אפסייד של 25% לחברת חילן - מבנק הפועלים

ההמלצה מבוססת על התוצאות הטובות שהחברה פרסמה לרבעון השני של 2021; מחיר היעד: 219 שקל למניה (לעומת מחיר של 174.8 שער הסגירה אמש)
סתיו קורן | (1)

בנק פועלים 0%  מעניק אפסייד נאה של 24.7% למניית חברת ה-IT חילן 0%   למחיר יעד של כ-219 שקל (לעומת 174.8 שקלים אמש). וזאת בעקבות התוצאות הטובות שהחברה הציגה ברבעון השני של השנה.

לדברי ירון פרידמן, מנהל דסק מניות ביחידת המחקר של בנק הפועלים: "בעקבות התוצאות העסקיות המצויינות של חילן, ולאור הצפי שלנו להמשך המגמה החיובית בתוצאותיה גם במבט קדימה, ובשל יתרות המזומנים הגבוהות שלהערכתנו ינותבו לרכישות נוספות ויתכן שגם להגדלת הדיבידנד לבעלי המניות בחברה, אנו מותירים את המלצתנו למניית חילן על "תשואת יתר" בסיכון נמוך. בעקבות השיפור בתוצאות, מעבר לצפי שלנו, אנו מעלים את מחיר היעד למניית החברה". 

"מבחינת תוצאותיהן העסקיות, חברות ה-IT (טכנולוגית המידע) הנסחרות בבורסה בתל אביב הן בין המנצחות הגדולות של משבר הקורונה. המשבר, שפרץ במארס אשתקד, הגביר באופן משמעותי את הביקושים לשירותיהן של חברות אלו, בין אם מדובר בהאצה של פרויקטים דיגיטליים, מתן פתרונות להמשכיות עסקית, ובכלל זה גישה מרחוק, מעבר לענן, הגנות סייבר ועוד, ואף הגביר את הביקושים לחומרה ("ברזלים"): ראוטרים, דונגלים, לפטופים ועוד.   

ברבעון השני של 2021 השפעות המגיפה אומנם ירדו, בשל העובדה כי רבעון זה היה נטול סגרים, וכי גם חלק ניכר משאר המגבלות הוסרו או הוקלו במידה משמעותית ברבעון. אלא שבחודש מאי התרחש מבצע "שומר החומות", ששיתק חלק ניכר ממרכז הארץ בשל ירי הטילים, והחזיר חלק ניכר מהעובדים לעבוד מהבית בשל הסיכון הביטחוני – מה שהמחיש כי גם בעולם "נטול קורונה" (עולם שכרגע נראה עדיין רחוק מאוד מאתנו) הצורך בפתרונות של המשכיות עסקית נותר רלבנטי מאוד למשק הישראלי.

חילן עצמה הציגה תוצאות חזקות מאוד לרבעון השני, שהיו אף טובות מההערכות המוקדמות (והאופטימיות) שלנו. החברה הציגה צמיחה בכל שורות הדוח ובכל מגזרי הפעילות שלה, וכן הציגה שיפור בשולי הרווח ביחס לרבעון המקביל וביחס להערכות המוקדמות שלנו. בנוסף, חילן הכריזה על חלוקת דיבידנד חצי שנתי של 22.5 מיליון שקל, המוכיחה את איתנותה הפיננסית הגבוהה".

"הקופה של חילן גדושה במזומנים והרכישות צפויות להימשך"

"ענף ה-IT הוא מהבולטים בתחום הרכישות והמיזוגים בישראל. החברות הגדולות בתחום רשמו שיעורי צמיחה מרשימים בעשור האחרון, הן בזכות צמיחה אורגנית, אך לא מעט בזכות שרשרת ארוכה של רכישות. החברה האגרסיבית ביותר בנושא היא מטריקס, אולם גם חילן ביצעה בשנים האחרונות רכישות משמעותיות, כשהבולטת שבהן היא רכישת נס בשנת 2014. אומנם ב-2020 גל הרכישות והמיזוגים הוקפא בשל משבר הקורונה, אולם לאחרונה הוא התחדש, כשוואן רכשה את חברת טלדור. חילן עצמה לא ביצעה רכישה מהותית אשתקד, ובעיקר עסקה בהשלמת מיזוג חברת Payday האמריקאית, שאת רכישתה השלימה בתחילת 2020 (טרם פרוץ משבר הקורונה), כראש גשר לתחום השכר בארה"ב.

נכון לסוף הרבעון, חילן ממשיכה להציג מאזן חזק מאוד, עם יתרות נזילות של 219 מיליון שקל, וחוב פיננסי (ברוטו) של כ-120 מיליון שקל, כלומר עם עודפי נזילות גבוהים של כ-99 מיליון שקל. לכך יש להוסיף את קצב ייצור המזומנים מפעילות שוטפת של החברה, שעומד על מעל ל-100 מיליון שקל בשנה בממוצע. ב-2020 החברה, כמו מתחרותיה, הציגה תזרים חריג מאוד לחיוב של 281 מיליון שקל, אולם בחציון הראשון של 2021 נמשך התזרים החזק עם כ-100 מיליון שקל – כך שמדובר בחברה עם נתונים פיננסיים חזקים מאוד. לפיכך אנו מעריכים כי חילן צפויה להמשיך ולבצע רכישות של פעילויות במהלך השנים הקרובות (גם אם לא בטווח המיידי), כשהכוון יהיה הרחבת סל הפעילות הגיאוגרפי (כמו הכניסה לארה"ב עם payday, שתהווה אולי בסיס לרכישות נוספות שם), או רכישה של פעילויות משיקות לפעילות הקיימת של הקבוצה בישראל". 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תוצאות לרבעון השני של 2021

הכנסות הסתכמו בכ-427.1 מיליון שקל ברבעון השני של השנה, לעומת הכנסות של כ-389.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי החברה, הגידול בהכנסות נובע התאוששות הפעילות העסקית במשק ממשבר הקורונה בהשוואה לתקופה המקבילה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חברה מעולה. תמשיך לעלות בקצב גבוה. (ל"ת)
    25/08/2021 10:09
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

חוזה מכירת דירה CHATGPTחוזה מכירת דירה CHATGPT

ניתוח רבעוני: מכירות הדירות קפאו אבל המניות קרובות לשיא, האם השוק מתעלם מהסימנים?

דוחות חברות הנדל"ן לרבעון השני מראים ירידה חדה במכירות, בעיקר בתל אביב, בשל הריבית הגבוהה והמגבלות על הקבלנים; בחודשים האחרונים נרשמה התעוררות, אך היא מבוססת על מבצעי מימון; האם המשקיעים מתעלמים מהסימנים?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה נדלן מכירת דירה

דוחות חברות הנדל"ן למגורים לרבעון השני של 2025 מציגים תמונה לא מחמיאה, עם הירידה החדה ביותר בקצב מכירת הדירות בשנים האחרונות, כך עולה מהסקירה הרבעונית של IBI. סביבת הריבית הגבוהה, לצד מגבלות שהטיל המפקח על הבנקים על מבצעי הקבלנים, פגעו ישירות בביקושים. לכך נוספו גם אירועי סוף יוני, שהחריפו את ההאטה והביאו לירידה חדה בהיקף העסקאות בהשוואה לתקופה המקבילה.

רבעון חלש

הרבעון השני של 2025 התברר כנקודת השפל במכירת דירות אצל מרבית החברות. כך לדוגמא ברבעון השני חברת דמרי מכרה 176 דירות, ירידה מ-247 ברבעון המקביל של 2024. באזורים נרשמה מכירת 59 דירות בלבד לעומת 120, ובאקרו הנתונים חלשים במיוחד עם 11 דירות שנמכרו לעומת 98. גם חג'ג' נדל"ן חוותה ירידה, מ-32 ל-8 דירות.אאורה מציגה ירידה משמעותית של כ-68% עם מכירה של 98 דירות לעומת 306 ברבעון השני של 2024. פרשקובסקי ודוניץ חוות גם הן ירידה חדה: פרשקובסקי ירדה מ-46 ל-24 דירות, ודוניץ צנחה מ-55 ל-12 דירות בלבד. 

סביבת הריבית הגבוהה, שהמשיכה להעיב על יכולת הלקוחות ליטול משכנתאות בהחזרים סבירים, פגשה מגבלות רגולטוריות חדשות מצד המפקח על הבנקים, שהגבילו את גמישות מבצעי הקבלנים. המשמעות הייתה ירידה חדה בקצב העסקאות לעומת הרבעון המקביל, גם בפרויקטים שבהם נרשם ביקוש גבוה בשנים קודמות. 

לכך נוספה ההסלמה הביטחונית בסוף חודש יוני מול איראן, שיצרה חוסר ודאות כלכלי והובילה לקיפאון נוסף בשוק, אם כי צריך לזכור כי מדובר בשבועיים לקראת סוף הרבעון, כך שההשפעה הייתה מוגבלת. השילוב בין עלויות מימון גבוהות, מגבלות אשראי וחששות ביטחוניים הפך את הרבעון לחלש במיוחד, כאשר גם חברות חזקות עם צבר פרויקטים רחב, דוגמת אזורים, דמרי ואקרו, לא הצליחו להציג קצב מכירות סביר ביחס לעבר. למעשה, מבצעי השיווק, שהיו עד כה כלי מרכזי להמרצת מכירות, איבדו חלק ניכר מהאפקטיביות שלהם, והחברות נאלצו להמתין לפתיחת פרויקטים חדשים כדי לחדש את המומנטום.

חולשה בת"א

אחת הנקודות הבולטות בדוחות היא החולשה של החברות שמרב פעילותן מתרכזת בתל אביב. מחירי הדירות הגבוהים בעיר מתורגמים למשכנתאות כבדות והחזרים חודשיים משמעותיים, מה שהופך את הרכישה לאתגרית במיוחד בסביבת ריבית גבוהה. התוצאה: קצב המכירות בתל אביב נחתך בצורה חדה יותר לעומת אזורים אחרים, גם בפרויקטים מבוקשים. חברות כמו אקרו וחג׳ג׳, שמחזיקות צבר גדול של פרויקטים במרכז העיר, חוות מצד אחד פוטנציאל תשואה גבוה אם השוק יתאושש, אך מצד שני נושאות על גבם פרופיל סיכון גבוה, שכן כל האטה נוספת ברכישת דירות יוקרה או במרכז תל אביב משפיעה ישירות על תזרים המזומנים שלהן. שתיהן חוו ירידה של 63% במכירות במחצית הראשונה של 2025 לעומת המקבילה בשל ריכוז הפרויקטים בת"א. במילים אחרות, החשיפה לתל אביב מעניקה אפסייד משמעותי בעת עלייה בביקושים, אך בתקופה של לחץ מימוני וחוסר ודאות כלכלית היא עלולה להפוך למלכודת נזילות.