פז נכנסת לתחום אנרגיית המימן, רכשה מניות ג'נסל ב-10 מיליון דולר
החברה רכשה 5.4% ממניות החברה שפיתחה טכנולוגיה ייחודית בתחום האנרגיה הנקייה, על בסיס ייצור חשמל מהנעת מימן לפי שווי חברה של 185 מיליון דולר
חברת פז נפט מדווחת כי השלימה עיסקה לרכישת 5.4% מחברת ג'נסל (GENCELL) המתמחה בהפקת אנרגיה נקייה, וזאת בהשקעה של כ- 10 מיליון דולר. כחלק מעסקת ההשקעה, תהיה זכאית פז למנות דירקטור בחברה.
חברת הטכנולוגיה ג'נסל פיתחה טכנולוגיה ייחודית בתחום האנרגיה הנקייה, על בסיס ייצור חשמל מהנעת מימן. החברה מייצרת ומפתחת תאי דלק אלקליים, שהינם מקור אנרגיה, המבוסס על טכנולוגיה ייחודית, המאפשרת את יצירת האנרגיה באמצעות יצירת אינטראקציה כימית בין מימן לחמצן.
לחברה מוצרים המשמשים כמערכות גיבוי למערכות החשמל המסורתיות, ומיועדים בעיקר לחברות גדולות (בתי חולים, קווי ייצור ועוד), מוצרים המשמשים כמערכות גיבוי לשוק תשתיות האנרגיה (בעיקר חברות חשמל), וכן מערכות המשמשות לאספקת חשמל רציף ולאורך זמן המיועדת למקומות שאינם מחוברים לרשת החשמל.
"פתרונות תאי דלק של ג'נסל קוראים תיגר על הדומיננטיות של מנועי הדיזל במתן פיתרון אנרגיה נקי ובמחיר תחרותי למנועי בעירה פנימית" נכתב בהודעת החברה. תאי הדלק של ג'נסל מותקנים ברחבי העולם ומספקים פתרונות אנרגיה לגיבוי וכתחליף לרשת החשמל.
- פז צפויה להפחית כ-210-190 מיליון שקל משווי בית הזיקוק באשדוד
- נעילה מעורבת: ת"א 35 ירד ב-0.7%; מדיגוס זינקה ב-30%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בוול סטריט, תאי דלק חשמליים מבוססי מימן צוברים פופולריות רבה, בעיקר בתחום הרכב. פלאג פאוור (סימול:PLUG) פועלת בתחום דומה ומכוונת ליישום הטכנולוגיה על רכבים ומשאיות, מתחילת השנה זינקה המניה במעל לפי 4 והגיעה לשווי שוק של 4.7 מיליארד דולר. יצרנית הרכב ניקולה (סימול:NKLA) עתידה לייצר משאיות הפועלת על בסיס מימן, ומתגאה בתחרות אל מול טסלה, מתחילת השנה המניה זינקה פי 4 ונסחרת בשווי 14.7 מיליארד דולר.
למערכות מבוססות מימן קיימים יתרונות רבים, אך החיסרון העיקרי הוא המחיר. למרות שהחברות בתעשייה מתגאות בייצור אנרגיה נקייה וזולה, נכון להיום ייצור המימן נחשב יקר יותר מדיזל ולכן מהווה חסם כניסה לשוק. המלחמה של ניקולה בהוזלת מחירי המימן עתידה להשפיע על כלל החברות בתחום, אך זה ייקח זמן וכי הערכות מדברות על שנת 2023.
אברהם ביגר, יו"ר פז: "כניסת פז לתחום האנרגיה הירוקה עולה בקנה אחד עם אסטרטגיית פז להתפתח בתחומים המשיקים לה ומשלימים את פעילותה".
- 1.יי 25/08/2020 15:04הגב לתגובה זוdirty bomb
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה 4.29% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה זו אגרת גודש ולמה בכלל הולכים לשם
אגרת גודש היא מס תחבורתי שנגבה מנהגים שנכנסים עם רכב פרטי לאזורים עמוסים, בדרך כלל בשעות השיא. הרעיון פשוט: מי שנכנס למרכז המטרופולין בתקופות העומס משלם יותר, ומי שנוסע בשעות אחרות או בוחר בתחבורה ציבורית משלם פחות או לא משלם כלל.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגזינוקים בביטוח - הראל כבר גדולה מהבנק הבינלאומי; קמהדע נפלה 5%
בדקנו: מי 3 המניות הכי טובות של דצמבר (בינתיים) ומה הסיבות? אוריון זינקה ב-18% ביומה הראשון בבורסה, סוגת עלתה 2%
מניות הביטוח ממשיכות לזנק. מדד הביטוח טס - מדד ת"א-ביטוח
הראל כבר עולה בשווי על השווי של הבנק הבינלאומי - תראו כאן את השווי של חברות הביטוח הגדולות מודגש בצהוב, ואת המיקום שלהן בטבלת החברות הגדולות בבורסה:
דו"ח חדש של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מציג תמונת מצב חיובית של ההשקעות הזרות בישראל. בעוד שנת 2024 הסתיימה בירידה מתונה, הנתונים לחציון הראשון של 2025 מצביעים על התאוששות משמעותית בזרימת ההון הזר למשק. על פי הדו"ח, בחציון הראשון של שנת 2025 נרשמו בישראל השקעות זרות ישירות בהיקף של כ-10.2 מיליארד דולר. מדובר בחציון החזק ביותר מאז שנת 2021, שבה נרשמו השקעות בהיקף של כ-14 מיליארד דולר באותה תקופה. נתון זה מייצג עלייה של 35% לעומת החציון המקביל בשנת 2024, שבו הסתכמו זרמי ההשקעות הנכנסות בכ-7.5 מיליארד דולר בלבד. ד"ר שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מציין בדבריו הפותחים את הדו"ח: "ההתאוששות נתמכת בהתפתחויות אזוריות חיוביות ובהסרת איומים ביטחוניים, אשר תרמו להפחתת פרמיית הסיכון של ישראל, לירידה בתשואות האג"ח לטווח ארוך, לחזרת חברות תעופה זרות ולעלייה במדדי המניות המקומיים." - השקעות זרות בישראל: המחצית הראשונה של 2025 החזקה ביותר מזה ארבע שנים
- ארית זינקה 8.7%, פוםוום 14%; ת"א ביטוח זינק 2.5% - נעילה ירוקה בתל אביב
- ארית נפלה 20%, טבע זינקה 3%, המדדים שברו שיאים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
