פז נכנסת לתחום אנרגיית המימן, רכשה מניות ג'נסל ב-10 מיליון דולר

החברה רכשה 5.4% ממניות החברה שפיתחה טכנולוגיה ייחודית בתחום האנרגיה הנקייה, על בסיס ייצור חשמל מהנעת מימן לפי שווי חברה של 185 מיליון דולר

אור צרפתי | (1)

חברת פז נפט מדווחת כי השלימה עיסקה לרכישת 5.4% מחברת ג'נסל (GENCELL) המתמחה בהפקת אנרגיה נקייה, וזאת בהשקעה של כ- 10 מיליון דולר. כחלק מעסקת ההשקעה, תהיה זכאית פז למנות דירקטור בחברה.

חברת הטכנולוגיה ג'נסל פיתחה טכנולוגיה ייחודית בתחום האנרגיה הנקייה, על בסיס ייצור חשמל מהנעת מימן. החברה מייצרת ומפתחת תאי דלק אלקליים, שהינם מקור אנרגיה, המבוסס על טכנולוגיה ייחודית, המאפשרת את יצירת האנרגיה באמצעות יצירת אינטראקציה כימית בין מימן לחמצן.

לחברה מוצרים המשמשים כמערכות גיבוי למערכות החשמל המסורתיות, ומיועדים בעיקר לחברות גדולות (בתי חולים, קווי ייצור ועוד), מוצרים המשמשים כמערכות גיבוי לשוק תשתיות האנרגיה (בעיקר חברות חשמל), וכן מערכות המשמשות לאספקת חשמל רציף ולאורך זמן המיועדת למקומות שאינם מחוברים לרשת החשמל.

"פתרונות תאי דלק של ג'נסל  קוראים תיגר על הדומיננטיות של  מנועי הדיזל במתן פיתרון אנרגיה נקי ובמחיר תחרותי למנועי בעירה פנימית" נכתב בהודעת החברה. תאי הדלק של ג'נסל מותקנים ברחבי העולם ומספקים פתרונות אנרגיה לגיבוי וכתחליף לרשת החשמל.

בוול סטריט, תאי דלק חשמליים מבוססי מימן צוברים פופולריות רבה, בעיקר בתחום הרכב. פלאג פאוור (סימול:PLUG) פועלת בתחום דומה ומכוונת ליישום הטכנולוגיה על רכבים ומשאיות, מתחילת השנה זינקה המניה במעל לפי 4 והגיעה לשווי שוק של 4.7 מיליארד דולר. יצרנית הרכב ניקולה (סימול:NKLA) עתידה לייצר משאיות הפועלת על בסיס מימן, ומתגאה בתחרות אל מול טסלה, מתחילת השנה המניה זינקה פי 4 ונסחרת בשווי 14.7 מיליארד דולר.

למערכות מבוססות מימן קיימים יתרונות רבים, אך החיסרון העיקרי הוא המחיר. למרות שהחברות בתעשייה מתגאות בייצור אנרגיה נקייה וזולה, נכון להיום ייצור המימן נחשב יקר יותר מדיזל ולכן מהווה חסם כניסה לשוק. המלחמה של ניקולה בהוזלת מחירי המימן עתידה להשפיע על כלל החברות בתחום, אך זה ייקח זמן וכי הערכות מדברות על שנת 2023. 

אברהם ביגר, יו"ר פז: "כניסת פז לתחום האנרגיה הירוקה עולה בקנה אחד עם אסטרטגיית פז להתפתח בתחומים המשיקים לה ומשלימים את פעילותה".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יי 25/08/2020 15:04
    הגב לתגובה זו
    dirty bomb
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.68%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ארז עוזיר

לפי שווי של מיליארד שקל: עופר ינאי בדרך לרכוש את השליטה באלומיי קפיטל

העסקה, בהיקף של כ־460–500 מיליון שקל, תאפשר לנופר אנרגיה שבשליטת עופר ינאי להיכנס לייצור חשמל קונבנציונלי באמצעות אחזקת אלומיי בתחנת הכוח דוראד

אדיר בן עמי |

חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרגיה , שבשליטת איש העסקים עופר ינאי, נמצאת במשא ומתן מתקדם לרכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי קפיטל. לפי הדיווחים, היקף העסקה מוערך בכ־460–500 מיליון שקל, והיא משקפת לאלומיי שווי של כ־1 מיליארד שקל, פרמיה מתונה ביחס לשווי השוק של החברה בבורסה.

העסקה צפויה להתבצע באמצעות רכישת מניותיהם של בעלי השליטה הנוכחיים באלומיי: שלמה נחמה, רני פרידריך וענת רפאל, אלמנתו של חמי רפאל המנוח. שלושת השותפים מחזיקים יחד בכ־45.9% ממניות אלומיי, ומנסים זה כשנתיים למצוא רוכש לאחזקה. נופר, שפועלת מאז הקמתה כמעט אך ורק בתחום האנרגיה המתחדשת, רואה במהלך רכישה אסטרטגית שמאפשרת לה כניסה מהירה לתחום ייצור החשמל הקונבנציונלי. זאת, על רקע העלייה בביקוש לחשמל בישראל והסביבה הרגולטורית התומכת בהרחבת כושר הייצור.


הנכס המרכזי של אלומיי

הנכס המרכזי של אלומיי הוא אחזקתה בתחנת הכוח דוראד, תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, הממוקמת מדרום לאשקלון. אלומיי מחזיקה, בשרשור, בכ־17% ממניות דוראד, וביחד עם קבוצת לוזון מדובר באחזקה משמעותית בגוף המייצר כ־850 מגה־וואט חשמל. בנוסף לדוראד, לאלומיי פעילות רחבה גם בתחום האנרגיה המתחדשת. החברה מחזיקה מתקנים סולאריים פעילים ובייזום בישראל, ארה״ב ומספר מדינות באירופה, ובהן איטליה, ספרד והולנד. בישראל היא שותפה גם בפרויקט אגירה שאובה בצוק מנרה, הנמצא בשלבי הקמה.

מבחינה פיננסית, אלומיי אינה מציגה בשלב זה רווחיות. במחצית הראשונה של 2025 רשמה החברה הכנסות של כ־20.1 מיליון אירו וסיימה בהפסד נקי של כ־1.6 מיליון אירו. בחברה ייחסו את הגידול בהכנסות לחיבור מתקנים סולאריים חדשים באיטליה.


תקופה סוערת בנופר

אלומיי נסחרת כעת לפי שווי של מיליארד שקל, בעוד נופר נסחרת כיום לפי שווי של כמעט 4 מיליארד שקל. הרכישה מגיעה לאחר תקופה סוערת בנופר, שכללה עזיבת המנכ״לים המשותפים ומכירת מניותיהם. בעקבות זאת, חיזק ינאי את שליטתו בחברה, בין היתר באמצעות הקמת חברה משותפת עם לאומי פרטנרס, שאליה הועברו רוב מניותיו בנופר.