בועה בארה"ב? אתר נדל"ן הוקם בהשקעה של 32 מ' דולר

זילואו.קום הוא מיזם חדש מתחום הנדל"ן שמאחוריו עומד יזם בשם ריץ' ברטון, מי שיזם והקים את אקספדיה, אתר בתחום התיירות ברשת. האתר מציע הערכות שווי לנכסים בארה"ב
אריאלה באייר |

שם חדש בזירת הנדל"ן באינטרנט: זילואו.קום. מדובר במיזם חדש מתחום הנדל"ן שמאחוריו עומד יזם בשם ריץ' ברטון. אותו יזם שהקים את zillow.com עמד גם מאחורי אתר הנסיעות

- אקספדיה expedia.com. בעולם האינטרנט מעריכים שכפי שהוא טלטל בשעתו את ענף הנסיעות ושרותי התיירות, עכשיו הוא מתכוון לעשות את זה לענף הנדל"ן.

הרעיון פשוט לכאורה: כלי מקוון לקבלת הערכת שווי מקוונת מיידית לדירות ובתי מגורים. האתר עלה לאוויר לפני ימים ספורים בלבד, ולפי שעה הוא מכיל מידע מעודכן על 42 מיליון בתי מגורים מתוך ס"ה כ-85 מיליון בתי מגורים ברחבי ארה"ב.

אתר הפורנו של הנדל"ן

אחד הכלים האטרקטיביים באתר הוא ה"זֵסטִימֵייט" - zestimate, על משקל estimate, שפירושו: אומדן שווי. אבל מפתחי זילואו שיכללו את ה'צעצוע' הזה עד כי יש המגדירים אותו כאתר הפורנו האולטימטיבי של הנדל"ן. למה פורנו? כי רואים תמונות של בתים יפים מכל מיני זוויות ו..מפנטזים.

הערכת השווי מאפשרת גם קבלת אומדנים היסטוריים על כל נכס לפי בחירה עד 10 שנים לאחור, להציג אותם בגראף, או בטבלה, לערוך השוואה עם נכסים אחרים באותו אזור, לבדוק פרמטרים משפיעים, כגון: גודל במ"ר, גיל, מספר חדרים, אזור, או גורמים סביבתיים הנמצאים בקרבת הנכס שעשויים להשפיע על ערכו.

זאת בנוסף על האפשרות לבדוק בכמה יעלה ערכו של הבית אם למשל יבצעו בו שיפוצים שונים כמו חידוש מטבח, בהתאם למחירי השיפוצים המקובלים באותו אזור מגורים. את כל התוצאות אפשר לשמור לצפיה נוספת בכניסה הבאה לאתר, להוסיף, להוריד, או לבחור נכסים אחרים באזורים ובערים אחרות, כשתמונות הבתים הנבחרים מוצגים בצילומי לוויין משוכללים עם אפשרויות תקריב ושינוי זוויות.

כמה שווה הבית של ביל גייטס

לקבלת מידע על כל נכס, צריך בסך הכל לקלוד את כתובתו. אופציה זו מאפשרת למעשה בדיקת נכסים של כל אחד, כולל השכנים, החברים לעבודה, הבוס, וכמובן גם דמויות מפורסמות.

שוחרי הפרטיות כבר החלו לעורר שאלות בנדון, אך האנליסטית הנודעת אסתר דייסון, סבורה שהשרות החדש שמספק זילואו טורף את הקלפים בדפוסי תזרימי המידע המסורתיים של מקצועני הנדל"ן ומעניק להם דמוקרטיזציה.

"מדובר במידע שעד עכשיו לא היה נגיש חופשי לכלל הציבור וכדי לקבלו נאלצנו להשתמש בשרותים של מקצוענים, אולם עכשיו לא עוד", אמרה דייסון.

אבל לא כל מקצועני ענף הנדל"ן אוהבים את הילד החדש בשכונה המקצועית שלהם. חלקם סבורים שהוא עלול לגרוע ממעמדם ולשחוק את עמלתם בכך שזילואו מעניק לצרכן הרבה יותר כח ושליטה במידע. "העמלה נגזרת מתפישת ערך הנכס בעיני הצרכן, ואם תפישת הערך הופכת את סוכני הנדל"ן לשומרי סף (gatekeepers) של המידע, הדבר עלול להשפיע על מצבם של הסוכנים ועל הענף כולו", כך הגיב מייק ראמן העומד בראש סוכנות נדל"ן בעלת 8000 סוכנים, לאחר שנחשף לשרות החדש של זילואו.

המודל העסקי: שימוש חינם בשרותי האתר עם הכנסות מפרסום

בניגוד לאתרי נדל"ן אחרים, זילואו לא מספק רשימות נכסים למכירה, ואת המרכיב הזה הוא מצפה להשלים באמצעות פרסום ממוקד בתשלום, הן ע"י באנרים והן עם מודעות מילים של גוגל

שאמורים להוות מחוללי הכנסות עקריים לאתר. בשלב ההשקה לחברה יש כבר הסכמי פרסום עם כתריסר מפרסמים.

המטה של זילואו שוכן בדאונטאון סיאטל ובמיזם החדש הושקעו 32 מיליון דולר, 75 עובדים וציפיות עד הרקיע השביעי. השקת האתר סיימה חודשים ארוכים של שמועות וספקולציות ע"י

כתבי נדל"ן, בלוגרים ומקצועני הענף - האם ברטון, שכאמור חולל מהפכה בענף הנסיעות באמצעות אתר אקספדיה, יצליח לשכפל את נוסחת הקסם שלו גם בענף הנדל"ן.

מאת: אריאלה באייר

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services 2.67%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.

יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאליואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאל
ראיון

מנכ"ל רפאל: "גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית"

יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה על כיפת ברזל -"הצלנו רבבות אזרחים", על מכירת כיפת ברזל בעולם - "רק לידידות הקרובות ביותר, המדינה נזהרת במתן רישיונות ייצוא", על הצמיחה העתידית, הנפקה ומכירות לגרמניה וסעודיה

רן קידר |

התוצאות של רפאל לרבעון השלישי טובות - מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר", התוצאות של רבעון רביעי שעונתית הוא חזק מאוד יהיו טובות עוד יותר. הצבר בשיא של כל הזמנים. זה זמן להנפיק, אבל יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל שמכוון להנפקה, יודע שיש תור  - רק אחרי שהתעשייה האווירית תונפק (אם תונפק) יהיה אפשר לדבר על רפאל. ברפאל יש רגישות גודלה יותר בשל קשר סימביוזי חזק מאוד עם מערכת המו"פ של משרד הביטחון (מפא"ת). לכל חברות התעשייה הביטחונית יש קשר הדוק עם משרד הביטחון והצבא, ברפאל מסיבות היסטוריות וכי היא נחשבת ל"מעבדת מו"פ" של הצבא, זה אפילו משמעותי יותר.

ועדיין, תורג'מן סבור שהנפקה מאוד חשובה ונחוצה, ובכלל, בין השורות, אפשר לשמוע ממנו קולות שמדברים דווקא על החסמים שנובעים מהקשר ההדוק למשרד הביטחון. הוא לא מתלונן, הוא כמובן יודע שההצלחה הגדולה של המערכות היא תולדה של שיתוף פעולה הדוק עם משהב"ט והצבא, אבל כיפת ברזל שהיא מערכת מאוד מוצלחת כמעט ולא נמכרת החוצה. "רק לידידות הטובות ביותר שלנו", אומר תורג'מן ומכוון לארה"ב. 

ההצלחה מוכחת, פתרון שהציל אלפים רבים של חיים. למה לא לנצל את הביקושים ולמכור הרבה?

"רבבות אנשים. אנחנו מעריכים שהפעלת כיפת ברזל במלחמה הצילה רבבות אנשים. הקמנו עכשיו מפעל יחד עם ריית'און, שותף אמריקאי שלנו לייצור כיפות ברזל למארינס. כיפת ברזל היא עוגן מאוד משמעותי ביכולת ההגנה של מדינת ישראל וככזה המדינה נזהרת במתן רישיונות של שיווק לייצוא. זה ברור ונכון, אבל, זה אומר שלא מיצינו כלל את הפוטנציאל של מכירות המערכת".

נורמליזציה עם סעודיה, אם תהיה ובהמשך להצטיידות שלהם במטוסי קרב מארה"ב - ה-F-35, עשויה להגדיר אותה כידידה. הם צריכים את כיפת ברזל מול האיומים מסביב. תמכרו להם מערכות כיפת ברזל?

 "אני מניח שהיא תרצה הרבה מאוד מערכות של כיפת ברזל. כל העולם ראה את היכולות שלנו במלחמה, ראה את היכולות ב'עם כלביא'. כולם מבינים את העליונות האווירית, את יכולות המודיעין ומערכות ההגנה של ישראל. הביקושים למערכות שלנו מאוד גדולים".

ועדיין, יש עלייה בצבר, אבל איך זה שכיפת ברזל לא נמכרת לידידות שלנו בעשרות רבות של מיליארדים?

"אישורי הייצוא לא פשוטים. אנחנו מוכרים לידידות קרובות, ולא ממצים את פוטנציאל השוק".

גרמניה היא לא ידידה קרובה?

"גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית וגרמניה זוכה לעדיפות גבוהה".