האם יש הזדמנות בהשקעה במניית תאת?
כיצד הצליחה תאת להפוך את משבר הקורונה להזדמנות גדולה?
לאחר שורה של פעילויות התייעלות, השבחה והתרחבות אנחנו רואים את "תאת החדשה" שנמצאת בנקודה זינוק מעניינת מאד להמשך. נתחיל מי זאת תאת ומה השינויים שעברו עליה?
תאת תאת טכנו 1.02% היא חברה ישראלית ותיקה (נוסדה ב-1969), נסחרת בארץ ובנאסד"ק ונמצאת בשליטת קרן פימי (שזה לה הסיבוב השני בחברה). החברה עוסקת בעולם התעופה ויש לה שני סגמנטים מרכזיים:
ייצור תכנון והרכבה (OEM) למחליפי חום - 30% מההכנסות. בתחום זה החברה מייצרת מגוון רחב של רכיבי העברת חום, מערכות מיזוג אוויר וקירור, המשמשים מערכות שונות במטוסים.
תחזוקה ושיפוץ מחליפי חום, כני נסע ומנועי עזר למטוסים - 70% מההכנסות. המבנה הרגולוטורי הנוקשה של עולם התעופה מכתיב תהליכים ארוכים מאד לקבל רשיון, כאשר לכל מוצר ולכל דגם מטוס מצריכים אישור נפרד – תהליך זה מוביל לכך שההתקשרויות בתחום הזו מאופינות בחוזים ארוכי טווח וללקוחות "דביקים", שיעדיפו ככל האפשר להימנע מהחלפת ספק או יצרן ובכך להתחיל את תהליך הרשיון מחדש.
- אקזיט: אורביט נמכרת לקראטוס תמורת 356 מיליון דולר
- פימי מנפיקה את עמל לפי שווי של 2.7-3 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לחברה מספר רב מאד של לקוחות (500), והיא עובדת הם היצרנים והאינטגרטורים הגדולים ביותר בעולם התעופה. מבחינת פילוח הלקוחות - 70% מהלקוחות מגיעים מהסקטור האזרחי והשאר מהצבאי.
פיזור גאוגרפי - מרבית הלקוחות מגיעים מארה"ב (56%) והשאר מתחלקים בין ישראל אירופה ושאר העולם. השינוי הגדול בחברת תאת מתבסס על התאוששות שוק התעופה, התייעלות בחברה ומנועי צמיחה חדשים.
התאוששות שוק התעופה
משבר הקורונה שהשבית לחלוטין את שוק התעופה והתיירות העולמי גרם באופן טבעי לפגיעה קשה בחברת תאת וצניחה של 70% בהכנסות מהסגמנט האזרחי . בניגוד לתחומים אחרים, שוק התעופה העולמי עדיין נמצא בתהליכי התאוששות, לפי נתוני איגוד התעופה העולמי (IATA), היקף התנועה העולמי הכולל כבר עומד על 90% מהיקף התנועה ב-2019, והתחזיות מצביעות על המשך התאוששות במהלך השנה שיביאו את הכנסות חברות התעופה לשיא חדש מאז 2019.- ברן: צמיחה בהכנסות וברווח הנקי, אבל יש כוכבית
- התעשייה האווירית: הצבר צמח ל-26.5 מיליארד דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה...
המשך מגמה זו מגדיל משמעותית הן את הצורך בשירותי תחזוקה עקב בלאי מוגבר והן ביקוש למוצרי החברה כתוצאה מהגדלת היקף ייצור המטוסים.
בנוסף, משבר הקורונה הוביל לפגיעה נרחבת בכל שרשראות האספקה שעדיין לא התאוששו במלואם עד כה. בתקופה האחרונה אנו עדים לירידה במחירי השילוח ובחומרי הגלם, בחלקם למחירי טרום-קורונה, מה שתורם להורדת עלויות והאצת הייצור.
התייעלות
את משבר הקורונה ניצלה תאת למהלך התייעלות רחב, שכלל צמצום מספר העובדים (470 כיום לעומת 600 ב-2019), איחוד מפעלים, כך שכיום יש לחברה 3 מפעלים אל מול 4 בעבר. בנוסף החברה ביצעה השקעות הוניות נרחבות באתרי ייצור ובתשתית נרחבת יותר, בדגש על הגדלת המפעל בארה"ב שכיום הוא הגדול ביותר מסוגו.
מהלכים אלה מביאים את החברה לנקודה בה היא צפויה להגיע השנה להיקף הכנסות הדומה לשנת 2019, אך עם מינוף תפעולי גבוה הרבה יותר.
מנועי צמיחההמהלך החשוב ביותר של החברה מגיע גם הוא מניצול הזדמנויות בקורונה. תאת נכנסה אל תוך המשבר עם קופת מזומנים יפה, בעוד שחברות ממונפות נזקקו נואשות למזומנים.
אחת החברות האלו היא תאגיד הענק Honeywell – אחד השחקנים הגדולים והמשמעותיים ביותר בעולם התעופה שתאת היא משפצת מורשית מטעמו כבר תקופה ארוכה.
במהלך המשבר האניוול הוציאה למכירה מספר נכסים רב כדי לייצר תזרים, חלק מאותם נכסים היו רשיונות תחזוקה לדגמי מטוסים. עולם תחזוקת וייצור מטוסים נתון תחת רגולציה נוקשה מאד, וכל דגם של מטוס דורש רישיון נפרד משל עצמו. אם נדמה זאת לעולם הרכב, על מנת שתחנת שירות תוכל להיות "תחנת שירות מורשה" של חברה מסוימת, היא זקוקה לרשיון ממנה.
חוזי תחזוקה אלו מהווים נכס חשוב לחברות בתחום, אך משבר הקורונה אילץ את חברת האניוול להוציא למכירה חוזים כאלו - תאת זינקה על ההזדמנות ורכשה מהאניוול רשיונות תחזוקה לדגמים נוספים להם החברה לא יכלה לתת שירות לפני כן.
מדובר בהגדלה דרמטית של פוטנציאל השוק – אם עד כה החברה עבדה עם מטוסי בואינג 757 ו־767. מהלכי ההתרחבות פתחו את הדלת לשלושה דגמים נוספים: מנועי בואינג 777, מטוסי בואינג 737 ואיירבאס 320. במספרים, מדובר בהגדלת פוטנצאיל השוק מכ־1,000 מטוסים בעבר, אל שוק חדש של 1,600 מטוסי בואינג 777 ושל כ־16 אלף מטוסי בואינג 737 ואיירבאס 320.
הרווח כאן הוא כפול - הסכמים אלו גם פותחים בפני החברה תחומים חדשים, וגם מאפשרים לה להגיע לחברות התעופה עם סל מוצרים מקיף וגדול יותר. הסכמים אלה כבר נושאים פירות – לאחר שנתיים בהם החברה השקיעה מילוני דולרים בציוד, מיכון והסמכת עובדים, החברה קיבלה את כל הרשיונים הרלוונטים ובחודשים האחרונים החברה הודיעה על זכייה בשני חוזים משמעותיים ל-10 שנים הקרובות. לחברה כבר היום הכנסות משיפוץ מנועי עזר למטוסי 757/767, והיא התחילה החודש לראות הכנסות ממנועי עזר למטוסי 777, זאת לאחר שנתיים של השקעות במיכון ורישיון.
החברה צפויה להיות מוכנה לתת שירות למטוסי B737 ו A320 לקראת סוף 2023 כאשר את ההכנסות אנו צפויים לראות כבר בשנת 2024. כאן כאמור מדובר בגודל שוק משמעותי בהרבה לעומת סדרות המנועים הראשונות.
בנוסף, במסגרת הרכישות מהאניוול החברה רכשה 18 מנועי עזר (מנועים קטן יותר מהמנוע הראשי שמטרתם אספקת אנרגיה למטוס בעודו על הקרקע) אותם היא משכירה לחברות תעופה. לחברה גם חוזה חתום לבלעדית עם האניוול לעשר שנים הקרובות. מה שמניב לחברה הכנסות שנתיות חוזרות בסך 4.5 מיל' דולר שמשקפות ROI של 3 שנים.
מדובר בתחום חדש ורווחי מאד עבור החברה, אמנם כרגע הוא מוגבל למספר המנועים שבידי החברה, אך בהינתן המימון המתאים החברה תוכל להגדיל את מצבת המנועים להשכרה ולצמוח מעבר לקצב זה.
מנוע צמיחה נוסף נמצא בסין, שם יש לחברה שיתוף פעולה עם ענקית התחזוקה Lufthansa Technik . במסגרת שיתוף הפעולה לופטהונזה הקימה מרכז תחזוקה בסין, בעוד תאת מעבירה לשם את הידע שלה. נכון לעכשיו היקף הפעילות בשוק הסיני קטן, אך מדובר בדריסת רגל חשובה בשוק גדול וצומח מאד שעתיד לעבור בשנים הקרובות את השוק התעופה האמריקאי.
מבט קדימה ומספרים
אם לפני הקורונה קצב הצמיחה השנתי של שוק היעד עמד על 10-15% ניתן להעריך בזהירות שבשנים הקרובות נראה קצב צמיחה גבוה אף יותר כפיצוי על שנתיים אבודות בעקבות משבר הקורונה.
שוק בעלייה פוגש את החברה כשהיא לאחר מהלכי התייעלות נרחבים וסיום של השקעות הוניות רחבות בציוד ומיכון ועם מינוף תפעולי גבוה מאד, בשילוב עם הרחבה ניכרת של סל המוצרים.
את הרבעון הראשון של שנת 2023 סיימה תאת עם הכנסות של 25.2 מיל' דולר (צמיחה של 26% אל מול הרבעון המקביל) ורווחיות קלה של 0.6 מיל' דולר אל מול הפסד של 1.6 מיל' ברבעון המקביל, כאשר בקופת יש 9 מיל' דולר במזומן.
לחברה צבר ענק של 400 מיליון דולר - לעומת צבר של 185-200 מיליון דולר לפני הקורונה. הצבר מפוזר על פני 5 השנים הקרובות. כל זה מוביל אותי להעריך שתוך 3 שנים החברה תעמוד בקצב של 200 מיליון דולר מכירות ו-12 אחוז EBITDA מצמיחה אורגנית בלבד, לעומת קצב הכנסות שנתי נוכחי העומד על 100 מיליון דולר.
שווי השוק של החברה עומד היום על 67 מיליון דולר כשבקופתה 9 מיליון דולר, כך שזה עשוי להתברר כמחיר אטרקטיבי בהמשך
- 4.יהודה 09/11/2023 13:02הגב לתגובה זוהאם ידוע לך אם קיימים לתאת מפעלים בעולם, או שהכל מרוכז רק בארץ?
- יש מפעל בארה"ב (ל"ת)איתן קלימן 13/02/2024 19:59הגב לתגובה זו
- 3.אשמח לקרוא תובנות נוספות שלך של ני"ע נוספים (ל"ת)כתבה לעניין ומקצועית 16/07/2023 16:37הגב לתגובה זו
- שמח לשמוע! בעז"ה יעלו פה עוד כתבות (ל"ת)איתן קלימן 16/07/2023 20:13הגב לתגובה זו
- 2.משקיע 16/07/2023 10:27הגב לתגובה זוכתבה טובה אבל הערה חשובה: לפי אתר המאיה יש לחברה כ 74 מיליון דולר נכסים שוטפים אז מאיפוא אתה מביא את הנתון של 9 מיליון דולר בקופה? ולמה הנתון הזה רלוונטי בכלל ??? נא לבדוק באתר המאיה
- מאיה 16/07/2023 15:39הגב לתגובה זוזה מה שכתוב בדוחות.
- 1.קובי 16/07/2023 09:35הגב לתגובה זוחברה עם פוטנציאל גדול
- תודה קובי! שמח לשמוע שנהנית (ל"ת)איתן קלימן 16/07/2023 10:39הגב לתגובה זו
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות“המכירות נחתכו, הריבית חונקת - אבל יש מניות נדל״ן שעדיין מתומחרות בחסר”
אנליסט הנדל״ן זיו בן אלי מסביר מדוע המחצית השנייה נפתחה בחולשה חריגה בשוק המגורים, איך ה׳מידל-מרקט׳ בתל אביב נשאר תקוע, למה ריטים למגורים נסחרים מתחת להון - ואילו מניות עדיין מציגות אפסייד למרות הסביבה המאתגרת
מצד אחד האטה כבדה בשוק המגורים, שניכרת כמעט בכל נתון, ומצד שני תמחור מעניין במספר מניות נדל״ן, כולל יזמיות ומניב בחו״ל, שאולי מציגות הזדמנויות למרות תנאי המאקרו המכבידים. השנה הנוכחית נפתחה תחת אותן ההשפעות שכבר ליוו את השוק ב-2024: ריבית גבוהה, אי-ודאות כלכלית ומדינית בעקבות המלחמה, תקנות מימון מחמירות שהוציא בנק ישראל במרץ האחרון וירידה חדה בכמות העסקאות שמורגשת היטב גם בסקירת הכלכלן הראשי באוצר וגם בנתוני למ״ס. עם זאת, חברות רבות מציגות עדיין יציבות, ולעיתים אפילו המשך ביקושים במקטעים ספציפיים.
אחת התופעות הבולטות במחצית הראשונה של השנה היתה הירידה הדרמטית במכירות הדירות, לא מדובר על תופעה של גורם אחד בלבד אלא של כמה תהליכים שהתרחשו כמעט במקביל. העלאת המע"מ בנובמבר האחרון הביאה להקדמת עסקות לסוף 2024 ופגעה ברבעון הראשון של 2025; הגבלות המימון החדשות של בנק ישראל על מבצעי המימון של הקבלנים האטו את קצב השיווק; והעימות הביטחוני מול איראן במבצע ׳עם כלביא׳ ביוני האחרון הוביל לסגירת אתרי בנייה ולבלימת עסקאות.
גם סביבת הריבית הגבוהה ממשיכה להכביד על רוכשי הדירות, שמתקשים לסגור פערים בין הון עצמי למשכנתא גבוהה. אבל לצד תמונה זו, דוחות הרבעון השני של חברות הבנייה מגלים כי ברבעון השלישי נרשמה התעוררות מסוימת במכירות - בעיקר בפרויקטים בפריפריה או כאלה שנהנים ממבצעי מימון. הדוחות שפורסמו לרבעון השלישי רחוקים מלהיות חזקים, אך הם גם לא מבטאים חולשה לעומת רבעון קודם, אלא מגמה של עלייה קלה במכירות.
כל זה כשבמקביל, שוק הנדל״ן המניב שומר על יציבות יחסית, כאשר בולטים מגזרי הלוגיסטיקה והתעשייה, בעוד שוק המשרדים מציג פער חד: ביקושים גבוהים בתל אביב, לעומת קושי משמעותי לסגור עסקאות מחוץ לה.
- בנק אוף אמריקה מעלה מחיר יעד לאנבידיה ל-275 דולר - פרמיה של 47% על מחיר השוק
- האם קוואלקום אטרקטיבית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחה עם זיו עין אלי, אנליסט הנדל״ן של IBI, שמלווה את התחום לאורך שנים ומנתח את הדוחות מסביר עין אלי איפה עומד שוק המגורים כיום, והאם יש מניות מומלצות בתחום?
מה בעצם הביא לירידה החדה במכירות הדירות במחצית הראשונה של השנה?

מור גמל ופנסיה: צמיחה בהכנסות אבל הרווח כמעט לא עלה
למרות עלייה של כ-22% בהכנסות ברבעון השלישי, הרווח הנקי של מור גמל ופנסיה עלה בכ-4% בלבד; ההוצאות הכוללות קפצו ב-23%, בין היתר בשל גידול בעמלות סוכנים, עלייה בהוצאות שכר והוצאה מבוססת מניות של כ-6.3 מיליון שקל, מה ששחק כמעט את כל הגידול בשורה העליונה
מור גמל ופנסיה מור גמל פנסיה -1.25% פרסמה את דוחות הרבעון השלישי לשנת 2025 המצביעים על המשך צמיחה בהכנסות, אך השורה התחתונה נותרה כמעט ללא שינוי.
הכנסות החברה, בניהולו של אלדד צינמן, מנכ"ל מור גמל ופנסיה, עמדו ברבעון השלישי של 2025 עמדו על כ-171.2 מיליון שקל, עליה של כ-22% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הצמיחה בהכנסות מקורה בעלייה בהיקף הנכסים המנוהלים, לאור פעילותה של חטיבת הלקוחות וערוצי הפצה שמנוהלת על ידי אורי קיסוס, משנה בכיר למנכ"ל מור השקעות, אשר מאפשרת לכלל חברות הקבוצה ליהנות מסינרגיה בפעילותן.
נכון ל-13 בנובמבר 2025 היקף הנכסים המנוהלים על ידי מור גמל ופנסיה עמד על כ-117 מיליארד שקל, צמיחה של כ-34% מתחילת שנת 2025. מתוך סך היקף הנכסים, כ-15.5 מיליארד שקל מנוהלים בקרנות הפנסיה שהחלו את פעילותן בחודש מאי 2022. החברה עדכנה בדוחות כי פעילות הפנסיה צפויה להגיע לאיזון במהלך שנת 2027.
עם זאת, ההוצאות עלו משמעותית. עמלות הוצאות שיווק ורכישה עלו לכ-64.5 מיליון שקל לעומת 66.5 מיליון שקל, והוצאות הנהלה וכלליות עלו לכ-52.8 מיליון שקל לעומת 45.9 מיליון שקל אשתקד. העלייה נובעת בין היתר מהוצאות גבוהות לעמלות סוכנים, גידול בהוצאות שכר והוצאה גדולה מבוססת מניות בגובה של כ-6.3 מיליון שקל. כולל הוצאות מימון (שרשמו ירידה קלה לעומת הרבעון המקביל), סך ההוצאות עמד על 141.2 מיליון שקל לעומת 114.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה, עלייה של 23% ששחקה את מרבית הגידול בהכנסות.
הרווח הנקי ברבעון השלישי של שנת 2025 עמד על 18.9 מיליון שקל, צמיחה של כ-4% בלבד ביחס לרבעון המקביל אשתקד.
דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-18 מיליון שקל, אשר מצטרפים ל-39 מיליון שקל שחולקו השנה.
נתונים נוספים
מעבר לעלייה בהכנסות, הדוח של מור גמל ופנסיה מציג תמונה חיובית של המשך התרחבות בקצב מהיר: מספר העמיתים הכולל חצה את רף המיליון והגיע ליותר מ-1.01 מיליון חשבונות, גידול חד של כמעט 180 אלף עמיתים בתוך שנה. הצמיחה הזו נובעת מהרחבת הפעילות בכל הערוצים, ומורגשת היטב גם בהיקף הנכסים, שעמד בסוף הרבעון על כ-112.9 מיליארד שקלים, ובתאריך העדכני אף טיפס ל-117 מיליארד. מדובר בזינוק של כ-34% מתחילת השנה, שהגיע משילוב של צבירות נטו גבוהות ותשואות חיוביות בשוק.
