פז נכנסת לתחום אנרגיית המימן, רכשה מניות ג'נסל ב-10 מיליון דולר

החברה רכשה 5.4% ממניות החברה שפיתחה טכנולוגיה ייחודית בתחום האנרגיה הנקייה, על בסיס ייצור חשמל מהנעת מימן לפי שווי חברה של 185 מיליון דולר

אור צרפתי | (1)

חברת פז נפט מדווחת כי השלימה עיסקה לרכישת 5.4% מחברת ג'נסל (GENCELL) המתמחה בהפקת אנרגיה נקייה, וזאת בהשקעה של כ- 10 מיליון דולר. כחלק מעסקת ההשקעה, תהיה זכאית פז למנות דירקטור בחברה.

חברת הטכנולוגיה ג'נסל פיתחה טכנולוגיה ייחודית בתחום האנרגיה הנקייה, על בסיס ייצור חשמל מהנעת מימן. החברה מייצרת ומפתחת תאי דלק אלקליים, שהינם מקור אנרגיה, המבוסס על טכנולוגיה ייחודית, המאפשרת את יצירת האנרגיה באמצעות יצירת אינטראקציה כימית בין מימן לחמצן.

לחברה מוצרים המשמשים כמערכות גיבוי למערכות החשמל המסורתיות, ומיועדים בעיקר לחברות גדולות (בתי חולים, קווי ייצור ועוד), מוצרים המשמשים כמערכות גיבוי לשוק תשתיות האנרגיה (בעיקר חברות חשמל), וכן מערכות המשמשות לאספקת חשמל רציף ולאורך זמן המיועדת למקומות שאינם מחוברים לרשת החשמל.

"פתרונות תאי דלק של ג'נסל  קוראים תיגר על הדומיננטיות של  מנועי הדיזל במתן פיתרון אנרגיה נקי ובמחיר תחרותי למנועי בעירה פנימית" נכתב בהודעת החברה. תאי הדלק של ג'נסל מותקנים ברחבי העולם ומספקים פתרונות אנרגיה לגיבוי וכתחליף לרשת החשמל.

בוול סטריט, תאי דלק חשמליים מבוססי מימן צוברים פופולריות רבה, בעיקר בתחום הרכב. פלאג פאוור (סימול:PLUG) פועלת בתחום דומה ומכוונת ליישום הטכנולוגיה על רכבים ומשאיות, מתחילת השנה זינקה המניה במעל לפי 4 והגיעה לשווי שוק של 4.7 מיליארד דולר. יצרנית הרכב ניקולה (סימול:NKLA) עתידה לייצר משאיות הפועלת על בסיס מימן, ומתגאה בתחרות אל מול טסלה, מתחילת השנה המניה זינקה פי 4 ונסחרת בשווי 14.7 מיליארד דולר.

למערכות מבוססות מימן קיימים יתרונות רבים, אך החיסרון העיקרי הוא המחיר. למרות שהחברות בתעשייה מתגאות בייצור אנרגיה נקייה וזולה, נכון להיום ייצור המימן נחשב יקר יותר מדיזל ולכן מהווה חסם כניסה לשוק. המלחמה של ניקולה בהוזלת מחירי המימן עתידה להשפיע על כלל החברות בתחום, אך זה ייקח זמן וכי הערכות מדברות על שנת 2023. 

אברהם ביגר, יו"ר פז: "כניסת פז לתחום האנרגיה הירוקה עולה בקנה אחד עם אסטרטגיית פז להתפתח בתחומים המשיקים לה ומשלימים את פעילותה".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יי 25/08/2020 15:04
    הגב לתגובה זו
    dirty bomb
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני
דוחות

אלקטרה: ההכנסות גדלו אבל הרווח נחתך בחצי

הכנסות אלקטרה עלו ברבעון השלישי, אך הרווחיות נשחקה בצורה חדה בעקבות הפסד תפעולי במגזר הפרויקטים והתשתיות בישראל שחתכו כמעט בחצי את הרווח הנקי ביחס לרבעון המקביל

תמיר חכמוף |


אלקטרה מפרסמת את הדוחות לרבעון השלישי של 2025 ומצביעה על מגמה מדאיגה. למרות עלייה דו ספרתית בהכנסות ל-3.47 מיליארד שקל, הרווח התפעולי נשחק בצורה חדה והסתכם ב-62 מיליון שקל בלבד, לעומת 115 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA ירד בהתאם ל-182 מיליון שקל, לעומת 228 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי ירד ל-35 מיליון שקל, כמעט חצי מהרווח שנרשם ברבעון המקביל שעמד על 66 מיליון שקל.

הגורם המרכזי לשחיקה הוא מגזר פרויקטי המבנים והתשתיות בישראל, תחום הפעילות הגדול ביותר של אלקטרה. המגזר אמנם הציג הכנסות של כ-1.49 מיליארד שקל, אך עבר להפסד תפעולי של 54 מיליון שקל, לעומת רווח של 9 מיליון שקל באותה תקופה ב-2024. כלומר, הפרויקטים בישראל, שהיו מנוע רווח בעבר, הפכו ברבעון הזה למשקולת משמעותית.

מול התמונה הזו, תחומי הפעילות האחרים לא הצליחו לאזן את הנטל. פרויקטים למבנים ושירותים בחו"ל שמרו על יציבות עם רווח תפעולי של 13 מיליון שקל. מגזר תפעול ואחזקה הציג רווח נאה של 65 מיליון שקל, תחום הפיתוח והקמה של נדל"ן לזכיינות (PPP) הוסיף 13 מיליון שקל וזכיינות תרמה 31 מיליון שקל (הגידול נובע בעיקר מרווח הון שנרשם ממכירת החזקות הקבוצה בזכיין של פרויקט קריית הממשלה בנתניה בתקופת הדוח).

לשחיקה בשורה התפעולית מצטרפת גם עלייה עקבית בהוצאות ההנהלה והכלליות, שקפצו ל-129 מיליון שקל לעומת 99 מיליון שקל ברבעון המקביל. כך, גם במקומות שבהם הפעילות יציבה, הוצאות המטה מכרסמות ברווחיות.

צבר העבודות, ליום 30 בספטמבר 2025, עומד על כ-38.8 מיליארד שקל


דבר החברה

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה: "במהלך הרבעון נמשכה הצמיחה בהכנסות במגזרי הפעילות של הקבוצה. במגזר הפרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל נמשכה מגמת ההתחזקות של הפעילות שלנו בארה"ב, המתבטאת בגידול משמעותי בהכנסות וברווחיות ובקפיצת מדרגה של צבר העבודות שלנו. למגמות חזקות אלה תרמה הרכישה המוצלחת של חברת PJM בתחילת השנה.

לוגו "קשרי תעופה"
צילום: יח"צ
דוחות

קשרי תעופה: התאוששות בתחום התיירות

קשרי תעופה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח נקי של 5 מיליון דולר לעומת 3 מיליון דולר אשתקד, עלייה בהכנסות ושיפור בפעילות הקרקע והשייט. לצד זאת החברה מרחיבה את פעילות הנדל"ן לתיירות, כאשר פרויקטים בקפריסין ובלפלנד מתחילים להתקרב להכרה בהכנסות

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה קשרי תעופה

קשרי תעופה קשרי תעופה 0%  פרסמה הערב את הדוחות לרבעון השלישי של 2025, ומציגה שיפור ברוב הפרמטרים ביחס לשנה שעברה.

ההכנסות לרבעון השלישי של 2025 הסתכמו בסך של כ- 88.7  מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ- 62.5 מיליון דולר ברבעון המקביל. ההכנסות לתשעת החודשים הראשונים של 2025 הסתכמו בסך של כ- 164.4 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ-109.9 מיליון דולר בתקופה מקבילה אשתקד.

הרווח הגולמי לרבעון השלישי הסתכם בסך של כ- 13 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ- 9 מיליון דולר אשתקד. הרווח הגולמי בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הסתכם בסך של כ-22.5 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ-16 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

הרווח התפעולי ברבעון השלישי  הסתכם בסך של כ- 5.7 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ- 3.8  מיליון דולר אשתקד. הרווח התפעולי בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הסתכם בסך של כ-5.2 מיליון דולר, בהשוואה לסך של  של כ- 3.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

הרווח הנקי ברבעון השלישי הסתכם בסך של כ-5 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ- 3 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.  הרווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הסתכם בסך של כ -4.7 מיליון דולר, בהשוואה לסך  של כ- 3.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.