האם יש הזדמנות בהשקעה במניית תאת?
כיצד הצליחה תאת להפוך את משבר הקורונה להזדמנות גדולה?
לאחר שורה של פעילויות התייעלות, השבחה והתרחבות אנחנו רואים את "תאת החדשה" שנמצאת בנקודה זינוק מעניינת מאד להמשך. נתחיל מי זאת תאת ומה השינויים שעברו עליה?
תאת תאת טכנו -4.3% היא חברה ישראלית ותיקה (נוסדה ב-1969), נסחרת בארץ ובנאסד"ק ונמצאת בשליטת קרן פימי (שזה לה הסיבוב השני בחברה). החברה עוסקת בעולם התעופה ויש לה שני סגמנטים מרכזיים:
ייצור תכנון והרכבה (OEM) למחליפי חום - 30% מההכנסות. בתחום זה החברה מייצרת מגוון רחב של רכיבי העברת חום, מערכות מיזוג אוויר וקירור, המשמשים מערכות שונות במטוסים.
תחזוקה ושיפוץ מחליפי חום, כני נסע ומנועי עזר למטוסים - 70% מההכנסות. המבנה הרגולוטורי הנוקשה של עולם התעופה מכתיב תהליכים ארוכים מאד לקבל רשיון, כאשר לכל מוצר ולכל דגם מטוס מצריכים אישור נפרד – תהליך זה מוביל לכך שההתקשרויות בתחום הזו מאופינות בחוזים ארוכי טווח וללקוחות "דביקים", שיעדיפו ככל האפשר להימנע מהחלפת ספק או יצרן ובכך להתחיל את תהליך הרשיון מחדש.
- אקזיט: אורביט נמכרת לקראטוס תמורת 356 מיליון דולר
- פימי מנפיקה את עמל לפי שווי של 2.7-3 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לחברה מספר רב מאד של לקוחות (500), והיא עובדת הם היצרנים והאינטגרטורים הגדולים ביותר בעולם התעופה. מבחינת פילוח הלקוחות - 70% מהלקוחות מגיעים מהסקטור האזרחי והשאר מהצבאי.
פיזור גאוגרפי - מרבית הלקוחות מגיעים מארה"ב (56%) והשאר מתחלקים בין ישראל אירופה ושאר העולם. השינוי הגדול בחברת תאת מתבסס על התאוששות שוק התעופה, התייעלות בחברה ומנועי צמיחה חדשים.
התאוששות שוק התעופה
משבר הקורונה שהשבית לחלוטין את שוק התעופה והתיירות העולמי גרם באופן טבעי לפגיעה קשה בחברת תאת וצניחה של 70% בהכנסות מהסגמנט האזרחי . בניגוד לתחומים אחרים, שוק התעופה העולמי עדיין נמצא בתהליכי התאוששות, לפי נתוני איגוד התעופה העולמי (IATA), היקף התנועה העולמי הכולל כבר עומד על 90% מהיקף התנועה ב-2019, והתחזיות מצביעות על המשך התאוששות במהלך השנה שיביאו את הכנסות חברות התעופה לשיא חדש מאז 2019.- נובה נופלת - תחזית פושרת לרבעון הבא; רבעון שלישי חזק
- נוקד הפכה לבעלת עניין בסולאיר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
המשך מגמה זו מגדיל משמעותית הן את הצורך בשירותי תחזוקה עקב בלאי מוגבר והן ביקוש למוצרי החברה כתוצאה מהגדלת היקף ייצור המטוסים.
בנוסף, משבר הקורונה הוביל לפגיעה נרחבת בכל שרשראות האספקה שעדיין לא התאוששו במלואם עד כה. בתקופה האחרונה אנו עדים לירידה במחירי השילוח ובחומרי הגלם, בחלקם למחירי טרום-קורונה, מה שתורם להורדת עלויות והאצת הייצור.
התייעלות
את משבר הקורונה ניצלה תאת למהלך התייעלות רחב, שכלל צמצום מספר העובדים (470 כיום לעומת 600 ב-2019), איחוד מפעלים, כך שכיום יש לחברה 3 מפעלים אל מול 4 בעבר. בנוסף החברה ביצעה השקעות הוניות נרחבות באתרי ייצור ובתשתית נרחבת יותר, בדגש על הגדלת המפעל בארה"ב שכיום הוא הגדול ביותר מסוגו.
מהלכים אלה מביאים את החברה לנקודה בה היא צפויה להגיע השנה להיקף הכנסות הדומה לשנת 2019, אך עם מינוף תפעולי גבוה הרבה יותר.
מנועי צמיחההמהלך החשוב ביותר של החברה מגיע גם הוא מניצול הזדמנויות בקורונה. תאת נכנסה אל תוך המשבר עם קופת מזומנים יפה, בעוד שחברות ממונפות נזקקו נואשות למזומנים.
אחת החברות האלו היא תאגיד הענק Honeywell – אחד השחקנים הגדולים והמשמעותיים ביותר בעולם התעופה שתאת היא משפצת מורשית מטעמו כבר תקופה ארוכה.
במהלך המשבר האניוול הוציאה למכירה מספר נכסים רב כדי לייצר תזרים, חלק מאותם נכסים היו רשיונות תחזוקה לדגמי מטוסים. עולם תחזוקת וייצור מטוסים נתון תחת רגולציה נוקשה מאד, וכל דגם של מטוס דורש רישיון נפרד משל עצמו. אם נדמה זאת לעולם הרכב, על מנת שתחנת שירות תוכל להיות "תחנת שירות מורשה" של חברה מסוימת, היא זקוקה לרשיון ממנה.
חוזי תחזוקה אלו מהווים נכס חשוב לחברות בתחום, אך משבר הקורונה אילץ את חברת האניוול להוציא למכירה חוזים כאלו - תאת זינקה על ההזדמנות ורכשה מהאניוול רשיונות תחזוקה לדגמים נוספים להם החברה לא יכלה לתת שירות לפני כן.
מדובר בהגדלה דרמטית של פוטנציאל השוק – אם עד כה החברה עבדה עם מטוסי בואינג 757 ו־767. מהלכי ההתרחבות פתחו את הדלת לשלושה דגמים נוספים: מנועי בואינג 777, מטוסי בואינג 737 ואיירבאס 320. במספרים, מדובר בהגדלת פוטנצאיל השוק מכ־1,000 מטוסים בעבר, אל שוק חדש של 1,600 מטוסי בואינג 777 ושל כ־16 אלף מטוסי בואינג 737 ואיירבאס 320.
הרווח כאן הוא כפול - הסכמים אלו גם פותחים בפני החברה תחומים חדשים, וגם מאפשרים לה להגיע לחברות התעופה עם סל מוצרים מקיף וגדול יותר. הסכמים אלה כבר נושאים פירות – לאחר שנתיים בהם החברה השקיעה מילוני דולרים בציוד, מיכון והסמכת עובדים, החברה קיבלה את כל הרשיונים הרלוונטים ובחודשים האחרונים החברה הודיעה על זכייה בשני חוזים משמעותיים ל-10 שנים הקרובות. לחברה כבר היום הכנסות משיפוץ מנועי עזר למטוסי 757/767, והיא התחילה החודש לראות הכנסות ממנועי עזר למטוסי 777, זאת לאחר שנתיים של השקעות במיכון ורישיון.
החברה צפויה להיות מוכנה לתת שירות למטוסי B737 ו A320 לקראת סוף 2023 כאשר את ההכנסות אנו צפויים לראות כבר בשנת 2024. כאן כאמור מדובר בגודל שוק משמעותי בהרבה לעומת סדרות המנועים הראשונות.
בנוסף, במסגרת הרכישות מהאניוול החברה רכשה 18 מנועי עזר (מנועים קטן יותר מהמנוע הראשי שמטרתם אספקת אנרגיה למטוס בעודו על הקרקע) אותם היא משכירה לחברות תעופה. לחברה גם חוזה חתום לבלעדית עם האניוול לעשר שנים הקרובות. מה שמניב לחברה הכנסות שנתיות חוזרות בסך 4.5 מיל' דולר שמשקפות ROI של 3 שנים.
מדובר בתחום חדש ורווחי מאד עבור החברה, אמנם כרגע הוא מוגבל למספר המנועים שבידי החברה, אך בהינתן המימון המתאים החברה תוכל להגדיל את מצבת המנועים להשכרה ולצמוח מעבר לקצב זה.
מנוע צמיחה נוסף נמצא בסין, שם יש לחברה שיתוף פעולה עם ענקית התחזוקה Lufthansa Technik . במסגרת שיתוף הפעולה לופטהונזה הקימה מרכז תחזוקה בסין, בעוד תאת מעבירה לשם את הידע שלה. נכון לעכשיו היקף הפעילות בשוק הסיני קטן, אך מדובר בדריסת רגל חשובה בשוק גדול וצומח מאד שעתיד לעבור בשנים הקרובות את השוק התעופה האמריקאי.
מבט קדימה ומספרים
אם לפני הקורונה קצב הצמיחה השנתי של שוק היעד עמד על 10-15% ניתן להעריך בזהירות שבשנים הקרובות נראה קצב צמיחה גבוה אף יותר כפיצוי על שנתיים אבודות בעקבות משבר הקורונה.
שוק בעלייה פוגש את החברה כשהיא לאחר מהלכי התייעלות נרחבים וסיום של השקעות הוניות רחבות בציוד ומיכון ועם מינוף תפעולי גבוה מאד, בשילוב עם הרחבה ניכרת של סל המוצרים.
את הרבעון הראשון של שנת 2023 סיימה תאת עם הכנסות של 25.2 מיל' דולר (צמיחה של 26% אל מול הרבעון המקביל) ורווחיות קלה של 0.6 מיל' דולר אל מול הפסד של 1.6 מיל' ברבעון המקביל, כאשר בקופת יש 9 מיל' דולר במזומן.
לחברה צבר ענק של 400 מיליון דולר - לעומת צבר של 185-200 מיליון דולר לפני הקורונה. הצבר מפוזר על פני 5 השנים הקרובות. כל זה מוביל אותי להעריך שתוך 3 שנים החברה תעמוד בקצב של 200 מיליון דולר מכירות ו-12 אחוז EBITDA מצמיחה אורגנית בלבד, לעומת קצב הכנסות שנתי נוכחי העומד על 100 מיליון דולר.
שווי השוק של החברה עומד היום על 67 מיליון דולר כשבקופתה 9 מיליון דולר, כך שזה עשוי להתברר כמחיר אטרקטיבי בהמשך
- 4.יהודה 09/11/2023 13:02הגב לתגובה זוהאם ידוע לך אם קיימים לתאת מפעלים בעולם, או שהכל מרוכז רק בארץ?
- יש מפעל בארה"ב (ל"ת)איתן קלימן 13/02/2024 19:59הגב לתגובה זו
- 3.אשמח לקרוא תובנות נוספות שלך של ני"ע נוספים (ל"ת)כתבה לעניין ומקצועית 16/07/2023 16:37הגב לתגובה זו
- שמח לשמוע! בעז"ה יעלו פה עוד כתבות (ל"ת)איתן קלימן 16/07/2023 20:13הגב לתגובה זו
- 2.משקיע 16/07/2023 10:27הגב לתגובה זוכתבה טובה אבל הערה חשובה: לפי אתר המאיה יש לחברה כ 74 מיליון דולר נכסים שוטפים אז מאיפוא אתה מביא את הנתון של 9 מיליון דולר בקופה? ולמה הנתון הזה רלוונטי בכלל ??? נא לבדוק באתר המאיה
- מאיה 16/07/2023 15:39הגב לתגובה זוזה מה שכתוב בדוחות.
- 1.קובי 16/07/2023 09:35הגב לתגובה זוחברה עם פוטנציאל גדול
- תודה קובי! שמח לשמוע שנהנית (ל"ת)איתן קלימן 16/07/2023 10:39הגב לתגובה זו

אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
עדכון מדדי הבורסה עשוי לייצר מחזור שיא, במגדל שוקי הון מסמנים את המניות הבולטות הצפויות להערכתם לרכז את עיקר העניין
לקראת עדכון מדדי הבורסה בתל-אביב הצפוי היום בסגירה, מגדל שוקי הון מציגה את הערכותיה בקשר לכמה מהשינויים הבולטים הצפויים במניות ובמדדים העיקריים בשלב נעילת המסחר –-מועד ביצוע השינויים בהרכבי המדדים בפועל.
לצד זאת, בבית השקעות מזכירים אפשרות למחזור שיא שיירשם בסיכום יום המסחר, בשל השינויים המהותיים הרבים הנכללים בעדכון במקביל לצמיחת היקף הנכסים המנוהלים על מדדי הבורסה בעקבות זרימת כסף חדש לשוק ההון המקומי, בעיקר לתעשיית קרנות הנאמנות.
נקסט ויז'ן -1.57% ומגדל ביטוח 2.95% ביטוח: שינוי צפוי: כניסה לת"א 35 ויציאה מת"א 90. ברקע לכניסת השתיים למדד החברות הגדולות ביותר בבורסה המקומית ניצב הכיוון החיובי ממנו נהנות מניות החברות הביטחוניות וחברות הביטוח. מעבר זה צפוי להתאפיין בהיצעים נרחבים, בנקסט ויז'ן בהיקף מוערך של כ-150-200 מיליון שקל ובמגדל ביטוח בהיקף מוערך של כ-250-300 מיליון שקל, בשל יציאתן ממדד ת"א 90, בו היקף ההון המנוהל גדול יותר לעומת זה המנוהל בת"א 35 ובשל ירידת משקלן היחסי במדד אליו הן נכנסות.
טבע 0.56% , פועלים 0.12% , לאומי 1.69% ו דיסקונט 1.23% : שינוי צפוי: עדכוני משקלים בת"א 35. מול מניית טבע, שמשקלה במדד הדגל צפוי להתעדכן מטה בהתאם לשיעורי המקסימום הקיימים, מניות הבנקים צפויות ליהנות מהגדלת משקלם בת"א 35. כך, מניית טבע צפויה להיצעים של כ-300-400 מיליון שקל ומניות פועלים, לאומי ודיסקונט צפויות לביקושים בטווח של כ-150-250 מיליון שקל כל אחת.
- בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים: בורסת ת"א מרחיבה את היצע מדדי המניות
- בדרך ל-6,600? בתי ההשקעות משדרגים יעדים ל-S&P 500
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברה לישראל -14.24% ו אנרג'יאן 7.84% : שינוי צפוי: יציאה מת"א 35 וכניסה לת"א 90. שחיקה של כ-8% בערכה של אנרג'יאן מתחילת השנה משקפת לה ביצועי חסר מול עלייה של כ-45% במדד הנפט והגז ושל כ-35% בת"א 35. מניית החברה לישראל מציגה עלייה של כ-20% מתחילת השנה. במעברן מת"א 35 לת"א 90 כל אחת משתי המניות צפויות לביקושים בטווח של כ-200-300 מיליון שקל, בשל היקף הנכסים הגבוה המנוהל בת"א 90 ביחס לת"א 35.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגאיי.סי.אל נפלה 15%, חברה לישראל איבדה 14%; מחזור המסחר - 13.4 מיליארד שקל
נובה נפלה 8% אחרי הדוחות, גב ים איבדה 5% ברקע הפצת המניות בדיסקאונט; אנרג'יאן עלתה 8%; מחזור המסחר עמד על כ-13.4 מיליארד שקל, השני בגובהו אי פעם
המסחר בבורסה ננעל בירידות, כאשר ת"א 35 ירד 0.45%, ומדד ת"א 90 ירד 1.1%.
בהסתכלות ענפית מגזר הפיננסים חיובי - מדד הבנקים טיפס 1.1% ואיזן את הירידות, ת"א ביטוח עלה גם הוא 1.1% והמשיך את המומנטום החיובי של אתמול. ת"א נדל"ן סגר שלילי עם ירידה של 1.3% ומדד ת"א נפט וגז עלה 0.3%.
מחזור המסחר עמד על כ-13.4 מיליארד שקל, השני בגובהו אי פעם
האם אנחנו לקראת הסלמה בלבנון? בהודעה שמזכירה את ימי המלחמה בצפון, דובר צה"ל בשפה הערבית פרסם "אזהרה דחופה" לתושבי דרום לבנון בה אמר כי צה"ל יתקוף תשתיות טרור של חיזבאללה ברחבי דרום לבנון כדי להתמודד עם ניסיונותו לשקם את פעילותו באזור. התקיפות יצאו לדרך. מוקדם יותר צה"ל תקף בדרום לבנון תשתיות טרור של חיזבאללה באזור צור, כחלק מהמאמץ למנוע מהארגון לשקם את מערך הייצור והאחסון שלו לאחר המלחמה. דובר צה"ל פרסם אזהרה לתושבי שני כפרים להתפנות מחשש לתקיפות נוספות, ולפי דיווחים בלבנון אדם אחד נהרג ושלושה נפצעו. במקביל, צבא לבנון צפוי להציג לממשלה דוח על ריכוז הנשק בידי המדינה, הכולל החרמת מתקנים צבאיים מדרום לליטאני. חיזבאללה מצדו תומך בפריסת הצבא אך מתנגד למשא ומתן מדיני עם ישראל, מה שממחיש את המתח בין מאמצי הריבונות של ביירות לבין המשך פעילותו הצבאית של הארגון.
בשוק האג"ח נרשמה יציבות. אג"ח עם תשואה ל-10.5 שנים נסחרת עם תשואה ברוטו של 4.06%.
ואם דיברנו על שוק האג"ח, האגרות של חברת דה לסר רושמות ירידות חדות, לאחר שהשוק הגיב בחשש לטיוטת שטר נאמנות שפרסמה החברה לקראת אפשרות לגיוס של כ-100 מיליון שקל. למרות שהבהירה כי אין כוונה לבצע את הגיוס בעת הזו, המשקיעים פירשו את המהלך
כסימן ללחץ תזרימי. הירידות החריפו בעקבות שיחת משקיעים שלא הצליחה להפיג את הדאגות, כשסדרות ז' ו-ט' נחלשו בכ-9%–10% ונרשמו תשואות גבוהות (לסדרה ז' תשואה של 20% ברוטו) המעידות על החששות בשוק ההון. במצגת שפרסמה, עדכנה דה לסר על מכירת נכסים בהיקף כולל של כ-14 מיליון
דולר ועל מגעים למכירה נוספת של נכס משמעותי ב-80 מיליון דולר.
- היום של טבע, ומה עוד קרה בבורסה?
- אודיוקודס זינקה 7%; מדד הביטוח זינק 3.9% מדד הבנקים נעל בירידה של 1.5% - נעילה שלילית בבורסה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הציפיה להורדת הריבית כבר מופיעה בפקדונות שמציעים הבנקים, כאשר רוב הפקדונות שמציעים עומדים באזור 4%. מולם בנק וואן זירו מציע פיקדון של 5.5%, כולם מחפשים את הקאץ', לא בטוח שהפעם מסדרים אתכם "ריבית של 5.5% בפיקדון בוואן זירו, זה אמיתי?"
