תאת
צילום: אתר החברה

האם יש הזדמנות בהשקעה במניית תאת?

תאת רכשה בתקופת הקורונה רישונות לתחזוקת מטוסים והגדילה את הצבר שלה ל-400 מיליון דולר - כפול מהתקופה לפני הקורונה; האם החברה הוותיקה שנמצאת בתחום התחזוקה והשיפוצים של מחליפי חום במטוסים לקראת פריצה?
איתן קלימן | (8)

כיצד הצליחה תאת להפוך את משבר הקורונה להזדמנות גדולה?

לאחר שורה של פעילויות התייעלות, השבחה והתרחבות אנחנו רואים את "תאת החדשה" שנמצאת בנקודה זינוק מעניינת מאד להמשך. נתחיל מי זאת תאת ומה השינויים שעברו עליה?

תאת  תאת טכנו -6.59% היא חברה ישראלית ותיקה (נוסדה ב-1969), נסחרת בארץ ובנאסד"ק ונמצאת בשליטת קרן פימי (שזה לה הסיבוב השני בחברה). החברה עוסקת בעולם התעופה ויש לה שני סגמנטים מרכזיים:

ייצור תכנון והרכבה  (OEM) למחליפי חום - 30% מההכנסות. בתחום זה החברה מייצרת מגוון רחב של רכיבי העברת חום, מערכות מיזוג אוויר וקירור, המשמשים מערכות שונות במטוסים.

תחזוקה ושיפוץ מחליפי חום, כני נסע  ומנועי עזר למטוסים - 70% מההכנסות. המבנה הרגולוטורי הנוקשה של עולם התעופה מכתיב תהליכים ארוכים מאד לקבל רשיון, כאשר לכל מוצר ולכל דגם מטוס מצריכים אישור נפרד – תהליך זה מוביל לכך שההתקשרויות בתחום הזו מאופינות בחוזים ארוכי  טווח וללקוחות "דביקים", שיעדיפו ככל האפשר להימנע מהחלפת ספק או יצרן ובכך להתחיל את תהליך הרשיון מחדש.

לחברה מספר רב מאד של לקוחות (500), והיא עובדת הם היצרנים והאינטגרטורים הגדולים ביותר בעולם התעופה. מבחינת פילוח הלקוחות - 70% מהלקוחות מגיעים מהסקטור האזרחי והשאר מהצבאי.

פיזור גאוגרפי - מרבית הלקוחות מגיעים מארה"ב (56%) והשאר מתחלקים בין ישראל אירופה ושאר העולם. השינוי הגדול בחברת תאת מתבסס על התאוששות שוק התעופה, התייעלות בחברה ומנועי צמיחה חדשים.

 

התאוששות שוק התעופה

משבר הקורונה שהשבית לחלוטין את שוק התעופה והתיירות העולמי גרם באופן טבעי לפגיעה קשה בחברת תאת וצניחה של 70% בהכנסות מהסגמנט האזרחי . בניגוד לתחומים אחרים, שוק התעופה העולמי עדיין נמצא בתהליכי התאוששות, לפי נתוני איגוד התעופה העולמי (IATA), היקף התנועה העולמי הכולל כבר עומד על 90% מהיקף התנועה ב-2019, והתחזיות מצביעות על המשך התאוששות במהלך השנה שיביאו את הכנסות חברות התעופה לשיא חדש מאז 2019.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

המשך מגמה זו מגדיל משמעותית הן את הצורך בשירותי תחזוקה עקב בלאי מוגבר והן ביקוש למוצרי החברה כתוצאה מהגדלת היקף ייצור המטוסים.

בנוסף, משבר הקורונה הוביל לפגיעה נרחבת בכל שרשראות האספקה שעדיין לא התאוששו במלואם עד כה. בתקופה האחרונה אנו עדים לירידה במחירי השילוח ובחומרי הגלם, בחלקם למחירי טרום-קורונה, מה שתורם להורדת עלויות והאצת הייצור.

 

התייעלות

את משבר הקורונה ניצלה תאת למהלך התייעלות רחב, שכלל צמצום מספר העובדים (470 כיום לעומת 600 ב-2019), איחוד מפעלים, כך שכיום יש לחברה 3 מפעלים אל מול 4 בעבר. בנוסף החברה ביצעה השקעות הוניות נרחבות באתרי ייצור ובתשתית נרחבת יותר, בדגש על הגדלת המפעל בארה"ב שכיום הוא הגדול ביותר מסוגו.

מהלכים אלה מביאים את החברה לנקודה בה היא צפויה להגיע השנה להיקף הכנסות הדומה לשנת 2019, אך עם מינוף תפעולי גבוה הרבה יותר.

מנועי צמיחה

המהלך החשוב ביותר של החברה מגיע גם הוא מניצול הזדמנויות בקורונה. תאת נכנסה אל תוך המשבר עם קופת מזומנים יפה, בעוד שחברות ממונפות נזקקו נואשות למזומנים.

אחת החברות האלו היא תאגיד הענק Honeywell – אחד השחקנים הגדולים והמשמעותיים ביותר בעולם התעופה שתאת היא משפצת מורשית מטעמו כבר תקופה ארוכה.

במהלך המשבר האניוול הוציאה למכירה מספר נכסים רב כדי לייצר תזרים, חלק מאותם נכסים היו רשיונות תחזוקה לדגמי מטוסים. עולם תחזוקת וייצור מטוסים נתון תחת רגולציה נוקשה מאד, וכל דגם של מטוס דורש רישיון נפרד משל עצמו. אם נדמה זאת לעולם הרכב, על מנת שתחנת שירות  תוכל להיות  "תחנת שירות מורשה" של חברה מסוימת, היא זקוקה לרשיון ממנה.

חוזי תחזוקה אלו מהווים נכס חשוב לחברות בתחום, אך  משבר הקורונה אילץ את חברת האניוול להוציא למכירה חוזים כאלו - תאת זינקה על ההזדמנות ורכשה מהאניוול רשיונות תחזוקה לדגמים נוספים להם החברה לא יכלה לתת שירות לפני כן.

מדובר בהגדלה דרמטית של פוטנציאל השוק – אם עד כה החברה עבדה עם מטוסי בואינג 757 ו־767. מהלכי ההתרחבות פתחו את הדלת לשלושה דגמים נוספים: מנועי בואינג 777, מטוסי בואינג 737 ואיירבאס 320. במספרים, מדובר בהגדלת פוטנצאיל השוק מכ־1,000 מטוסים בעבר, אל שוק חדש של 1,600 מטוסי בואינג 777 ושל כ־16 אלף מטוסי בואינג 737 ואיירבאס 320.

הרווח כאן הוא כפול - הסכמים אלו גם פותחים בפני החברה תחומים חדשים, וגם מאפשרים לה להגיע לחברות התעופה עם סל מוצרים מקיף וגדול יותר. הסכמים אלה כבר נושאים פירות –  לאחר שנתיים בהם החברה השקיעה מילוני דולרים בציוד, מיכון והסמכת עובדים, החברה קיבלה את כל הרשיונים הרלוונטים ובחודשים האחרונים החברה הודיעה על זכייה בשני חוזים משמעותיים  ל-10 שנים הקרובות. לחברה כבר היום הכנסות משיפוץ מנועי עזר למטוסי 757/767,  והיא התחילה החודש לראות הכנסות ממנועי עזר למטוסי 777, זאת לאחר שנתיים של השקעות במיכון ורישיון.

החברה צפויה להיות מוכנה לתת שירות למטוסי B737 ו A320 לקראת סוף 2023 כאשר את ההכנסות אנו צפויים לראות כבר בשנת 2024. כאן כאמור מדובר בגודל שוק משמעותי בהרבה לעומת סדרות המנועים הראשונות.

בנוסף, במסגרת הרכישות מהאניוול החברה רכשה 18 מנועי עזר (מנועים קטן יותר מהמנוע הראשי שמטרתם אספקת אנרגיה למטוס בעודו על הקרקע) אותם היא משכירה לחברות תעופה. לחברה גם חוזה חתום לבלעדית עם האניוול לעשר שנים הקרובות. מה שמניב לחברה הכנסות שנתיות חוזרות בסך 4.5 מיל' דולר שמשקפות ROI של 3 שנים.

מדובר בתחום חדש ורווחי מאד עבור החברה, אמנם כרגע הוא מוגבל למספר המנועים שבידי החברה, אך בהינתן המימון המתאים החברה תוכל להגדיל את מצבת המנועים להשכרה ולצמוח מעבר לקצב זה.

מנוע צמיחה נוסף נמצא בסין, שם יש לחברה שיתוף פעולה עם ענקית התחזוקה Lufthansa Technik . במסגרת שיתוף הפעולה לופטהונזה הקימה מרכז תחזוקה בסין, בעוד תאת מעבירה לשם את הידע שלה. נכון לעכשיו היקף הפעילות בשוק הסיני קטן, אך מדובר בדריסת רגל חשובה בשוק גדול וצומח מאד שעתיד לעבור בשנים הקרובות את השוק התעופה האמריקאי.

מבט קדימה ומספרים

גרף של תאת בשנה האחרונה

אם לפני הקורונה קצב הצמיחה השנתי של שוק היעד עמד על  10-15% ניתן להעריך בזהירות שבשנים הקרובות נראה קצב צמיחה גבוה אף יותר כפיצוי על שנתיים אבודות בעקבות משבר הקורונה.

שוק בעלייה פוגש את החברה כשהיא לאחר מהלכי התייעלות נרחבים וסיום של השקעות הוניות רחבות בציוד ומיכון ועם מינוף תפעולי גבוה מאד, בשילוב עם הרחבה ניכרת של סל המוצרים.

את הרבעון הראשון של שנת 2023 סיימה תאת עם הכנסות של 25.2 מיל' דולר (צמיחה של 26% אל מול הרבעון המקביל) ורווחיות קלה של 0.6 מיל' דולר אל מול הפסד של 1.6 מיל' ברבעון המקביל, כאשר בקופת יש 9 מיל' דולר במזומן.

לחברה צבר ענק של 400 מיליון דולר  - לעומת צבר של 185-200 מיליון דולר לפני הקורונה. הצבר מפוזר על פני 5 השנים הקרובות. כל זה מוביל אותי להעריך שתוך 3 שנים החברה תעמוד בקצב של 200 מיליון דולר מכירות ו-12 אחוז EBITDA מצמיחה אורגנית בלבד, לעומת קצב הכנסות שנתי נוכחי העומד על 100 מיליון דולר.

שווי השוק של החברה עומד היום על 67 מיליון דולר כשבקופתה 9 מיליון דולר, כך שזה עשוי להתברר כמחיר אטרקטיבי בהמשך

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יהודה 09/11/2023 13:02
    הגב לתגובה זו
    האם ידוע לך אם קיימים לתאת מפעלים בעולם, או שהכל מרוכז רק בארץ?
  • יש מפעל בארה"ב (ל"ת)
    איתן קלימן 13/02/2024 19:59
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אשמח לקרוא תובנות נוספות שלך של ני"ע נוספים (ל"ת)
    כתבה לעניין ומקצועית 16/07/2023 16:37
    הגב לתגובה זו
  • שמח לשמוע! בעז"ה יעלו פה עוד כתבות (ל"ת)
    איתן קלימן 16/07/2023 20:13
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משקיע 16/07/2023 10:27
    הגב לתגובה זו
    כתבה טובה אבל הערה חשובה: לפי אתר המאיה יש לחברה כ 74 מיליון דולר נכסים שוטפים אז מאיפוא אתה מביא את הנתון של 9 מיליון דולר בקופה? ולמה הנתון הזה רלוונטי בכלל ??? נא לבדוק באתר המאיה
  • מאיה 16/07/2023 15:39
    הגב לתגובה זו
    זה מה שכתוב בדוחות.
  • 1.
    קובי 16/07/2023 09:35
    הגב לתגובה זו
    חברה עם פוטנציאל גדול
  • תודה קובי! שמח לשמוע שנהנית (ל"ת)
    איתן קלימן 16/07/2023 10:39
    הגב לתגובה זו
אפליקציות מסחר (גרוק)אפליקציות מסחר (גרוק)
מחקר

המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם

חוקרים מהאוניברסיטאות המובילות בעולם ניתחו את התנהגותם של משקיעים וגילו: המעבר למסחר באפליקציות מוביל להפסדים; הסיבה: שילוב הרסני של טכנולוגיה, פסיכולוגיה והטיות קוגניטיביות

עוזי גרסטמן |

השנה היא 2010. משקיע ממוצע פותח את תוכנת המסחר במחשב הביתי, קורא דוחות כספיים, מנתח נתונים, בודק גרפים ורק אז מקבל החלטת השקעה. במהירות קדימה להיום - משקיע שוכב במיטה בשעה 22:17, גולל בפיד של אינסטגרם, רואה התראה שמניית אפל ירדה 2%, ותוך 10 שניות מוכר את כל האחזקות שלו. ברוכים הבאים לעידן החדש של שוק ההון, עידן שבו אפליקציות המסחר הפכו את המסחר לנגיש, מהיר, מרגש,. עידן שבו הרשתות מוצפות ב"מומחים" למניות, עידן שבו משקיעים חדשים הם לא באמת משקיעים - אלא מהמרים. 

המשקיעים החדשים נולדו לאפליקציות המסחר, אבל גם משקיעים וותיקים הופכים להיות מכורים יותר לנוחות, לריגושים, "למשחק", ומקבלים החלטות מהירות שהם יותר הימורים מאשר השקעות. בורסה היא לא קזינו. נסחרות בה חברות עם ערך ומי שבודק, מנתח ומשקיע לאורך זמן, מקבל תמורה. השקעה בבורסה נשענת על הבנה, מומחיות וניתוח. הימור מנגד נשען על מזל. בהימור לרוב מפסידים. מחקרים מוכיחים שמסחר באפליקציות גורם לכם להפסיד יותר מאשר במסחר במערכות אחרות. כלומר, הנגישות, המהירות, הפיתוי הופך את ההשקעה להימור - ככה אתם מפסידים אלפי דולרים בשנה.     

למעשה, העידן הדיגיטלי הבטיח ל"דמוקרטיזציה של שוק ההון". אפליקציות מסחר נוחות ונגישות אמורות היו להפוך כל אחד למשקיע חכם ומיומן. אבל סדרת מחקרים אקדמיים מהשנים האחרונות חושפת תמונה הפוכה: הטכנולוגיה שאמורה הייתה לעזור לנו דווקא פוגעת בביצועי ההשקעות שלנו באופן דרמטי.

המחקר המרכזי: השקעות חכמות?

המחקר המקיף ביותר בתחום פורסם תחת הכותרת "Smart(Phone) Investing? A within Investor-Time Analysis of New Technologies and Trading Behavior" על ידי צוות חוקרים בינלאומי: אנקיט קלדה (Assistant Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה), בנג'מין לוס (Associate Professor מאוניברסיטת הטכנולוגיה של סידני), אלסנדרו פרביטרו (Associate Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה) ופרופ' אנדראס האקת'ל (Professor of Finance מאוניברסיטת גתה בפרנקפורט).

המחקר, שניתח התנהגות של אלפי משקיעים גרמנים לאורך מספר שנים, מצא שהמעבר מפלטפורמות מסחר מסורתיות לאפליקציות סמארטפון מוביל לעלייה דרמטית בנפח המסחר ולירידה בביצועים. החוקרים תיעדו שמשקיעים שעברו לאפליקציות הגבירו את פעילות המסחר שלהם באופן משמעותי, תוך כדי נטילת סיכונים גבוהים יותר והחזקת תיקים פחות מגוונים.

אריאל קנדל מנכל קבוצת אימקו
צילום: אליעד גולן

אימקו חותמת על שת"פ גלובלי לפיתוח מערכת חכמה לניהול מנועי רכב קרבי

החברה תפתח עבור ספקית עולמית של מערכות הנעה מערכת בקרה וניטור למנועי רכבים משוריינים, שתשווק ברחבי העולם; ההסכם משתלב בגל גובר של השקעות ביטחוניות במדינות נאט"ו והמערב, שמרחיבות את צי הרק"מ והתחזוקה הטכנולוגית שלו

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אימקו אריאל קנדל


אימקו אימקו 9.46%   הודיעה כי חתמה על הסכם שיתוף פעולה גלובלי עם ספקית עולמית של מערכות הנעה לרכבים משוריינים, לפיתוח מערכת חכמה לניהול ובקרת מנועי רכב קרבי. במסגרת ההסכם, אימקו תפתח את מערכת ה־Engine Diagnostic and Sensor Suite (EDSS), שתוטמע במנועי הרכב ותאפשר ניטור ובקרה בזמן אמת.

המערכת החדשה תתחבר למערך רחב של חיישנים ותבצע התאמות אוטומטיות לפעולת המנוע בהתאם לתנאי השטח והשימוש. כך תוכל לשפר את הנצילות, למנוע תקלות ולהאריך את חיי השירות של מנועים קיימים וחדשים כאחד. המערכת תשווק על ידי יצרנית המנועים ללקוחותיה ברחבי העולם ותהווה חלק ממערכת ה־HUMS של אימקו, שמנטרת בזמן אמת משתנים תפעוליים בכלי רכב קרביים.

“אנחנו מודים לשותפנו על האמון המתמשך ועל ההזדמנות לתמוך במשימתה להמשיך ולהוביל את שוק טכנולוגיות ההנעה של רכבים משוריינים,” אמר אריאל קנדל, מנכ”ל קבוצת אימקו. “במסגרת חזון הצמיחה הגלובלית וההובלה הטכנולוגית שלנו, שיתופי הפעולה עם תעשיות מובילות כמו השותפות הזו מוכיחים שוב את אמון האינטגרטורים המובילים בתחומם בחדשנות ובאיכות של אימקו, בכל הנוגע לפתרונות קריטיים למשימה.”

אימקו, שנוסדה ב-1974 ופועלת בישראל, ארה"ב ורומניה, מספקת פתרונות הנדסיים ומערכות מתקדמות לשווקים הביטחוניים והתעשייתיים. החברה פועלת בשתי חטיבות עיקריות, ביטחונית ואזרחית, ומספקת שירותי פיתוח וייצור בהתאם למפרטי הלקוחות.

המהלך מגיע בתקופה שבה מדינות רבות בנאט"ו ובמערב הרחיבו משמעותית את הוצאות הביטחון שלהן, בין היתר על רקע המלחמה באוקראינה והצורך לחדש ציוד ותשתיות לוגיסטיות. הרחבת ההשקעות בכלי רכב קרביים ובפתרונות תחזוקה חכמה יוצרת הזדמנויות נוספות לחברות כמו אימקו, שפועלות בשוק הצבאי הגלובלי ומספקות פתרונות לניטור ובקרה בזמן אמת.