בואינג 787 אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

פסגות חותך במחיר היעד לאל על ומותיר 'קניה' עם אפסייד גדול

מניית אל על מטפסת כמעט 3% ברקע לעדכון המלצה מצד פסגות שאמנם חותכים את מחיר היעד אך מותירים 'קניה'
מערכת Bizportal | (5)

בבית ההשקעות פסגות פרסמו היום עדכון המלצה למניית אל על -1.96% וזאת כחודש ושבוע לאחר שהחברה פרסמה דו"חות שגררו מפולת דו-יומית של כ-20% במניה. בפסגות חותכים את מחיר היעד מ-4.2 שקלים ל-3.5 שקלים אך מותירים את ההמלצה על 'קניה' שכן עדיין מדובר באפסייד גדול של כמעט 50% על מחיר השוק.

וכך כותב האנליסט נועם פינקו מפסגות: "הדוח לרבעון השני היה מאכזב, בעיקר בשורת ההוצאות שהיו גבוהות מציפיותינו. עלויות ההפעלה עלו בכ-20 מיליון דולר לעומת הרבעון המקביל וזאת על אף שברבעון המקביל היו הוצאות גבוהות בשל חכירות רטובות שנבעו מבעיות עם הטייסים ולמרות ירידה קלה בשעות טיסה. הגידול בהוצאות נבע קודם כל מהיחלשות הדולר מול השקל (כ-8 מיליון דולר) שכן כל שינוי של 1% בשע"ח פוגע בכ-5.5 מיליון דולר ברווח התפעולי של החברה (ברמה שנתית) וכן עליה של 6 מיליון דולר בהוצאות דס"ל בשל עליית מחיר הנפט, 2 הוצאות שהיו ידועות. הוצאות אחרות נבעו מעליות שכר, בין היתר בשל ההסכמות עם הטייסים והוצאות אחרות, חלקן חד פעמיות".

 לגבי המשך השנה, כותב פינקו כך: "הצמיחה הדרמטית בהיקף הנוסעים בנתב"ג (17% מתחילת השנה) נמשכת עם צמיחה של 13% ביולי ו-17% באוגוסט ותמשיך ללוות אותנו כנראה עד סוף השנה. באל על חלה ירידה של 2.2% ביולי בהיקף הנוסעים וצמיחה של 6% באוגוסט. בחודש ספטמבר החגיגה בנתב"ג נמשכת אך אל על צפויה להציג ירידה משמעותית בהיקף הנוסעים בשל מספר ימי טיסה נמוך ב-3 ימים מספטמבר שעבר (כ-13%). באוקטובר המצב מתהפך וצפוי גידול חד בכמות הנוסעים באל על. את הירידה ביולי ניתן להסביר בין היתר בהתארכות זמני התחזוקה ב-2 המטוסים כאמור לעיל"

לדבריו של פינקו, "את העובדה שאל על כבר לא ממש צומחת בכמות הנוסעים, בוודאי לא בקצב של השוק ניתן בעיקר להסביר בשיעורי התפוסה הגבוהים שלה והיעדר יכולת להגדיל כמות טיסות בשל העובדה שהטייסים כבר עובדים באופן מלא ואין אפשרות לשנות זאת מהותית בטווח הקצר (אל על לא יכולה לגייס טייסים שאינם ישראלים). הנקודה החיובית שיוצאת משיעורי התפוסה הגבוהים והביקוש הגבוה הינה הפסקת תהליך ירידת המחירים (הנמדד בתשואה ל-RPK) ואף עלייה קלה, זאת לאחר ירידה דו ספרתית בשנים 2015- 2016 (במצטבר). נציין כי גם בחברות התעופה הוותיקות באירופה נרשמה מתחילת 2017 יציבות יחסית במחיר לאחר שנתיים של ירידות חדות המוסברת בעליה בביקושים (בשל המחיר הנמוך) ותחרות פחות חזקה יחסית בקווים הארוכים. אי לכך אנו סבורים כי נראה המשך צמיחה קלה בהכנסות".

לגבי הרבעון הנוכחי: פינקו כותב כי באופן כללי כנראה שנראה ירידה בתוצאות הרבעון השלישי לעומת אשתקד, גם בשל ירידה בכמות הנוסעים כאמור לעיל (לצד עליית מחיר הנפט ומט"ח) ורבעון רביעי טוב יותר מהמקביל, גם בשל כמות הנוסעים וגם נוכח השבתות טיסות שנרשמו ברבעון המקביל. "אנו מורידים את תחזית הרווח הנקי וה-EBITDA שלנו מ-65 מיליון דולר ו-280 מיליון דולר בהתאמה לכ-50-45 מיליון דולר ו-270-260 מיליון דולר. נדגיש כי מאוד קשה לתת תחזיות מדויקות לחברה לאור מספר רב שלמשתנים שקשה לחזותם", כך פינקו.

במבט קדימה: פינקו כותב כי "אל על נמצאת בתהליך של שינוי מהותי הכולל החלפת ציי מטוסים ישן במטוסי הדרימליינרים החדישים ומיזוג חברת ישראייר. החלפת המטוסים צפויה לארך 4 שנים והיא צפויה להוביל לחסכון בעלויות תפעול והגדלה ה-ASK במעט ולאורך זמן (נוכח ירידה בימי תחזוקה). מיזוג ישראייר שצומחת בקצב מואץ ובעלת נתח שוק של 5.3% ,לתוך סאן דור, צפוי להוביל לגידול היקף הפעילות של החברה ויכלול גם סינרגיות תפעוליות ושיווקיות (הגדלת שיווק חבילות וקווים חדשים). מהלכים אלו עשויים להגדיל הוצאות בטווח קצר אך לייצר ערך משמעותי בטווח הארוך. עוד אנו סבורים כי כמות הנוסעים לחו"ל תמשיך לגדול (לצד המשך גידול בתיירות הנכנסת) אך לא בקצב החריג של 2017."

בשורה התחתונה בפסגות אמנם מורידים את מחיר היעד אך כותבים כך: "אנו סבורים שמניית אל על זולה יחסית ועדיין ממליצים עליה בקניה". 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שלמה 25/09/2017 08:33
    הגב לתגובה זו
    שווה קניה ותתחילו עכשיו 3000 שלב ראשון 340 שלב שני ושלא יבלבלו לכם את המוח מניה זולה קניתי 235 וכבר 250 עד שתזוזו 270
  • 4.
    לא לגעת קנו פרוטרום קנו בזק קנו אלוני וטאואר (ל"ת)
    צחי 25/09/2017 07:47
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קובי 25/09/2017 07:46
    הגב לתגובה זו
    כץגם היום לא לגעת. יש טטבות פי אלף אלוני חץ.פרוטרום בזק...בקצרהנלא כיל לא חל ולא אל על
  • 2.
    יוסי 24/09/2017 15:40
    הגב לתגובה זו
    עכשיו שקנו את ישראייר. גם היא תיפגע . יותר ויותר חברות יפתחו את הקווים למזרח ששם הם עדיין חולבים את הישראלים ואז תגיע הקירסה הצפויה של החברה הזו.
  • 1.
    האם אל על שווה כניסה ? (ל"ת)
    דון 24/09/2017 15:32
    הגב לתגובה זו
בנק פיקדון (דאלי)בנק פיקדון (דאלי)

כמה תקבלו בפיקדונות - והאם הם הופכים לאטרקטיביים יותר מקרנות כספיות?

התשואה על המק"מים ירדה ל-3.5%, הבנקים בקרוב יורידו את הריבית על פיקדונות. הקרנות הכספיות עשויות לספק תשואה נמוכה מפיקדונות

מנדי הניג |

סיום המלחמה והחזרת החטופים ישפיעו על ההשקעות הסולידיות. תך ימים נפלה תשואת המק"מ ל-3.5%. אגרות החוב עלו והתשואה האפקטיבית ירדה, והשאלה שמשקיעים סולידים שואלים את עצמם - מה עדיף? קרנות כספיות או פיקדונות? או אולי בכלל מק"מ. לכאורה, לא אמור להיות שינוי בטעמים בגלל סיום המלחמה, אבל התוצאה העקיפה של סיום המלחמה על השוק היא הפחתת ריבית צפויה. השוק המקומי מגלם הפחתת ריבית גדולה - לכיוון 3.5% תוך שנה. רואים את זה במחירי האג"ח והמק"מ. 

הורדת ריבית צפויה ובקצב גדול לא משפיעה על מחזיקי הפיקדונות הקיימים, אבל היא תשפיע על הפיקדונות החדשים. הבנקים צפויים להוריד את הריבית במהירות ועדיין תוכלו למצוא פיקדונות בריבית של כ-4% בשנה.

המק"מים כבר עשו התאמה מלאה ל-3.5%, והקרנות הכספיות צפויות להניב מתחת ל-4%. הן עכשיו עם נכסים שמספקים תשואה שנתית של 4.2%-4.3%, אבל כשהן יגלגלו את הנכסים כי הנכסים שלהן הן לטווח מאוד קצר - חודשים בודדים, הן ירכשו נכסים סולידים בתשואה נמוכה יותר. ככה זה בשוק של ריבית יורדת. המשמעות היא שמי שרוצה תשואה שקלית טובה לשנה כנראה יקבל אותה דווקא בפיקדונות שהן לרוב מוצר נחות מהקרנות הכספיות. 

שינוי תשואות בשוק

התהליך הזה מתחיל בשוק המק"מים, שם התשואה השנתית ירדה בימים האחרונים לכ-3.5% אחרי שהיתה לפני שבוע-שבועיים כ-4%.  הירידה משקפת כאמור את הציפיות של השוק להורדת ריבית קרובה, כנראה  כבר בהחלטת בנק ישראל ב-24 בנובמבר. במצב כזה, כל אפיק שמתבסס על השקעה לטווח קצר מאוד - כמו קרנות כספיות - חוטף ראשון את השינוי. הקרנות האלה מחזיקות נכסים קצרים, לרוב לפדיון של עד שלושה חודשים, וכשהריבית בשוק יורדת, הן צריכות לחדש את ההשקעות-החזקות בריבית יותר נמוכה. זה קורה כמעט אוטומטית, ומוביל לכך שהתשואה שלהן נשחקת בהדרגה כל חודש.

לעומתן, פיקדון בנקאי לשנה מאפשר לכם לנעול את הריבית עכשיו -  בכ-4% בשנה בממוצע, אם כי זה עניין של ימים עד שזה יירד דרמטית. עכשיו זה הדקה ה-90 ליהנות מריבית של כ-4% לאורך שנה, גם אם הריבית תרד, בפיקדון שקלי בריבית קבועה מובטחת לכם הריבית הנקובה בעת ההפקדה. 

ניתוח דוחות כספיים (GEMINI)ניתוח דוחות כספיים (GEMINI)

הבורסה בשנתיים של מלחמה - מי הרוויח ומי נשאר מאחור?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מלחמה בורסה

ברקע היום ההיסטורי שבו החטופים החיים שבו לישראל, נדמה שגם שוק ההון נכנס בהדרגה לשלב "היום שאחרי". מעבר לשינוי במציאות הביטחונית והמדינית, מדובר גם ברגע מתאים להביט אחורה - אחרי יותר משנתיים של מלחמה ולמרות אי ודאות מתמשכת, הבורסה בתל אביב רשמה שגשוג יוצא דופן.

למרות הצניחה בתחילת הלחימה והחשש מהאטה חדה, כל הסקטורים המרכזיים סיימו את התקופה בעליות. חלקם, כמו הביטוח והבנקים, הציגו תשואות תלת ספרתיות, תוצאה ישירה של יציבות פיננסית, רווחיות גבוהה, וזרימת כספים לשוק המקומי.



TRADINGVIEW


הסקטור הפיננסי הוביל את השוק


שני הסקטורים הבולטים של השנתיים האחרונות היו הפיננסיים: הביטוח והבנקים.

מדד הביטוח זינק ביותר מ-240%, כשהחברות בענף הציגו רווחי שיא לאורך התקופה. סביבת הריבית הגבוהה סיפקה רוח גבית משמעותית, הגדילה את רווחי ההשקעות בתיקי הנוסטרו ואת הכנסות המימון, לצד עלייה בפרמיות בביטוחי חיים, בריאות ורכב. בנוסף, הבורסה החזקה תרמה לעליות שווי בתיקי הנכסים, והמשקיעים חזרו למניות הביטוח לאחר תקופה ארוכה של תמחור חסר.

גם מערכת הבנקאות נהנתה מתנאים תומכים. הריבית הגבוהה יצרה רווחי עתק לבנקים, שהציגו דוחות עם רווחיות גבוהה בכל רבעון, וחלוקות דיבידנד נדיבות שהגיעו ל-50% מהרווחים תמכו בביקושים למניות הבנקים. במקביל, היציבות היחסית של השוק המקומי והיעדר חשש ממשי ליציבות פיננסית הפכו את הבנקים למקלט בטוח בעיני המשקיעים, ומדד ת"א בנקים עלה ביותר מ-115%.