רונן בכור בול מסחר
צילום: יחצ
הסדר חוב

בול מסחר הולכת להסדר חוב - המניה קורסת ב-30% ואג"ח א בתשואה זבל של 180%

החברה לא תוכל לפרוע את החובות. השאלה היא האם היא תשרוד, מישהו יקנה אותה או שהיא תעבור לנושים - הקריסה של החברה נמצאת באוויר בשנה האחרונה ולפני מספר ימים נכשל הניסיון של היזם צחי אבו להשקיע בחברה ולקחת אותה לכיוון של חברת מימון לתחום הנדל"ן
נתנאל אריאל | (12)

חברת האשראי החוץ בנקאי בול מסחר בול מסחר 0%  שנכשלה במו"מ מול היזם צחי אבו מודיעה על הליכה להסדר חוב מול מחזיקי האג"ח - כלומר הם יפסידו כסף. השאלה כמה הם יקבלו בפועל. תשואות האג"ח קורסות כבר מספר ימים. היום סדרה א' צוללת ב-15% ונסחרת בתשואה של 102%. סדרה ב' יציבה היום אבל קרסה גם היא בימים האחרונים ונסחרת בתשואה של 36%. התשואות האלה כמובן כבר לא רלוונטית - למשקיעים זה כבר לא יעזור, אבל היא הראתה עד כמה מדובר בהשקעה בחברה בסיכון גבוה. השאלה כעת היא האם יגיע מישהו שיקנה את החברה (זה לא הלך עם צחי אבו) או שהיא תעבור לשליטה של מחזיקי האג"ח - הנושים. מחירי האג"ח צללו מתחילת השנה ב-15% וב-26% בהתאמה.

עדכון לשעה 14:00 - המניה קורסה ב-30%. מחיר אג"ח סדרה א' צולל ב-28% לתשואת זבל של 180% וסדרה ב' ב-20% לתשואת זבל גם כן של 56%.

החברה אמורה לפרוע בתוך כחצי שנה את סדרה א' וסדרה ב' צריכה להיפרע בתוך כשנה וחצי אבל לחברה אין כסף כדי לשלם את החובות. לפחות לא באופן מיידי. יש לה מזומנים בהיקף של 14 מיליון שקל בלבד. אסיפת מחזיקי האג"ח נקבעה להיום בשעה 14:00 אבל כשעה לפני הכינוס שאמור להתקיים בעוד שעה קלה החליטה בול מסחר לכנס היום ישיבת דירקטוריון ובו היא החליטה רשמית ללכת להסדר חוב: "להסמיך את הנהלת החברה לפעול לגיבוש הסכמות והסדרים עם מחזיקי אגרות החוב (סדרה א' וסדרה ב') של החברה". בבול אומרים שהחברה מעריכה שהיא לא תוכל לעמוד בתשלומים למחזיקי אגרות החוב בזמן. החברה הייתה אמורה "לדווח על מצבה הפיננסי למחזיקי אגרות החוב ולקיים דיון בנושאים נוספים שיועלו ע"י הנאמנים או מחזיקי אגרות החוב" אבל היא בוחרת לא לעשות את זה וללכת להסדר חוב. החברה נמצאת בשליטתו של יו"ר החברה רונן בכור (69.2%) והמנכ"לית עו"ד אדוה בשור (3.6%).

הקריסה של בול מסחר נמצאת באוויר בשנה האחרונה אבל היא מגיעה בפועל אחרי שלפני מספר ימים לא הושגה הסכמה בין החברה לבין יזם הנדל"ן צחי אבו, שתכנן לרכוש 33% מהחברה בתמורה ל-30 מיליון שקל. באותו יום המניה זינקה ב-40% לשווי שוק של 90 מיליון שקל אבל כעת השווי כבר צולל ל-39 מיליון בלבד.

עם פרסום הדוחות לשנת 2022 המניה קרסה אחרי שפספסה את היעד של עצמה והפסיקה לפרסם תחזית להיקף תיק האשראי שלה. החברה דיברה על הגעה לתיק של 390 מיליון שקל (אמצע טווח) אבל בפועל הגיעה ל-377 בלבד בסוף השנה שעברה ומאז התיק נפל ל-315 מיליון ברבעון הראשון של 2023. ברבעון הראשון היא רשמה הכנסות של 11.9 מיליון שקל, עלייה של 7% לעומת הרבעון המקביל ב-2022, אך הרווח הכולל נחתך ב-55% ל-2.2 מיליון שקל, בגלל ירידה של 35% בהכנסות מימון נטו בניכוי הפסדי אשראי חזויים, שעמדו על 5.5 מיליון שקל.

לאחר הודעת החתימה על מזכר ההבנות עם בול, התראיין צחי אבו לביזפורטל והסביר מדוע נכנס למשא ומתן עם החברה. "אני מחפש ליצור פלטפורמה שתיתן מימון אך ורק לנדל"ן, רק כנגד נכסים עם שיעבוד מדרגה ראשונה" אמר אבו, שהמשיך: "כלומר לא מימון חוץ בנקאי של כל הפלטפורמות האחרות שלוקחות שיעבוד של מכולת או צ'קים והלוואות בריביות כאלה או אחרות, אלא רק נדל"ן. אני רוצה להקים 'בנק למשכנתאות חוץ בנקאי'."

עוד הוסיף אבו בראיון ואמר: "אני רואה את ההתנהלות של כל יזמי הנדלן והתחדשות עירונית מסבבינו והתחדשות עירונית שבנקים לא נותנים מענה. רואה את הצורך של היזמים סביבי. האשראי הוא חלק בלתי נפרד מענף הנדל"ן. יש מקומות בשוק שהבנקים לא מתעסקים בהם ולשם אני רוצה להיכנס".

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    גילה 21/06/2023 19:43
    הגב לתגובה זו
    לכאורה היה סיכון לא גבוה.
  • 6.
    PAN 21/06/2023 17:48
    הגב לתגובה זו
    שבאים משתפים את הציבור בטיפשות שלהם, בוז ענק
  • 5.
    החיים 21/06/2023 15:13
    הגב לתגובה זו
    מילא בעלי האג"ח יסתפרו אבל מי יספר לבעלי המניות את מחירן האמיתי.... אפס
  • dw 21/06/2023 15:36
    הגב לתגובה זו
    באסיפה סיפרו לנו שיש סיכוי שישלמו לנושים את כל החוב מלא מלא, אם כי בפריסת חוב. הלוואי. נקווה שרונן ואדווה יסכימו להכניס את היד לכיס ולהזרים כמה מיליונים כדי לאותת לשוק שהם מאמינים בחברה ושיצליחו למצוא משקיע אקוויטי חדש. כרגע המצב נראה מדאיג והאגח של בול נראה יותר מסוכן מאלה של חלל או פריים אנרג'י, ולכן בצדק מציע תשואה תלת ספרתית.
  • רותם 21/06/2023 16:02
    ניהול שגוי וחוסר מקצועיות של המנהלים בחיתום והכרת השוק החוץ בנקאי אלה הסיבות לנפילה. כמויות הצקים החוזרים וחוסר היכולת לגבות אותם לא תתן להם אויר. זו דעתי. המרוויחים העיקריים עורכי הדין שיעסקו בהסדר נושים. כל השאר יפסידו כמו בגיבוי ויונט
  • 4.
    בובליל 21/06/2023 15:10
    הגב לתגובה זו
    רוצה להקים 'בנק למשכנתאות חוץ בנקאי' לא למד בכיתה א' שחוץ בנקאי זה לא בנק.
  • 3.
    צחי אבו קנה לחברה אוויר הרשות חייבת לחקור!!! (ל"ת)
    ברי 21/06/2023 14:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ברי 21/06/2023 14:47
    הגב לתגובה זו
    הרשות צריכה לחקור את הקשר לצחי אבו ולשלם כנס כבד על הודעות כוזבות וכביכול חשד להרצת המניות והטעיית המשקיעים!
  • 1.
    dw 21/06/2023 14:05
    הגב לתגובה זו
    אלוהים מי המשוגע שם להקצות כ"כ כ"כ הרבה לאגח סופר זבל מסוכן שכזה? כמובן שעל הדירוג לרדת חזק, מ BBB ל C או D. לכן לא מפתיע שהאגחים חוטפים היום, כי ניירות מסוכנים כאלה לא צריכים להיות בקרנות נאמנות נורמליות אלא רק כאלה שמיועדות למי שמוכן להחשף לסיכון גבוה. אגחי זבל תחליפיים יכולים להיות פריים אנרג'י או חלל.
  • אחד שיודע 21/06/2023 17:18
    הגב לתגובה זו
    הם קנו אגחים בהנחה, יצרו תשורה במועד רכישת האגח, וניפחו את התשואה קנו אגח זבל בלי לבדוק
בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל

הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35

אדיר בן עמי |

בורסת תל אביב מעדכנת את הרכבי המדדים ומשיקה שלושה מדדים סקטוריאליים חדשים לצד שינויים נרחבים במדדים הקיימים. העדכון כולל כניסת מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן למדד הדגל ת"א 35, יציאת ארבע חברות מת"א 125 לצד כניסת ארבע חברות חדשות, והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן שמכילים עשרות חברות. השינויים משקפים התמחות גוברת של הכלכלה הישראלית בטכנולוגיה מתקדמת, ביטחון ותשתיות לצד חזרתו של המגזר הפיננסי לעניינים.


במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.


חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.


במדד ת״א־90 נרשמות כניסות בולטות של שש חברות: חברה לישראל, אנרג׳יאן, גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. חברה לישראל ואנרג׳יאן יורדות ממדד ת״א־35 לאחר שאיבדו מעט מערכן היחסי, אך נותרו שחקניות מרכזיות בשוק האנרגיה וההשקעות. גילת מוסיפה נדבך מתחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון, רימון מייצגת את מגזר התשתיות, ואמפא – שהונפקה לאחרונה – משלימה את התמונה מהצד של הנדל״ן והמימון החוץ־בנקאי. בצד היוצאות מהמדד נמנות מימון ישיר, תדיראן גרופ, טלסיס ו־פלסאון תעשיות, שרשמו ירידות שווי בשנה האחרונה.


במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

אל על ישראייר
צילום: דוברות אל על ומוני שפיר
ניתוח

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות

שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה? 

רונן קרסו |

מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.

כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק  של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש  אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.

מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של  2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.

ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב. 

אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק  שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.