תמיר כהן שיכון ובינוי
צילום: סיון פרג'
פרסום ראשון

פרסום ראשון: שיכון ובינוי מזנקת ב-10% - כלל ביטוח צפויה לרכוש 8% מהמניות של שיכון ובינוי נדל"ן

בדיווח הרשמי לבורסה לא מופיע שם הגוף המוסדי אך לביזפורטל נודע כי מדובר על כלל ביטוח; כלל נכנסת אחרי נפילה של 50% במניה; עם זאת - מדובר עדיין במזכר הבנות לא מחייב; העסקה מתבצעת לפי שווי של 5 מיליארד שקל; כלל צפויה לשלם 400 מיליון שקל; אם היא תממש את האופציות היא תחזיק ב-10.5% מהמניות
דור עצמון | (4)

פרסום ראשון:

שיכון ובינוי שיכון ובינוי 2.3% התקשרה במזכר הבנות לא מחייב עם "גוף מוסדי", כך על פי הדיווח של שיכון ובינוי לבורסה, אך לביזפורטל נודע כי מדובר על חברת הביטוח כלל כלל עסקי ביטוח 0.93% . על פי מזכר ההבנות, שצריך עדיין לקבל את אישורה של ועדת ההשקעות של כלל, כלל תקנה 8% מהמניות הקיימות של שיכון ובינוי נדל"ן, החברה הבת של שיכון ובינוי, לפי שווי כולל של שיכון ובינוי של 5 מיליארד שקל, יחד עם אופציות לשנתיים במסגרת הקצאה פרטית לרכישת 13.7 מיליון מניות, במחיר מימוש של 11 שקל למניה. אם כלל תממש את האופציות היא תעלה לאחזקה של 10.5% במניותיה של שיכון ובינוי נדל"ן. בתמורה, כלל צפויה לשלם לשיכון ובינוי 400 מיליון שקל. הצדדים ינהלו מו"מ על הסכם מחייב תוך 90 ימים.

מניית שיכון ובינוי מזנקת כעת במסחר ב-10% למחיר של 9.3 שקל לשווי שוק של 4.47 מיליארד שקל, אבל עדיין מדובר בנפילה של 42% במניית שיכון ובינוי במהלך 12 החודשים האחרונים (נפילה של 50% בשנה שעברה).

שיכון ובינוי נמצאת בשליטתו של נתי סיידוף שמחזיק ב-47%. החברה מנוהלת ע"י תמיר כהן. לאחרונה יצאה שיכון ובינוי באזהרת רווח בעקבות הפיחות החד בניירה בניגריה. הבנק המרכזי במדינה נאלץ להפסיק את ההצמדה הכפויה (והלא ריאלית) של מחיר המטבע המקומי לדולר והתוצאה הייתה נפילה של יותר מ-50% בערך המטבע המקומי. כתוצאה מכך שיכון ובינוי הוציאה מספר הודעות לבורסה ובמצטבר היא צפויה לרשום ברבעון השני של השנה הפסד של יותר מ-113 מיליון שקל.

שיכון ובינוי מחזיקה בכ-85.9% משיכון ובינוי נדל"ן וכעת היא כאמור צפויה לרדת להחזקה של 75.5%.

מדובר בהמשך של מסע הרכישות של כלל שרק אתמול נכנסה כבעלת עניין משמעותית במשק אנרגיה משק אנרגיה 0% עם רכישה של כ-13% מהמניות של החברה. אתמול הודיעה כלל עם על רכישה של כ-5% מחברת אל על אל על -0.22% בתמורה ל-120 מיליון שקל. לפני מספר ימים ביצעה גם רכישה של כ-8.34% מהמניות של חברת התעופה ישראייר ישראייר גרופ 0.85% . ביום חמישי שעבר רכשה כלל 10% ממניות חברת ערד ערד בתמורה ל-250 מיליון שקל. ערד מחזיקה בשליטה בישרס ובמלם-תים והיא נסחרת בדיסקאונט של 20%-25% על ערך הנכסים המוחזקים שלה.

תמיר כהן, מנכ"ל שיכון ובינוי: "מכירת המניות והצפת הערך בחברת הנדל״ן הן צעד נוסף בסדרה של צעדים שמטרתם חיזוק ההון של החברה ושיפור המאזן הכספי. מכירת המניות מצטרפת למכירת האחזקות בכביש ביוסטון, מכירת מתקן ההתפלה, הכנסת שותפים לבסיסי משרד הביטחון ומהלכים נוספים שיש בכוונת החברה לבצע כבר בחודשים הקרובים. פעולות אלה בנפרד ובמצטבר ישמשו להפחתת המינוף והתאמתו לסביבה הפיננסית הקיימת".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 05/07/2023 16:34
    הגב לתגובה זו
    אם שואלים,אני מעדיף את גב ים,מה שטוב לפרנקל כנראה טוב ,נקודהלא המלצה
  • עם כזה ידע למה שישאלו אותך? (ל"ת)
    משה משה 06/07/2023 12:31
    הגב לתגובה זו
  • פרנקל מזמן לא בגב ים דחף אותה לסאקרים ששילמו לו סכ 05/07/2023 19:53
    הגב לתגובה זו
    פרנקל מזמן לא בגב ים דחף אותה לסאקרים ששילמו לו סכומים שבחיים הם לא ירוויחו בגב ים
  • 1.
    לרון 05/07/2023 16:32
    הגב לתגובה זו
    מניית ביטוח שכל יום רוכשת,זה מוזר,אפילו מור מלכת הרכישות לא עושה רכישה מידי יום
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

הרחבת טרמינל 3. הדמיה: מושלי אלדר אדריכליםהרחבת טרמינל 3. הדמיה: מושלי אלדר אדריכלים

טרמינל 3 מתרחב: אפקון ואורון יבצעו את עבודות בהיקף מאות מיליוני שקלים

כ-10 חודשים לאחר ההודעה על הרחבת הטרמינל, הודיעה קבוצות אורון על תחילת העבודות, שצפויות לארוך כשנתיים וחצי, בהיקף של כ-310 מיליון שקל; חברת אפקון תבצע את התקנות ושירותים למערכות אלקטרומכניות בהיקף מוערך של כ-70 מיליון שקל לתקופה של כשנתיים

רן קידר |
נושאים בכתבה נתב"ג

בתזמון מצוין עם חזרתן של חברות התעופה הבינלאומיות לישראל, וכמעט שנה לאחר ההודעה של רשות שדות התעופה על הרחבת טרמינל 3 בנתב"ג, הפרויקט נכנס לשלב הביצוע. חברת אפקון אפקון החזקות 2.47%   הודיעה היום על כך שחברת בת שלה  תשמש כקבלן משנה בפרויקט להרחבת המבנה הקרקעי ואזור ההסעדה בטרמינל 3 בנתב"ג, בהיקף של 67 מיליון שקל. ובהודעה אחרת, אורון תשתיות אורון קבוצה 0%   הודיעה כי זכתה במכרז שפרסמה רשות שדות התעופה לביצוע העבודות להרחבת המבנה הקרקעי ומתחם המזון של טרמינל 3, בהיקף מוערך של כ-310 מיליון שקל (בתוספת מע"מ).

במסגרת פרויקט הרחבת טרמינל 3, ישודרגו מתחמי ביקורת הגבולות ואזורי הבידוק הביטחוני, יוקם שער כניסה חדש לנוסעים הנוחתים בישראל, ויורחב מתחם ההסעדה ("הפוד קורט") באזור הדיוטי פרי. הפרויקט המרכזי יכלול תוספת של כ-7,000 מ"ר לשטח מתחם ביקורת הגבולות עבור הנוסעים החוזרים לארץ, המתפרשים על פני ארבע קומות. נוסף לכך, יוקם מבנה חדש, "שער תל אביב", בשטח של כ-2,000 מ"ר, שישמש שער כניסה לנוסעים המגיעים באוטובוסים במקום בשרוולי המטוסים. השער החדש צפוי לקצר משמעותית את התהליך מול ביקורת הגבולות ולאפשר מעבר מהיר ונוח יותר אל אזור איסוף הכבודה.

אפקון

במסגרות דוח הרבעון השני, דיווחה אפקון כי ב-11 במאי 2025 זכתה חברה בת בבעלות מלאה בהסכם לביצוע התקנות ושירותים למערכות אלקטרומכניות בהיקף מוערך של כ-70 מיליון שקל לתקופה של כשנתיים, ועכשיו ההודעה הנוכחית של החברה מפרסמת את הפרויקט עם רש"ת, בהיקף הפרויקט של 67 מיליון שקל, כשתקופת הביצוע צפויה להתמשך כ-30 חודשים ממועד קבלת צו התחלת עבודה. החברה מעריכה כי שיעור הרווח הגולמי בפרויקט דומה לשיעורים הנהוגים בפרויקטים מסוג זה. 

דודי הראלי, מנכ״ל קבוצת אפקון: ״ההסכם מחזק את מעמדנו בשוק הפרויקטים הלאומיים הצומח ומצטרף לשורת פרויקטים אסטרטגיים שנמצאים בביצוע. מדובר בביטוי נוסף ליכולות המקצועיות הגבוהות של הקבוצה ולהעמקת פעילותנו בתחום מערכות אלקטרו-מכאניות מורכבות. עבודה זו מתווספת לצבר העבודות הרווחי והאיכותי של הקבוצה. קבוצת אפקון תמשיך לפעול להרחבת תחומי פעילותה תוך שילוב כלל יכולותיה למתן ערך מוסף ללקוחותינו ולהשיא ערך לבעלי מניותינו".

עבור אפקון, זהו אינו הפרויקט הראשון עם רש"ת, היות והקימה כבר את מגדל הפיקוח החדש, זרוע E והטרמינל החדש בתמנע. אפקון תבצע עבודות של קבלן משנה עבור אורון.