לשון הרע/דין אמירות "כושי" ו"אפס" לאתיופי/שלום
עובדות וטענות:
התובע עובד, החל משנת 2004, כמאבטח בקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים, ירושלים. הנתבע היה, במועד הרלבנטי לתביעה, נהג אוטובוס שעבד בשירות "אגד". ביום האירוע הגיע הנתבע, כשהוא נוהג באוטובוס של "אגד", למנהרת האוטובוסים שבכניסה לקמפוס הר הצופים, אשר מהווה את נקודת העצירה האחרונה של אוטובוסים ציבוריים המגיעים לתחומי הקמפוס. משהגיע האוטובוס הנהוג ע"י הנתבע לפתח המנהרה, ניגש התובע ודפק על דלתו הקדמית, בסמנו לנתבע כי ברצונו לערוך סריקה ביטחונית בתוך האוטובוס. ואולם, הנתבע סירב לפתוח את הדלת, והמשיך להתקדם בנסיעה איטית לתוך המנהרה, עד אשר נעצר ליד קו המחסום. בשלב זה, סימן הנתבע לתובע להגיע לחלון שליד מושב הנהג. כשהגיע התובע לחלון הנתבע, התפתחו בין השניים חילופי דברים, אשר תוכנם הוא שעומד בבסיס המחלוקת בין בעלי הדין.
לגרסת התובע, כשהוא ניגש לחלון הוא "זכה" לקיתונות של גידופים מהנתבע, אשר התייחסו למוצאו האתני (יליד אתיופיה), ואשר כללו בין היתר את הביטויים הבאים: "מי שם אותך פה, יא אפס - אני לא מכניס כושים כמוך לאוטובוס"; עוד כהנה וכהנה קללות וגידופים, וכל זה, לדברי התובע, בפומבי, למשמע אוזניהם של נוסעי האוטובוס ושל העוברים והשבים במקום. התובע טוען, כי הביטויים בהם נקט כלפיו הנתבע, הם בבחינת "לשון הרע" כמשמעה בחוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965, וכי בהתנהגותו הנ"ל השפיל אותו הנתבע וביזה אותו בפומבי, אך ורק בשל מוצאו האתני וצבע עורו הכהה, ובלא כל עוול בכפו. לפיכך, מבקש התובע מבית המשפט, לחייב את הנתבע בפיצויים בסך של 75,000 ש"ח (לצרכי אגרה), בהתאם להוראת סעיף 7א לחוק.
הנתבע, מצדו, מכחיש כי אמר את הביטויים המיוחסים לו ע"י התובע. לגרסתו, סירובו לפתוח לתובע את דלתות האוטובוס היה נעוץ בעובדה, שהאוטובוס, בו נהג באותו היום, היה אוטובוס "דו-מפרקי" (אוטובוס "כפול"), ובעת שהוא התבקש ע"י התובע לפתוח את הדלת הקדמית - חסם האוטובוס את הצומת הסמוך למנהרה. על כן, ביקש הנתבע, לטענתו, מהתובע כי ירים את המחסום, ויאפשר לו להתקדם קמעא לתוך המנהרה, על מנת לפנות את הצומת, אלא שהתובע "בעיקשותו הרבה" סירב לבקשתו זו, מה שהוביל לדין ודברים ביניהם, במהלכו אמר הנתבע לתובע, כי הוא "קשה עורף ועקשן", וכי "יש לו לב שחור". הא ותו לא. עוד טוען הנתבע, כי בעקבות התלונה שהגיש התובע ל"אגד" הוא הושעה מעבודתו למשך 24 שעות, ובשל "הלחץ הכבד", שהופעל עליו, עקב הפרסום התקשורתי שנוצר סביב הפרשה - הוא נאלץ להגיש את התפטרותו מאגד, לאחר כ-10 שנות עבודה.
דיון משפטי:
כב' הש' י' מילנוב:
הנה, שתי גרסאות לפנינו, בעוד שהאמת העובדתית – אחת היא, וההכרעה ביניהן איננה פשוטה כלל וכלל. ואולם, יש לזכור, כי די לנו בחשיפתה של "האמת המשפטית", וכי כל שנדרש הוא שגרסה אחת תהא מסתברת יותר מרעותה, ותטה את מאזן ההסתברויות, ולו באחוז אחד בלבד. נקבע, כי האמת מתייצבת לימינו של התובע. עדותו הכנה והקולחת היטיבה לתאר בדיוק רב, היורד לפרטי פרטים את השתלשלות העניינים ביום האירוע - עדיפה על פני עדותו הלאקונית, היבשה והמחושבת-משהו של הנתבע, אשר הותירה רושם בלתי מהימן, בלשון המעטה, כך בית המשפט.
עדותו של התובע אף נתמכה ע"י שני עדים נוספים מטעמו: הכתב לענייני רווחה במערכת העיתון "ידיעות אחרונות", אשר פרסם כתבה אודות המקרה; והמאבטח אשר עבד לצד התובע ביום האירוע. מול אלה, ניצבת עדותו הבלתי מוכחת, בלתי הגיונית ובלתי מהימנה של הנתבע ובית המשפט אימץ את עדותו של התובע בשלמותה.
האם הביטויים הם בגדר "לשון הרע"? על פי הפסיקה, המבחן לקיומה של "לשון הרע" הוא מבחן אובייקטיבי של האדם הסביר. "פרסום" לשון הרע לפי החוק, הוא כל מעשה של העברת מסר לאדם אחד או יותר זולת הנפגע, בין בעל פה ובין בכתב. סעיף 7 לחוק קובע, כי הטלת האחריות אינה מותנית בגרימת נזק לשמו הטוב של הנפגע, אלא די בכך שהפרסום "עלול" היה לפגוע בנפגע. כמו כן, לא נדרש כל יסוד נפשי לצורך התגבשותה של העוולה האזרחית, ואין כל צורך בהוכחת כוונה לפגוע מצד המפרסם.
נקבע, כי כל אחד מהביטויים בהם נקט הנתבע הינם בגדר "לשון הרע", על-פי מבחן האדם הסביר: הכינוי "אפס" מהווה עלבון, שנועד להשפיל ולבזות את האדם אליו הוא מכוון, בבטאו את חוסר הערך, והיעדר התועלת הטמונים, כביכול, באותו אדם. הוא הדין בכינוי "כושי"- אשר נחשב בעיני החברה בכללותה ככינוי גנאי וכעלבון, שנועד להטיל דופי באדם בשל צבע עורו הכהה, ולסמנו כ"חריג" וכנחות ביחס לאדם בעל צבע עור בהיר. המדובר, למעשה, בביטוי גזעני, שנועד להשפיל ולבזות את התובע, אך ורק בשל השתייכותו לעדה האתיופית ובשל היותו בעל צבע עור כהה,
סוגיית הפיצויים: הפיצויים שמוסמך בית המשפט לפסוק בגין עוולת לשון הרע - מגמתם כפולה: ליתן סיפוק לנפגע בכך שמכירים כי נעשתה כלפיו עוולה וכי פגעו ללא הצדקה בשמו הטוב, וכן שסכום הפיצוי שישולם לו יוכל לשפר במשהו את מצבו ולקרבו במידת האפשר - עד כמה שכסף יכול לתרום לכך - למצב שהיה נתון בו קודם התרחשות העוולה. כמו כן, הפיצוי ניתן על מנת לחנך ולהחדיר לתודעה, כי שמו הטוב של אדם, בין אם הוא איש פרטי, ובין אם איש ציבור, אינו הפקר (ע"א 802/87 עקיבא נוף נ' אורי אבנרי).
על מנת שהנפגע מלשון הרע יהא זכאי לפיצויים הוא כלל לא צריך להוכיח קיומו של נזק ודי בכך שהפרסום עלול לפגוע, כדי שייחשב כעוולה של לשון הרע. ואמנם, סעיף 7א(ב) לחוק איסור לשון הרע קובע, כי רשאי בית המשפט לחייב את הנתבע לשלם לנפגע פיצוי שלא יעלה על 50,000 ש"ח וזאת, ללא הוכחת נזק.
אשר לשקולים התומכים בדבר הקלה עם הנתבע בפסיקת הפיצויים - יש לזכור, כי למעשה הוא כבר בא, במידת מה, על עונשו, בכך שהתפטר מעבודתו באגד, בה עבד משך עשור שנים, וכי "מאז ועד היום הוא איננו מוצא כל מקום פרנסה מתאימה ושקוע בחובות עד צוואר", כך הנתבע בכתב הגנתו. עוד יש להביא בחשבון, כי לתובע לא נגרם כל נזק ממוני עקב לשון הרע, וכי גם הנזק הבלתי ממוני שנגרם לו הוא בר-חלוף, במובן זה שהעלבון הצורב שהוא חש כיום יכהה עם הזמן. כמו כן, לעובדה שהתובע פנה מיוזמתו לעיתונאי וגרם לפרסום כתבה אודות האירוע בעיתון יומי גדול, ישנם שני צדדים: מחד, הפנייה הביאה להרחבת תפוצתה של לשון הרע שננקטה כלפיו (לתפוצה ארצית). מאידך, בדרך זו התאפשר לעיתונות - ובאמצעותה לציבור בכללותו - להביע שאט נפש מדברי הנתבע, ולשגר לתובע מסר ברור, שהוא אינו בודד במערכה. עצם התמיכה הציבורית בתובע, והנימה השלילית העולה מהכתבה כלפי התנהגותו של הנתבע, יש בה, אפוא, משום "פיצוי" חלקי של התובע.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.26% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".