בועה בארה"ב? אתר נדל"ן הוקם בהשקעה של 32 מ' דולר

זילואו.קום הוא מיזם חדש מתחום הנדל"ן שמאחוריו עומד יזם בשם ריץ' ברטון, מי שיזם והקים את אקספדיה, אתר בתחום התיירות ברשת. האתר מציע הערכות שווי לנכסים בארה"ב
אריאלה באייר |

שם חדש בזירת הנדל"ן באינטרנט: זילואו.קום. מדובר במיזם חדש מתחום הנדל"ן שמאחוריו עומד יזם בשם ריץ' ברטון. אותו יזם שהקים את zillow.com עמד גם מאחורי אתר הנסיעות

- אקספדיה expedia.com. בעולם האינטרנט מעריכים שכפי שהוא טלטל בשעתו את ענף הנסיעות ושרותי התיירות, עכשיו הוא מתכוון לעשות את זה לענף הנדל"ן.

הרעיון פשוט לכאורה: כלי מקוון לקבלת הערכת שווי מקוונת מיידית לדירות ובתי מגורים. האתר עלה לאוויר לפני ימים ספורים בלבד, ולפי שעה הוא מכיל מידע מעודכן על 42 מיליון בתי מגורים מתוך ס"ה כ-85 מיליון בתי מגורים ברחבי ארה"ב.

אתר הפורנו של הנדל"ן

אחד הכלים האטרקטיביים באתר הוא ה"זֵסטִימֵייט" - zestimate, על משקל estimate, שפירושו: אומדן שווי. אבל מפתחי זילואו שיכללו את ה'צעצוע' הזה עד כי יש המגדירים אותו כאתר הפורנו האולטימטיבי של הנדל"ן. למה פורנו? כי רואים תמונות של בתים יפים מכל מיני זוויות ו..מפנטזים.

הערכת השווי מאפשרת גם קבלת אומדנים היסטוריים על כל נכס לפי בחירה עד 10 שנים לאחור, להציג אותם בגראף, או בטבלה, לערוך השוואה עם נכסים אחרים באותו אזור, לבדוק פרמטרים משפיעים, כגון: גודל במ"ר, גיל, מספר חדרים, אזור, או גורמים סביבתיים הנמצאים בקרבת הנכס שעשויים להשפיע על ערכו.

זאת בנוסף על האפשרות לבדוק בכמה יעלה ערכו של הבית אם למשל יבצעו בו שיפוצים שונים כמו חידוש מטבח, בהתאם למחירי השיפוצים המקובלים באותו אזור מגורים. את כל התוצאות אפשר לשמור לצפיה נוספת בכניסה הבאה לאתר, להוסיף, להוריד, או לבחור נכסים אחרים באזורים ובערים אחרות, כשתמונות הבתים הנבחרים מוצגים בצילומי לוויין משוכללים עם אפשרויות תקריב ושינוי זוויות.

כמה שווה הבית של ביל גייטס

לקבלת מידע על כל נכס, צריך בסך הכל לקלוד את כתובתו. אופציה זו מאפשרת למעשה בדיקת נכסים של כל אחד, כולל השכנים, החברים לעבודה, הבוס, וכמובן גם דמויות מפורסמות.

שוחרי הפרטיות כבר החלו לעורר שאלות בנדון, אך האנליסטית הנודעת אסתר דייסון, סבורה שהשרות החדש שמספק זילואו טורף את הקלפים בדפוסי תזרימי המידע המסורתיים של מקצועני הנדל"ן ומעניק להם דמוקרטיזציה.

"מדובר במידע שעד עכשיו לא היה נגיש חופשי לכלל הציבור וכדי לקבלו נאלצנו להשתמש בשרותים של מקצוענים, אולם עכשיו לא עוד", אמרה דייסון.

אבל לא כל מקצועני ענף הנדל"ן אוהבים את הילד החדש בשכונה המקצועית שלהם. חלקם סבורים שהוא עלול לגרוע ממעמדם ולשחוק את עמלתם בכך שזילואו מעניק לצרכן הרבה יותר כח ושליטה במידע. "העמלה נגזרת מתפישת ערך הנכס בעיני הצרכן, ואם תפישת הערך הופכת את סוכני הנדל"ן לשומרי סף (gatekeepers) של המידע, הדבר עלול להשפיע על מצבם של הסוכנים ועל הענף כולו", כך הגיב מייק ראמן העומד בראש סוכנות נדל"ן בעלת 8000 סוכנים, לאחר שנחשף לשרות החדש של זילואו.

המודל העסקי: שימוש חינם בשרותי האתר עם הכנסות מפרסום

בניגוד לאתרי נדל"ן אחרים, זילואו לא מספק רשימות נכסים למכירה, ואת המרכיב הזה הוא מצפה להשלים באמצעות פרסום ממוקד בתשלום, הן ע"י באנרים והן עם מודעות מילים של גוגל

שאמורים להוות מחוללי הכנסות עקריים לאתר. בשלב ההשקה לחברה יש כבר הסכמי פרסום עם כתריסר מפרסמים.

המטה של זילואו שוכן בדאונטאון סיאטל ובמיזם החדש הושקעו 32 מיליון דולר, 75 עובדים וציפיות עד הרקיע השביעי. השקת האתר סיימה חודשים ארוכים של שמועות וספקולציות ע"י

כתבי נדל"ן, בלוגרים ומקצועני הענף - האם ברטון, שכאמור חולל מהפכה בענף הנסיעות באמצעות אתר אקספדיה, יצליח לשכפל את נוסחת הקסם שלו גם בענף הנדל"ן.

מאת: אריאלה באייר

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.