הממשלה מצאה פתרון ליוקר המחיה - הכנסת רשתות זרות; האם זה יצליח?
אחרי קארפור, ג'מבו, השיחות עם נציגי קוסטקו ו-chemist warehouse האוסטרלית, כינס אמש, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, אמנון מרחב, את צוות המשימה הבינמשרדי לעידוד וליווי כניסתן של רשתות קמעונאיות זרות לישראל.
"כניסת רשתות ענק זרות, שהן בעלות יכולות שיווקיות במחירים הזולים בעשרות אחוזים מהמחירים בישראל, היא חלק מהמאבק להורדת יוקר המחיה בישראל, אמר מרחב, "הניסיון מלמד שרשתות זרות שנכנסות לישראל מצליחות ובגדול, ומביאות בשורה של הוזלת מחירים לצרכנים. על מנת לעשות זאת על המערכת הממשלתית לפעול בנחישות ובאחריות להורדת חסמים ועודף רגולציה ובירוקרטיה, כך נעודד עוד ועוד רשתות גדולות להגיע לישראל, להגביר את התחרות ולהוזיל את מחיר סל הקניות לאזרחי ישראל".
אבל, לא בטוח שרשתות זרות הן בהכרח מחירים זולים יותר. האם אתם סבורים שקרפור תהיה זולה מרמי לוי? מנהליה אמרו שהמחירים יהיו זולים מהממוצע, אבל לא כמו המחירים בחו"ל. ישראל זו ישראל. יש כאן עלויות שאין במקומות אחרים. יש כאן סיכונים שלא קיימים במקומות אחרים וצריך לתמחר אותם. זה לא סתם שעד עכשיו אין כאן רשתות גדולות. תחרות זה נהדר, תחרות מורידה מחירים, אבל שוק הקמעונאות תחרותי. הרווחיות של הקמעונאיות האלו בתקופות טובות היא 5% מהמכירות. בתקופות פחות טובות זה 3% ויש גם תקופות שזה קרוב לאפס (הנה למשל דוחות שופרסל וגם ויקטורי). הבעיה היא לא בתחרות של רשתות. הבעיה היא במתווכים, מפיצים ויצרנים (הנה מה שאמר אתמול בנושא איתן יוחננוף, מנכ"ל יוחננוף).
יוקר המחיה נמצא ברווחיות של שטראוס, דיפלומט (פחות משטראוס אבל גם - הנה הדוחות של שטראוס, דיפלומט וסנו) ובכלל - ביצרניות וביבואניות. שם צריך תחרות. אז יש רשתות שמביאות את המוצרים שלהם וזה יוצר גם תחרות בייבוא המוצרים, אבל, כדי שזה ישפיע על יוקר המחיה צריך לפתוח את היבוא באופן גורף.
- לבד במערכה: כך הפכו אימהות יחידניות לקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה
- יבוא וירידה במחיר או ביטחון תזונתי? 5 עובדות על שוק החלב בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לקריאה נוספת:
>>> האוצר מאשר את בדיקת ביזפורטל: הסיבה ליוקר המחיה - יבואניות המזון ולא רשתות השיווק
>>> הסיבה ליוקר המחיה - החקלאים ולא רשתות השיווק, כך קובעת הוועדה הממשלתית לבחינת פערי התיווך
>>> נתוני הלמ"ס מראים: הרווח של החקלאים 20%, אז על מה הם מתלוננים?
- הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
- סבב מינויים בלאומי: איל אפרת מונה לראש החטיבה הבנקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
>>> הסרת הפיקוח על החמאה טובה לציבור ורעה לאינטרסנטים - שכמובן כועסים
>>> יקר לכם במכולת? תאשימו את חברי הכנסת שהצביעו הלילה שוב נגדכם
כך או אחרת, על פי הודעת משרד הכלכלה, צוות המשימה לעידוד וליווי כניסתן של רשות קמעונאיות זרות לישראל בהשתתפות בכירי משרדי הכלכלה, הבריאות, החקלאות והעבודה, רשות התחרות, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, רשות הרגולציה במשרד רה"מ, אגף התקציבים במשרד האוצר, הרבנות הראשית ואחרים, יתכנס באופן קבוע בשבועות הקרובים, כדי לבחון דרכים להסרת החסמים שזוהו, ולפתוח את הדלת לכניסת רשתות זרות לישראל.
בהתאם להנחייתו של שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, לפעול לאימוץ מלא של המקובל בארה"ב ואירופה בכל הנוגע ליבוא מוצרי מזון, טואלטיקה וצריכה, יפעל צוות המשימה, לפתיחת היבוא לישראל, כולל יבוא מקביל של אלפי מוצרים במחירים זולים, אטרקטיביים ותחרותיים מהמקובל בארץ. ברקת הנחה את מנכ"ל משרדו לפעול יחד עם כל הרגולטורים הנוגעים בדבר, בתיאום מלא ובמהירות על מנת לסייע לכל רשת בינלאומית שתרצה להגיע לישראל, לעשות זאת ולהצליח בכך.
על הפרק כניסתן של רשתות ענק כגון רשת הסופרים הענקית קרפור, באמצעות אלקטרה מוצרי צריכה, שהיקף מכירותיה באירופה הנו כ-90 מיליארד יורו. הרשת מפעילה אלפי סניפים באירופה ולה כח תחרותי ומיקוח משמעותי מול יצרנים בינ"ל ויכולת להביא לארץ מוצרים במחירים זולים שאינם מוכרים בארץ. גם רשת ג'מבו, קמעונאית ענק, המגיעה לישראל באמצעות פוקס-ויזל, תביא בשורה באמצעות סניפי ענק שימכרו לאזרחים צעצועים בעלות מוזלת בעשרות אחוזים. כן נמצאים על הפרק משאים ומתנים המתנהלים כיום עם רשתות נוספות, כמו רשת הענק קוסטקו האמריקנית, רשת הפארם הענקית chemist warehouse המפעילה מאות סניפים למכירת מוצרי טואלטיקה, תוספי מזון ותרופות, ואשר נציגיה כבר ביקרו בישראל מספר פעמים ורשתות נוספות.
בהנחיית שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, מקיים מינהל סחר חוץ מגעים נוספים עם רשתות בינ"ל, גם בתחום הריהוט, כלי הבית, מוצרי חשמל ומוצרים נוספים.
ייעודו של צוות המשימה הבינמשרדי הוא ללוות ולהקל את כניסתן של רשתות בינלאומיות לארץ, תוך ליווי במענה לדרישות רגולטוריות ואחרות, קידום חשיבה רוחבית וגיבוש פתרונות לסוגיות נדרשות בשיתוף הרגולטורים הרלוונטיים. זהו צעד המשכי ומשלים לרפורמה בתקינה, הממוקדת בכניסתם של מוצרים מיובאים, כאשר הוועדה תעסוק בהכנת רשתות קמעונאיות חדשות במטרה להגביר את התחרות בשווקים ובכך להביא לצמצום יוקר המחיה.
בין המשימות הראשונות לצוות שהתכנס אמש, הוגדרו: זירוז יישומן והרחבתן של הרפורמות במזון, בתמרוקים ובתקינה, הקלות ביבוא ליבואנים מקבילים ובחינת חסמים הנוגעים לסימון מוצרים, כשרות ומוצרי מזון רגישים.
- 8.אריק 14/02/2023 18:21הגב לתגובה זוכל יוקר המחיה מורכב ממסים על גבי מסים, עסק בישראל שמשלם 70% מהכנסתו למדינה נאלץ לשלש את המחיר אם הוא לא רוצה להפסיד את מכנסיו בסוף הודש, אותו עסק גם רוכש שירותים ועסקים מעסקים אחרים בישראל וגם הם נאלצים לשלש לו את המחיר כי גם אותם המדינה קורעת ולוקחת להם 70% מההכנסה , ,כך יוצא שמחירי המוצרים והשירותים בישראל מופקעים (כמו הרכב הדלק והדיור) והכל מגולגל לצרכן כש95% מעלות המוצר זה בכלל מסים, כל הרווח של רשתות המזון בישראל עומד על 3% מתוך המחזור וזה אחרי שהם משקיעות מיליארדים , המע"מ לבד הוא פי 6 מזה מ=והמדינה לא שמה שקל בעסק, לא משנה איזה רשתות מזון תביאו מחו"ל, כלום לא ישתנה עד שהמדינה לא תרגיע
- 7.א 14/02/2023 14:40הגב לתגובה זוהבעיה היא התאבון הגדול של היבואנים .אשרי המאמין
- 6.זליג 14/02/2023 11:12הגב לתגובה זומנות אוכל רחוב כגון שוארמה המבורגרים וכיו"ב עולים באירופה (בלגיה, הולנד, גרמניה וצרפת)מכס' 8יורו ואילו אצלנו 60 ש"ח וצפונה. מחירי הבשר מכס' 20 יורו לקילו (נתחי פילה) ואצלנו 300 ש"ח
- 5.גולדפינגר 14/02/2023 11:10הגב לתגובה זולא משנה עם רשתות זרות או מקומיות, בסופו של יום כולם מישרים קו.
- 4.תמימי 14/02/2023 11:03הגב לתגובה זולגבי תחום המזון - מי יכול לעדבו בתוספת למחירהמוצרים בגלל נושא הכשרות ?? זוכרים שיש גם סבונים וחומרי ניקוי כשרים ?? ומזון וחומרי ניקוי מיוחדים לפסח, אמרנו כבר ???
- מר בחור 14/02/2023 19:27הגב לתגובה זוהמוצרים הלא כשרים שלהם יקרים כמו הכשרים. למה?
- 3.שרה 14/02/2023 11:03הגב לתגובה זובאם המחירים יהיו יותר זולים, זה יכול בהחלט לעזור. תחרות זה תמיד דבר טוב. בינתיים כל מה שאני קונה של רשת קארפור הרבה יותר זול מהמוצרים הקיימים ברשת. באם ישארו כך יהיה מצויין לצרכן.....
- 2.לדעתי 14/02/2023 10:43הגב לתגובה זוהשחקנים של היום.היצרנים.היבואנים והמשווקים.זאת כנופיה מתואמת ולהלכה ומעשה אין תחרות בניהם.הגדוליםהחדשים יכולים לייבא מכל העולם את כל המוצרים כולל חלב טרי
- 1.תוך חודשיים מיישרים קו עם הרשתות הקיימות.פופוליזם זול. (ל"ת)יוסף 14/02/2023 10:28הגב לתגובה זו
- קארפור כבר כמה חודשים בשוק ויותר זולה בהכל מהשוק המקומי (ל"ת)ממש לא נכון 14/02/2023 11:26הגב לתגובה זו
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
