גלי ההדף: מהבורסה שצללה ב-3%, ועד המניה שטסה בת"א - הנה הפרטים
מחיר הנפט צלל 10.5% ביום שישי האחרון לאחר שועידת ראשי אופ"ק התפזרה מבלי שהתקבלה כל החלטה בעניין קיצוץ בתפוקה היומית שעומדת כעת על קצת יותר מ-30 מיליון חביות. מחיר הנפט צלל ל-66 דולר, שפל של 5 שנים. וההשלכות הן רחברות.
נתחיל מהבורסה ברוסיה שצללה 3% ביום שישי האחרון ברקע למפולת במחיר הנפט וסגרה ברמת שפל מאז מאי 2009! (אחרי מהלך ירידות של 50% מאז מארס 2011!!). כאשר מחיר הנפט עמד על 76 דולר, אמרו בכירים ברוסיה כי הירידה במחיר החבית לרמה זו מייצרת לכלכלה הרוסית הפסד שנתי עצום של כ-100 מיליארד דולר. וכעת מחיר החבית על 66 דולר. אנרגיה מהווה שני שליש מהייצוא הרוסי.
בת"א, מניית אפריקה שחשופה לרוסיה דרך אפי פתוח (שמחזיקה בקניון 'אפימול' במוסקבה) צוללת 3.4% בפתיחה המסחר. האג"חים של אפריקה (למשל אפריקה אגח כז) נופלים בשיעור של כ-4.5% לתשואות של כמעט 10%. גם כלכלית ירושלים חשופה לרוסיה, דרך מירלנד, והמניה מאבדת 2.25% אחרי 3 ימי עליות רצופים (שלפניהם פגעה המניה בשפל של כמעט שנתיים.
מניות הגז בת"א חוטפות חזק הבוקר ברקע למפולת בנפט. רציו יהש צוללת 6% לשפל שנתי, אבנר יהש יורדת 3.8% ודלק קבוצה מאבדת 4.2% ועוברת לתשואה שלילית החודש אחרי שבאוקטובר איבדה המניה 6.8%. ישראמקו יהש מסתפקת בירידה של 1.7% בלבד.
- חשש מעודף היצע: אופ״ק+ מקפיאה את התפוקה ברבעון הראשון של 2026
- הבנקים הגדולים צופים: שנות 2026-2027 יהיו חלשות לשוק הנפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בטבלה, המניותה גרועות במדד ת"א-100 היום (13:30)
ומי בצד החיובי? מניית אל על מזנקת כמעט 10% עם פתיחת המסחר. ביום שישי האחרון נרשם ראלי עוצמתי במניות חברות התעופה בוול סטריט, שכן הירידה החדה במחיר הנפט גוררת הוזלת עלויות משמעותית לחברות התעופה. מדד מניות התעופה בוול סטריט זינק 3.95% ביום שישי והשלים מהלך של 17% מתחילת החודש.
מחיר הנפט בשנים האחרונות:
- 5.הנפט יורד אך הדולר עולה - גם בזה צריך להתחשב... (ל"ת)א 30/11/2014 16:34הגב לתגובה זו
- 4.ברור 100 30/11/2014 10:54הגב לתגובה זומורידים בספקולציה בכמה אחוזים ולמחרת כבר מעלים חזרה. תודה מיוחדת ליוסי פינק מנהל הקונצרט.
- מעניין כמה מנהל קונצרטים מקבל בונוס ... (ל"ת)רציו 30/11/2014 11:33הגב לתגובה זו
- 3.אפקון טסה במחזור ענק (ל"ת)יורם 30/11/2014 10:52הגב לתגובה זו
- 2.לאנדו ותשובה מניות ליויתן קורסות והם שותקים? (ל"ת)איפה לעזזאל 30/11/2014 10:39הגב לתגובה זו
- 1.האידיוטים רצים למכור...מוכרים לכם שטויות ואתם רצים למכו (ל"ת)יעקב 30/11/2014 10:39הגב לתגובה זו
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה 4.29% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה זו אגרת גודש ולמה בכלל הולכים לשם
אגרת גודש היא מס תחבורתי שנגבה מנהגים שנכנסים עם רכב פרטי לאזורים עמוסים, בדרך כלל בשעות השיא. הרעיון פשוט: מי שנכנס למרכז המטרופולין בתקופות העומס משלם יותר, ומי שנוסע בשעות אחרות או בוחר בתחבורה ציבורית משלם פחות או לא משלם כלל.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגזינוקים בביטוח - הראל כבר גדולה מהבנק הבינלאומי; קמהדע נפלה 5%
בדקנו: מי 3 המניות הכי טובות של דצמבר (בינתיים) ומה הסיבות? אוריון זינקה ב-18% ביומה הראשון בבורסה, סוגת עלתה 2%
מניות הביטוח ממשיכות לזנק. מדד הביטוח טס - מדד ת"א-ביטוח
הראל כבר עולה בשווי על השווי של הבנק הבינלאומי - תראו כאן את השווי של חברות הביטוח הגדולות מודגש בצהוב, ואת המיקום שלהן בטבלת החברות הגדולות בבורסה:
דו"ח חדש של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מציג תמונת מצב חיובית של ההשקעות הזרות בישראל. בעוד שנת 2024 הסתיימה בירידה מתונה, הנתונים לחציון הראשון של 2025 מצביעים על התאוששות משמעותית בזרימת ההון הזר למשק. על פי הדו"ח, בחציון הראשון של שנת 2025 נרשמו בישראל השקעות זרות ישירות בהיקף של כ-10.2 מיליארד דולר. מדובר בחציון החזק ביותר מאז שנת 2021, שבה נרשמו השקעות בהיקף של כ-14 מיליארד דולר באותה תקופה. נתון זה מייצג עלייה של 35% לעומת החציון המקביל בשנת 2024, שבו הסתכמו זרמי ההשקעות הנכנסות בכ-7.5 מיליארד דולר בלבד. ד"ר שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מציין בדבריו הפותחים את הדו"ח: "ההתאוששות נתמכת בהתפתחויות אזוריות חיוביות ובהסרת איומים ביטחוניים, אשר תרמו להפחתת פרמיית הסיכון של ישראל, לירידה בתשואות האג"ח לטווח ארוך, לחזרת חברות תעופה זרות ולעלייה במדדי המניות המקומיים." - השקעות זרות בישראל: המחצית הראשונה של 2025 החזקה ביותר מזה ארבע שנים
- ארית זינקה 8.7%, פוםוום 14%; ת"א ביטוח זינק 2.5% - נעילה ירוקה בתל אביב
- ארית נפלה 20%, טבע זינקה 3%, המדדים שברו שיאים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
