חוזרת לאקס: אקוואריוס מחזירה את היו"ר שנכשל ומגייסת פעם נוספת
אחרי שאיבדה 96% מערכה וקיבלה הערת "עסק חי", חברת המנועים אקוואריוס אקוואריוס מנוע -3.82% מנסה להוציא את העגלה מהבוץ בכל דרך. לצורך כך, היא החליטה למנות את למנכ"ל את מי שהיה עד לפני שנה יו"ר החברה ועזב אותה בטונים צורמים לאחר שלא הצליח להביא אותה לממש את הפוטנציאל. לצד זאת, מודיעה החברה, שזקוקה למזומנים באופן נואש, על כוונה לבצע גיוס הון בהיקף של כ-6 מיליון דולר.
לקריאה נוספת
> עם הערת עסק חי ואחרי נפילה של 97% - אקוואריוס תגיע לנאסד"ק?
> מחברה של 2 מיליארד שקל להערת עסק חי: מה קרה לאקוואריוס והאם דווקא עכשיו מדובר בהזדמנות?
> לקראת הכנסות ראשונות: אקוואריוס תבצע פיילוט בארה"ב תמורת 150 אלף דולר
- אקוואריוס מתניעה מחדש: "אני שם את הרקורד שלי על השולחן"
- אקוואריוס מגייסת בדיסקאונט של 35%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי הודעת החברה, בעקבות העזיבה של המנכ"ל אריאל גורפונג, הוחלט למנות לתפקיד את גל פרידמן. על פניו מדובר בהתאמה טובה, אחד המייסדים שגם שימש כיו"ר, כזה שמכיר את החברה היטב ולא יצטרך זמן רב להסתגל (דבר שלחברה אין). אלא שהמינוי גרם ללא מעט הרמות גבות, שכן פרידמן היה עד לפני שנה וחצי הדמות הדומיננטית בחברה, אך הוא נאלץ לעזוב אותה לאחר שלא הצליח להביא להכנסות משמעותיות.
גל פרידמן, מנכ"ל אקוואריוס הנכנס. קרדיט: רמי זרנגר
במכתב ששלח לעובדים הודה פרידמן כי הוא אינו מתאים להוביל את החברה בשלב שבו היא נמצאת - "אני מרגיש שהיכולת להוליך את החברה שלנו, שמכוונת לייצור ומכירות, פחות מתאימה לאופיי". פרידמן גם החליט למכור את האחזקות שלו בחברה (8.6%) לאחר העזיבה, מה שעשוי להעיד על כך שהפרידה של הצדדים לא נעשתה בצורה טובה. לאחר העזיבה, היו מי שתלו בפרידמן את האשמה לחוסר ההצלחה שלה וטענו שהעזיבה שלו שמה את החברה במקום אחר.
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
האתגרים של פרידמן: בין הערת עסק חי לרישום לנאסד"ק
פרידמן מקבל את החברה במצב קשה שבו היא נאבקת על המשך קיומה. אחרי שבשנים האחרונות היא שרפה מזומנים בקצב גבוה, בסוף השנה שעברה החליטו רואי החשבון שלה להוסיף הערת "עסק חי" לדוחותיה הכספיים. למעשה, הקופה של החברה כמעט ריקה לחלוטין. במחצית הראשונה של השנה 5.5 מיליון שקל של מזומנים, מה שמעמיד את קצב השריפה השנתי על 11 מיליון שקל, זאת כאשר בקופה יש לה רק 10 מיליון שקל.
על כן, כחלק ממינוי של פרידמן, החברה הודיעה כי תצא לגיוס הון של לפחות 6 מיליון דולר. מי שצפוי להוביל את הסבב הוא אלכסנדר צ'רנילובסקי, בעל המניות הדומיננטי בחברה (20%). בהנחה שהסבב לא יושלם בשבועיים הקרובים, צ'רנילובסקי צפוי לזכות לדיסקאונט של 5% על מחיר המניה בהנפקה. בנוסף, לפני שלושה חודשים דיווחה החברה כי היא החלה לפעול לרישום מניותיה למסחר בנאסד"ק, מהלך שאם ייצא אל הפועל עשוי לסייע לספק לה מזומנים נוספים.
עם זאת, מבחינה עסקית החברה טרם הצליחה לרשום מכירות למוצר שפיתחה, אך חתמה בחודש מאי האחרון על מזכר הבנות עם חברת אינביירו (EnviroCharge) האמריקאית, המפעילה עמדות טעינה לרכבים חשמליים, אשר אמור לספק לה הכנסות ראשונות של 150 אלף דולר. בנוסף, היא חתמה לפני כחודשיים על מזכר הבנות עם חברת EnviroCharge לביצוע פיילוט תמורת תשלום של 300 אלף דולר. סכומים זעומים ביחס להוצאות השוטפות של החברה.
משווי של מיליארד שקל להערת עסק חי
אקוואריוס הוקמה בשנת 2014 על ידי שלושה יזמים: גל פרידמן (היו"ר לשעבר והמנכ"ל הנכנס), אריאל גורפונג (המנכ"ל היוצא) ושאול יעקובי (סמנכ"ל הטכנולוגיות). החברה פיתחה ומייצרת מנוע לינארי קטן לייצור חשמל השוקל כ-10 קילוגרם, בעל מנגנון בעירה פנימית המיועד בעיקר לשימוש בגנרטורים. בניגוד למנועים המסורתיים הגדולים, במנוע של אקוואריוס קיים חלק נע אחד בלבד והוא הופך דלק לחשמל ללא שימוש בשמן. בשל גודלו ומשקלו הקל, המנוע בעל נצילות מכנית גבוהה המאפשרת פליטת גזים וזיהום נמוך. כיום, פועלת החברה בשני תחומי פעילות מרכזיים - טלקום ורכבים חשמליים.
בשנת 2020 במהלך משבר הקורונה ובחסות הגאות בשווקים, הנפיקה החברה את מניותיה למסחר בבורסה בתל אביב לפי שווי של 1 מיליארד שקל. ההתחלה הייתה טובה, שווי החברה זינק בחודשים הראשונים לכ-1.7 מיליארד שקל. ״גודלו של שוק המערכות ההיברידיות ברכב הוא יותר מ-100 מיליארד דולר, ושל שוק המערכות ההיברידיות בטלקום יותר מ-45 מיליארד דולר, כך שגם אם נתפוס נתח שוק קטן מדובר בהכנסות משמעותיות לחברה״, אמר גל פרידמן, מי שהיה היו"ר ונכנס כעת לתפקיד המנכ"ל בראיון לביזפורטל חודש לאחר ההנפקה.
מספר חודשים לאחר מכן, הודיעה אקוואריוס על מזכר הבנות עם חברת האנרגיה Kampac International (KIP) להקמה משותפת של מפעל באיחוד האמירויות לייצור מוצרים לתעשיית הרכב, המבוססים על הטכנולוגיה שפיתחה. במסגרת המזכר, ניתנה ל-KIP אופציה לרכישה של עד 10% מאקוואריוס לפי שווי חברה של 5 מיליארד דולר. אך האופציות מעולם לא מומשו ומשקיעי החברה נותרו לתהות כיצד הוא חושב והאם בכלל היה סיכוי שהאופציות ימומשו.
באותו ראיון, שניתן חודש לאחר ההנפקה, העריך פרידמן כי ההכנסות ראשוניות יחלו לזרום לחברה ברבעון האחרון של 2021. אלא שבחלוף שלוש שנים, החברה עדיין לא מדווחת על הכנסות, לא משוק הטלקום ולא משוק הרכב החשמלי. במקביל המזומנים של החברה הולכים ואוזלים, ולאחר שבשנת 2023 היא הפסידה כ-17 מיליון שקל, היא נותרה כמעט ללא מזומנים. דבר שהביא את רואי החשבון שלה להוסיף "הערת עסק חי" לדוחות השנתיים האחרונים, כלומר להביע ספקות ביחס ליכולת של החברה להמשיך ולפעול בשנה הקרובה.
- 5.רעיון יפה 06/12/2024 19:51הגב לתגובה זולמכור כמנוע לרחפ ים.
- 4.איך מנפיקים חברה עם הערת עסק חי? (ל"ת)לא הבנתי 06/12/2024 14:13הגב לתגובה זו
- 3.יש הרבה מנועי בוכנה לגנרטור- היתרון קטן ולא מפותח למוצר (ל"ת)עושה חשבון 06/12/2024 10:20הגב לתגובה זו
- 2.אריאל 05/12/2024 21:34הגב לתגובה זותתעוררררו!!!! הגיע הזמן שדירקטוריון ייתן דין וחשבון עך מה שקרה בתקופתו בחברה, יש יו"ר, פורסם שמרוויח לא רע יחסית ליו"ר, אז איפה הוא? מה הוא אומר? מה עשה? שתה אספרסו? תן דין וחשבון לבעלי המניות! פירסמתם הודעות לעידוד השקעה במניה! מה עוד עשיתם?? הכנסתם מגבלות על החלפתכם מידי שנה. לזה דאגתם. ולבעלי המניות, דאגתם? צריך להחליף שם את כ-ו-ל-ם !!!
- 1.המשיח יגיע לפני שהחברה הזאת תגיע לרווחיות.. (ל"ת)מהיר הצב 05/12/2024 10:22הגב לתגובה זו

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
