אייזיק דבח דלתא
צילום: ליאת מנדל
ראיון

המשקיעים התאכזבו מדוחות דלתא: האם הם צודקים?

למרות שחברת ההלבשה סיימה שנת שיא, במהלכה הציגה צמיחה של 10% בהכנסות ו-20% ברווחים, המשקיעים התאכזבו מהתחזיות לשנת 2025; בראיון עם ביזפורטל, מנסים אייזק דבאח, מכ"ל החברה ובעל השליטה בה ויניב בנדק, סמנכ"ל הכספים, להסביר מה עומד מאחורי התוצאות וכיצד הם רואים את העתיד של דלתא?

איתן גרסטנפלד | (1)

דלתא דלתא גליל 1.13%  סיימה שנת שיא שבה היא רשמה צמיחה של 10% בהכנסות לצד קפיצה של 18.5% ברווחים, ובאופן כללי היא ממשיכה את מגמת הצמיחה ארוכת השנים שלה. עם זאת, המשקיעים, פחות התרשמו מהנתונים ושלחו את המניה לירידות במסחר בתל אביב. בשיחה עם ביזפורטל, מנסים אייזק דבאח, מכ"ל החברה ובעל השליטה בה ויניב בנדק, סמנכ"ל הכספים, להסביר מה עומד מאחורי התוצאות וכיצד הם רואים את העתיד.


"סיימנו שנה מעולה ורבעון מעולה. השנה הצגנו גידול של 10% בהכנסות וברווחיות. מדובר בשנת שיא בהכנסות, שיפרנו את כל הפרמטרים שלנו. צמחו בכל אחד מהאזורים הגיאוגרפים שאנחנו עובדים בהם ובשלושת המגזרים העיקריים שלנו. גם הרבעון הרביעי היה מעולה, רשמנו גידול של 18% בהכנסות וצמחנו ברווחיות ב-15%. המותגים בבעלות שלנו צמחו בצורה משמעותית כולל מכירות האינטרנט, כשכ-22% מהמכירות של המותגים שלנות מגיעות מהאינטרנט", מסברים דבח ובנדק.


למרות הנתונים החיוביים עליהם הם מצביעים, המשקיעים התאכזבו קמעה מהתחזיות שפרסמה החברה, שצופה כי תסיים את 2025 עם צמיחה של בין 4%-6% בהכנסות, לעומת צמיחה של 10% בשנה החולפת. בהקשר זה, הזכרנו לדבח את הדברים שאמר לנו ברבעון הקודם, כי בדלתא "מקווים לגדול בכל שנה ב-10% במכירות ו-20% ברווחיות", נתון בו הם עמדו בהצלחה רבה השנה אך כפי שהם מעריכים לא יחזור על עצמו בשנה הקרובה. "הצמיחה שאני דיברתי עליה כוללת רכישות. בטווח הארוך אנחנו מעריכים שנציג צמיחה של 10% בהכנסות וברווחיות. אם נסתכל על ה-14 שנים האחרונות גדלנו בסביבות ה-10%, כשחצי הוא אורגני וחצי מגיע מרכישות שאנחנו מבצעים. צריך גם להסתכל על שנת 2024, שהייתה שנת שיא, וקשה להתעלות על זה. הגידול הצפוי שלנו בשנה הקרובה הוא טוב יותר מהרבה חברות מתחרות", הסביר דבח.


נתון נוסף שקצת אכזב את המשקיעים הוא הירידה בשיעור הרווחיות הגולמית ברבעון האחרון, ממה זה נבע?

"במהלך השנה האחרונה, שיעור הרווח הגולמי עלה. ברבעון הרביעי עלויות ההובלה בכל האזורים שבהם אנחנו פועלים עלו. אנחנו כבר רואים ירידה בעלויות הללו, כך שאנחנו מאד חיוביים לגבי הדבר הזה. בנוסף, בגלל התמהיל, מכרנו יותר מותגים שהתאפיינו בשיעורי רווח גולמי נמוך יותר, אבל רווח תפעולי גבוה יותר. גם שערי החליפין של השקל מול הדולר לא הועילו לנו. בסוף הירידה הזו, היא חלק משנה שלמה שבה הצגנו שיפור, לכן אנחנו מאד חיוביים לקראת השנה הקרובה".


בהקשר זה כדאי לציין שהחברה דיווחה על תכנית ארגון מחדש מקיפה במפעלים של המותגים הפרטיים במזרח הרחוק, הכוללת סגירת מפעל בתאילנד וצמצום פעילות הייצור במפעל בסין. "במהלך 2025 אנחנו נסגור את אחד משני המפעלים שלנו לתאילנד, ונעביר את הייצור לאתרים אחרים שלנו ולקבלן משנה. אנחנו כל הזמן בוחנים, איפה אנחנו יכולים להיות מבחינת ייצור ועלויות, ורוצים להמשיך ולגדול ושמר את הרווחיות שלנו במגזר המותגים, וזה חלק מתוכנית ההתייעלות והשיפור", מסביר בנדק. 


הזכרתם את המאזן שלכם, ואת הרצון להניע את הצמיחה באמצעות רכישות, מה אתם מחפשים?

"אנחנו מחפשים חברות סינרגטיות שיכולות להשתלב בדלתא. לצערנו אין משהו עכשיו על הפרק, מה שיש הוא יותר מי יקר ולא בשבילנו. אבל אנחנו כל הזמן מסתכלים על השוק".


אם אנחנו מסתכלים קדימה מה יניע את הצמיחה בשנתיים הקרובות?

"הרבה דברים. אנחנו חברה של צמיחה, כבר 13 שנה שאנחנו צומחים. אנחנו מאד עקביים וצפויים, ומייצרים רווחיות ותזרים מזומנים חזקים. כמו שאפשר לראות בתחזיות אנחנו הולכים לצמוח גם שנה הבאה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


שנה חזקה תחזיות פחות

דלתא דיווחה על הכנסות של 599.2 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2024, עלייה של 18% לעומת הרבעון המקביל ב-2023.  בשורה התחתונה, הרווח הנקי, בנטרול סעיפים חד פעמיים, גדל בכ-8.4% והסתכם ב-41 מיליון דולר, לעומת 37.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.


במבט קדימה, החברה צופה צמיחה של בין 4%-6% בהכנסות ב-2025 לעומת צמיחה של 10% ב-2024. הרווח התפעולי צפוי לצמוח בין 4%-9% ולהסתכם בין 192-200 מיליון שקל, והרווח הנקי צפוי לעמוד על בין 112-118 מיליון שקל, גם כן צמיחה של בין 4%-9%.



דלתא היא אחת החברות הוותיקות בבורסה, הפועלת מאז 1975 ועוסקת בייצור ושיווק של מוצרי הלבשה. בשנה אחרונה עלתה מניית החברה בכ-28% והיא נסחרת לפי שווי שוק של כ-5.3 מיליארד שקל.

מניית דלתא גליל בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דב בירן 13/02/2025 17:05
    הגב לתגובה זו
    חב רצינית דלתא ואני מעריך שהיא מנית צמיחה .
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

עופר חביב
צילום: קרדיט מגמא פוטו
ראיון

מנכ"ל אבוג'ן: "חברות כמו גוגל נכנסות לתחום, זה פותח ריינג' אחר של עסקאות שאפשר לעשות"

מודל AI גנרטיבי חדש שפותח בשיתוף גוגל קלאוד מקפיץ את מניית אבוג'ן ומסמן מהפכה בפיתוח מולקולות פורצות דרך בתחומי הפארמה והחקלאות; בראיון לביזפורטל עופר חביב מנכ"ל החברה מציין שחברות גדולות כמו גוגל נכנסות לתחום וזה נותן רוח גבית "הם מתחילים לחפש מקומות חדשים שרעבים למהפכה, ועם AI זה באמת מהפכה. עד היום הם לא באמת היו בתחום, התחום יחסית מורכב וקשה והיום הם מתחילים להיכנס לשם"

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה אבוג'ן עופר חביב

אבוג'ן אבוג'ן 0.83%   הודיעה אתמול על השלמת מודל היסוד של בינה מלאכותית גנרטיבית, גרסה 1.0, לעיצוב מולקולות קטנות, שפותח בשיתוף פעולה עם Google Cloud. המודל החדש מרחיב את היכולות הקיימות של מנוע הטכנולוגיה ChemPass AI של אבוג׳ן לגילוי ואופטימיזציה של מולקולות קטנות, בכך שהוא נותן מענה לאחת מאתגרי הליבה של תעשיות התרופות והחקלאות: זיהוי מולקולות קטנות חדשניות העונות על מספר קריטריונים מורכבים של מוצר. בעקבות הדיווח מניית החברה זינקה בשיעור חריג של כ-80%.


אבוג'ן היא חברה יחסית קטנה עם שווי שוק של כ-48 מיליון שקל, שאיכזבה לא מעט משקיעים בדרך - מניית החברה ירדה בכ-85% במהלך 12 החודשים האחרונים, וירידת ערך משמעותית מאז ההנפקה. עם זאת ההודעה היום עשויה להפיח תקווה מסוימת כפי שמציין עופר חביב מנכ"ל ונשיא אבוג'ן בראיון לביזפורטל :"אני חושב שהסיפור של אבוג'ן מתחיל להיות יותר ברור, אנחנו עושים ריכוז מאמצים בשילוב של עולם המחשב וכימיה לפיתוח תרופות ולפיתוח חקלאי, זה אחד המקומות שהאפקט יהיה גבוה, וגם באופן יחסי אפשר למדוד אותו בטווח קצר, גם כמויות הדאטה הקיימות בתחום הן אדירות וזה מאוד חשוב, הכמות קריטית להצלחה".



הודעתם על ההשלמה של מודל הבינה המלאכותית, במה זה שונה מהיכולות הקודמות של אבוג'ן, ומה הופך אותו ל"פריצת דרך" כפי שאתם מגדירים?


"אבוג'ן בעבר התמקדה בכל העולם הגנומי, כאן זה תחום של כימיה. יש שני ענפים מסחריים על התחום הזה, תרופות מבוססות כימיה, ודבר שני כל עולם האגרו כימיה. כל אחד מהתחומים האלה הוא שוק אסטרונומי של עשרות ומאות מיליארדים. הקושי בתחומים האלה הוא למצוא מולקולות שעושות את העבודה וגם עוזרות בכל מיני פרמטרים אחרים על מנת להגיע למוצר מסחרי. לצורך העניין, אם יש מולקולה שמרפאה משהו אחד והורגת משהו אחר זה לא כל כך עוזר. או אם יש חומר שהורג חרקים אבל הוא מנדף מהר מאוד אז גם לא יעיל. 


כלומר צריך הרבה מאוד פרמטרים מעבר לזה שזה עושה את העבודה, ולמצוא את זה בתוך כל מיליארדי המולקולות זה מאוד קשה. אנחנו באמצעות AI מצליחים להגיע למצב שאנחנו מוצאים מולקולות שעומדות בכמה וכמה קריטריונים. ומה שאנחנו עושים אנחנו יודעים להגיע ב-4 קריטריונים חשובים אנחנו יכולים לאחד אותם ולהגיע לקבוצת חיתוך שעונה על הקריטריונים האלה, אבל בעצם זו רק ההתחלה, כי אנחנו הולכים להגדיל את הסיכוי שגם תעמוד בכל הקריטריונים העסקיים. מה שמדהים הוא שכדי לאמן את זה המכונה שלנו, אנחנו מאמנים אותה על סט של מיליונים של מולקולות והצלחנו לעשות את זה בין היתר בתמיכת גוגל. מי שפיתח את המודל זה האנשים של אבוג'ן גוגל נתנה לנו את המשאבים ואת זמן העבודה של המחשבים. יש לנו שני הישגים, אלגוריתמיקה ותשתית. באלגוריתמיקה זה הרצת כמה מודלים במקביל, ודבר שני זה בעלויות סבירות ופרק זמן קצר".