נוספות כמו כלל אחרי IDB. הרבה חברות גדולות במשק מגיעות למצב שאין בהן בעל שליטה. ואז השאלה היא מה קורה: האם תרבות הניהול נשארת כזו שפועלת לטובת בעלי המניות, או שהמנהלים 'מתבלבלים' ומחליטים לנצל את העובדה שאין בעל בית כדי להעשיר את כיסם על חשבון בעלי המניות.

מה שקרה בצים הוא בדיוק זה. היה בעל שליטה - עידן עופר - שהביא מנכ״ל בזמן של תקופת משבר. כשעופר מכר את המניות והחברה הפכה לחברה ללא שליטה, אותו מנכ״ל החליט שהוא רוצה לנצל משבר בשווקים ולקנות את החברה בפחות מהמזומן שיש לה בקופה."

אז איפה לדעתך הכשל המרכזי של הדירקטוריון?

"דירקטוריון החברה היה צריך לרסן את המנכ״ל. במקום זה, במקום להגיד 'אתה לא יכול להיות גם מנכ״ל שתפקידו להציף ערך וגם מי שמנסה לקנות בזול', הם נתנו לזה לקרות. מנכ״ל שרוצה שמניה תעלה היה דואג לחלוק דיבידנד גדול, לשימוש נכון בכסף. מה הם עושים? לא מחלקים, כי הם רוצים לשמור מזומן לקונה. הם רוצים עסקה מיטבית למנכ״ל.

חברת הספנות הישראלית בעיצומה של סערה בשבועות האחרונים. ZIM Integrated Shipping Services -0.05%   נמצאת במרכזו של אחד המאבקים התאגידיים החריפים שידע השוק בשנים האחרונות. הכל החל בסוף 2024 כשעידן עופר מימש את כל ההחזקות שלו בצים ע"י קנון החזקות שהיוו כ-7.6% מהחברה וככה צים הפכה לחברה ללא בעל שליטה, כתוצאה מזה נוצר "חלל ניהולי" אותו, לטענת חלק מבעלי המניות, הדירקטוריון וההנהלה מנצלים כדי לקדם מהלכים שאינם עומדים בקו אחד עם האינטרסים של כלל בעלי המניות. השיא הגיע כשנחשף שהמנכ״ל אלי גליקמן הגיש, יחד עם רמי אונגר, יבואן קיה לישראל, הצעה לרכישת מלוא המניות של החברה ומחיקתה מבורסת ניו יורק וזאת מבלי שהמידע דווח למשקיעים בזמן, ומבלי שהדירקטוריון גם דאג להפריד בין התפקיד של גליקמן כמנכ״ל-כמנהל לבין האינטרס שלו כרוכש פוטנציאלי.

"הבעיה העיקרית היא ניגוד העניינים, והעובדה שהדירקטוריון לא עושה כלום. ואם זה לא מספיק חמור - אפילו לא מדווחים על זה. ההצעה של המנכ״ל הייתה קיימת חודשים, ורק לפני כשבוע דווח עליה."

נלך רגע אחורה - את מי אתם מייצגים? "מי שמכם" לטפל בזה בשביל בעלי המניות?

"אנחנו מייצגים קבוצה של בעלי מניות, קצת פחות מ-10%. ואנחנו בקשר עם עוד עשרות אחוזים מבעלי המניות בצים. אני לא נכנס למספרים מדויקים."

כלומר יש כאן כוח שיכול להתגבש, סוג של דבוקה?