בתום שבוע המסחר במט"ח: הדולר נחלש היום ובסיכום שבועי התחזק ב-0.5%
הדולר נעל את יום המסחר האחרון לשבוע בירידות שערים, בהתאם להתפתחויות בזירה העולמית ובניגוד למגמה השובעית. עם זאת, השבוע נותר המטבע האמריקני בטווח שערים צר יחסית, מתחת לרמה של 3.8 שקלים לדולר, כאשר מהלך המסחר בזירה המקומית הושפע השבוע משני כוחות מנוגדים.
מחד, מגמת היחלשות השטר הירוק בזירת המט"ח העולמית על רקע נתוני מאקרו חיוביים, שתמכה במגמה של תיסוף השקל. מנגד, התערבותו האגרסיבית של בנק ישראל, שרכש מאות מיליוני דולרים, במטרה לנסות ולבלום את התחזקות השקל.
עם סיום שבוע המסחר, השטר הירוק נחלש היום, בדומה למגמה העולמית, והשיל 0.15% מערכו למול השקל ושערו היציג נקבע על 3.782 שקלים. מנגד, האירו התחזק למול השקל בשיעור של 0.28% ושערו היציג נקבע על 5.523 שקלים. בסיכום שבועי התחזק הדולר 0.5% למול השקל והאירו זינק 2.8% למול המטבע המקומי על רקע התערבות הנגיד בזירת המט"ח.
בתוך כך, כלכלני בנק הפועלים ממשיכים לדבוק בהערכתם כי השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, כשבראש ובראשונה הוא יושפע מהתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות ברחבי העולם. כמו כן, להערכתם יושפע השקל מגורמים מקומיים מנוגדים, כאשר בין הגורמים התומכים בהיחלשות השקל ניתן למנות בעיקר את רכישות הדולרים על ידי בנק ישראל.
בבנק לאומי לעומת זאת נשמעים נחרצים קצת יותר. בסקירתם השבועית ציינו כלכלני הבנק כי "העלייה בתיאבון לסיכון בשילוב עם הסנטימנט השלילי כלפי הדולר בעולם יביאו להיחלשותו מול השקל".
בזירה הבינלאומית: הדולר ממשיך להיחלש
בעולם נחלש הדולר השבוע בחדות, כאשר מול האירו נחלש המטבע האמריקאי לרמתו הנמוכה ביותר מתחילת השנה תוך שחצה את רמת ה-1.45 כלפי מעלה.
החלשות זו חלה על רקע המשך פרסום אינדיקאטורים המשקפים שיפור הדרגתי ועקבי בכלכלה הגלובאלית, ביניהם בלט דו"ח התעסוקה במשק האמריקני שהתפרסם ביום שישי שעבר ובו דווח על מספר משרות נמוך מהצפוי אשר אבדו למשק האמריקאי בחודש אוגוסט.
הנתונים שפורסמו תמכו בגידול בתיאבון לסיכון ובהסטת כספים מהדולר הנתפס כנכס בטוח יותר אל עבר השקעות מסוכנות יותר. בהמשך, גם ספר הבז שפרסם ביום רביעי על ידי הפדרל ריזרב תרם לאופטימיות כי הכלכלה העולמית החלה בשלב ההתאוששות ויצאה מהמיתון הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.
היום תורם של הנתונים המאקרו כלכליים בסין להרים את רף האופטימית בכלכלה הגלובאלית ובמקביל, לתרום לירידת הביקוש לשטר הירוק. נתון התפוקה התעשייתית בחודש אוגוסט טיפס לשיא של 12 החודשים האחרונים ורשם עלייה של 12.3% לעומת החודש המקביל אשתקד, ולעומת עלייה של 10.8% בחודש יולי, כך דיווחה הבוקר (ו') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בסין.
"הנתונים בסין מצביעים על שיפור בתנאים הפנדומטליים, ומכבידים בכך על הדולר", כך מעריך קוג'י פוקייה, אסטרטג מט"ח בכיר ממטה דויטשה בנק בטוקיו. "התיאבון לסיכון חוזר", טען בראיון שהעניק לסוכנות בלומברג.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?