גרף

מניית ת"א SEM60 שהתפוצצה בכ-12% במחזור גבוה

מאז מאי האחרון המניה התרסקה ביותר מ-50%, כעת מזנקת על רקע פיילוט שלישי בסין לטכנולוגיה שפיתחה
מערכת Bizportal | (23)
נושאים בכתבה פורסייט

חברת פורסייט הדואלית, העוסקת בפיתוח מערכות מתקדמות למניעת תאונות דרכים, דיווחה הבוקר לבורסה בתל אביב על הסכם שחתמה עם אחד משלושת יצרני הרכב הגדולים בסין לעריכת פיילוט לבחינת המערכת On-Eyes פרי פיתוחה.

מניית פורסייט -1.6%  הגיבה היום בזינוק של 14% בבורסה במחזור ער באחוזת בית (15מיליון שקל). זאת, לאחר מהלך ירידות צורם של יותר מ-50% מאז השיא שנקבע במאי האחרון, (על כך בהמשך).

מדובר בהסכם פיילוט שלישי עליו חותמת החברה עם יצרן רכב מוביל בסין בחודשים האחרונים. מטרות הפיילוט הינן הדגמת ביצועי מערכת On-Eyes למניעת תאונות דרכים של פורסייט, המבוססת על טכנולוגית תלת מימד, והמשך למידת החברה את הדרישות ממערכות הסיוע לנהג בסין, בהתחשב בתרבות הנהיגה, תשתיות ומזג האוויר המקומיים. למעט הוצאות יצור, הובלה, והתקנת המערכת, הפיילוט ימומן על ידי היצרן, אשר יעמיד לטובת החברה את יתר המשאבים הנדרשים לביצועו.

"ההסכם קובע באופן מדיד את פרוצדורת ביצוע הפיילוט ואת הדרישות ואמות המידה להערכת הצלחתו. מערכת On-Eyes תיבחן הן בסביבה מבוקרת והן בסביבה לא מבוקרת, במהירויות שונות ואל מול מטרות קבועות מראש ומטרות מזדמנות. בהתאם לתוצאות הפיילוט, יבחנו הצדדים כניסה להסכם מסחרי עתידי ביניהם", כתבה החברה בהודעה. "ככל הידוע לחברה, היצרן, שהינו בבעלות ממשלת סין, מייצר מיליוני כלי רכב בשנה, לרבות רכבים מסחריים ורכבים צבאיים וכן חלקי חילוף לתעשיית הרכב, ולו זרוע השקעות המתמקדת באיתור טכנולוגיות לשוק הרכב". 

כעת נסחרת החברה לפי שווי של כ-406 מיליון שקל, ונציין כי טרם ההודעה על רכישת מובילאיי ע"י אינטל ב-15.3 מיליארד דולר, נסחרה פורסייט לפי שווי של סביב 150 מיליון שקל בלבד. עם הזינוק היום המניה מגיעה למחיר של 4.49 שקלים - הרבה מעל מחיר היעד שהוציאו בחברת המחקר אדיסון.

סביב הטלטלות שידעה המניה מאז השיא שרשמה במאי האחרון עלו ספקולציות בשוק בהקשר של גל ההנפקות המהיר שביצעה החברה לצורך גיוס הון. מיד עם תחילת הראלי הגדול במניה שהגיע לאחר ההודעה על עסקת מובילאיי (ב-13 במארס), ביצעו בפורסייט מספר סבבים של הנפקת מניות ואופציות לצורך גיוס הון. בחלק מהמקרים המניות שהונפקו הן חסומות למכירה למשך 6 חודשים ובשוק עלה חשוש שאלו שרכשו מניות בזול בהנפקות, מתקרבים לשוק כמוכרים גדולים. (לכתבה המלאה)

גרף יומי של מניית פורסייט בחודשים האחרונים:

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    חני 04/09/2017 15:54
    הגב לתגובה זו
    בסיום המסחר הניגון יחזור יש מצב ששהשוק יסגר באפס או במינוס
  • 14.
    לא קונה 29/08/2017 11:32
    הגב לתגובה זו
    כל יומיים מספרים לנו על הסכם לפיילוט לבדיקת היתכנות. די , תגידו את האמת , מנסים למכור מדלת לדלת ואף אחד לא מעוניין. אין בכלל מוצר גמור , כלום. ובנתיים השוק מוצף במתחרים, כך שפורסייט רחוק מאחורה. בוש הוציאה מערכת מעולה יש גם את movon , awacs וכמובן מוביל איי שיש להם חוזים קדימה עם חצי מהשוק. אז תפסיקו למכור סיפורים.
  • 13.
    טלל 29/08/2017 00:23
    הגב לתגובה זו
    פיילוט ועוד פיילוט בכדי להוכיח איכויות ועוצמה ואז מגיעה העסקה האחת שחיכו לה שתקפיץ את שווי החברה ובהמשך תוביל לשימוש נרחב במוצר בשוק כזה או אחר..
  • 12.
    דוד 28/08/2017 17:14
    הגב לתגובה זו
    כאשר היוגורט טעים , קונים
  • dw 28/08/2017 23:23
    הגב לתגובה זו
    קפולסקי זה רק המותג, היצרן זה עדן קינוחים. נסה פעם ותראה שהמוצר שלהם לא רואה את תנובה/שטראוס/מולר מקילומטרים. בדוק גם את המרכיבים. ליגה אחרת מהיוגורטים שאתה מכיר. אבל... יש רק פרט קטן ומעצבן. המחיר. ב 10 שקל ל 2 יחידות (די קטנות, אתה בד"כ תאכל 2) קשה לתקתק סחורה. בעיה דומה תהיה בסין. ללקוח הסיני הממוצע, זה שמרוויח 300 דולר בחודש, אין כסף למערכות לוקסוס באוטו שלו, והוא יעדיף אוטו זול ב 5000$ בלי כל מיני אקסטרות יקרות.
  • 11.
    dw 28/08/2017 14:13
    הגב לתגובה זו
    אם פורסייט היתה מרוויחה שקל על כל דמו שהיא עושה היא היתה מיליונרית :-) מישהו צריך לספר למשקיעים שהרעיון בפירמה עיסקית הוא... למכור מוצרים ולהרוויח. להדגים מוצר ללקוח זה נחמד, אבל לא מביא כסף. גם תנובה מדגימה יוגורטים בסופר. זה לא אומר שהלקוח בהכרח אח"כ גם מושיט את היד, פותח את הכיס וקונה את היוגורט (פה יש חשיבות לתימחור, ורוב הלקוחות בסין אינם מערביים עם הרבה כסף בארנק, קרי גם אם היוגורט טעים? ב 5 שקלים הם יכולים לדבר ללמפה, ב 3 שקלים יקנו, ב 4 ככה ככה, ב 5 שקלים ישאר על המדף והסופר יתעצבן על היוגורט שמבזבז לו שטח מדף). ההבדל בין פורסייט לתנובה הוא שאם הלקוח רוצה אז יש יוגורט על המדף. אצל פורסייט אין מפעל, אז אין יוגורט על המדף. כלומר יש דיילת חיננית שמציעה לטעום את היוגורט אבל בזה זה מסתכם. ללקוחות בסופר זה גורם לגוד טיים וממעלה את חווית הקניה, אבל הסופר בסופו של דבר רוצה סחורה עפה מהמדפים. אתם יודעים שרק חלק מהיוגורטים מצליחים וחלק לא, למרות שהיו לקוחות שאהבו אותם. בינתיים הלקוחות בסופר קונים יוגורטים אחרים.
  • גיל 28/08/2017 17:44
    הגב לתגובה זו
    היוגורט של מוביל איי עולה 5 ושל פורסייט עולה 3 כי אין להם סמל של אינטל ולכן יש סיכוי טוב שירכשו מהם
  • dw 28/08/2017 23:30
    ולא סתם על המדף - אף סופר לא יעז לפתוח את הדלתות בלי מדפים על מדפים מלאים ביוגורט אינטל. ומה ישאר ליוגורט פורסייט? כלום. כרגע אפילו חצי מטר מדף לא מקבל, אלא רק דוכן טעימות עם דיילת. מאחר והסופר הוא בביזנס של מכירה של מסות מה הסיכוי שפורסייט קטנטן יקבל מדף? למה לסופר לבזבז מדף שלא ייצר לו כסף? יוגורט מובילאיי מתקתק מכירות. בגלל זה אגב קשה מאד ליצרן מזון קטן להגיע למדף אצל הסופר שליד ביתך. רציני לגמרי. אם אתה לא אסם/שטראוס/תנובה/חברה מרכזית/יוניליבר? יהיה לך קשה מאד לקבל מדף והמרכול ישחט אותך במחיר. מי יקנה אוטו בלי intel inside ? לא אומר שאין בכלל סיכוי, אבל הסיכוי להתחרות עם מובילאיי כחלק מאינטל? אפסי. פעם עוד היה סיכוי להתמודד מול מובילאיי הקטנה יחסית. עכשיו שזה מול אינטל הגורילה? בררר, פחד אלוהים.
  • 10.
    סיבוני עושה עליכם סיבוב (ל"ת)
    משה 28/08/2017 13:40
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    סהר 28/08/2017 13:07
    הגב לתגובה זו
    פורסייט חברה לשנתיים ומעלה השקעה ,פוטנציאל צמיחה ומכירות אדיר בהתאם לאופי המוצר ורמת הביקוש !!!!
  • dw 28/08/2017 14:27
    הגב לתגובה זו
    בערך כל חברת ביוטק מבטיחה גדולות ונצורות על פוטנציאל. השאלה כמה יממשו אותו. בפועל? די מעט. אלרון למשל מציעה למשקיע ליין שלם של חברות עם פוטנציאל. 2 מהם מגיעות ל fda בשנה הקרובה, אחת זה בריינסגייט ושנייה זה פוקרד, והתמחור של אף אחת לא מתקרב אפילו לתימחור, הנדיב מאד, שמקבלת פורסייט (מאות מלשחים).
  • 8.
    איפה כל מה שהיפסידה עוד לא עלתה מספיק (ל"ת)
    רמי 28/08/2017 11:33
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מאמין בחברה 28/08/2017 11:06
    הגב לתגובה זו
    נס ציונה, ישראל, 21 באוגוסט 2017 - חברת פורסייט, העוסקת בפיתוח מערכות מתקדמות למניעת מודיעה היום על ,)FRSX : תאונות דרכים, שמניותיה נסחרות בנאסד"ק ובבורסת תל אביב )סימול השוודית. יכולות המערכת Uniti השלמה מוצלחת של ניסוי המערכת שפיתחה, בשיתוף עם חברת נבחנו בשוודיה, הן בסביבה מבוקרת והן בנהיגה בכביש פתוח. בכוונת הצדדים לגבש הסכם מקיף לשיתוף פעולה מסחרי, במסגרתו תפתח ותשלב פורסייט את ,Uniti המערכת המולטי-ספקטרלית, המיועדת לשימוש בכל תנאי מזג-אוויר, ברכבים החשמליים של בעתיד. Uniti והן כמערכת החישה הראשית ברכב האוטונומי של )ADAS( הן כמערכת עזר לנהג אמר: "התוצאות של פורסייט בכל תנאי מזג אוויר ותאורה מרשימות ביותר. ,Uniti לואיס הורן, מנכ"ל הטכנולוגיה של החברה מחליפה את מערכת הראייה האנושית, ואף עולה עשרות מונים על יכולותיה ומגבלותיה. אין ספק כי פורסייט תהיה שחקנית מפתח בעולם הרכבים החשמליים האוטונומיים בעתיד". Uniti חיים סיבוני, מנכ"ל פורסייט, אמר: "אנו נרגשים מאוד על ההזדמנות לשיתוף פעולה עם חברת השוודית ולשילוב המערכת הייחודית שלנו
  • שלמה 28/08/2017 17:28
    הגב לתגובה זו
    שוויה עשירית מפורסייט. זו חברה של רעיון שאין לה כלום
  • dw 28/08/2017 14:22
    הגב לתגובה זו
    אה. רגע. אין אולם. גם אין רכב יוניטי שעבר אישור של משרד התחבורה. ואחרי שיעבור - אם הרכב לא יתומחר במחיר טוב ללקוחות אז מי יקנה? אתה? רשת מוסכים כבר יש לך? ואיך האמינות והסחירות של הרכב - אתה יודע - בערך השאלה הראשונה שכל לקוח בישראל שואל. אם אין את כל אלה - מי בדיוק יקנה את המוצר? לעשות דמו זה נחמד, אבל זה שונה מאד מלמכור מוצר, בהיקפים גדולים, ולעשות כסף.
  • 6.
    ''''' 28/08/2017 10:47
    הגב לתגובה זו
    להסיק מכך לגבי הפיילוט הראשון?
  • 5.
    ג 28/08/2017 10:20
    הגב לתגובה זו
    מאז כמעט 4 חודשים?
  • 4.
    דניאל 28/08/2017 10:11
    הגב לתגובה זו
    עוד פיילוט ועוד פיילוט...ומה עם איזו עסקה לפנים?
  • 3.
    שלמה 28/08/2017 10:11
    הגב לתגובה זו
    הניסוי הראשון בסין הצליח למה אין חוזה מסחרי
  • סבלנות - חוזים כאלה לוקחים הרבה זמן (ל"ת)
    עורך דין 28/08/2017 10:39
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משקיע 28/08/2017 10:06
    הגב לתגובה זו
    לא מבין מה אם יש מעורבות לכותב או פזיזות מידע.
  • מגיב 28/08/2017 11:01
    הגב לתגובה זו
    ההודעה בבורסה יצאה ב-9:35 - לפי פתיחת המסחר בתל אביב. אז איך המניה עלתה לפני שיצאה ההודעה בבורסה?
  • 1.
    המניה לא טסה לאף מקום (ל"ת)
    משקיע 28/08/2017 10:04
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%

ג’י סיטי הגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה

תמיר חכמוף |

ג’י סיטי ג'י סיטי 6.65%  , חברת הנדל״ן המניב בשליטת חיים כצמן, הפתיעה את השוק בשבוע שעבר. החברה רכשה 7.7% נוספים ממניות סיטיקון בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 4 אירו למניה,  פרמיה של כ-36% על מחיר השוק (כ-2.95 אירו ערב ההודעה), שפל אליו הגיעה סיטיקון לאחר פרסום הדוחות האחרונים. בעקבות העסקה עלתה אחזקתה של ג’י סיטי ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל מניות המיעוט באותו מחיר.

בהיענות מלאה, מדובר בעסקה שעשויה להגיע להיקף של 312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל). ג’י סיטי ציינה כי רכשה את המניות ממקורותיה העצמיים, אך מנהלת מו״מ לקבלת קו אשראי בנקאי של עד 195 מיליון אירו למימון יתרת הרכישה. לטענת החברה, המהלך צפוי לתרום להונה העצמי בכ-171 מיליון שקל ולשפר את ה-FFO"עם השפעה זניחה על המינוףג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות.

מניית סיטיקון נסחרת מאז ההודעה סביב הרף של 4 אירו, קצת מתחת למחיר ההצעה. זה סימן לכך שהשוק צופה שהצעת הרכש תתקבל (אילו הייתה נסחרת מעל 4 אירו, זו הייתה אינדיקציה לציפייה לפרמיה נוספת).כאן כבר עולה השאלה: למה דווקא 4 אירו? אם הכוונה הייתה להגיש הצעה "נדיבה" שתזכה להיענות, אפשר היה תאורטית להתייצב גם ב-3.5 אירו, פרמיה נאה על מחיר שוק שצלל מתחת ל-3 אירו ערב המהלך. בסביבת השוק עלתה השערה לפיה ג’י סיטי התחייבה מראש לרכישה מגוף מוסדי במחיר של 4 אירו במקרה ומחיר המניה ירדת מתחת ל-3. בעוד אין עדויות לדבר שכזה, התזמון של העסקה והמחיר שקפץ לגובה שאינו נדרש כדי "לשכנע" את השוק מציפים את סימן השאלה. בין אם נכון ובין אם לא, החברה נגררה להצעת רכש מלאה באותו מחיר מינימלי הודות לחוק הפיני.

מה המספרים מספרים

מול ההצעה המחייבת הזו הציגה ג’י סיטי את הסיפור הפיננסי: היא קונה מניות של סיטיקון בפרמיה על מחיר השוק אבל בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי ("על הנייר”), ולכן רשאית לטעון לעלייה בהון בזכות רכישה זולה ביחס לשווי בספרים. השוק קנה בהתחלה את הסיפור, כאשר ביום ההודעה מניית ג’י סיטי עלתה משום שהאחזקה הסחירה בסיטיקון מוערכת כעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שקדם לעסקה. אבל בתוך ימים ספורים הגיע תיקון חד: מעלות (S&P) הכניסה את הדירוג למעקב (CreditWatch)  עם השלכות שליליות, והבהירה שבתרחיש של היענות רחבה להצעת הרכש המינוף עלול לטפס לטווח 70%-75%. במידה ותהיה ירידת ערך שיכולה להגיע הן משווי החזקה של נכסים אחרים והן מהתחזקות השקל מול נכסים בחו"ל, המינוף אף עשוי לחצות את רמת ה-80%, רמות שלא נראו מאז החלה החברה לממש נכסים. בשוק האשראי זו כבר אינדיקציה לשחיקה בפרופיל הפיננסי. בתגובה, המניה מחקה את העליות ונפלה מתחת למחיר שלפני ההודעה, ובאג"ח בלטה הירידה בסדרה יד' לדוגמא שאינה מובטחת, אות לאפשרות שהמשקיעים מפנימים סיכוני תזרים, גידול מהיר בחוב, ואף תרחיש שבו ערך הנכסים האפקטיבי בשוק נמוך מסך ההתחייבויות.

כאן נכנסת לתמונה סוגיית המימון. לצד ההצהרה על "השפעה זניחה על המינוף", ג’י סיטי עצמה דיווחה כי היא מנהלת מו״מ לקבלת הלוואה בנקאית של עד 195 מיליון אירו למימון הרכישה והצעת הרכש. בשונה מגיוס אג"ח, מימון בנקאי דורש בטוחות נוקשות יותר: שעבודים על נכסים ובדיקות תזרים צמודות. עצם הפנייה למימון כזה מראה שהעסקה לא בהכרח נטולת סיכון. זו גם הסיבה שהאג"חים הגיבו בירידות , כאשר המשקיעים מבינים שהבנק יקבל קדימות עליהם, והחשש מגידול במינוף הופך למוחשי.

חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.