ג'נסל בדרך לבורסה - האם לנדא יעשה זאת שוב?
בני לנדא הוא יזם סדרתי שהצליח. אבל הוא לא "רק יזם". הוא סוג של "מדען מטורף" שמצליח להרים דברים שנשמעים מדע בדיוני. בשנת 2001 הוא מכר את אינדיגו שהתמחתה בדפוס דיגיטלי עוד הרבה לפני המהפכה הדיגיטלית הגדולה. אז, אחרי סגירת העסקה בסכום של 830 מיליון דולר, אמר לנדא - "יהיה לי מעין ארגז חול ענק לשחק בו". אחד מהמשחקים האהובים עליו הוא בתחום האנרגיה המתחדשת - חברת ג'נסל.
חברת ג'נסל (GenCell) המציעה פתרונות אנרגיה ירוקה מבוססת תאי מימן, בדרך להפוך לחברה ציבורית. החברה מפתחת ומייצרת פתרונות גיבוי למערכות החשמל המסורתיות למגוון רחב של אתרים גדולים, ובניהם בתי חולים ותעשיות אוטומטיות. ג׳נסל פיתחה פיתרון הפקת אנרגיה מאמוניה, שהינו זול יותר ולא מזהם. החברה מפתחת כעת מערכת אספקת חשמל מחוץ לטווח רשת החשמל, אשר עתיד להתחרות בגנרטור הדיזל. בנוסף, מכוונת ג׳נסל אל פתרונות אנרגיה מבוססת אמוניה לתחבורה, בעיקר למשאיות ואוטובוסים.
החברה צפויה לגייס בהנפקה כ-205 מיליון שקל, תמורת כ-25% מהון המניות של החברה, כלומר החברה תונפק לפי שווי של כ-840 מיליון שקל. החיתום ייעשה על ידי פועלים אי.בי.איי.
סך ההכנסות בשנת 2019 הסתכמו ב-1.18 מיליון דולר, ירידה לעומת 2.26 מיליון דולר בשנת 2018 שבה הוכרו הכנסות חד פעמיות בגין פרויקט ספציפי. במהלך המחצית הראשונה לשנת 2020, החברה דיווחה על מכירות של כ-204 אלף דולר בלבד, בעיקר בשל השפעות נגיף הקורונה.
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה מוכרת את מוצריה בשלב זה בהפסד גולמי, שהסתכם ב-1.56 מיליון דולר בשנת 2019, וב-659 אלף דולר במהלך המחצית הראשונה לשנת 2020. בשנת 2018 דיווחה החברה על הפסד נקי בסך כ-57 מיליון דולר, שהצטמצם ל-15.6 מיליון דולר בשנת 2019. במהלך המחצית הראשונה לשנת 2020, ההפסד הנקי הסתכם ב-4.3 מיליון דולר.
לחברה תוכניות פיתוח שיעודן הקטנת עליות ייצור המוצרים השונים בהיקפים משמעותיים של 25%-30% מעלות היצור כיום, ולהערכתה, עליה בכמויות יוכלו להניב ירידה בעליות הייצור של כ-30% נוספים. במצב כזה מחירי מוצרי החברה צפויים להיות תחרותיים יותר. אשר למוצר ה-A5 הצפוי להיות מושק במחצית השניה של שנת 2022, צופה החברה כי היכולת של המוצר לעבוד בדלק זול (אמוניה) יחסית לדלקים האחרים בהם משתמשים מוצרים חליפיים יהווה משקל מכריע ביכולת החברה למכור אותו. כבר כיום, עלות ייצור החשמל ממוצר ה-A5 נמוכה מעלות ייצור החשמל של גנרטור דיזל במדינות רבות בעולם.
קצב שריפת המזומנים של החברה עומד על כ-11 מיליון דולר. לחברה כ-28.7 מיליון דולר התחייבויות שוטפות, אל מול 4.6 מיליון דולר נכסים שוטפים, והיא בעלת הון שלילי של כ-21 מיליון דולר.
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
בינואר השנה, דיווחה חברת האנרגיה פז על השקעה של כ-10 מיליון דולר עבור 4% ועד 5% ממניות ג'נסל. זאת, כחלק ממדיניות החברה להרחיב את פעולותיה בתחום האנרגיה הירוקה, ובפרויקטים של חדשנות אנרגטית. לשוק פוטנציאל של כ-150 מיליארד דולר, ובעל ציפיות צמיחה של עשרות אחוזים במהלך העשור הקרוב.
תא דלק מייצר מתח ישר DC וניתן להשתמש בו ליישומים שונים, כגון גיבוי חשמלי למערכות שונות הסובבות אותנו אשר נסמכות על אספקת חשמל יציב ובכל עת, וכן אספקת חשמל רציף לאזורים אשר אינם מחוברים לתשתיות חשמל או אשר נהנים מחשמל רק בחלק משעות היממה. כמו כן, תאי דלק תופסים מקום הולך וגובר בתעשיית הרכב כפתרון נקי וארוך טווח בהנעת כלי רכב.
אחד המכשולים המרכזיים שעומדות בפני החברות המייצרות תאי דלק דומים הוא מחיר המימן, שנכון להיום יקר יותר מדיזל ולכן לא מהווה פתרון חסכוני יותר. ג׳נסל פיתח פתרונות להפקת אנרגיית מימן מ-״אמוניה״, כימיקל שכיח וזול יותר, המשמש תעשיות רבות. היכולת היחודית של החברה לחלץ מימן מתוך אמוניה נוזלית מאפשרת לחברה להציג פתרון חסכוני ונקי יותר, לצד האפשרות לספק ״גנרטור ירוק״ הראשון מסוגו.
בין החברות העולמיות שמנסות לפתח פתרונות דומים לתעשיית הרכב, ניתן למצוא את פלאג פאוור PLUG POWER INC (סימול:PLUG) ואת ניקולה NIKOLA CORPORATION (סימול:NKLA), שזינקו בעשרות אחוזים מתחילת השנה, אך ניקולה צללה בעקבות הפרשיות השונות. גם ג׳נסל שואפת ליצירת פיתרון אנרגיה ירוקה לשוק התחבורה, שוק שהיקפו הוערך בשנת 2018 בכ-35 מיליארד דולר עם קצב צמיחה של 15% בשנה.
שוק נוסף אליו החברה, הוא מגדלי התקשורת הסלולרית, שמוציאים כ-20 מיליארד דולר בשנה על דיזל. אותם מגדלים פועלים באמצעות גנרטורים, שאותם שואפת החברה להחליף. פוטנציאל השוק נאמד בכ-12 מיליארד דולר.
- 4.כמה אני מעריץ את האדם הנפלא הזה. לא להאמין. (ל"ת)אשר 11/11/2020 13:27הגב לתגובה זו
- 3.עוד בלון 10/11/2020 21:23הגב לתגובה זוומי יוביל יאכסן וימנע תאונות אמוניה.
- יאיר 11/11/2020 11:37הגב לתגובה זואותו מוביל שמוביל גז בישול, אתילן לריתוך, מימן לתעשיה ואמוניה לקירור תעשייתי.
- אין על אמוניה איזה זיקוקים היו נמל ביירות (ל"ת)שמוליק 11/11/2020 01:37הגב לתגובה זו
- 2.זה רציני? 10/11/2020 19:55הגב לתגובה זווהמכירות גם הולכות ומתמעטות או יותר נכון מתאפסות? והון שלילי? המוסדיים לא יעיזו להכניס כספי פנסיה לתרמית הזו.
- משקיע 12/11/2020 08:38הגב לתגובה זוועשה תשואה של 10877%
- מגיב שפוי 10/11/2020 21:29הגב לתגובה זויכניס כסף של מבוטחים בשביל העמלה
- 1.חברת פז מחזיקה 10% ממניות ג'נסל (ל"ת)לתשומת לב 10/11/2020 18:14הגב לתגובה זו

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
