האם יש הזדמנות בהשקעה במניית תאת?
כיצד הצליחה תאת להפוך את משבר הקורונה להזדמנות גדולה?
לאחר שורה של פעילויות התייעלות, השבחה והתרחבות אנחנו רואים את "תאת החדשה" שנמצאת בנקודה זינוק מעניינת מאד להמשך. נתחיל מי זאת תאת ומה השינויים שעברו עליה?
תאת תאת טכנו -0.93% היא חברה ישראלית ותיקה (נוסדה ב-1969), נסחרת בארץ ובנאסד"ק ונמצאת בשליטת קרן פימי (שזה לה הסיבוב השני בחברה). החברה עוסקת בעולם התעופה ויש לה שני סגמנטים מרכזיים:
ייצור תכנון והרכבה (OEM) למחליפי חום - 30% מההכנסות. בתחום זה החברה מייצרת מגוון רחב של רכיבי העברת חום, מערכות מיזוג אוויר וקירור, המשמשים מערכות שונות במטוסים.
תחזוקה ושיפוץ מחליפי חום, כני נסע ומנועי עזר למטוסים - 70% מההכנסות. המבנה הרגולוטורי הנוקשה של עולם התעופה מכתיב תהליכים ארוכים מאד לקבל רשיון, כאשר לכל מוצר ולכל דגם מטוס מצריכים אישור נפרד – תהליך זה מוביל לכך שההתקשרויות בתחום הזו מאופינות בחוזים ארוכי טווח וללקוחות "דביקים", שיעדיפו ככל האפשר להימנע מהחלפת ספק או יצרן ובכך להתחיל את תהליך הרשיון מחדש.
- אקזיט: אורביט נמכרת לקראטוס תמורת 356 מיליון דולר
- פימי מנפיקה את עמל לפי שווי של 2.7-3 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לחברה מספר רב מאד של לקוחות (500), והיא עובדת הם היצרנים והאינטגרטורים הגדולים ביותר בעולם התעופה. מבחינת פילוח הלקוחות - 70% מהלקוחות מגיעים מהסקטור האזרחי והשאר מהצבאי.
פיזור גאוגרפי - מרבית הלקוחות מגיעים מארה"ב (56%) והשאר מתחלקים בין ישראל אירופה ושאר העולם. השינוי הגדול בחברת תאת מתבסס על התאוששות שוק התעופה, התייעלות בחברה ומנועי צמיחה חדשים.
התאוששות שוק התעופה
משבר הקורונה שהשבית לחלוטין את שוק התעופה והתיירות העולמי גרם באופן טבעי לפגיעה קשה בחברת תאת וצניחה של 70% בהכנסות מהסגמנט האזרחי . בניגוד לתחומים אחרים, שוק התעופה העולמי עדיין נמצא בתהליכי התאוששות, לפי נתוני איגוד התעופה העולמי (IATA), היקף התנועה העולמי הכולל כבר עומד על 90% מהיקף התנועה ב-2019, והתחזיות מצביעות על המשך התאוששות במהלך השנה שיביאו את הכנסות חברות התעופה לשיא חדש מאז 2019.- מיטב סוגרת עשור של תביעות - ומציגה רבעון שיא
- דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה...
המשך מגמה זו מגדיל משמעותית הן את הצורך בשירותי תחזוקה עקב בלאי מוגבר והן ביקוש למוצרי החברה כתוצאה מהגדלת היקף ייצור המטוסים.
בנוסף, משבר הקורונה הוביל לפגיעה נרחבת בכל שרשראות האספקה שעדיין לא התאוששו במלואם עד כה. בתקופה האחרונה אנו עדים לירידה במחירי השילוח ובחומרי הגלם, בחלקם למחירי טרום-קורונה, מה שתורם להורדת עלויות והאצת הייצור.
התייעלות
את משבר הקורונה ניצלה תאת למהלך התייעלות רחב, שכלל צמצום מספר העובדים (470 כיום לעומת 600 ב-2019), איחוד מפעלים, כך שכיום יש לחברה 3 מפעלים אל מול 4 בעבר. בנוסף החברה ביצעה השקעות הוניות נרחבות באתרי ייצור ובתשתית נרחבת יותר, בדגש על הגדלת המפעל בארה"ב שכיום הוא הגדול ביותר מסוגו.
מהלכים אלה מביאים את החברה לנקודה בה היא צפויה להגיע השנה להיקף הכנסות הדומה לשנת 2019, אך עם מינוף תפעולי גבוה הרבה יותר.
מנועי צמיחההמהלך החשוב ביותר של החברה מגיע גם הוא מניצול הזדמנויות בקורונה. תאת נכנסה אל תוך המשבר עם קופת מזומנים יפה, בעוד שחברות ממונפות נזקקו נואשות למזומנים.
אחת החברות האלו היא תאגיד הענק Honeywell – אחד השחקנים הגדולים והמשמעותיים ביותר בעולם התעופה שתאת היא משפצת מורשית מטעמו כבר תקופה ארוכה.
במהלך המשבר האניוול הוציאה למכירה מספר נכסים רב כדי לייצר תזרים, חלק מאותם נכסים היו רשיונות תחזוקה לדגמי מטוסים. עולם תחזוקת וייצור מטוסים נתון תחת רגולציה נוקשה מאד, וכל דגם של מטוס דורש רישיון נפרד משל עצמו. אם נדמה זאת לעולם הרכב, על מנת שתחנת שירות תוכל להיות "תחנת שירות מורשה" של חברה מסוימת, היא זקוקה לרשיון ממנה.
חוזי תחזוקה אלו מהווים נכס חשוב לחברות בתחום, אך משבר הקורונה אילץ את חברת האניוול להוציא למכירה חוזים כאלו - תאת זינקה על ההזדמנות ורכשה מהאניוול רשיונות תחזוקה לדגמים נוספים להם החברה לא יכלה לתת שירות לפני כן.
מדובר בהגדלה דרמטית של פוטנציאל השוק – אם עד כה החברה עבדה עם מטוסי בואינג 757 ו־767. מהלכי ההתרחבות פתחו את הדלת לשלושה דגמים נוספים: מנועי בואינג 777, מטוסי בואינג 737 ואיירבאס 320. במספרים, מדובר בהגדלת פוטנצאיל השוק מכ־1,000 מטוסים בעבר, אל שוק חדש של 1,600 מטוסי בואינג 777 ושל כ־16 אלף מטוסי בואינג 737 ואיירבאס 320.
הרווח כאן הוא כפול - הסכמים אלו גם פותחים בפני החברה תחומים חדשים, וגם מאפשרים לה להגיע לחברות התעופה עם סל מוצרים מקיף וגדול יותר. הסכמים אלה כבר נושאים פירות – לאחר שנתיים בהם החברה השקיעה מילוני דולרים בציוד, מיכון והסמכת עובדים, החברה קיבלה את כל הרשיונים הרלוונטים ובחודשים האחרונים החברה הודיעה על זכייה בשני חוזים משמעותיים ל-10 שנים הקרובות. לחברה כבר היום הכנסות משיפוץ מנועי עזר למטוסי 757/767, והיא התחילה החודש לראות הכנסות ממנועי עזר למטוסי 777, זאת לאחר שנתיים של השקעות במיכון ורישיון.
החברה צפויה להיות מוכנה לתת שירות למטוסי B737 ו A320 לקראת סוף 2023 כאשר את ההכנסות אנו צפויים לראות כבר בשנת 2024. כאן כאמור מדובר בגודל שוק משמעותי בהרבה לעומת סדרות המנועים הראשונות.
בנוסף, במסגרת הרכישות מהאניוול החברה רכשה 18 מנועי עזר (מנועים קטן יותר מהמנוע הראשי שמטרתם אספקת אנרגיה למטוס בעודו על הקרקע) אותם היא משכירה לחברות תעופה. לחברה גם חוזה חתום לבלעדית עם האניוול לעשר שנים הקרובות. מה שמניב לחברה הכנסות שנתיות חוזרות בסך 4.5 מיל' דולר שמשקפות ROI של 3 שנים.
מדובר בתחום חדש ורווחי מאד עבור החברה, אמנם כרגע הוא מוגבל למספר המנועים שבידי החברה, אך בהינתן המימון המתאים החברה תוכל להגדיל את מצבת המנועים להשכרה ולצמוח מעבר לקצב זה.
מנוע צמיחה נוסף נמצא בסין, שם יש לחברה שיתוף פעולה עם ענקית התחזוקה Lufthansa Technik . במסגרת שיתוף הפעולה לופטהונזה הקימה מרכז תחזוקה בסין, בעוד תאת מעבירה לשם את הידע שלה. נכון לעכשיו היקף הפעילות בשוק הסיני קטן, אך מדובר בדריסת רגל חשובה בשוק גדול וצומח מאד שעתיד לעבור בשנים הקרובות את השוק התעופה האמריקאי.
מבט קדימה ומספרים
אם לפני הקורונה קצב הצמיחה השנתי של שוק היעד עמד על 10-15% ניתן להעריך בזהירות שבשנים הקרובות נראה קצב צמיחה גבוה אף יותר כפיצוי על שנתיים אבודות בעקבות משבר הקורונה.
שוק בעלייה פוגש את החברה כשהיא לאחר מהלכי התייעלות נרחבים וסיום של השקעות הוניות רחבות בציוד ומיכון ועם מינוף תפעולי גבוה מאד, בשילוב עם הרחבה ניכרת של סל המוצרים.
את הרבעון הראשון של שנת 2023 סיימה תאת עם הכנסות של 25.2 מיל' דולר (צמיחה של 26% אל מול הרבעון המקביל) ורווחיות קלה של 0.6 מיל' דולר אל מול הפסד של 1.6 מיל' ברבעון המקביל, כאשר בקופת יש 9 מיל' דולר במזומן.
לחברה צבר ענק של 400 מיליון דולר - לעומת צבר של 185-200 מיליון דולר לפני הקורונה. הצבר מפוזר על פני 5 השנים הקרובות. כל זה מוביל אותי להעריך שתוך 3 שנים החברה תעמוד בקצב של 200 מיליון דולר מכירות ו-12 אחוז EBITDA מצמיחה אורגנית בלבד, לעומת קצב הכנסות שנתי נוכחי העומד על 100 מיליון דולר.
שווי השוק של החברה עומד היום על 67 מיליון דולר כשבקופתה 9 מיליון דולר, כך שזה עשוי להתברר כמחיר אטרקטיבי בהמשך
- 4.יהודה 09/11/2023 13:02הגב לתגובה זוהאם ידוע לך אם קיימים לתאת מפעלים בעולם, או שהכל מרוכז רק בארץ?
- יש מפעל בארה"ב (ל"ת)איתן קלימן 13/02/2024 19:59הגב לתגובה זו
- 3.אשמח לקרוא תובנות נוספות שלך של ני"ע נוספים (ל"ת)כתבה לעניין ומקצועית 16/07/2023 16:37הגב לתגובה זו
- שמח לשמוע! בעז"ה יעלו פה עוד כתבות (ל"ת)איתן קלימן 16/07/2023 20:13הגב לתגובה זו
- 2.משקיע 16/07/2023 10:27הגב לתגובה זוכתבה טובה אבל הערה חשובה: לפי אתר המאיה יש לחברה כ 74 מיליון דולר נכסים שוטפים אז מאיפוא אתה מביא את הנתון של 9 מיליון דולר בקופה? ולמה הנתון הזה רלוונטי בכלל ??? נא לבדוק באתר המאיה
- מאיה 16/07/2023 15:39הגב לתגובה זוזה מה שכתוב בדוחות.
- 1.קובי 16/07/2023 09:35הגב לתגובה זוחברה עם פוטנציאל גדול
- תודה קובי! שמח לשמוע שנהנית (ל"ת)איתן קלימן 16/07/2023 10:39הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגנייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה
הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .
אורבניקה אורבניקה -12.82% צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -10.5% שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.
במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט
הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.
- הבנקים ירדו 1.5%, הביטוח עלה ב-0.9%; אלביט זינקה 7%
- חשבתם שאין שער דולר ביום ראשון? טעיתם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית
בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.

דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%
שיעור הרווח הגולמי ירד ל-52.9% והרווח התפעולי נשחק מ-־29 ל־18.7 מיליון שקל על רקע מלחמת "עם כלביא" מעבר למרכז לוגיסטי, גידול בהוצאות שכר והנחות מוגברות
אורבניקה, מקבוצת קסטרו הודיס, מדווחת על רבעון מאכזב והמניה נפלה ב-10% כשהיא גוררת את החברה האם - קסטרו לירידה של 8%. הכנסות הסתכמו בכ-242.5 מיליון שקל, גידול של כ־11.5% לעומת כ-217.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי מנהליה, הגידול נובע מהתרחבות מצבת החנויות והגדלת שטחי המסחר בצירוף צמיחה במכירות בחנויות זהות.
עלייה במכירות - ירידה ברווחיות
מכירות החנויות הזהות ברבעון, כלומר מכירות בחנויות שפעלו גם בתקופה המקבילה, עלו בכ-5% והסתכמו בכ-211.7 מיליון ש"ח לעומת כ-201.6 מיליון ש"ח ברבעון השלישי אשתקד. בכך מציגה החברה צמיחה גם ברשת הקיימת, ולא רק מתוספת חנויות חדשות. עם זאת, במקביל לצמיחה במחזור נרשם לחץ על המרווחים. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-128.4 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי מהמכירות ירד ל-52.9% לעומת 56.6% ברבעון המקביל. לטענת החברה, הירידה נובעת משינוי בתמהיל המכירות, עלייה בהוצאות אחסון, עלויות מעבר למרכז לוגיסטי חדש והרחבת היקף ההנחות ללקוחות, כאשר חלק מההשפעה קוזז על ידי ירידה בעלויות הובלה ושילוח והשפעת שערי מטבע. מדובר בשחיקה גדולה של הרווחיות והתגובה לא איחרה - המניה קרסה בשוק.
החולשה מחלחלת לרווחיות התפעולית - הרווח התפעולי ברבעון השלישי ירד ל-18.7 מיליון שקל שהם כ-7.7% מההכנסות, לעומת כ-29 מיליון ש”ח וכ־13.4% מההכנסות ברבעון המקביל. מעבר לשחיקה ברווח הגולמי, החברה גדלה בהוצאות שכר, בין היתר בשל העלאת שכר המינימום והכשרת עובדים לחנויות חדשות. בשורה התחתונה, החברה הרוויחה ברבעון השלישי 8.6 מיליון שקל בלבד, לעומת 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. על פי הדוחות, מבצע “עם כלביא”, שנמשך 12 ימים ביוני, והוביל לסגירת מרבית החנויות הפיזיות בהתאם להנחיות פיקוד העורף, גרע מהכנסות החברה כ־34 מיליון שקל ואומדן אובדן הרווח התפעולי הפוטנציאלי עומד על כ-15 מיליון. עם זאת, השחיקה ברווחיות ברבעון השלישי נובעת גם מגורמים פנימיים שוטפים כמו הוצאות תפעוליות ושיעור הנחה גבוה יותר, ולא רק מאירוע ביטחוני חד פעמי.
מאזן חזק, התרחבות ומרכז לוגיסטי חדש
לצד הירידה ברווחיות, הנתונים הפיננסיים מצביעים על בסיס נזילות חזק. תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת ברבעון השלישי הסתכם בכ-34.5 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל נרשם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך 5.3 מיליון. ליום פרסום הדוח מחזיקה החברה ביתרות מזומנים ושווי מזומנים של כ-250 מיליון שקל.
- אורבניקה: ירידה במכירות וחיתוך ברווח הנקי בעקבות מבצע 'עם כלביא'
- הקיץ של הקמעונאיות - האם הכסף יישאר בארץ או ימריא לחו"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אורבניקה מפעילה כיום 105 חנויות בפריסה ארצית, בשטח מסחר כולל של כ־62,471 מ”ר, מתוכן 35 חנויות של אורבניקה ו־70 חנויות של הודיס, לצד אתרי סחר מקוון לשני המותגים. בשנת 2026 צופה החברה פתיחה של 5 חנויות חדשות של אורבניקה, שתיים מהן חנויות גדולות ושלוש חנויות בפורמט “אורבניקה סטיישן”, וכן פתיחה או הסבה של 5 חנויות חדשות של הודיס.
