קליל: תריסים מיובאים - סכנה לבריאות

הסכנה העיקרית לצרכן הישראלי כתוצאה מרכישת תריס לא תקני הנה כי במקרה של שריפה, התריס יבער ללא הפסקה ויפלוט חומרים רעילים אשר ביכולתם לגרום נזקים קשים לאדם ולסביבה
סיון איזסקו |

בחודשים האחרונים מיובאים לישראל עשרות אלפי תריסים המיועדים למשקי הבית הפרטים, אשר אינם עומדים בתקן הישראלי ואינם עוברים בדיקות של מכון התקנים הישראלי. מנכ"ל קליל תעשיות, חברת האלומיניום הגדולה בישראל אריה (ריצ'י) ריכטמן, מדגיש כי הסכנה העיקרית לצרכן הישראלי כתוצאה מרכישת תריס לא תקני הנה כי במקרה של שריפה, התריס יבער ללא הפסקה ויפלוט חומרים רעילים אשר ביכולתם לגרום נזקים קשים לאדם ולסביבה". קליל קוראת למכון התקנים לאכוף בקרה אפקטיבית על יבוא של תריסי פוליאריתן מוקצף לא תקניים, בעיקר מיוון, טורקיה וסין. שלבי התריסים ממולאים בחומר הקרוי פוליאריתן מוקצף. בישראל פועלות מספר חברות המייצרות ומשווקות שלבי פוליאריתן מוקצף העומדים בתו התקן הישראלי וביניהן חברת 'רול פרופיל', חברת הבת של קליל. שני הפרמטרים המרכזיים שנבחנים טרם הענקת תו תקן לתריסים הנם בדיקת פליטת רעלים מסוכנים ובדיקה האם מדובר בחומר הכבה מאליו או כזה הממשיך לבעור ללא הפסקה. שלבי תריסים המיובאים לישראל ואשר אינם עומדים בתקן, אינם ממלאים אחר התנאים הללו. ריכטמן מציין, כי עלויות בדיקות שכזו הנמשכות כשבועיים-שלושה, מסתכמות בכ-5,000 שקל בקירוב והיבואנים מעוניינים לחסוך את עלויות הבדיקה בכדי לשווק את התריסים במחיר מוזל אשר יוכל להתחרות במוצרי התריסים הישראלים התקניים. כיום, זולים מחירי התריסים המיובאים הלא תקניים בכ-15% בקירוב בהשוואה לעמיתיהם הישראלים התקניים, מחיר לצרכן של תריס תקני ישראלי מגיע לסך של 100 שקל, בעוד עלות מקבילו הלא תקני המיובא מסתכמת בכ-90 שקל בלבד. האינטרס של היבואנים ברור: הם מעוניינים שלא לקיים בדיקות תקן למשלוח התריסים הן כדי לחסוך את עלויות הבדיקה שיחייבו אותם לנקוב במחיר גבוה ביותר והן כי מרבית המשלוחים כוללים שלבי תריסים שאינם תקניים. אריה (ריצ'י) ריכטמן, מנכ"ל קליל: "נתח השוק של שלבי התריסים הלא תקניים המיובאים לישראל מחו"ל מגיע לכדי כ-15% משוק התריסים הישראלי. בהנחה שענף התריסים הישראלי מגלגל בין 70 ל-80 מיליון שקל בשנה, הרי שאנו מדברים על נזקים של כ-10 מיליון שקל בשנה בקירוב לחברות הישראליות המייצרות ומשווקת שלבי תריסים העומדים בתקן. על הצרכן הישראלי להיות מודע לסכנה החמורה הזו ולדרוש מהחברה ממנה הוא קונה את התריסים להציג לו תו תקן של מכון התקנים הישראלי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה